Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)

Sylabus przedmiotu Kształtowanie warunków pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kształtowanie warunków pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 12 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie wiedzy z zakresu podstaw organizacji i zarządzania bądź ergonomii i mikroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie podstaw wiedzy z zakresu organizacji pracy, w szczególności pracy wytwórczej. Opanowanie podstawowych terminów i kategorii pojęciowych.
C-2Rozumienie zasad organizacji pracy i ich wpływu na wydajność pracy.
C-3Umiejętność zastosowania metod badania pracy i metod mierzenia pracy. Umiejętność diagnozowania nieefektywności organizacji stanowisk pracy i formułowania zaleceń co do poprawy organizacji pracy i warunków pracy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pojęcia wprowadzające.1
T-A-2Podstawowe zasady organizacji pracy wytwórczej: podziału pracy, harmonii (harmonizacji), koncentracji (integracji), optymalizacji pracy.1
T-A-3Pojęcia produktywności, wydajności, pracochłonności, technicznego uzbrojenia pracy.1
T-A-4Badanie pracy: badanie metod pracy i mierzenie czasu pracy. Znaczenie badania pracy. Etapy badania metod pracy.2
T-A-5Organizacja pracy wytwórczej i zwiększanie jej efektywności. Klasyfikacja czasu roboczego.1
T-A-6Mierzenia i normowanie czasu pracy, metody normowania pracy.2
T-A-7Zmienność wydajności pracy człowieka i czynniki zakłócające proces pracy. Wartościowanie pracy.1
T-A-8Warunki materialne środowiska pracy: czynniki fizyczne, chemiczne i biologiczne środowiska pracy.1
T-A-9Lean manufacturing - case study1
T-A-10Zaliczenie.1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Obowiązkowe uczestnictwo w ćwiczeniach12
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń w formie lektury materiałów i polecanych skryptów.4
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego9
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (opowiadanie, opis, anegdota, wyjaśnianie).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność studentów w formie odpowiedzi na stawiane pytania problemowe w trakcie zajęć premiowana jest możliwością podniesienia oceny końcowej.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe w formie testu pisemnego wielokrotnego wyboru.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C12_W01
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie metod badania pracy i mierzenia pracy, potrafi zastosować metody naukowe do organizacji pracy.
E_2A_W10C-3, C-2, C-1T-A-1, T-A-3, T-A-2M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C12_U01
Umiejętność oceny warunków pracy. Umiejętność sformułowania propozycji usprawnień w zakresie pracy na podstawie metod z zakresu organizacji pracy, badania i mierzenia pracy, które opanował.
E_2A_U05, E_2A_U08, E_2A_U10, E_2A_U11C-3, C-2, C-1T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-9, T-A-8M-3, M-4, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C12_K01
Posiada kompetencje do rozstrzygania problemów związanych z organizacją procesu pracy oraz usprawniania pracy, jaką wykonuje zawodowo dzięki opanowaniu uniwersalnych metod oceny i poprawy pracy.
E_2A_K02C-3, C-2T-A-5, T-A-4, T-A-6, T-A-9, T-A-8M-3, M-4, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_C12_W01
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie metod badania pracy i mierzenia pracy, potrafi zastosować metody naukowe do organizacji pracy.
2,0
3,0Zna metody badania pracy i mierzenia pracy, potrafi zastosować metody naukowe do organizacji pracy w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_C12_U01
Umiejętność oceny warunków pracy. Umiejętność sformułowania propozycji usprawnień w zakresie pracy na podstawie metod z zakresu organizacji pracy, badania i mierzenia pracy, które opanował.
2,0
3,0Ocenia warunki pracy, formułuje propozycje usprawnień w zakresie pracy na podstawie metod z zakresu organizacji pracy, badania i mierzenia pracy w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_C12_K01
Posiada kompetencje do rozstrzygania problemów związanych z organizacją procesu pracy oraz usprawniania pracy, jaką wykonuje zawodowo dzięki opanowaniu uniwersalnych metod oceny i poprawy pracy.
2,0
3,0Kompetentny do rozstrzygania problemów związanych z organizacją procesu pracy oraz usprawniania pracy, jaką wykonuje zawodowo dzięki opanowaniu uniwersalnych metod oceny i poprawy pracy w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bieniok H. i in., Metody sprawnego zarządzania, Wyd. Placet, Warszawa, 2004, s. 56-161.
  2. Muhlemann A., Oakland J., Lockyer K., Zarządzanie. Produkcja i usługi., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 1997, s. 266-331
  3. Palczak A., Badanie stanowisk pracy punktowymi metodami wartościowania pracy, Apex, Zabrze, 1997
  4. Wołk R., Strzelecki T., Badanie metod i normowanie pracy, Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1993
  5. Jacukowicz Z., Praca i jej opłacanie. System taryfowy. Przykładowy taryfikator kwalifikacyjny, ODDK Gdańsk, Gdańsk, 2002
  6. Andrzej Uzarczyk, Czynniki szkodliwe i uciążliwe w środowisku pracy, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk, 2006
  7. Wanda Bukała, Ergonomiczne warunki pracy, WSiP, Warszawa, 2015
  8. Michael Balle, Daniel Jones, Jacques Chaize, Orest Fiume, tłumaczenie Bartosz Sałabut, Strategia Lean, MT Biznes, Warszawa, 2019
  9. Sławińska Małgorzata, Ergonomic engineering of technological devices, Politechnika Poznańska, Poznań, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Rączkowski B., BHP w praktyce, ODDK, Gdańsk, 1997
  2. Zużewicz K., Kwarecki K., Skutki fizjologiczne pracy zmianowej, CIOP, Warszawa, 1999
  3. Zużewicz K., Kwarecki K., Praca zmianowa : skutki i profilaktyka : poradnik pracownika zmianowego, CIOP, Warszawa, 2000
  4. red. Koradecka D., Bezpieczeństwo pracy i ergonomia, CIOP-PIB, Warszawa, 1999
  5. PN-EN 12665:2003, Światło i oświetlenie. Podstawowe terminy oraz kryteria określania wymagań dotyczących oświetlenia., 2003
  6. Stroińska Ewa, Elastyczne formy zatrudnienia. Telepraca, zarządzanie pracą zdalną., Wydawnictwo Poltex, Warszawa, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pojęcia wprowadzające.1
T-A-2Podstawowe zasady organizacji pracy wytwórczej: podziału pracy, harmonii (harmonizacji), koncentracji (integracji), optymalizacji pracy.1
T-A-3Pojęcia produktywności, wydajności, pracochłonności, technicznego uzbrojenia pracy.1
T-A-4Badanie pracy: badanie metod pracy i mierzenie czasu pracy. Znaczenie badania pracy. Etapy badania metod pracy.2
T-A-5Organizacja pracy wytwórczej i zwiększanie jej efektywności. Klasyfikacja czasu roboczego.1
T-A-6Mierzenia i normowanie czasu pracy, metody normowania pracy.2
T-A-7Zmienność wydajności pracy człowieka i czynniki zakłócające proces pracy. Wartościowanie pracy.1
T-A-8Warunki materialne środowiska pracy: czynniki fizyczne, chemiczne i biologiczne środowiska pracy.1
T-A-9Lean manufacturing - case study1
T-A-10Zaliczenie.1
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Obowiązkowe uczestnictwo w ćwiczeniach12
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń w formie lektury materiałów i polecanych skryptów.4
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego9
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C12_W01Ma pogłębioną wiedzę w zakresie metod badania pracy i mierzenia pracy, potrafi zastosować metody naukowe do organizacji pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W10Zna i rozumie w pogłębionym stopniu koncepcje i metody gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim oraz powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-3Umiejętność zastosowania metod badania pracy i metod mierzenia pracy. Umiejętność diagnozowania nieefektywności organizacji stanowisk pracy i formułowania zaleceń co do poprawy organizacji pracy i warunków pracy.
C-2Rozumienie zasad organizacji pracy i ich wpływu na wydajność pracy.
C-1Uzyskanie podstaw wiedzy z zakresu organizacji pracy, w szczególności pracy wytwórczej. Opanowanie podstawowych terminów i kategorii pojęciowych.
Treści programoweT-A-1Pojęcia wprowadzające.
T-A-3Pojęcia produktywności, wydajności, pracochłonności, technicznego uzbrojenia pracy.
T-A-2Podstawowe zasady organizacji pracy wytwórczej: podziału pracy, harmonii (harmonizacji), koncentracji (integracji), optymalizacji pracy.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (opowiadanie, opis, anegdota, wyjaśnianie).
M-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność studentów w formie odpowiedzi na stawiane pytania problemowe w trakcie zajęć premiowana jest możliwością podniesienia oceny końcowej.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe w formie testu pisemnego wielokrotnego wyboru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna metody badania pracy i mierzenia pracy, potrafi zastosować metody naukowe do organizacji pracy w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C12_U01Umiejętność oceny warunków pracy. Umiejętność sformułowania propozycji usprawnień w zakresie pracy na podstawie metod z zakresu organizacji pracy, badania i mierzenia pracy, które opanował.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U05Potrafi sprawnie posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu ekonomii i finansów
E_2A_U08Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i finansów
E_2A_U10Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
E_2A_U11Potrafi samodzielnie zaproponować rozwiązania konkretnych problemów i wskazywać w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-3Umiejętność zastosowania metod badania pracy i metod mierzenia pracy. Umiejętność diagnozowania nieefektywności organizacji stanowisk pracy i formułowania zaleceń co do poprawy organizacji pracy i warunków pracy.
C-2Rozumienie zasad organizacji pracy i ich wpływu na wydajność pracy.
C-1Uzyskanie podstaw wiedzy z zakresu organizacji pracy, w szczególności pracy wytwórczej. Opanowanie podstawowych terminów i kategorii pojęciowych.
Treści programoweT-A-5Organizacja pracy wytwórczej i zwiększanie jej efektywności. Klasyfikacja czasu roboczego.
T-A-2Podstawowe zasady organizacji pracy wytwórczej: podziału pracy, harmonii (harmonizacji), koncentracji (integracji), optymalizacji pracy.
T-A-4Badanie pracy: badanie metod pracy i mierzenie czasu pracy. Znaczenie badania pracy. Etapy badania metod pracy.
T-A-6Mierzenia i normowanie czasu pracy, metody normowania pracy.
T-A-7Zmienność wydajności pracy człowieka i czynniki zakłócające proces pracy. Wartościowanie pracy.
T-A-9Lean manufacturing - case study
T-A-8Warunki materialne środowiska pracy: czynniki fizyczne, chemiczne i biologiczne środowiska pracy.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność studentów w formie odpowiedzi na stawiane pytania problemowe w trakcie zajęć premiowana jest możliwością podniesienia oceny końcowej.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe w formie testu pisemnego wielokrotnego wyboru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ocenia warunki pracy, formułuje propozycje usprawnień w zakresie pracy na podstawie metod z zakresu organizacji pracy, badania i mierzenia pracy w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C12_K01Posiada kompetencje do rozstrzygania problemów związanych z organizacją procesu pracy oraz usprawniania pracy, jaką wykonuje zawodowo dzięki opanowaniu uniwersalnych metod oceny i poprawy pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K02Jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów, a w przypadku trudności z ich rozwiązaniem jest gotów do korzystania z opinii ekspertów
Cel przedmiotuC-3Umiejętność zastosowania metod badania pracy i metod mierzenia pracy. Umiejętność diagnozowania nieefektywności organizacji stanowisk pracy i formułowania zaleceń co do poprawy organizacji pracy i warunków pracy.
C-2Rozumienie zasad organizacji pracy i ich wpływu na wydajność pracy.
Treści programoweT-A-5Organizacja pracy wytwórczej i zwiększanie jej efektywności. Klasyfikacja czasu roboczego.
T-A-4Badanie pracy: badanie metod pracy i mierzenie czasu pracy. Znaczenie badania pracy. Etapy badania metod pracy.
T-A-6Mierzenia i normowanie czasu pracy, metody normowania pracy.
T-A-9Lean manufacturing - case study
T-A-8Warunki materialne środowiska pracy: czynniki fizyczne, chemiczne i biologiczne środowiska pracy.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność studentów w formie odpowiedzi na stawiane pytania problemowe w trakcie zajęć premiowana jest możliwością podniesienia oceny końcowej.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe w formie testu pisemnego wielokrotnego wyboru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Kompetentny do rozstrzygania problemów związanych z organizacją procesu pracy oraz usprawniania pracy, jaką wykonuje zawodowo dzięki opanowaniu uniwersalnych metod oceny i poprawy pracy w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0