Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)

Sylabus przedmiotu Ocena ryzyka gospodarczego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ocena ryzyka gospodarczego
Specjalność Analityka gospodarcza
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Aneta Becker <aneta.becker@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 6 0,60,50egzamin
laboratoriaL5 5 0,40,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania z zakresu wiedzy: wiadomości z zakresu matematyki szkół wyższych w tym z rachunku prawdopodobieństwa oraz statystyki i ekonometrii, ogólna wiedza ekonomiczna
W-2Wymagania w zakresie umiejętności: student potrafi analizować zagadnienia i opracowywać je w postaci prezentacji oraz posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym, programem Statistica
W-3Wymagania w zakresie kompetencji: student potrfi pracować w grupie, samodzielnie opracowywać informacje na wskazany temat oraz formułować wnioski

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Identyfikacja i ocena ryzyka gospodarczego.
C-2Umiejętność sterowania zdefiniowanym ryzykiem przy zastosowaniu metod ilościowych oraz narzędzi informatycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Istota i znaczenie ryzyka w działalności gospodarczej.1
T-L-2Metody oceny ryzyka w działalności przedsiębiorstw.1
T-L-3Statystyczne metody oceny ryzyka.1
T-L-4Zarządzanie ryzykiem, ze wskazaniem sterowania ryzykiem oraz kontroli podjętych działań.1
T-L-5Prezentacja pracy zaliczeniowej.1
5
wykłady
T-W-1Ryzyko w działalności gospodarczej – pojęcie ryzyka (niepewność a ryzyko), źródła ryzyka w operacjach gospodarczych, podmioty ryzyka, klasyfikacja ryzyka.1
T-W-2Ryzyko w ujęciu statystycznym – rola prawdopodobieństwa w analizie ryzyka, miary oceny ryzyka gospodarczego.2
T-W-3Informacja jako źródło ryzyka – cechy informacji, system informacyjny, rola niepewności, asymetria informacji, ryzyko informacyjne, postawy wobec ryzyka.1
T-W-4Zarządzanie ryzykiem – rozpoznanie, ocena, sterowanie i kontrola, metody i strategie zarządzania ryzykiem.2
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach5
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych5
10
wykłady
A-W-1Przygotowanie do egzaminu6
A-W-2Czytanie wskazanej literatury1
A-W-3Uczestnictwo w wykładach6
A-W-4Egzamin2
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów w formie pisemnej - test jednokrotnego wyboru.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny wynikającej z przedstawionej prezentacji wskazanego tematu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/07_W01
Student ma podstawową wiedzę na temat przedmiotu badań i podstawowych pojęć związanych z projektowaniem i przeprowadzaniem badania ryzyka rynkowego w zakresie estymacji i weryfikacji hipotez dotyczących postaci ryzyka i jego wartości
E_1A_W04, E_1A_W07, E_1A_W06, E_1A_W08, E_1A_W11, E_1A_W12C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2
E_1A_D1/07_W02
Student zna popularne pakiety statystyczne w zkresie badania ryzyka i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem w problematyce społeczno-ekonomicznej
E_1A_W04, E_1A_W07, E_1A_W06, E_1A_W08, E_1A_W11, E_1A_W12C-1, C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/07_U01
Student potrafi zorganizować badania nad ryzykiem, zebrać, prezentować i analizować dane dotyczące ryzyka
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U05, E_1A_U06, E_1A_U07, E_1A_U08, E_1A_U09, E_1A_U11, E_1A_U12, E_1A_U14, E_1A_U16, E_1A_U17, E_1A_U18, E_1A_U21C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2
E_1A_D1/07_U02
Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystatystyczne do oceny ryzyka oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem, a także odnieść je do praktyki gospodarczej
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U05, E_1A_U06, E_1A_U07, E_1A_U08, E_1A_U09, E_1A_U11, E_1A_U12, E_1A_U14, E_1A_U16, E_1A_U17, E_1A_U18C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/07_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
E_1A_K01, E_1A_K04, E_1A_K05, E_1A_K06C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/07_W01
Student ma podstawową wiedzę na temat przedmiotu badań i podstawowych pojęć związanych z projektowaniem i przeprowadzaniem badania ryzyka rynkowego w zakresie estymacji i weryfikacji hipotez dotyczących postaci ryzyka i jego wartości
2,0nie ma wiedzy na ocenę dostateczną
3,0potrafi zdefiniować rodzaje ryzyka w procesach ekonomiczno-społecznych i znać narzędzia statystyczne pomocne do określania tego ryzyka
3,5potrafi zdefiniować rodzaje ryzyka w procesach ekonomiczno-społecznych i zna narzędzia statystyczne pomocne do określania tego ryzyka, ale niewystarczająco wie jak przeprowadzić badania w celu określenia wielkości danego ryzyka, bądź zweryfikowania osądu o jego wartości
4,0wie jak przeprowadzić badania w celu określenia wielkości danego ryzyka, bądź zweryfikowania osądu o jego wartości
4,5wie jak przeprowadzić badania w celu określenia wielkości danego ryzyka, bądź zweryfikowania osądu o jego wartości, ale niewystarczająco wie jak zaprojektować badania ryzyka rynkowego w zakrasie estymacji i weryfikacji hipotez dotyczących postaci ryzyka i jego wartości
5,0wie jak zaprojektować badania ryzyka rynkowego w zakrasie estymacji i weryfikacji hipotez dotyczących postaci ryzyka i jego wartości
E_1A_D1/07_W02
Student zna popularne pakiety statystyczne w zkresie badania ryzyka i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem w problematyce społeczno-ekonomicznej
2,0nie ma wiedzy na ocenę dostateczną
3,0Student zna popularne pakiety statystyczne w zkresie badania ryzyka
3,5Student zna popularne pakiety statystyczne w zkresie badania ryzyka,ale nie ma wystarczającej wiedzy jak wykorzystać pakiety statystyczne do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem
4,0Student wie jak wykorzystać pakiety statystyczne do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem
4,5Student wie jak wykorzystać pakiety statystyczne do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem, ale nie wystarczająco wie jak zaprojektować badania z wykorzystaniem pakietów statystycznych do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem w problematyce społeczno-ekonomicznej
5,0Student wie jak zaprojektować badania z wykorzystaniem pakietów statystycznych do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem w problematyce społeczno-ekonomicznej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/07_U01
Student potrafi zorganizować badania nad ryzykiem, zebrać, prezentować i analizować dane dotyczące ryzyka
2,0nie ma umiejętności na ocenę dostateczną
3,0Student potrafi zebrać i prezentować dane dotyczące ryzyka
3,5Student potrafi zebrać i prezentować dane dotyczące ryzyka, ale niewystarczająco potrafi je analizować
4,0Student potrafi dodatkowo analizować dane dotyczące ryzyka
4,5Student potrafi dodatkowo analizować dane dotyczące ryzyka, ale niewystarczająco potrafi z organizować badania nad ryzykiem
5,0Student potrafi z organizować badania nad ryzykiem, zebrać, prezentować i analizować dane dotyczące ryzyka
E_1A_D1/07_U02
Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystatystyczne do oceny ryzyka oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem, a także odnieść je do praktyki gospodarczej
2,0nie ma umiejętności na ocenę dostateczną
3,0Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystatystyczne do oceny ryzyka
3,5Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystatystyczne do oceny ryzyka, ale nie wystarczająco potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem
4,0Student potrafi dodatkowo interpretować wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem
4,5Student potrafi dodatkowo interpretować wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem, ale nie wystarczająco potrafi wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem odnieść do praktyki gospodarczej
5,0Student potrafi wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem odnieść do praktyki gospodarczej

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/07_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
3,0Student potrafi zgrmadzić samodzielnie materiał do analizy wyznaczonego zagadnienia, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
3,5Student potrafi zgrmadzić samodzielnie materiał do analizy wyznaczonego zagadnienia i zorganizować grupowy projekt badawczy
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.
5,0zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych.

Literatura podstawowa

  1. Gątarek D, R. Maksymiuk, M. Krysiak, Ł. Witkowski, Nowoczesne metody zarządzania ryzykiem finansowym, WIG-Press, Warszawa, 2001
  2. Nahotko S., Ryzyko ekonomiczne w działalności gospodarczej, TNOIK, Bydgoszcz, 1997
  3. Ostrowska E., Ryzyko projektów inwestycyjnych, PWE, Warszawa, 2002
  4. Greń J., Statystyka matematyczna, modele i zadania, PWN, Warszawa, 1984
  5. Sompolska-Rzechuła A. (red.), Statystyka z pakietem Statgraphics® 5.0, AR w Szczecinie, Szczecin, 2007
  6. Hillson D., Risk Management Handbook: A practical guide to managing the multiple dimensions of risk, Kogan Page, London, Philadelphia, New Delhi, 2016
  7. Roca F., Arzu J. R., Risk Management and Derivatives Explained: A practical guide to options, futures, forwards and swaps, Independently Published, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K, Wzory i tablice statystyczne, Katedra Ekonometrii i Statystyki, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 1997
  2. Domański Cz, Testy statystyczne, PWE, Warszawa, 1990
  3. Monkiewicz J., Gąsiorkiewicz L. (red.), Zarządzanie ryzykiem działalności organizacji, C.H.Beck, 2010
  4. Sompolska-Rzechuła A. (red.), Statystyka z pakietem Statgraphics® 5.0, AR w Szczecinie, Szczecin, 2007
  5. Malina A., Statystyczne metody oceny ryzyka w działalności gospodarczej, Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, 1998
  6. Witkowski M., Ryzyko gospodarcze i jego pomiar, PWSZ im. Prezydenta Stanisława Wojciechowskiego w Kaliszu, Kalisz, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Istota i znaczenie ryzyka w działalności gospodarczej.1
T-L-2Metody oceny ryzyka w działalności przedsiębiorstw.1
T-L-3Statystyczne metody oceny ryzyka.1
T-L-4Zarządzanie ryzykiem, ze wskazaniem sterowania ryzykiem oraz kontroli podjętych działań.1
T-L-5Prezentacja pracy zaliczeniowej.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ryzyko w działalności gospodarczej – pojęcie ryzyka (niepewność a ryzyko), źródła ryzyka w operacjach gospodarczych, podmioty ryzyka, klasyfikacja ryzyka.1
T-W-2Ryzyko w ujęciu statystycznym – rola prawdopodobieństwa w analizie ryzyka, miary oceny ryzyka gospodarczego.2
T-W-3Informacja jako źródło ryzyka – cechy informacji, system informacyjny, rola niepewności, asymetria informacji, ryzyko informacyjne, postawy wobec ryzyka.1
T-W-4Zarządzanie ryzykiem – rozpoznanie, ocena, sterowanie i kontrola, metody i strategie zarządzania ryzykiem.2
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach5
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych5
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie do egzaminu6
A-W-2Czytanie wskazanej literatury1
A-W-3Uczestnictwo w wykładach6
A-W-4Egzamin2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/07_W01Student ma podstawową wiedzę na temat przedmiotu badań i podstawowych pojęć związanych z projektowaniem i przeprowadzaniem badania ryzyka rynkowego w zakresie estymacji i weryfikacji hipotez dotyczących postaci ryzyka i jego wartości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) oraz przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
E_1A_W11Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady rachunkowości oraz system finansowy i jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki
E_1A_W12Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody analizy ekonomiczno-finansowej oraz planowania
Cel przedmiotuC-1Identyfikacja i ocena ryzyka gospodarczego.
C-2Umiejętność sterowania zdefiniowanym ryzykiem przy zastosowaniu metod ilościowych oraz narzędzi informatycznych.
Treści programoweT-L-1Istota i znaczenie ryzyka w działalności gospodarczej.
T-L-2Metody oceny ryzyka w działalności przedsiębiorstw.
T-L-3Statystyczne metody oceny ryzyka.
T-L-4Zarządzanie ryzykiem, ze wskazaniem sterowania ryzykiem oraz kontroli podjętych działań.
T-W-1Ryzyko w działalności gospodarczej – pojęcie ryzyka (niepewność a ryzyko), źródła ryzyka w operacjach gospodarczych, podmioty ryzyka, klasyfikacja ryzyka.
T-W-2Ryzyko w ujęciu statystycznym – rola prawdopodobieństwa w analizie ryzyka, miary oceny ryzyka gospodarczego.
T-W-3Informacja jako źródło ryzyka – cechy informacji, system informacyjny, rola niepewności, asymetria informacji, ryzyko informacyjne, postawy wobec ryzyka.
T-W-4Zarządzanie ryzykiem – rozpoznanie, ocena, sterowanie i kontrola, metody i strategie zarządzania ryzykiem.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów w formie pisemnej - test jednokrotnego wyboru.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny wynikającej z przedstawionej prezentacji wskazanego tematu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy na ocenę dostateczną
3,0potrafi zdefiniować rodzaje ryzyka w procesach ekonomiczno-społecznych i znać narzędzia statystyczne pomocne do określania tego ryzyka
3,5potrafi zdefiniować rodzaje ryzyka w procesach ekonomiczno-społecznych i zna narzędzia statystyczne pomocne do określania tego ryzyka, ale niewystarczająco wie jak przeprowadzić badania w celu określenia wielkości danego ryzyka, bądź zweryfikowania osądu o jego wartości
4,0wie jak przeprowadzić badania w celu określenia wielkości danego ryzyka, bądź zweryfikowania osądu o jego wartości
4,5wie jak przeprowadzić badania w celu określenia wielkości danego ryzyka, bądź zweryfikowania osądu o jego wartości, ale niewystarczająco wie jak zaprojektować badania ryzyka rynkowego w zakrasie estymacji i weryfikacji hipotez dotyczących postaci ryzyka i jego wartości
5,0wie jak zaprojektować badania ryzyka rynkowego w zakrasie estymacji i weryfikacji hipotez dotyczących postaci ryzyka i jego wartości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/07_W02Student zna popularne pakiety statystyczne w zkresie badania ryzyka i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem w problematyce społeczno-ekonomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) oraz przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
E_1A_W11Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady rachunkowości oraz system finansowy i jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki
E_1A_W12Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody analizy ekonomiczno-finansowej oraz planowania
Cel przedmiotuC-1Identyfikacja i ocena ryzyka gospodarczego.
C-2Umiejętność sterowania zdefiniowanym ryzykiem przy zastosowaniu metod ilościowych oraz narzędzi informatycznych.
Treści programoweT-L-2Metody oceny ryzyka w działalności przedsiębiorstw.
T-L-3Statystyczne metody oceny ryzyka.
T-L-4Zarządzanie ryzykiem, ze wskazaniem sterowania ryzykiem oraz kontroli podjętych działań.
T-W-2Ryzyko w ujęciu statystycznym – rola prawdopodobieństwa w analizie ryzyka, miary oceny ryzyka gospodarczego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów w formie pisemnej - test jednokrotnego wyboru.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny wynikającej z przedstawionej prezentacji wskazanego tematu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy na ocenę dostateczną
3,0Student zna popularne pakiety statystyczne w zkresie badania ryzyka
3,5Student zna popularne pakiety statystyczne w zkresie badania ryzyka,ale nie ma wystarczającej wiedzy jak wykorzystać pakiety statystyczne do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem
4,0Student wie jak wykorzystać pakiety statystyczne do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem
4,5Student wie jak wykorzystać pakiety statystyczne do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem, ale nie wystarczająco wie jak zaprojektować badania z wykorzystaniem pakietów statystycznych do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem w problematyce społeczno-ekonomicznej
5,0Student wie jak zaprojektować badania z wykorzystaniem pakietów statystycznych do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem w problematyce społeczno-ekonomicznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/07_U01Student potrafi zorganizować badania nad ryzykiem, zebrać, prezentować i analizować dane dotyczące ryzyka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
E_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich analizy
E_1A_U05Potrafi prawidłowo posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii i finansów
E_1A_U06Potrafi wskazać źródła finansowania i umie wykorzystywać wiedzę z rachunkowości w procesach gospodarowania
E_1A_U07Potrafi rozwiązywać problemy makro- i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i finansów
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
E_1A_U11Potrafi analizować wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponować w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U12Potrafi analizować zjawiska społeczne
E_1A_U14Potrafi przygotowywać typowe wystąpienia ustne z zakresu ekonomii i finansów w języku polskim lub obcym, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych oraz różnych źródeł
E_1A_U16Potrafi dostrzec trendy w gospodarce oraz wykorzystać zasady rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, krajowym, regionalnym i lokalnym
E_1A_U17Potrafi wykorzystać technologie informatyczno-komunikacyjne (ICT)
E_1A_U18Potrafi oceniać swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
E_1A_U21Potrafi uczyć się przez całe życie
Cel przedmiotuC-1Identyfikacja i ocena ryzyka gospodarczego.
C-2Umiejętność sterowania zdefiniowanym ryzykiem przy zastosowaniu metod ilościowych oraz narzędzi informatycznych.
Treści programoweT-L-1Istota i znaczenie ryzyka w działalności gospodarczej.
T-L-2Metody oceny ryzyka w działalności przedsiębiorstw.
T-L-3Statystyczne metody oceny ryzyka.
T-L-4Zarządzanie ryzykiem, ze wskazaniem sterowania ryzykiem oraz kontroli podjętych działań.
T-W-2Ryzyko w ujęciu statystycznym – rola prawdopodobieństwa w analizie ryzyka, miary oceny ryzyka gospodarczego.
T-W-4Zarządzanie ryzykiem – rozpoznanie, ocena, sterowanie i kontrola, metody i strategie zarządzania ryzykiem.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów w formie pisemnej - test jednokrotnego wyboru.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny wynikającej z przedstawionej prezentacji wskazanego tematu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma umiejętności na ocenę dostateczną
3,0Student potrafi zebrać i prezentować dane dotyczące ryzyka
3,5Student potrafi zebrać i prezentować dane dotyczące ryzyka, ale niewystarczająco potrafi je analizować
4,0Student potrafi dodatkowo analizować dane dotyczące ryzyka
4,5Student potrafi dodatkowo analizować dane dotyczące ryzyka, ale niewystarczająco potrafi z organizować badania nad ryzykiem
5,0Student potrafi z organizować badania nad ryzykiem, zebrać, prezentować i analizować dane dotyczące ryzyka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/07_U02Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystatystyczne do oceny ryzyka oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem, a także odnieść je do praktyki gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
E_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich analizy
E_1A_U05Potrafi prawidłowo posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii i finansów
E_1A_U06Potrafi wskazać źródła finansowania i umie wykorzystywać wiedzę z rachunkowości w procesach gospodarowania
E_1A_U07Potrafi rozwiązywać problemy makro- i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i finansów
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
E_1A_U11Potrafi analizować wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponować w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U12Potrafi analizować zjawiska społeczne
E_1A_U14Potrafi przygotowywać typowe wystąpienia ustne z zakresu ekonomii i finansów w języku polskim lub obcym, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych oraz różnych źródeł
E_1A_U16Potrafi dostrzec trendy w gospodarce oraz wykorzystać zasady rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, krajowym, regionalnym i lokalnym
E_1A_U17Potrafi wykorzystać technologie informatyczno-komunikacyjne (ICT)
E_1A_U18Potrafi oceniać swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
Cel przedmiotuC-1Identyfikacja i ocena ryzyka gospodarczego.
C-2Umiejętność sterowania zdefiniowanym ryzykiem przy zastosowaniu metod ilościowych oraz narzędzi informatycznych.
Treści programoweT-L-1Istota i znaczenie ryzyka w działalności gospodarczej.
T-L-2Metody oceny ryzyka w działalności przedsiębiorstw.
T-L-3Statystyczne metody oceny ryzyka.
T-L-4Zarządzanie ryzykiem, ze wskazaniem sterowania ryzykiem oraz kontroli podjętych działań.
T-W-2Ryzyko w ujęciu statystycznym – rola prawdopodobieństwa w analizie ryzyka, miary oceny ryzyka gospodarczego.
T-W-4Zarządzanie ryzykiem – rozpoznanie, ocena, sterowanie i kontrola, metody i strategie zarządzania ryzykiem.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów w formie pisemnej - test jednokrotnego wyboru.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny wynikającej z przedstawionej prezentacji wskazanego tematu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma umiejętności na ocenę dostateczną
3,0Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystatystyczne do oceny ryzyka
3,5Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystatystyczne do oceny ryzyka, ale nie wystarczająco potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem
4,0Student potrafi dodatkowo interpretować wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem
4,5Student potrafi dodatkowo interpretować wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem, ale nie wystarczająco potrafi wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem odnieść do praktyki gospodarczej
5,0Student potrafi wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem odnieść do praktyki gospodarczej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/07_K01Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K05Jest gotów do uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
E_1A_K06Jest gotów do skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
Cel przedmiotuC-1Identyfikacja i ocena ryzyka gospodarczego.
C-2Umiejętność sterowania zdefiniowanym ryzykiem przy zastosowaniu metod ilościowych oraz narzędzi informatycznych.
Treści programoweT-L-1Istota i znaczenie ryzyka w działalności gospodarczej.
T-L-2Metody oceny ryzyka w działalności przedsiębiorstw.
T-L-3Statystyczne metody oceny ryzyka.
T-L-4Zarządzanie ryzykiem, ze wskazaniem sterowania ryzykiem oraz kontroli podjętych działań.
T-W-1Ryzyko w działalności gospodarczej – pojęcie ryzyka (niepewność a ryzyko), źródła ryzyka w operacjach gospodarczych, podmioty ryzyka, klasyfikacja ryzyka.
T-W-2Ryzyko w ujęciu statystycznym – rola prawdopodobieństwa w analizie ryzyka, miary oceny ryzyka gospodarczego.
T-W-3Informacja jako źródło ryzyka – cechy informacji, system informacyjny, rola niepewności, asymetria informacji, ryzyko informacyjne, postawy wobec ryzyka.
T-W-4Zarządzanie ryzykiem – rozpoznanie, ocena, sterowanie i kontrola, metody i strategie zarządzania ryzykiem.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów w formie pisemnej - test jednokrotnego wyboru.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny wynikającej z przedstawionej prezentacji wskazanego tematu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
3,0Student potrafi zgrmadzić samodzielnie materiał do analizy wyznaczonego zagadnienia, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
3,5Student potrafi zgrmadzić samodzielnie materiał do analizy wyznaczonego zagadnienia i zorganizować grupowy projekt badawczy
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.
5,0zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych.