Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)

Sylabus przedmiotu Współczesne koncepcje i metody zarządzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Współczesne koncepcje i metody zarządzania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>, Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>, Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>, Michał Świtłyk <Michal.Switlyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 6

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z zakresu zarządzania oraz wybranych zagadnień z zakresu polityki społecznej i gospodarczej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Pozyskanie wiedzy nt. założeń i umiejętności stosowania wybranych koncepcji i metod zarządzania w podejmowaniu decyzji gospodarczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka przedsiębiorstwa. Analiza SWOT.2
T-A-2Analiza interesariuszy.4
T-A-3Koncepcja modelu biznesowego przedsiębiorstwa.3
T-A-4Strategiczna karta wyników.4
T-A-5Zaliczenie pisemne2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć13
A-A-3Przygotowanie prac grupowych10
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia12
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Prace zespołowe
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O16_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie tłumaczyć strategiczne aspekty uwarunkowujące podejmowanie decyzji
E_1A_W15, E_1A_W06C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O16_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie analizować jakie kluczowe czynniki decydują o metodach i technikach zarządzania
E_1A_U19C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O16_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie tłumaczyć strategiczne aspekty uwarunkowujące podejmowanie decyzji
2,0Student nie jest w stanie tłumaczyć najważniejszych aspektów dotyczących zarządzania, uwarunkowujących decyzje gospodarcze.
3,0Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze.
3,5Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce.
4,0Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny.
4,5Student jest w stanie w sposób pełny tłumaczyć najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny.
5,0Student jest w stanie w sposób ponadprzeciętny tłumaczyć najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O16_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie analizować jakie kluczowe czynniki decydują o metodach i technikach zarządzania
2,0Student nie umie analizować czynników wpływających na zarządzanie w organizacji.
3,0Student potrafi w sposób ogólny ocenić stan organizacji w zakresie zarządzania.
3,5Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie w zakresie strategii zarządzania.
4,0Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie mając na uwadze najważniejsze czynniki wpływające na zarządzanie w organizacji.
4,5Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji w zakresie zarządzania.
5,0Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji, oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości.

Literatura podstawowa

  1. Machaczka J., Determinanty konkurencyjności współczesnych organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, 2014, ibuk
  2. Tyszkiewicz R., Zarządzanie relacjami z interesariuszami organizacji, PLACET, Warszawa, 2017, ibuk
  3. Osterwalder A., Pigneur Y., Tworzenie modeli biznesowych: Podręcznik wizjonera., Helion, Gliwice, 2012
  4. Kaplan R., Norton D., Strategiczna karta wyników. Jak przełozyć strategię na działanie, PWN, Warszawa, 2007
  5. Michałkiewicz A., Mierzejewska W., Contemporary organisation and Management. Challenges and trends, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2020, ibuk

Literatura dodatkowa

  1. Glinka B., Kostera M. (red. nauk.), Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Organizacje, konteksty, procesy zarządzania, Wolters Kluwer, Warszawa, 2016, drugie, ibuk
  2. Buczkowski B., Kuna-Marszałek A. (red.), Biznes we współczesnej gospodarce, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2016, ibuk
  3. Giniga K., Amaratunga D., Haigh R., Mapping stakeholders associated with societal challenges: A methodological framework, "Procesia Engineering". Elsevier, 2018, Nr 212, ss. 1195-1202
  4. Wolnicki M., Piasecki R., New Challenges Facing the Global Economy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2021, ibuk

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka przedsiębiorstwa. Analiza SWOT.2
T-A-2Analiza interesariuszy.4
T-A-3Koncepcja modelu biznesowego przedsiębiorstwa.3
T-A-4Strategiczna karta wyników.4
T-A-5Zaliczenie pisemne2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć13
A-A-3Przygotowanie prac grupowych10
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia12
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O16_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie tłumaczyć strategiczne aspekty uwarunkowujące podejmowanie decyzji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W15Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystując wiedzę z zakresu ekonomii i finansów
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Pozyskanie wiedzy nt. założeń i umiejętności stosowania wybranych koncepcji i metod zarządzania w podejmowaniu decyzji gospodarczych.
Treści programoweT-A-1Charakterystyka przedsiębiorstwa. Analiza SWOT.
T-A-2Analiza interesariuszy.
T-A-3Koncepcja modelu biznesowego przedsiębiorstwa.
T-A-4Strategiczna karta wyników.
T-A-5Zaliczenie pisemne
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Prace zespołowe
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie tłumaczyć najważniejszych aspektów dotyczących zarządzania, uwarunkowujących decyzje gospodarcze.
3,0Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze.
3,5Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce.
4,0Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny.
4,5Student jest w stanie w sposób pełny tłumaczyć najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny.
5,0Student jest w stanie w sposób ponadprzeciętny tłumaczyć najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O16_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie analizować jakie kluczowe czynniki decydują o metodach i technikach zarządzania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U19Potrafi interpretować wybrane problemy współczesnej gospodarki w świetle dorobku i poglądów autorytetów ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-1Pozyskanie wiedzy nt. założeń i umiejętności stosowania wybranych koncepcji i metod zarządzania w podejmowaniu decyzji gospodarczych.
Treści programoweT-A-1Charakterystyka przedsiębiorstwa. Analiza SWOT.
T-A-2Analiza interesariuszy.
T-A-3Koncepcja modelu biznesowego przedsiębiorstwa.
T-A-4Strategiczna karta wyników.
T-A-5Zaliczenie pisemne
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Prace zespołowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie analizować czynników wpływających na zarządzanie w organizacji.
3,0Student potrafi w sposób ogólny ocenić stan organizacji w zakresie zarządzania.
3,5Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie w zakresie strategii zarządzania.
4,0Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie mając na uwadze najważniejsze czynniki wpływające na zarządzanie w organizacji.
4,5Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji w zakresie zarządzania.
5,0Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji, oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości.