Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Logistyka w biznesie

Sylabus przedmiotu Podstawy inwentyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy inwentyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza o ludzkich procesach poznawczych zdobyta w trakcie trwania nauki na niższych szczeblach kształcenia tj.: w szkole podstawowej i średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: znał podstawowe informacje o twórczym rozwiązywaniu problemów i technikach inwentycznych,
C-2miał podstawową wiedzę o procesie twórczym i technikach inwentycznych,
C-3charakteryzował podstawowe metody i techniki inwentyczne,
C-4umiał wykorzystać różne metody i techniki inwentyczne do modyfikacji, usprawnienia istniejącego procesu, obiektu, urządzenia lub stowrzenia nowego rozwiązania w spoób kreatywny

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Edukacja menedżerska i kształcenie kreatywnego przywódcy. Znaczenie wiedzy i innowacji w gospodarce.1
T-A-2Podstawowe pojęcia w zakresie heurystyki i inwentyki (twórcze myślenie w biznesie).1
T-A-3Charakterystyka procesu twórczego i jego ograniczenia.1
T-A-4Podstawowe metody i techniki inwetyczne oraz ich zastosowanie.5
T-A-5Kolokwium w formie pisemnej1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach9
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń, analiza literatury do poszczególnych tematów zajęć, opanowanie materiału na kolokwium16
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, metoda przypadków (opcjonalnie)
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe (praca zespołowa nad zadaniami związanymi z wykorzystaniem metod inwentycznych)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena zadania wykonywanego przez zespół na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: ocena z pracy nad zadaniem wykonanym w zespole
S-3Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium w formie pisemnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O16_W01
zna pojęcie heurystyki, inwentyki i innowatyki.
E_2A_W05C-4, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2, M-1S-3
E_2A_O16_W02
ma wiedzę na temat podstawowych uwarunkowań i cech procesu twórczego i jego ograniczeń.
E_2A_W10C-4, C-2, C-3T-A-4, T-A-3M-2, M-3, M-1S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O16_U01
student posiada umięjętność zastosowania wybranych metod inwentycznych do twórczego rozwiązania problemów
E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U21C-1, C-4, C-2T-A-4M-3S-2, S-1
E_2A_O16_U02
wskazuje miejsce zastosowania podstawowych metod i technik inwentycznych w biznesiei/lub życiu społecznym
E_2A_U11C-4, C-2T-A-4M-2, M-3S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O16_K01
Potrafi współpracować w grupie przygotowując rozwiązując zadania zlecone przez nauczyciela - wykazuje postawę proaktywną (angażuje się w proces nauczania-uczenia się)
E_2A_K01C-4, C-2, C-3T-A-4M-2, M-3, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O16_W01
zna pojęcie heurystyki, inwentyki i innowatyki.
2,0
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0
E_2A_O16_W02
ma wiedzę na temat podstawowych uwarunkowań i cech procesu twórczego i jego ograniczeń.
2,0
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O16_U01
student posiada umięjętność zastosowania wybranych metod inwentycznych do twórczego rozwiązania problemów
2,0
3,0student podsiada w ograniczonym zakresie umiejętność zastosowania wybranych metod inwentycznych do rozwiązania postawionych przed nim problemów i w podstawowym zakresie wskazuje na możliwe do wykorzystania rozwiązania podczas pracy indywidualnej lub zespołowej
3,5
4,0
4,5
5,0
E_2A_O16_U02
wskazuje miejsce zastosowania podstawowych metod i technik inwentycznych w biznesiei/lub życiu społecznym
2,0
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O16_K01
Potrafi współpracować w grupie przygotowując rozwiązując zadania zlecone przez nauczyciela - wykazuje postawę proaktywną (angażuje się w proces nauczania-uczenia się)
2,0
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Knosala R., Wasilewska B., Tomczak-Horyń K., Kreatywność pracowników i twórcze zespoły, PWE, Warszawa, 2019
  2. Kosieradzka A. (red.), Metody i techniki pobudzanai kreatywności w orgazniacji i zarządzaniu, edu-Libri, Kraków, 2013
  3. Martyniak Z., Wstep do inwentyki, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, 1998
  4. Mechło P., Geppert O., Trening innowacyjnego myślenia, Helion. Sensus, Gliwice, 2019
  5. Mechło P., Grzelka J., Trening intelektu, Helion. Sensus, Gliwice, 2020
  6. Paley S.J., The Art of Invention: Creative Process of Discovery and Design, PROMETHEUS BOOKS, New York, 2010
  7. Sloane P., Twórcze myślenie w zarządzaniu, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2003
  8. Reckwitz A., Black S., The Invention of Creativity: Modern Society and the Culture of the New, Wiley, Hoboken, 2017
  9. Ujwary-Gil A., Inwentyka, czyli kreatywność w biznesie, WSB-NLU, Nowy Sącz, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Carayannis E.G., Encyclopedia of Creativity, Invention, Innovation and Entrepreneurship (Second Edition), Springer Nature, Cham, 2020
  2. Koziołek S., Bochniak P., Smolnicki T., Projektowanie koncepcyjne z zastosowaniem wybranych metod heurystycznych, Zeszyty Naukowe WSOWL, 2011, nr 1, 2011
  3. Matejun J., Metoda delficka w naukach o zarządzaniu, w: Kuczmera-Ludwiczyńska E. (red), Zarządzanie w regionie. Teoria i praktyka, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, 2012
  4. Nęcka E., Trop. Twórcze rozwiązywanie problemów, Impuls, Kraków, 1994
  5. Piech K., "Tradycyjne" metody heurystyczne: przegląd i zastosowanie, Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów SGH, 2003, nr 1, s. 91-101, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Edukacja menedżerska i kształcenie kreatywnego przywódcy. Znaczenie wiedzy i innowacji w gospodarce.1
T-A-2Podstawowe pojęcia w zakresie heurystyki i inwentyki (twórcze myślenie w biznesie).1
T-A-3Charakterystyka procesu twórczego i jego ograniczenia.1
T-A-4Podstawowe metody i techniki inwetyczne oraz ich zastosowanie.5
T-A-5Kolokwium w formie pisemnej1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach9
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń, analiza literatury do poszczególnych tematów zajęć, opanowanie materiału na kolokwium16
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O16_W01zna pojęcie heurystyki, inwentyki i innowatyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W05Zna i rozumie w pogłębionym stopniu miejsce i rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz obszary jego aktywności społeczno-gospodarczej
Cel przedmiotuC-4umiał wykorzystać różne metody i techniki inwentyczne do modyfikacji, usprawnienia istniejącego procesu, obiektu, urządzenia lub stowrzenia nowego rozwiązania w spoób kreatywny
C-2miał podstawową wiedzę o procesie twórczym i technikach inwentycznych,
C-3charakteryzował podstawowe metody i techniki inwentyczne,
Treści programoweT-A-1Edukacja menedżerska i kształcenie kreatywnego przywódcy. Znaczenie wiedzy i innowacji w gospodarce.
T-A-2Podstawowe pojęcia w zakresie heurystyki i inwentyki (twórcze myślenie w biznesie).
T-A-3Charakterystyka procesu twórczego i jego ograniczenia.
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, metoda przypadków (opcjonalnie)
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O16_W02ma wiedzę na temat podstawowych uwarunkowań i cech procesu twórczego i jego ograniczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W10Zna i rozumie w pogłębionym stopniu koncepcje i metody gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim oraz powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-4umiał wykorzystać różne metody i techniki inwentyczne do modyfikacji, usprawnienia istniejącego procesu, obiektu, urządzenia lub stowrzenia nowego rozwiązania w spoób kreatywny
C-2miał podstawową wiedzę o procesie twórczym i technikach inwentycznych,
C-3charakteryzował podstawowe metody i techniki inwentyczne,
Treści programoweT-A-4Podstawowe metody i techniki inwetyczne oraz ich zastosowanie.
T-A-3Charakterystyka procesu twórczego i jego ograniczenia.
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, metoda przypadków (opcjonalnie)
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe (praca zespołowa nad zadaniami związanymi z wykorzystaniem metod inwentycznych)
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium w formie pisemnej
S-1Ocena formująca: ocena zadania wykonywanego przez zespół na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O16_U01student posiada umięjętność zastosowania wybranych metod inwentycznych do twórczego rozwiązania problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną, stosując właściwy dobór źródeł i informacji oraz metod i narzędzi, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U21Potrafi samodzielnie planować i realizować proces uczenia się przez cale życie, a także inspirować innych do samodoskonalenia
Cel przedmiotuC-1W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: znał podstawowe informacje o twórczym rozwiązywaniu problemów i technikach inwentycznych,
C-4umiał wykorzystać różne metody i techniki inwentyczne do modyfikacji, usprawnienia istniejącego procesu, obiektu, urządzenia lub stowrzenia nowego rozwiązania w spoób kreatywny
C-2miał podstawową wiedzę o procesie twórczym i technikach inwentycznych,
Treści programoweT-A-4Podstawowe metody i techniki inwetyczne oraz ich zastosowanie.
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe (praca zespołowa nad zadaniami związanymi z wykorzystaniem metod inwentycznych)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena z pracy nad zadaniem wykonanym w zespole
S-1Ocena formująca: ocena zadania wykonywanego przez zespół na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student podsiada w ograniczonym zakresie umiejętność zastosowania wybranych metod inwentycznych do rozwiązania postawionych przed nim problemów i w podstawowym zakresie wskazuje na możliwe do wykorzystania rozwiązania podczas pracy indywidualnej lub zespołowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O16_U02wskazuje miejsce zastosowania podstawowych metod i technik inwentycznych w biznesiei/lub życiu społecznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U11Potrafi samodzielnie zaproponować rozwiązania konkretnych problemów i wskazywać w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-4umiał wykorzystać różne metody i techniki inwentyczne do modyfikacji, usprawnienia istniejącego procesu, obiektu, urządzenia lub stowrzenia nowego rozwiązania w spoób kreatywny
C-2miał podstawową wiedzę o procesie twórczym i technikach inwentycznych,
Treści programoweT-A-4Podstawowe metody i techniki inwetyczne oraz ich zastosowanie.
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, metoda przypadków (opcjonalnie)
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe (praca zespołowa nad zadaniami związanymi z wykorzystaniem metod inwentycznych)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena z pracy nad zadaniem wykonanym w zespole
S-3Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium w formie pisemnej
S-1Ocena formująca: ocena zadania wykonywanego przez zespół na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O16_K01Potrafi współpracować w grupie przygotowując rozwiązując zadania zlecone przez nauczyciela - wykazuje postawę proaktywną (angażuje się w proces nauczania-uczenia się)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Jest gotów do realizacji zadań ustalonych przez siebie i innych, krytycznej oceny odbieranych treści i wiedzy własnej
Cel przedmiotuC-4umiał wykorzystać różne metody i techniki inwentyczne do modyfikacji, usprawnienia istniejącego procesu, obiektu, urządzenia lub stowrzenia nowego rozwiązania w spoób kreatywny
C-2miał podstawową wiedzę o procesie twórczym i technikach inwentycznych,
C-3charakteryzował podstawowe metody i techniki inwentyczne,
Treści programoweT-A-4Podstawowe metody i techniki inwetyczne oraz ich zastosowanie.
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, metoda przypadków (opcjonalnie)
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe (praca zespołowa nad zadaniami związanymi z wykorzystaniem metod inwentycznych)
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zadania wykonywanego przez zespół na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0