Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Zarządzanie środowiskiem w turystyce II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie środowiskiem w turystyce II
Specjalność Gospodarka turystyczna
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Bartosz Mickiewicz <Bartosz.Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 16 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wybrane aspekty wiedzy z zakresu mikroekonomii i zarządzania. Podstawowa wiedza z zakresu biologii, w tym ekologii. W przypadku absolwentów Ekonomii S1 WEk. opanowany materiał przedmiotu "Gospodarka a środowisko", teoria z przedmiotu "Zarządzanie środowiskiem w turystyce" lub analogiczny.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu ekologicznych aspektów zarządzania środowiskiem, w tym w turystyce.
C-2Rozumienie wpływu środowiska na przedsiębiorstwo oraz gospodarki na środowisko.
C-3Znajomość i umiejętność interpretacji zajawisk oraz przepisów w zakresie zarządzania uwzględniającego zrównoważony rozwój.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przedsiębiorstwo turystyczne i podstawy jego funkcjonowania w gospodarce.3
T-A-2Instrumenty polityki ekologicznej państwa a funkcjonowanie przedsiębiorstwa turystycznego.3
T-A-3Zrównoważony rozwój regionów turystycznych w Polsce i Unii Europejskiej.3
T-A-4Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie turystycznym.2
T-A-5Praktyczne stosowanie systemu Ocen Oddziaływania na Środowisko.2
T-A-6Raport o oddziaływaniu przedsięwzięć turystycznych na środowisko i jego kontynuacja. Case Study.3
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.16
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.10
A-A-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej w formie prezentacji bądź referatu w grupach.10
A-A-4Lektura materiałów i podręczników z zakresu tematu, studia przypadków.14
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody problemowe (metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-2Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
M-3Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie pracy zaliczeniowej w formie prezentacji bądź referatu w grupach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D2/2.3_W01
Posiada wiedzę z zakresu instrumentów mających wpływ na gospodarowanie zgodne z ekologią.
E_2A_W01C-2, C-3, C-1T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-3, M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D2/2.3_U01
Umiejętność przygotowania prezentacji bądź raportu w grupie oraz zaprezentowania go. Posiada umiejętność interpretacji i właściwego łączenia zagadnień środowiska i turystyki w syntetycznej i poprawnej formalnie oraz merytorycznie formie.
E_2A_U03, E_2A_U16C-2, C-3T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D2/2.3_K01
Posiada kompetencje do uwzględniania w działaniach gospodarczych zrównoważonego rozwoju jako podstawy współczesnego gospodarowania na poziomie kraju-członka UE.
E_2A_K05C-2, C-3T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-3, M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D2/2.3_W01
Posiada wiedzę z zakresu instrumentów mających wpływ na gospodarowanie zgodne z ekologią.
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy własnej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami lub testu z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedzi.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi lub test na poziomie poniżej 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca własna z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi lub test na poziomie ok. 60%.
4,0Dobrze wykonana praca własna, wnioski mogą zawierać drobne błędy, lub test na poziomie ok. 70%.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca własna lub test na poziomie ok. 80%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski lub test na poziomie ok. 90%.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D2/2.3_U01
Umiejętność przygotowania prezentacji bądź raportu w grupie oraz zaprezentowania go. Posiada umiejętność interpretacji i właściwego łączenia zagadnień środowiska i turystyki w syntetycznej i poprawnej formalnie oraz merytorycznie formie.
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy własnej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca własna z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi.
4,0Dobrze wykonana praca własna, wnioski mogą zawierać drobne błędy.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca własna.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D2/2.3_K01
Posiada kompetencje do uwzględniania w działaniach gospodarczych zrównoważonego rozwoju jako podstawy współczesnego gospodarowania na poziomie kraju-członka UE.
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy własnej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami lub testu z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedzi
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi lub test na poziomie powyżej ok. 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca własna z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi lub test na poziomie od ok. 60%.
4,0Dobrze wykonana praca własna, wnioski mogą zawierać drobne błędy, lub test na poziomie od ok. 70%.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca własna lub test na poziomie od ok. 80%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski lub test na poziomie od ok. 90%

Literatura podstawowa

  1. Wojciechowska J., Agroturystyka. Signum turystyki i obszarów wiejskich, PWE, Warszawa, 2018
  2. Czerwiński J., Podstawy turystyki, CeDeWu, Warszawa, 2021, IV
  3. Fiedor B., Podstawy ekonomii środowiska i zasobów naturalnych, Wyd. C.H. Beck, Warszawa, 2002
  4. Balińska A., Sieczko A., Zawadka J., Wybrane problemy rozwoju turystyki, SGGW, Warszawa, 2016
  5. Gołembski, Grzegorz, Entrepreneurship and quality in tourism in light of Polish and international research, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Milewski D., Meyer B., Strategie rozwoju turystyki w regionie, PWN, Warszawa, 2009
  2. Górka K., Poskrobko B., Radecki W., Ochrona środowiska, PWE, Warszawa, 2005
  3. Kozłowski S., Ekorozwój – wyzwanie XXI wieku, PWN, Warszawa, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przedsiębiorstwo turystyczne i podstawy jego funkcjonowania w gospodarce.3
T-A-2Instrumenty polityki ekologicznej państwa a funkcjonowanie przedsiębiorstwa turystycznego.3
T-A-3Zrównoważony rozwój regionów turystycznych w Polsce i Unii Europejskiej.3
T-A-4Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie turystycznym.2
T-A-5Praktyczne stosowanie systemu Ocen Oddziaływania na Środowisko.2
T-A-6Raport o oddziaływaniu przedsięwzięć turystycznych na środowisko i jego kontynuacja. Case Study.3
16

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.16
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.10
A-A-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej w formie prezentacji bądź referatu w grupach.10
A-A-4Lektura materiałów i podręczników z zakresu tematu, studia przypadków.14
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D2/2.3_W01Posiada wiedzę z zakresu instrumentów mających wpływ na gospodarowanie zgodne z ekologią.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-2Rozumienie wpływu środowiska na przedsiębiorstwo oraz gospodarki na środowisko.
C-3Znajomość i umiejętność interpretacji zajawisk oraz przepisów w zakresie zarządzania uwzględniającego zrównoważony rozwój.
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu ekologicznych aspektów zarządzania środowiskiem, w tym w turystyce.
Treści programoweT-A-3Zrównoważony rozwój regionów turystycznych w Polsce i Unii Europejskiej.
T-A-2Instrumenty polityki ekologicznej państwa a funkcjonowanie przedsiębiorstwa turystycznego.
T-A-1Przedsiębiorstwo turystyczne i podstawy jego funkcjonowania w gospodarce.
T-A-4Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie turystycznym.
T-A-5Praktyczne stosowanie systemu Ocen Oddziaływania na Środowisko.
T-A-6Raport o oddziaływaniu przedsięwzięć turystycznych na środowisko i jego kontynuacja. Case Study.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
M-1Metody problemowe (metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-2Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie pracy zaliczeniowej w formie prezentacji bądź referatu w grupach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy własnej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami lub testu z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedzi.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi lub test na poziomie poniżej 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca własna z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi lub test na poziomie ok. 60%.
4,0Dobrze wykonana praca własna, wnioski mogą zawierać drobne błędy, lub test na poziomie ok. 70%.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca własna lub test na poziomie ok. 80%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski lub test na poziomie ok. 90%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D2/2.3_U01Umiejętność przygotowania prezentacji bądź raportu w grupie oraz zaprezentowania go. Posiada umiejętność interpretacji i właściwego łączenia zagadnień środowiska i turystyki w syntetycznej i poprawnej formalnie oraz merytorycznie formie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U03Potrafi planować i realizować prace indywidualne oraz współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym wiodące role
E_2A_U16Potrafi śledzić i analizować trendy w gospodarce, w tym oceniać efekty rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, krajowym, regionalnym i lokalnym
Cel przedmiotuC-2Rozumienie wpływu środowiska na przedsiębiorstwo oraz gospodarki na środowisko.
C-3Znajomość i umiejętność interpretacji zajawisk oraz przepisów w zakresie zarządzania uwzględniającego zrównoważony rozwój.
Treści programoweT-A-3Zrównoważony rozwój regionów turystycznych w Polsce i Unii Europejskiej.
T-A-2Instrumenty polityki ekologicznej państwa a funkcjonowanie przedsiębiorstwa turystycznego.
T-A-1Przedsiębiorstwo turystyczne i podstawy jego funkcjonowania w gospodarce.
T-A-4Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie turystycznym.
T-A-5Praktyczne stosowanie systemu Ocen Oddziaływania na Środowisko.
T-A-6Raport o oddziaływaniu przedsięwzięć turystycznych na środowisko i jego kontynuacja. Case Study.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie pracy zaliczeniowej w formie prezentacji bądź referatu w grupach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy własnej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca własna z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi.
4,0Dobrze wykonana praca własna, wnioski mogą zawierać drobne błędy.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca własna.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D2/2.3_K01Posiada kompetencje do uwzględniania w działaniach gospodarczych zrównoważonego rozwoju jako podstawy współczesnego gospodarowania na poziomie kraju-członka UE.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K05Jest gotów do rozwiązywania problemów społeczno-gospodarczych z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju
Cel przedmiotuC-2Rozumienie wpływu środowiska na przedsiębiorstwo oraz gospodarki na środowisko.
C-3Znajomość i umiejętność interpretacji zajawisk oraz przepisów w zakresie zarządzania uwzględniającego zrównoważony rozwój.
Treści programoweT-A-3Zrównoważony rozwój regionów turystycznych w Polsce i Unii Europejskiej.
T-A-2Instrumenty polityki ekologicznej państwa a funkcjonowanie przedsiębiorstwa turystycznego.
T-A-1Przedsiębiorstwo turystyczne i podstawy jego funkcjonowania w gospodarce.
T-A-4Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie turystycznym.
T-A-5Praktyczne stosowanie systemu Ocen Oddziaływania na Środowisko.
T-A-6Raport o oddziaływaniu przedsięwzięć turystycznych na środowisko i jego kontynuacja. Case Study.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
M-1Metody problemowe (metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-2Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie pracy zaliczeniowej w formie prezentacji bądź referatu w grupach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy własnej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami lub testu z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedzi
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi lub test na poziomie powyżej ok. 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca własna z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi lub test na poziomie od ok. 60%.
4,0Dobrze wykonana praca własna, wnioski mogą zawierać drobne błędy, lub test na poziomie od ok. 70%.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca własna lub test na poziomie od ok. 80%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski lub test na poziomie od ok. 90%