Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym

Sylabus przedmiotu Rachunkowość skomputeryzowana:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rachunkowość skomputeryzowana
Specjalność Rachunkowość zarządcza
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 9 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość rachunkowości finansowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania oraz procedurami obsługi finansowo-księgowych systemów informatycznych
C-2Przygotowanie studentów do obsługi wybranego programu finansowo-księgowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Tworzenie firmy testowej w systemie finansowo-księgowym. Określenie ścieżki dostępu do doanych. Wprowadzanie informacji umożliwiających generowanie planu kont1
T-L-2Wprowadzanie planu kont do systemu finansowo-księgowego2
T-L-3Wprowadzanie bilansu otwarcia do systemu finansowo-księgowego2
T-L-4Wprowadzanie ewidencji kontrahentów i pracowników, tworzenie rejestrów VAT oraz wprowadzanie wzorców dokumentów księgowych1
T-L-5Tworzenie przykładowych dokumentów źródłowych oraz ich dekretacja i księgowanie w systemie finansowo-księgowym. Korekty, usuwanie, wymiana dokumentów źródłowych3
T-L-6Rozliczanie rozrachunków2
T-L-7Przeglądanie danych wprowadzonych do systemu. Wielokryterialny wybór danych.1
T-L-8Tworzenie zestawień wynikowych. Tworzenie dziennika oraz zestawienia obrotów i sald na dowolny przedział czasowy1
T-L-9Tworzenie bilansu oraz rachunku zysków i strat na podsatwie danych wprowadzonych do systemu2
T-L-10Podsumowanie ewidencji i zamknięcie roku obrachunkowego1
T-L-11Zaliczenie przedmiotu2
18
wykłady
T-W-1Istota i znaczenie systemów informatycznych rachunkowości1
T-W-2Budowa informatycznych systemów rachunkowości2
T-W-3Cechy jakościowe wzorcowego systemu informatycznego rachunkowości1
T-W-4Przeglad wybranych systemów rachunkowości informatycznej4
T-W-5zaliczenie wykładów1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych18
A-L-2Przygotowanie do zajęć32
50
wykłady
A-W-1Przeglad wybranych testowych programów rachunkowości - wersje demostracyjne programów5
A-W-2Praca własna11
A-W-3uczestnictwo w zajęciach9
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wyjaśnienie
M-2metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku i w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Aktywność na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonania wskazanego zadania praktycznego w wybranym systemie finansowo-księgowym, weryfikująca wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie zajęć labolatoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D3/03_W01
Student zna zasady obsługi wybranego programu finansowo-księgowego
Z_1A_W11, Z_1A_W15C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D3/03_U01
Student potrafi obsługiwać wybrany system finasnowo-księgowy
Z_1A_U11, Z_1A_U13C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D3/03_K01
Student posiada zdolność pracy pozwalającej rozwiązywać problemy analizowane podczas zajęć
Z_1A_K06C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D3/03_W01
Student zna zasady obsługi wybranego programu finansowo-księgowego
2,0Student nie zna zasad obsługi wybranego systemu finansowo-księgowego
3,0Student ma wiedzę, jak tworzyć plan kont, wprowadzić i zaksięgować bilans otwarcia, definiować dokumenty, tworzyć rejestry, ewidencjonować operacje gospodarcze
3,5Student ma wiedzę, jak tworzyć plan kont, wprowadzić i zaksięgować bilans otwarcia, definiować dokumenty, tworzyć rejestry, ewidencjonować operacje gospodarcze, rozliczać rozrachunki, rozliczać płatności,
4,0Student wiedzę, jak tworzyć plan kont, wprowadzić i zaksięgować bilans otwarcia, definiować dokumenty, tworzyć rejestry, ewidencjonować operacje gospodarcze, rozliczać rozrachunki, rozliczać płatności, wyszukiwać informacje według kilku kryteriów
4,5Student ma wiedzę, jak tworzyć plan kont, wprowadzić i zaksięgować bilans otwarcia, definiować dokumenty, tworzyć rejestry, ewidencjonować operacje gospodarcze, rozliczać rozrachunki, rozliczać płatności, wyszukiwać informacje według różnych kryteriów
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę, jak tworzyć plan kont, wprowadzić i zaksięgować bilans otwarcia, definiować dokumenty, tworzyć rejestry, ewidencjonować operacje gospodarcze, rozliczać rozrachunki, rozliczać płatności, wyszukiwać informacje według różnych kryteriów, tworzyć raporty

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D3/03_U01
Student potrafi obsługiwać wybrany system finasnowo-księgowy
2,0Student nie potrafi obsługiwać wybranego systemu finasnowo-księgowego
3,0Student umie tworzyć plan kont, wprowadzić i zaksięgować bilans otwarcia, definiować dokumenty, tworzyć rejestry, ewidencjonować operacje gospodarcze
3,5Student umie tworzyć plan kont, wprowadzić i zaksięgować bilans otwarcia, definiować dokumenty, tworzyć rejestry, ewidencjonować operacje gospodarcze, rozliczać rozrachunki, rozliczać płatności
4,0Student umie tworzyć plan kont, wprowadzić i zaksięgować bilans otwarcia, definiować dokumenty, tworzyć rejestry, ewidencjonować operacje gospodarcze, rozliczać rozrachunki, rozliczać płatności, wyszukiwać informacje według kilku kryteriów
4,5Student umie tworzyć plan kont, wprowadzić i zaksięgować bilans otwarcia, definiować dokumenty, tworzyć rejestry, ewidencjonować operacje gospodarcze, rozliczać rozrachunki, rozliczać płatności, wyszukiwać informacje według różnych kryteriów
5,0Student umie tworzyć plan kont, wprowadzić i zaksięgować bilans otwarcia, definiować dokumenty, tworzyć rejestry, ewidencjonować operacje gospodarcze, rozliczać rozrachunki, rozliczać płatności, wyszukiwać informacje według różnych kryteriów, tworzyć raporty

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D3/03_K01
Student posiada zdolność pracy pozwalającej rozwiązywać problemy analizowane podczas zajęć
2,0Student nie jest zdolny do rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć
3,0Student posiada częściową zdolność pracy pozwalającej rozwiązywać problemy analizowane podczas zajęć
3,5Student posiada zdolność do rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Student posiada zdolność do rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe
4,5Student posiada zdolność do rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe
5,0Student posiada zdolność do rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości

Literatura podstawowa

  1. ., Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, Dz.U. 2021, poz. 217, 2021
  2. Kiziukiewicz T. (red.), Ustawa o rachunkowości. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa, 2021
  3. C. Yacht, M.Lowenkron, Computer Accounting with Quickbooks online & Cloud Based Approach, McGraw-Hill, 2020, 3

Literatura dodatkowa

  1. ., Instrukcje wybranych systemów informatycznych rachunkowości, Symfonia FK, Rewizor GT, 0
  2. D. Kay, Computer Accounting with Quickbooks online, MaGraw-Hill, 2022, 3

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Tworzenie firmy testowej w systemie finansowo-księgowym. Określenie ścieżki dostępu do doanych. Wprowadzanie informacji umożliwiających generowanie planu kont1
T-L-2Wprowadzanie planu kont do systemu finansowo-księgowego2
T-L-3Wprowadzanie bilansu otwarcia do systemu finansowo-księgowego2
T-L-4Wprowadzanie ewidencji kontrahentów i pracowników, tworzenie rejestrów VAT oraz wprowadzanie wzorców dokumentów księgowych1
T-L-5Tworzenie przykładowych dokumentów źródłowych oraz ich dekretacja i księgowanie w systemie finansowo-księgowym. Korekty, usuwanie, wymiana dokumentów źródłowych3
T-L-6Rozliczanie rozrachunków2
T-L-7Przeglądanie danych wprowadzonych do systemu. Wielokryterialny wybór danych.1
T-L-8Tworzenie zestawień wynikowych. Tworzenie dziennika oraz zestawienia obrotów i sald na dowolny przedział czasowy1
T-L-9Tworzenie bilansu oraz rachunku zysków i strat na podsatwie danych wprowadzonych do systemu2
T-L-10Podsumowanie ewidencji i zamknięcie roku obrachunkowego1
T-L-11Zaliczenie przedmiotu2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota i znaczenie systemów informatycznych rachunkowości1
T-W-2Budowa informatycznych systemów rachunkowości2
T-W-3Cechy jakościowe wzorcowego systemu informatycznego rachunkowości1
T-W-4Przeglad wybranych systemów rachunkowości informatycznej4
T-W-5zaliczenie wykładów1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych18
A-L-2Przygotowanie do zajęć32
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przeglad wybranych testowych programów rachunkowości - wersje demostracyjne programów5
A-W-2Praca własna11
A-W-3uczestnictwo w zajęciach9
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/03_W01Student zna zasady obsługi wybranego programu finansowo-księgowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W11Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym istotę funkcjonowania organizacji oraz instrumenty i zasady zarządzania
Z_1A_W15Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystując wiedzę z zakresu nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania oraz procedurami obsługi finansowo-księgowych systemów informatycznych
Treści programoweT-L-1Tworzenie firmy testowej w systemie finansowo-księgowym. Określenie ścieżki dostępu do doanych. Wprowadzanie informacji umożliwiających generowanie planu kont
T-L-2Wprowadzanie planu kont do systemu finansowo-księgowego
T-L-3Wprowadzanie bilansu otwarcia do systemu finansowo-księgowego
T-L-4Wprowadzanie ewidencji kontrahentów i pracowników, tworzenie rejestrów VAT oraz wprowadzanie wzorców dokumentów księgowych
T-L-5Tworzenie przykładowych dokumentów źródłowych oraz ich dekretacja i księgowanie w systemie finansowo-księgowym. Korekty, usuwanie, wymiana dokumentów źródłowych
T-L-6Rozliczanie rozrachunków
T-L-7Przeglądanie danych wprowadzonych do systemu. Wielokryterialny wybór danych.
T-L-8Tworzenie zestawień wynikowych. Tworzenie dziennika oraz zestawienia obrotów i sald na dowolny przedział czasowy
T-L-9Tworzenie bilansu oraz rachunku zysków i strat na podsatwie danych wprowadzonych do systemu
T-L-10Podsumowanie ewidencji i zamknięcie roku obrachunkowego
Metody nauczaniaM-1wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku i w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad obsługi wybranego systemu finansowo-księgowego
3,0Student ma wiedzę, jak tworzyć plan kont, wprowadzić i zaksięgować bilans otwarcia, definiować dokumenty, tworzyć rejestry, ewidencjonować operacje gospodarcze
3,5Student ma wiedzę, jak tworzyć plan kont, wprowadzić i zaksięgować bilans otwarcia, definiować dokumenty, tworzyć rejestry, ewidencjonować operacje gospodarcze, rozliczać rozrachunki, rozliczać płatności,
4,0Student wiedzę, jak tworzyć plan kont, wprowadzić i zaksięgować bilans otwarcia, definiować dokumenty, tworzyć rejestry, ewidencjonować operacje gospodarcze, rozliczać rozrachunki, rozliczać płatności, wyszukiwać informacje według kilku kryteriów
4,5Student ma wiedzę, jak tworzyć plan kont, wprowadzić i zaksięgować bilans otwarcia, definiować dokumenty, tworzyć rejestry, ewidencjonować operacje gospodarcze, rozliczać rozrachunki, rozliczać płatności, wyszukiwać informacje według różnych kryteriów
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę, jak tworzyć plan kont, wprowadzić i zaksięgować bilans otwarcia, definiować dokumenty, tworzyć rejestry, ewidencjonować operacje gospodarcze, rozliczać rozrachunki, rozliczać płatności, wyszukiwać informacje według różnych kryteriów, tworzyć raporty
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/03_U01Student potrafi obsługiwać wybrany system finasnowo-księgowy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U11Potrafi posługiwać się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi wspomagającymi proces podejmowania decyzji
Z_1A_U13Potrafi identyfikować źródła finansowania i posługiwać się wiedzą z rachunkowości w celu rozwiązywania zadań w zakresie zarządzania
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studentów do obsługi wybranego programu finansowo-księgowego
Treści programoweT-L-1Tworzenie firmy testowej w systemie finansowo-księgowym. Określenie ścieżki dostępu do doanych. Wprowadzanie informacji umożliwiających generowanie planu kont
T-L-2Wprowadzanie planu kont do systemu finansowo-księgowego
T-L-3Wprowadzanie bilansu otwarcia do systemu finansowo-księgowego
T-L-4Wprowadzanie ewidencji kontrahentów i pracowników, tworzenie rejestrów VAT oraz wprowadzanie wzorców dokumentów księgowych
T-L-5Tworzenie przykładowych dokumentów źródłowych oraz ich dekretacja i księgowanie w systemie finansowo-księgowym. Korekty, usuwanie, wymiana dokumentów źródłowych
T-L-6Rozliczanie rozrachunków
T-L-7Przeglądanie danych wprowadzonych do systemu. Wielokryterialny wybór danych.
T-L-8Tworzenie zestawień wynikowych. Tworzenie dziennika oraz zestawienia obrotów i sald na dowolny przedział czasowy
T-L-9Tworzenie bilansu oraz rachunku zysków i strat na podsatwie danych wprowadzonych do systemu
T-L-10Podsumowanie ewidencji i zamknięcie roku obrachunkowego
Metody nauczaniaM-1wyjaśnienie
M-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku i w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Aktywność na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonania wskazanego zadania praktycznego w wybranym systemie finansowo-księgowym, weryfikująca wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie zajęć labolatoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi obsługiwać wybranego systemu finasnowo-księgowego
3,0Student umie tworzyć plan kont, wprowadzić i zaksięgować bilans otwarcia, definiować dokumenty, tworzyć rejestry, ewidencjonować operacje gospodarcze
3,5Student umie tworzyć plan kont, wprowadzić i zaksięgować bilans otwarcia, definiować dokumenty, tworzyć rejestry, ewidencjonować operacje gospodarcze, rozliczać rozrachunki, rozliczać płatności
4,0Student umie tworzyć plan kont, wprowadzić i zaksięgować bilans otwarcia, definiować dokumenty, tworzyć rejestry, ewidencjonować operacje gospodarcze, rozliczać rozrachunki, rozliczać płatności, wyszukiwać informacje według kilku kryteriów
4,5Student umie tworzyć plan kont, wprowadzić i zaksięgować bilans otwarcia, definiować dokumenty, tworzyć rejestry, ewidencjonować operacje gospodarcze, rozliczać rozrachunki, rozliczać płatności, wyszukiwać informacje według różnych kryteriów
5,0Student umie tworzyć plan kont, wprowadzić i zaksięgować bilans otwarcia, definiować dokumenty, tworzyć rejestry, ewidencjonować operacje gospodarcze, rozliczać rozrachunki, rozliczać płatności, wyszukiwać informacje według różnych kryteriów, tworzyć raporty
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/03_K01Student posiada zdolność pracy pozwalającej rozwiązywać problemy analizowane podczas zajęć
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K06Jest gotów do skutecznej realizacji postawionych zadań, z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania oraz procedurami obsługi finansowo-księgowych systemów informatycznych
C-2Przygotowanie studentów do obsługi wybranego programu finansowo-księgowego
Treści programoweT-L-1Tworzenie firmy testowej w systemie finansowo-księgowym. Określenie ścieżki dostępu do doanych. Wprowadzanie informacji umożliwiających generowanie planu kont
T-L-2Wprowadzanie planu kont do systemu finansowo-księgowego
T-L-3Wprowadzanie bilansu otwarcia do systemu finansowo-księgowego
T-L-4Wprowadzanie ewidencji kontrahentów i pracowników, tworzenie rejestrów VAT oraz wprowadzanie wzorców dokumentów księgowych
T-L-5Tworzenie przykładowych dokumentów źródłowych oraz ich dekretacja i księgowanie w systemie finansowo-księgowym. Korekty, usuwanie, wymiana dokumentów źródłowych
T-L-6Rozliczanie rozrachunków
T-L-7Przeglądanie danych wprowadzonych do systemu. Wielokryterialny wybór danych.
T-L-8Tworzenie zestawień wynikowych. Tworzenie dziennika oraz zestawienia obrotów i sald na dowolny przedział czasowy
T-L-9Tworzenie bilansu oraz rachunku zysków i strat na podsatwie danych wprowadzonych do systemu
T-L-10Podsumowanie ewidencji i zamknięcie roku obrachunkowego
Metody nauczaniaM-1wyjaśnienie
M-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku i w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Aktywność na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonania wskazanego zadania praktycznego w wybranym systemie finansowo-księgowym, weryfikująca wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie zajęć labolatoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć
3,0Student posiada częściową zdolność pracy pozwalającej rozwiązywać problemy analizowane podczas zajęć
3,5Student posiada zdolność do rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Student posiada zdolność do rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe
4,5Student posiada zdolność do rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe
5,0Student posiada zdolność do rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości