Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)

Sylabus przedmiotu Rynek usług turystycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rynek usług turystycznych
Specjalność Gospodarka turystyczna
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK3 11 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 14 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien mieć opanowane treści kształcenia z zakresu mikro i makroekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapozananie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania bazy noclegowej i gastronomicznej sektora turystyki
C-2Ukształtowanie umiejętności definowania rynku usług turystycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Badanie rynku turystycznego.2
T-K-2Dochody ludności jako czynnik rozwoju turystyki.2
T-K-3Demografia a popyt na usługi turystyczne. Strategie cen produktów rynku turystyki.2
T-K-4Rynkowa wycena ofert turystycznych.2
T-K-5Polska krajem recepcyjnym czy emisyjnym. Statystyka turystyki krajowej i zagranicznej.1
T-K-6Konsumpcja usług turystycznych w Polsce i innych krajach UE. Zaliczenie.2
11
wykłady
T-W-1Istota i funkcje usług turystycznych.3
T-W-2Charakterystyka wybranych usług turystycznych. Segmentacja rynku usług turystycznych.2
T-W-3Organizacje i instytucje działające na rzecz turystyki. System informacji turystycznej.2
T-W-4Prawne aspekty działalności turystycznej.2
T-W-5Konkurencja na rynku usług turystycznych.2
T-W-6Sektor turystyki w gospodarce narodowej.2
T-W-7Zaliczenie1
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Udział w konwersatoriach11
A-K-2Studiowanie wskazanej literatury6
A-K-3Przygotowanie do zaliczenia8
25
wykłady
A-W-1Udział w wykładach14
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury21
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-2Dyskusja
M-3Rozwiązywanie przykładów
M-4Analiza studiów przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: praca zaliczeniowa
S-3Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia pisemnego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D2/3.3_W01
Uzyskał wiedzę o instytucjach działających na rzecz turystyki i poznał rynek usług turystycznych w regionach polskich.
E_2A_W02, E_2A_W11C-1, C-2T-K-6, T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D2/3.3_U01
Posiada umiejętność samodzielnego przygotowania folderu promocyjnego na usługi turystyczne w gminie oraz posiada umiejętność rozróżniania usług w obiektach hotelarskich, sanatoryjnych, uzdrowiskowych, turystyki komerycjnej i agroturystyki.
E_2A_U01, E_2A_U16, E_2A_U03, E_2A_U04C-1, C-2T-K-1, T-W-2, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D2/3.3_K01
Potrafi zorganizować wyjazd turystyczny i wycenić ofertę turystyczną. Posiada umiejętności doboru oferty usług turystycznych.
E_2A_K02, E_2A_K07, E_2A_K04C-1, C-2T-K-1, T-K-2, T-K-4, T-W-4M-1, M-2, M-4, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D2/3.3_W01
Uzyskał wiedzę o instytucjach działających na rzecz turystyki i poznał rynek usług turystycznych w regionach polskich.
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu rynku turystycznego
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D2/3.3_U01
Posiada umiejętność samodzielnego przygotowania folderu promocyjnego na usługi turystyczne w gminie oraz posiada umiejętność rozróżniania usług w obiektach hotelarskich, sanatoryjnych, uzdrowiskowych, turystyki komerycjnej i agroturystyki.
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu rynku turystycznego
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D2/3.3_K01
Potrafi zorganizować wyjazd turystyczny i wycenić ofertę turystyczną. Posiada umiejętności doboru oferty usług turystycznych.
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu rynku turystycznego
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne

Literatura podstawowa

  1. Lewicki W. Stankiewicz B., Podstawy turtystki rekreacji i hotelarstwa., Politechnika Koszalińska, Koszalin, 2020
  2. Cybula P, Usługi turtystyczne Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa, 2016
  3. Michniewicz I, Peć M., Turystyka. Tom 5. Organizacja imprez i usług turystycznych. Podręcznik Część 1, WSIP. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 2015

Literatura dodatkowa

  1. G.Gołembski, Turystyka jako czynnik wzrostu konkurencyjności regionów w dobie globalizacji, AE Poznań, Poznań, 2008
  2. Becken Susanne and John Hay., Climate Change and Tourism : From Policy to Practice, Taylor & Francis Group, ProQuest Ebook Central, 2012, 1, https://ebookcentral.proquest.com/lib/zutszczecin-ebooks/detail.action?docID=982131.

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Badanie rynku turystycznego.2
T-K-2Dochody ludności jako czynnik rozwoju turystyki.2
T-K-3Demografia a popyt na usługi turystyczne. Strategie cen produktów rynku turystyki.2
T-K-4Rynkowa wycena ofert turystycznych.2
T-K-5Polska krajem recepcyjnym czy emisyjnym. Statystyka turystyki krajowej i zagranicznej.1
T-K-6Konsumpcja usług turystycznych w Polsce i innych krajach UE. Zaliczenie.2
11

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota i funkcje usług turystycznych.3
T-W-2Charakterystyka wybranych usług turystycznych. Segmentacja rynku usług turystycznych.2
T-W-3Organizacje i instytucje działające na rzecz turystyki. System informacji turystycznej.2
T-W-4Prawne aspekty działalności turystycznej.2
T-W-5Konkurencja na rynku usług turystycznych.2
T-W-6Sektor turystyki w gospodarce narodowej.2
T-W-7Zaliczenie1
14

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Udział w konwersatoriach11
A-K-2Studiowanie wskazanej literatury6
A-K-3Przygotowanie do zaliczenia8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach14
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury21
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D2/3.3_W01Uzyskał wiedzę o instytucjach działających na rzecz turystyki i poznał rynek usług turystycznych w regionach polskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W02Zna i rozumie w pogłębionym stopniu struktury i instytucje społeczne
E_2A_W11Zna i rozumie w pogłębionym stopniu system finansowy i jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki
Cel przedmiotuC-1Zapozananie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania bazy noclegowej i gastronomicznej sektora turystyki
C-2Ukształtowanie umiejętności definowania rynku usług turystycznych
Treści programoweT-K-6Konsumpcja usług turystycznych w Polsce i innych krajach UE. Zaliczenie.
T-K-1Badanie rynku turystycznego.
T-K-2Dochody ludności jako czynnik rozwoju turystyki.
T-K-3Demografia a popyt na usługi turystyczne. Strategie cen produktów rynku turystyki.
T-K-4Rynkowa wycena ofert turystycznych.
T-K-5Polska krajem recepcyjnym czy emisyjnym. Statystyka turystyki krajowej i zagranicznej.
T-W-1Istota i funkcje usług turystycznych.
T-W-2Charakterystyka wybranych usług turystycznych. Segmentacja rynku usług turystycznych.
T-W-3Organizacje i instytucje działające na rzecz turystyki. System informacji turystycznej.
T-W-5Konkurencja na rynku usług turystycznych.
T-W-6Sektor turystyki w gospodarce narodowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-2Dyskusja
M-3Rozwiązywanie przykładów
M-4Analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: praca zaliczeniowa
S-3Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu rynku turystycznego
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D2/3.3_U01Posiada umiejętność samodzielnego przygotowania folderu promocyjnego na usługi turystyczne w gminie oraz posiada umiejętność rozróżniania usług w obiektach hotelarskich, sanatoryjnych, uzdrowiskowych, turystyki komerycjnej i agroturystyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U16Potrafi śledzić i analizować trendy w gospodarce, w tym oceniać efekty rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, krajowym, regionalnym i lokalnym
E_2A_U03Potrafi planować i realizować prace indywidualne oraz współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym wiodące role
E_2A_U04Potrafi zastosować narzędzia i metody pomiaru zjawisk rynkowych
Cel przedmiotuC-1Zapozananie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania bazy noclegowej i gastronomicznej sektora turystyki
C-2Ukształtowanie umiejętności definowania rynku usług turystycznych
Treści programoweT-K-1Badanie rynku turystycznego.
T-W-2Charakterystyka wybranych usług turystycznych. Segmentacja rynku usług turystycznych.
T-W-4Prawne aspekty działalności turystycznej.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-2Dyskusja
M-3Rozwiązywanie przykładów
M-4Analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: praca zaliczeniowa
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu rynku turystycznego
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D2/3.3_K01Potrafi zorganizować wyjazd turystyczny i wycenić ofertę turystyczną. Posiada umiejętności doboru oferty usług turystycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K02Jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów, a w przypadku trudności z ich rozwiązaniem jest gotów do korzystania z opinii ekspertów
E_2A_K07Jest gotów do wykazywania tolerancji i otwartości wobec różnych poglądów, postaw i kultur
E_2A_K04Jest gotów do rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapozananie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania bazy noclegowej i gastronomicznej sektora turystyki
C-2Ukształtowanie umiejętności definowania rynku usług turystycznych
Treści programoweT-K-1Badanie rynku turystycznego.
T-K-2Dochody ludności jako czynnik rozwoju turystyki.
T-K-4Rynkowa wycena ofert turystycznych.
T-W-4Prawne aspekty działalności turystycznej.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-2Dyskusja
M-4Analiza studiów przypadków
M-3Rozwiązywanie przykładów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: praca zaliczeniowa
S-3Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu rynku turystycznego
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne