Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)

Sylabus przedmiotu Międzynarodowe stosunki gospodarcze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Międzynarodowe stosunki gospodarcze
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>, Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu mikro i makroekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozpoznawanie i identyfikowanie procesów międzynarodowej integracji gospodarczej, określenie kierunków przemian strukturalnych w gospodarce światowej,
C-2zrozumienie tendencji integracyjnych i dezintegracyjnych we współczesnym świecie, szczególnie w zakresie rozwoju handlu światowego i międzynarodowej wymiany czynników wytwórczych, poznanie funkcjonowania organizacji gospodarczych zarówno partykularnyh, jaki i powszechnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Północnoamerykańskie Porozumienie o Wolnym Handlu – NAFTA;2
T-A-2Wybrane azjatyckie organizacje gospodarcze;2
T-A-3Wybrane afrykańskie organizacje gospodarcze;2
T-A-4Wybrane światowe organizacje: Światowa organizacja handlu – WTO,2
T-A-5Organizacja Współpracy i Rozwoju Gospodarczego – OECD,2
T-A-6Organizacja Narodów Zjednoczonych – ONZ2
T-A-7Globalizacja i problemy globalne3
15
wykłady
T-W-1Przedmiot i metoda nauki o międzynarodowych stosunkach gospodarczych2
T-W-2Międzynarodowa integracja gospodarcza2
T-W-3Organizacje międzynarodowe2
T-W-4Gospodarka światowa2
T-W-5Międzynarodowy podział pracy i procesy integracyjne we współczesnej gospodarce2
T-W-6Problemy globalne we współczesnej gospodarce2
T-W-7Międzynarodowy transfer czynników produkcji3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie się do ćwiczeń25
A-A-3studowanie literatury10
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do wykładu, studiowanie literatury10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2metoda problemowa: wykład konwersatoryjny
M-3metoda aktywizujaca: analiza przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B10_W01
Identyfikuje podstawowe kategorie dotyczące zagadnień z zakresu międzynarodowych stosunków gospodarczych
E_1A_W01, E_1A_W03C-1T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-7, T-A-1, T-A-2M-2, M-3, M-1S-2
E_1A_B10_W02
Zna podstawowe problemy globalne
E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W05, E_1A_W02C-1, C-2T-A-7M-2, M-3, M-1S-1, S-2
E_1A_B10_W03
Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego
E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W05, E_1A_W02C-1, C-2T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-7, T-A-1, T-A-2M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B10_U01
potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w gospodarce światowej
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03C-2T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-7, T-A-1, T-A-2M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B10_K01
Student opanował zasady rozwiązywania problemów
E_1A_K01C-1, C-2T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-7, T-A-1, T-A-2M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B10_W01
Identyfikuje podstawowe kategorie dotyczące zagadnień z zakresu międzynarodowych stosunków gospodarczych
2,0Nie potrafi okreslić przesłanek integracji
3,0W podstawowy sposób identyfikuje główne problemy związane z integracją gospodarczą i polityczną
3,5Potrafi określić i zdefiniować głowne problemy związane z integracją gospodarczą
4,0Sprawnie porusza się w zagadnieniach związanych z integracją gospodarczą. Potrafi okreslić zasady funkcjonowania gospodarki globalnej
4,5Samodzielnie analizuje tendencje we współczesnej gospodarce globalnej. Potrafi identyfikować problemy w wybranych ugrupowaniach integracyjnych
5,0Wyciąga wnioski. Porównuje ugrupowania integracyjne między sobą. Sprawnie porusza się w zagadnieniach związanych ze współczesnymi stosunkami miedzynarodowymi.
E_1A_B10_W02
Zna podstawowe problemy globalne
2,0Nie zna podstawowych problemów globalnych
3,0Zna podstawowe problemy globalne w stopniu dostatecznym
3,5Zna podstawowe problemy globalne w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna podstawowe problemy globalne w stopniu dobrym
4,5Zna podstawowe problemy globalne w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna podstawowe problemy globalne w stopniu bardzo dobrym
E_1A_B10_W03
Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego
2,0Nie zna kompetencji ONZ
3,0Zna kompetencje ONZ w stopniu podstawowym
3,5Zna kompetencje ONZ w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna kompetencje ONZ w stopniu dobrym
4,5Zna kompetencje ONZ w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna kompetencje ONZ w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B10_U01
potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w gospodarce światowej
2,0Ne potrafi wskazać na główne problemy wspłczesnego świata
3,0Potrafi identyfikować problemy ale nie porafi wyjaśnić ich przyczyn ani skutków
3,5Potrafi wskazać na główne problemy współczesnych stosunków międzynarodowych. Wyjaśnia ich przyczyny i wskzauje na główne skutki
4,0Posiada umiejętność interpretacji podstawowych zjawisk w gospodarce swiatowej
4,5Posiada wiedzę na temat bieżacej sytuacji gospodarczej na świacie
5,0Samodzielnie formułuje wnioski i analizuje tendencje we współczesnych stosunkach gospodarczych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B10_K01
Student opanował zasady rozwiązywania problemów
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych
3,0Student opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych w sposób odtwórczy
3,5Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań
4,0Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje bardziej skomplikowane działania
4,5Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje skomplikowane działania, samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami
5,0Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje wszechstronne działania, samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami, prezentuje swoje poglądy

Literatura podstawowa

  1. Krugman P. R., Obstfeld M, Ekonomia Międzynarodowa, PWN, Warszawa, 2007
  2. Budnikowski, E. Kawecka-Wyrzykowska, Międzynarodowe stosunki gospodarcze, PWE, Warszawa, 2009
  3. M. Guzek, Międzynarodowe stosunki gospodarcze, PWE, Warszawa, 2006
  4. praca zbiorowa, Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze w XXI. Poszukiwanie równowagi, CeDeWu, Warszawa, 2018
  5. Schenk, Catherine R., International Economic Relations since 1945, Taylor & Francis Inc, Milton Park, 2021

Literatura dodatkowa

  1. P. Bożyk, J. Misala, Integracja ekonomiczna, PWE, Warszawa, 2006
  2. Dorosz A., Olesiński Z., Pastusiak L., Stosunki Międzynarodowe, PWE, Warszawa, 2018

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Północnoamerykańskie Porozumienie o Wolnym Handlu – NAFTA;2
T-A-2Wybrane azjatyckie organizacje gospodarcze;2
T-A-3Wybrane afrykańskie organizacje gospodarcze;2
T-A-4Wybrane światowe organizacje: Światowa organizacja handlu – WTO,2
T-A-5Organizacja Współpracy i Rozwoju Gospodarczego – OECD,2
T-A-6Organizacja Narodów Zjednoczonych – ONZ2
T-A-7Globalizacja i problemy globalne3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot i metoda nauki o międzynarodowych stosunkach gospodarczych2
T-W-2Międzynarodowa integracja gospodarcza2
T-W-3Organizacje międzynarodowe2
T-W-4Gospodarka światowa2
T-W-5Międzynarodowy podział pracy i procesy integracyjne we współczesnej gospodarce2
T-W-6Problemy globalne we współczesnej gospodarce2
T-W-7Międzynarodowy transfer czynników produkcji3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie się do ćwiczeń25
A-A-3studowanie literatury10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do wykładu, studiowanie literatury10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B10_W01Identyfikuje podstawowe kategorie dotyczące zagadnień z zakresu międzynarodowych stosunków gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje między instytucjami społecznymi i ich strukturami w skali krajowej i międzynarodowej
Cel przedmiotuC-1Rozpoznawanie i identyfikowanie procesów międzynarodowej integracji gospodarczej, określenie kierunków przemian strukturalnych w gospodarce światowej,
Treści programoweT-A-4Wybrane światowe organizacje: Światowa organizacja handlu – WTO,
T-A-5Organizacja Współpracy i Rozwoju Gospodarczego – OECD,
T-A-6Organizacja Narodów Zjednoczonych – ONZ
T-A-3Wybrane afrykańskie organizacje gospodarcze;
T-A-7Globalizacja i problemy globalne
T-A-1Północnoamerykańskie Porozumienie o Wolnym Handlu – NAFTA;
T-A-2Wybrane azjatyckie organizacje gospodarcze;
Metody nauczaniaM-2metoda problemowa: wykład konwersatoryjny
M-3metoda aktywizujaca: analiza przypadków
M-1metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi okreslić przesłanek integracji
3,0W podstawowy sposób identyfikuje główne problemy związane z integracją gospodarczą i polityczną
3,5Potrafi określić i zdefiniować głowne problemy związane z integracją gospodarczą
4,0Sprawnie porusza się w zagadnieniach związanych z integracją gospodarczą. Potrafi okreslić zasady funkcjonowania gospodarki globalnej
4,5Samodzielnie analizuje tendencje we współczesnej gospodarce globalnej. Potrafi identyfikować problemy w wybranych ugrupowaniach integracyjnych
5,0Wyciąga wnioski. Porównuje ugrupowania integracyjne między sobą. Sprawnie porusza się w zagadnieniach związanych ze współczesnymi stosunkami miedzynarodowymi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B10_W02Zna podstawowe problemy globalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje między instytucjami społecznymi i ich strukturami w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu miejsce i rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
Cel przedmiotuC-1Rozpoznawanie i identyfikowanie procesów międzynarodowej integracji gospodarczej, określenie kierunków przemian strukturalnych w gospodarce światowej,
C-2zrozumienie tendencji integracyjnych i dezintegracyjnych we współczesnym świecie, szczególnie w zakresie rozwoju handlu światowego i międzynarodowej wymiany czynników wytwórczych, poznanie funkcjonowania organizacji gospodarczych zarówno partykularnyh, jaki i powszechnych.
Treści programoweT-A-7Globalizacja i problemy globalne
Metody nauczaniaM-2metoda problemowa: wykład konwersatoryjny
M-3metoda aktywizujaca: analiza przypadków
M-1metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych problemów globalnych
3,0Zna podstawowe problemy globalne w stopniu dostatecznym
3,5Zna podstawowe problemy globalne w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna podstawowe problemy globalne w stopniu dobrym
4,5Zna podstawowe problemy globalne w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna podstawowe problemy globalne w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B10_W03Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje między instytucjami społecznymi i ich strukturami w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu miejsce i rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
Cel przedmiotuC-1Rozpoznawanie i identyfikowanie procesów międzynarodowej integracji gospodarczej, określenie kierunków przemian strukturalnych w gospodarce światowej,
C-2zrozumienie tendencji integracyjnych i dezintegracyjnych we współczesnym świecie, szczególnie w zakresie rozwoju handlu światowego i międzynarodowej wymiany czynników wytwórczych, poznanie funkcjonowania organizacji gospodarczych zarówno partykularnyh, jaki i powszechnych.
Treści programoweT-A-4Wybrane światowe organizacje: Światowa organizacja handlu – WTO,
T-A-5Organizacja Współpracy i Rozwoju Gospodarczego – OECD,
T-A-6Organizacja Narodów Zjednoczonych – ONZ
T-A-3Wybrane afrykańskie organizacje gospodarcze;
T-A-7Globalizacja i problemy globalne
T-A-1Północnoamerykańskie Porozumienie o Wolnym Handlu – NAFTA;
T-A-2Wybrane azjatyckie organizacje gospodarcze;
Metody nauczaniaM-2metoda problemowa: wykład konwersatoryjny
M-3metoda aktywizujaca: analiza przypadków
M-1metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna kompetencji ONZ
3,0Zna kompetencje ONZ w stopniu podstawowym
3,5Zna kompetencje ONZ w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna kompetencje ONZ w stopniu dobrym
4,5Zna kompetencje ONZ w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna kompetencje ONZ w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B10_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w gospodarce światowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
E_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
Cel przedmiotuC-2zrozumienie tendencji integracyjnych i dezintegracyjnych we współczesnym świecie, szczególnie w zakresie rozwoju handlu światowego i międzynarodowej wymiany czynników wytwórczych, poznanie funkcjonowania organizacji gospodarczych zarówno partykularnyh, jaki i powszechnych.
Treści programoweT-A-4Wybrane światowe organizacje: Światowa organizacja handlu – WTO,
T-A-5Organizacja Współpracy i Rozwoju Gospodarczego – OECD,
T-A-6Organizacja Narodów Zjednoczonych – ONZ
T-A-3Wybrane afrykańskie organizacje gospodarcze;
T-A-7Globalizacja i problemy globalne
T-A-1Północnoamerykańskie Porozumienie o Wolnym Handlu – NAFTA;
T-A-2Wybrane azjatyckie organizacje gospodarcze;
Metody nauczaniaM-3metoda aktywizujaca: analiza przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ne potrafi wskazać na główne problemy wspłczesnego świata
3,0Potrafi identyfikować problemy ale nie porafi wyjaśnić ich przyczyn ani skutków
3,5Potrafi wskazać na główne problemy współczesnych stosunków międzynarodowych. Wyjaśnia ich przyczyny i wskzauje na główne skutki
4,0Posiada umiejętność interpretacji podstawowych zjawisk w gospodarce swiatowej
4,5Posiada wiedzę na temat bieżacej sytuacji gospodarczej na świacie
5,0Samodzielnie formułuje wnioski i analizuje tendencje we współczesnych stosunkach gospodarczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B10_K01Student opanował zasady rozwiązywania problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-1Rozpoznawanie i identyfikowanie procesów międzynarodowej integracji gospodarczej, określenie kierunków przemian strukturalnych w gospodarce światowej,
C-2zrozumienie tendencji integracyjnych i dezintegracyjnych we współczesnym świecie, szczególnie w zakresie rozwoju handlu światowego i międzynarodowej wymiany czynników wytwórczych, poznanie funkcjonowania organizacji gospodarczych zarówno partykularnyh, jaki i powszechnych.
Treści programoweT-A-4Wybrane światowe organizacje: Światowa organizacja handlu – WTO,
T-A-5Organizacja Współpracy i Rozwoju Gospodarczego – OECD,
T-A-6Organizacja Narodów Zjednoczonych – ONZ
T-A-3Wybrane afrykańskie organizacje gospodarcze;
T-A-7Globalizacja i problemy globalne
T-A-1Północnoamerykańskie Porozumienie o Wolnym Handlu – NAFTA;
T-A-2Wybrane azjatyckie organizacje gospodarcze;
Metody nauczaniaM-2metoda problemowa: wykład konwersatoryjny
M-3metoda aktywizujaca: analiza przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych
3,0Student opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych w sposób odtwórczy
3,5Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań
4,0Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje bardziej skomplikowane działania
4,5Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje skomplikowane działania, samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami
5,0Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje wszechstronne działania, samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami, prezentuje swoje poglądy