Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)

Sylabus przedmiotu Metody ilościowe w ekonomii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody ilościowe w ekonomii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Wawrzyniak <Katarzyna.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Wawrzyniak <Katarzyna.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 9 2,00,50egzamin
laboratoriaL4 9 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana znajomość podstawowych zagadnień z matematyki, statystyki opisowej, ekonometrii, a także ogólna wiedza ekonomiczna.
W-2Wymagana umiejętność posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym Excel.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu wykorzystania metod ilościowych w praktyce.
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod ilościowych w praktyce z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Estymacja i weryfikacja funkcji produkcji Cobba-Douglasa. Wyznaczanie funkcji zespołowej wydajnosci pracy. Prognozowanie na podstawie elastyczności różnicowej.2
T-L-2Klasyczny i ekonometryczny próg rentowności.1
T-L-3Kolokwium z analizy produkcji i zespołowej wydajności pracy oraz z analizy rentowności.2
T-L-4Rozwiązywanie zagadnienia transportowego i transportowo-produkcyjnego z wykorzystaniem dodatku Solver (Excel).2
T-L-5Rozwiązywanie zagadnienia transportowego z kryterium czasu.1
T-L-6Kolokwium z zagadnienia transportowego.1
9
wykłady
T-W-1Ekonometryczna analiza produkcji i zespołowej wydajności pracy.1
T-W-2Modelowanie kosztów całkowitych i jednostkowych.1
T-W-3Klasyczna i ekonometryczna analiza progu rentowności.1
T-W-4Ekonometryczna analiza postępu technicznego, ekonomicznego, organizacyjnego i kadrowego.1
T-W-5Ekonometryczna analiza gospodarności.1
T-W-6Ekonomiczne i matematyczne sformułowanie problemu transportowego.1
T-W-7Algorytm rozwiązywania problemu transportowego i transportowo-produkcyjnego1
T-W-8Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego Excel (dodatek Solver) do rozwiązywania problemu transportowego i transportowo-produkcyjnego.1
T-W-9Algorytm rozwiązywania problemu transportowego z kryterium czasu.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do zajęć.10
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu.10
A-L-3Udział w zajęciach.9
A-L-4Przygotowanie do kolokwiów.15
A-L-5Wykonywanie prac domowych indywidualnych i zespołowych.6
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.14
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.25
A-W-4Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej zawierający zagadnienia teoretyczne oraz zadania do samodzielnego rozwiązania.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen z kolokwiów, prac domowych oraz aktywności na zajęciach.
S-3Ocena formująca: Kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta.
S-4Ocena formująca: Sprawdzenie wyników prac domowych rozwiązanych samodzielnie i w zespole mające na celu identyfikację braków w wiedzy i umiejętnościach studenta.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C12_W01
Student zna podstawowe zasady analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności, gospodarności oraz efektów postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie.
E_1A_W01, E_1A_W07, E_1A_W06C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2
E_1A_C12_W02
Student zna podstawowe zasady ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego.
E_1A_W01, E_1A_W07, E_1A_W06C-1T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-6, T-W-7, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C12_U01
Student umiejętnie stosuje metody ilościowe w praktyce z wykorzystaniem pakietów statystycznych.
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U07, E_1A_U09, E_1A_U11C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-2, S-3, S-4
E_1A_C12_U02
Student formułuje oraz rozwiązuje problem transportowy, weryfikuje oraz interpretuje otrzymane rozwiązania.
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U07C-2T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-6, T-W-8M-1, M-2S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C12_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
E_1A_K01, E_1A_K04C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C12_W01
Student zna podstawowe zasady analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności, gospodarności oraz efektów postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie.
2,0Student nie zna metod modelowania i analizowania wielkości produkcji, wydajności pracy oraz kosztów w przedsiębiorstwie. Nie potrafi wyznaczyć i zinterpretować progu rentowności.
3,0Student, potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe metody modelowania i analizowania wielkości produkcji, wydajności pracy oraz kosztów w przedsiębiorstwie. Zna warunki stosowalności tych metod.
3,5Student, potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe metody modelowania i analizowania wielkości produkcji, wydajności pracy oraz kosztów w przedsiębiorstwie. Zna warunki stosowalności tych metod. Umie wyznaczyć analitycznie i zinterpretować klasyczny próg rentowności.
4,0Student, potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe metody modelowania i analizowania wielkości produkcji, wydajności pracy oraz kosztów w przedsiębiorstwie. Zna warunki stosowalności tych metod. Potrafi wyznaczyć prognozy krótkookresowe na podstawie modeli produkcji, wydajności i kosztów. Umie wyznaczyć analitycznie i graficznie próg rentowności również przy niespełnionych założeniach klasycznych oraz dokonać interpretacji uzyskanych wyników. Posiada wiedzę na temat badania gospodarności oraz efektów postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie.
4,5Student, potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe metody modelowania i analizowania wielkości produkcji, wydajności pracy oraz kosztów w przedsiębiorstwie. Zna warunki stosowalności tych metod. Potrafi wyznaczyć prognozy krótkookresowe na podstawie modeli produkcji, wydajności i kosztów. Umie wyznaczyć analitycznie i graficznie próg rentowności również przy niespełnionych założeniach klasycznych. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników. Samodzielnie dokonuje analizy sytuacji przedsiębiorstwa.
5,0Student, potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe metody modelowania i analizowania wielkości produkcji, wydajności pracy oraz kosztów w przedsiębiorstwie. Zna warunki stosowalności tych metod. Potrafi wyznaczyć prognozy krótkookresowe na podstawie modeli produkcji, wydajności i kosztów. Umie wyznaczyć analitycznie i graficznie próg rentowności również przy niespełnionych założeniach klasycznych. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników. Samodzielnie na podstawie poznanych metod dokonuje analizy i diagnozy sytuacji przedsiębiorstwa na tle innych przedsiębiorstw ze względu na poziom produkcji, wydajności, kosztów, gospodarności i postępu-techniczno-organizacyjnego.
E_1A_C12_W02
Student zna podstawowe zasady ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego.
2,0Student nie zna zasad oraz metod analizowania i rozwiązywania problemu transportowego.
3,0Student potrafi wymienić oraz scharakteryzować metody analizowania i rozwiązywania problemu transportowego. Nie zna warunków ich stosowalności. Wie jak wyznaczyć rozwiązanie bazowe przynajmniej jedną z poznanych metod.
3,5Student potrafi wymienić oraz scharakteryzować metody analizowania i rozwiązywania problemu transportowego. Zna warunki ich stosowalności. Wie jak wyznaczyć rozwiązanie bazowe przynajmniej jedną z poznanych metod.
4,0Student potrafi wymienić oraz scharakteryzować metody analizowania i rozwiązywania problemu transportowego. Zna warunki ich stosowalności. Wie jak wyznaczyć rozwiązanie optymalne za pomocą metod zaproponowanych przez nauczyciela.
4,5Student potrafi wymienić oraz scharakteryzować metody analizowania i rozwiązywania problemu transportowego. Zna warunki ich stosowalności. Wie jak wyznaczyć rozwiązanie optymalne i dokonać jego interpretacji.
5,0Student potrafi wymienić oraz scharakteryzować metody analizowania i rozwiązywania problemu transportowego. Zna warunki ich stosowalności. Wie jak wyznaczyć rozwiązanie optymalne, również przy niestandardowych założeniach.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C12_U01
Student umiejętnie stosuje metody ilościowe w praktyce z wykorzystaniem pakietów statystycznych.
2,0Student nie umie wykorzystać pakietów statystycznych do ilościowej analizy zjawisk ekonomicznych.
3,0Student potrafi wykorzystać do ilościowej analizy zjawisk ekonomicznych zaproponowane na zajęciach pakiety statystyczne tylko z pomocą prowadzącego zajęcia.
3,5Student samodzielnie potrafi wykorzystać do ilościowej analizy zjawisk ekonomicznych niektóre zaproponowane na zajęciach pakiety statystyczne
4,0Student samodzielnie wykorzystuje pakiety statystyczne do ilościowej analizy zjawisk ekonomicznych.
4,5Student samodzielnie wykorzystuje pakiety statystyczne do ilościowej analizy zjawisk ekonomicznych. Potrafi zinterpretować otrzymane wyniki.
5,0Student samodzielnie wykorzystuje pakiety statystyczne do ilościowej analizy zjawisk ekonomicznych. Potrafi zinterpretować otrzymane wyniki oraz dokonać ich prezentacji.
E_1A_C12_U02
Student formułuje oraz rozwiązuje problem transportowy, weryfikuje oraz interpretuje otrzymane rozwiązania.
2,0Student nie potrafi rozwiązywać problemu transportowego.
3,0Student potrafi wyznaczyć rozwiązanie bazowe przynajmniej jedną z poznanych metod.
3,5Student potrafi wyznaczyć rozwiązanie bazowe za pomoca wszystkich metod zaproponowanych przez nauczyciela.
4,0Student potrafi rozwiązać otwarte i zamknięte zagadnienie transportowe. Potrafi samodzielnie wyznaczyć rozwiązanie optymalne.
4,5Student potrafi rozwiązać otwarte i zamknięte zagadnienie transportowe. Potrafi samodzielnie wyznaczyć rozwiązanie optymalne i dokonać jego interpretacji.
5,0Student potrafi rozwiązać otwarte i zamknięte zagadnienie transportowe. Potrafi samodzielnie wyznaczyć rozwiązanie optymalne, również przy niestandardowych założeniach.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C12_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie z zakresu metod ilościowych, a z pomocą nauczyciela zorganizować pracę grupową.
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie z zakresu metod ilościowych i zorganizować pracę grupową.
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prrezentację, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników.
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prezentację, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prezentację, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych.

Literatura podstawowa

  1. Hozer J. (red.), Ekonometria stosowana w zadaniach, Katedra Ekonometrii i Statystyki Uniwersytetu Szczecińskiego, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 2006, drugie
  2. Kukuła K. (red.), Wprowadzenie do ekonometrii w przykładach i zadaniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007, drugie
  3. Kukuła K. (red.), Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2014, szóste
  4. Szapiro T. (red.), Decyzje menedżerskie z Excelem, PWE, Warszawa, 2000
  5. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K, Wzory i tablice. Metody statystyczne i ekonometryczne, CeDeWu, Warszawa, 2019, drugie
  6. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and Tables. Statistical and Econometric Methods, CeDeWu, Warszawa, 2021
  7. Godwin R.T., Quantitative Methods in Economics, Godwin R.T, Winnipeg, Manitoba, Canada, 2022, https://ryantgodwin.com/quantecon.pdf

Literatura dodatkowa

  1. Kolupa M., Plebaniak J., Wykłady z metod ilościowych dla ekonomistów, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa, 2010
  2. Hozer J. (red.), Metody ilościowe na rynku nieruchomości i rynku pracy, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2012
  3. Batóg B. (red.), Markowicz I. (red.), Metody ilościowe w analizach regionalnych i finansowych, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2011
  4. Hiller F.S., Lieberman G.J., Introduction to Operational Research, McGraw-Hill, 2021, jedenaste

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Estymacja i weryfikacja funkcji produkcji Cobba-Douglasa. Wyznaczanie funkcji zespołowej wydajnosci pracy. Prognozowanie na podstawie elastyczności różnicowej.2
T-L-2Klasyczny i ekonometryczny próg rentowności.1
T-L-3Kolokwium z analizy produkcji i zespołowej wydajności pracy oraz z analizy rentowności.2
T-L-4Rozwiązywanie zagadnienia transportowego i transportowo-produkcyjnego z wykorzystaniem dodatku Solver (Excel).2
T-L-5Rozwiązywanie zagadnienia transportowego z kryterium czasu.1
T-L-6Kolokwium z zagadnienia transportowego.1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekonometryczna analiza produkcji i zespołowej wydajności pracy.1
T-W-2Modelowanie kosztów całkowitych i jednostkowych.1
T-W-3Klasyczna i ekonometryczna analiza progu rentowności.1
T-W-4Ekonometryczna analiza postępu technicznego, ekonomicznego, organizacyjnego i kadrowego.1
T-W-5Ekonometryczna analiza gospodarności.1
T-W-6Ekonomiczne i matematyczne sformułowanie problemu transportowego.1
T-W-7Algorytm rozwiązywania problemu transportowego i transportowo-produkcyjnego1
T-W-8Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego Excel (dodatek Solver) do rozwiązywania problemu transportowego i transportowo-produkcyjnego.1
T-W-9Algorytm rozwiązywania problemu transportowego z kryterium czasu.1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do zajęć.10
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu.10
A-L-3Udział w zajęciach.9
A-L-4Przygotowanie do kolokwiów.15
A-L-5Wykonywanie prac domowych indywidualnych i zespołowych.6
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.14
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.25
A-W-4Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C12_W01Student zna podstawowe zasady analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności, gospodarności oraz efektów postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) oraz przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu wykorzystania metod ilościowych w praktyce.
Treści programoweT-L-1Estymacja i weryfikacja funkcji produkcji Cobba-Douglasa. Wyznaczanie funkcji zespołowej wydajnosci pracy. Prognozowanie na podstawie elastyczności różnicowej.
T-L-2Klasyczny i ekonometryczny próg rentowności.
T-L-3Kolokwium z analizy produkcji i zespołowej wydajności pracy oraz z analizy rentowności.
T-W-1Ekonometryczna analiza produkcji i zespołowej wydajności pracy.
T-W-2Modelowanie kosztów całkowitych i jednostkowych.
T-W-3Klasyczna i ekonometryczna analiza progu rentowności.
T-W-4Ekonometryczna analiza postępu technicznego, ekonomicznego, organizacyjnego i kadrowego.
T-W-5Ekonometryczna analiza gospodarności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej zawierający zagadnienia teoretyczne oraz zadania do samodzielnego rozwiązania.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen z kolokwiów, prac domowych oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metod modelowania i analizowania wielkości produkcji, wydajności pracy oraz kosztów w przedsiębiorstwie. Nie potrafi wyznaczyć i zinterpretować progu rentowności.
3,0Student, potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe metody modelowania i analizowania wielkości produkcji, wydajności pracy oraz kosztów w przedsiębiorstwie. Zna warunki stosowalności tych metod.
3,5Student, potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe metody modelowania i analizowania wielkości produkcji, wydajności pracy oraz kosztów w przedsiębiorstwie. Zna warunki stosowalności tych metod. Umie wyznaczyć analitycznie i zinterpretować klasyczny próg rentowności.
4,0Student, potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe metody modelowania i analizowania wielkości produkcji, wydajności pracy oraz kosztów w przedsiębiorstwie. Zna warunki stosowalności tych metod. Potrafi wyznaczyć prognozy krótkookresowe na podstawie modeli produkcji, wydajności i kosztów. Umie wyznaczyć analitycznie i graficznie próg rentowności również przy niespełnionych założeniach klasycznych oraz dokonać interpretacji uzyskanych wyników. Posiada wiedzę na temat badania gospodarności oraz efektów postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie.
4,5Student, potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe metody modelowania i analizowania wielkości produkcji, wydajności pracy oraz kosztów w przedsiębiorstwie. Zna warunki stosowalności tych metod. Potrafi wyznaczyć prognozy krótkookresowe na podstawie modeli produkcji, wydajności i kosztów. Umie wyznaczyć analitycznie i graficznie próg rentowności również przy niespełnionych założeniach klasycznych. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników. Samodzielnie dokonuje analizy sytuacji przedsiębiorstwa.
5,0Student, potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe metody modelowania i analizowania wielkości produkcji, wydajności pracy oraz kosztów w przedsiębiorstwie. Zna warunki stosowalności tych metod. Potrafi wyznaczyć prognozy krótkookresowe na podstawie modeli produkcji, wydajności i kosztów. Umie wyznaczyć analitycznie i graficznie próg rentowności również przy niespełnionych założeniach klasycznych. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników. Samodzielnie na podstawie poznanych metod dokonuje analizy i diagnozy sytuacji przedsiębiorstwa na tle innych przedsiębiorstw ze względu na poziom produkcji, wydajności, kosztów, gospodarności i postępu-techniczno-organizacyjnego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C12_W02Student zna podstawowe zasady ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) oraz przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu wykorzystania metod ilościowych w praktyce.
Treści programoweT-L-4Rozwiązywanie zagadnienia transportowego i transportowo-produkcyjnego z wykorzystaniem dodatku Solver (Excel).
T-L-5Rozwiązywanie zagadnienia transportowego z kryterium czasu.
T-L-6Kolokwium z zagadnienia transportowego.
T-W-6Ekonomiczne i matematyczne sformułowanie problemu transportowego.
T-W-7Algorytm rozwiązywania problemu transportowego i transportowo-produkcyjnego
T-W-9Algorytm rozwiązywania problemu transportowego z kryterium czasu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej zawierający zagadnienia teoretyczne oraz zadania do samodzielnego rozwiązania.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen z kolokwiów, prac domowych oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad oraz metod analizowania i rozwiązywania problemu transportowego.
3,0Student potrafi wymienić oraz scharakteryzować metody analizowania i rozwiązywania problemu transportowego. Nie zna warunków ich stosowalności. Wie jak wyznaczyć rozwiązanie bazowe przynajmniej jedną z poznanych metod.
3,5Student potrafi wymienić oraz scharakteryzować metody analizowania i rozwiązywania problemu transportowego. Zna warunki ich stosowalności. Wie jak wyznaczyć rozwiązanie bazowe przynajmniej jedną z poznanych metod.
4,0Student potrafi wymienić oraz scharakteryzować metody analizowania i rozwiązywania problemu transportowego. Zna warunki ich stosowalności. Wie jak wyznaczyć rozwiązanie optymalne za pomocą metod zaproponowanych przez nauczyciela.
4,5Student potrafi wymienić oraz scharakteryzować metody analizowania i rozwiązywania problemu transportowego. Zna warunki ich stosowalności. Wie jak wyznaczyć rozwiązanie optymalne i dokonać jego interpretacji.
5,0Student potrafi wymienić oraz scharakteryzować metody analizowania i rozwiązywania problemu transportowego. Zna warunki ich stosowalności. Wie jak wyznaczyć rozwiązanie optymalne, również przy niestandardowych założeniach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C12_U01Student umiejętnie stosuje metody ilościowe w praktyce z wykorzystaniem pakietów statystycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
E_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U07Potrafi rozwiązywać problemy makro- i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
E_1A_U11Potrafi analizować wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponować w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod ilościowych w praktyce z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel.
Treści programoweT-L-1Estymacja i weryfikacja funkcji produkcji Cobba-Douglasa. Wyznaczanie funkcji zespołowej wydajnosci pracy. Prognozowanie na podstawie elastyczności różnicowej.
T-L-2Klasyczny i ekonometryczny próg rentowności.
T-L-3Kolokwium z analizy produkcji i zespołowej wydajności pracy oraz z analizy rentowności.
T-W-1Ekonometryczna analiza produkcji i zespołowej wydajności pracy.
T-W-2Modelowanie kosztów całkowitych i jednostkowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen z kolokwiów, prac domowych oraz aktywności na zajęciach.
S-3Ocena formująca: Kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta.
S-4Ocena formująca: Sprawdzenie wyników prac domowych rozwiązanych samodzielnie i w zespole mające na celu identyfikację braków w wiedzy i umiejętnościach studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać pakietów statystycznych do ilościowej analizy zjawisk ekonomicznych.
3,0Student potrafi wykorzystać do ilościowej analizy zjawisk ekonomicznych zaproponowane na zajęciach pakiety statystyczne tylko z pomocą prowadzącego zajęcia.
3,5Student samodzielnie potrafi wykorzystać do ilościowej analizy zjawisk ekonomicznych niektóre zaproponowane na zajęciach pakiety statystyczne
4,0Student samodzielnie wykorzystuje pakiety statystyczne do ilościowej analizy zjawisk ekonomicznych.
4,5Student samodzielnie wykorzystuje pakiety statystyczne do ilościowej analizy zjawisk ekonomicznych. Potrafi zinterpretować otrzymane wyniki.
5,0Student samodzielnie wykorzystuje pakiety statystyczne do ilościowej analizy zjawisk ekonomicznych. Potrafi zinterpretować otrzymane wyniki oraz dokonać ich prezentacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C12_U02Student formułuje oraz rozwiązuje problem transportowy, weryfikuje oraz interpretuje otrzymane rozwiązania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
E_1A_U07Potrafi rozwiązywać problemy makro- i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod ilościowych w praktyce z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel.
Treści programoweT-L-4Rozwiązywanie zagadnienia transportowego i transportowo-produkcyjnego z wykorzystaniem dodatku Solver (Excel).
T-L-5Rozwiązywanie zagadnienia transportowego z kryterium czasu.
T-L-6Kolokwium z zagadnienia transportowego.
T-W-6Ekonomiczne i matematyczne sformułowanie problemu transportowego.
T-W-8Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego Excel (dodatek Solver) do rozwiązywania problemu transportowego i transportowo-produkcyjnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen z kolokwiów, prac domowych oraz aktywności na zajęciach.
S-3Ocena formująca: Kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta.
S-4Ocena formująca: Sprawdzenie wyników prac domowych rozwiązanych samodzielnie i w zespole mające na celu identyfikację braków w wiedzy i umiejętnościach studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozwiązywać problemu transportowego.
3,0Student potrafi wyznaczyć rozwiązanie bazowe przynajmniej jedną z poznanych metod.
3,5Student potrafi wyznaczyć rozwiązanie bazowe za pomoca wszystkich metod zaproponowanych przez nauczyciela.
4,0Student potrafi rozwiązać otwarte i zamknięte zagadnienie transportowe. Potrafi samodzielnie wyznaczyć rozwiązanie optymalne.
4,5Student potrafi rozwiązać otwarte i zamknięte zagadnienie transportowe. Potrafi samodzielnie wyznaczyć rozwiązanie optymalne i dokonać jego interpretacji.
5,0Student potrafi rozwiązać otwarte i zamknięte zagadnienie transportowe. Potrafi samodzielnie wyznaczyć rozwiązanie optymalne, również przy niestandardowych założeniach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C12_K01Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu wykorzystania metod ilościowych w praktyce.
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod ilościowych w praktyce z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel.
Treści programoweT-L-1Estymacja i weryfikacja funkcji produkcji Cobba-Douglasa. Wyznaczanie funkcji zespołowej wydajnosci pracy. Prognozowanie na podstawie elastyczności różnicowej.
T-L-2Klasyczny i ekonometryczny próg rentowności.
T-L-4Rozwiązywanie zagadnienia transportowego i transportowo-produkcyjnego z wykorzystaniem dodatku Solver (Excel).
T-L-5Rozwiązywanie zagadnienia transportowego z kryterium czasu.
T-W-1Ekonometryczna analiza produkcji i zespołowej wydajności pracy.
T-W-2Modelowanie kosztów całkowitych i jednostkowych.
T-W-3Klasyczna i ekonometryczna analiza progu rentowności.
T-W-4Ekonometryczna analiza postępu technicznego, ekonomicznego, organizacyjnego i kadrowego.
T-W-5Ekonometryczna analiza gospodarności.
T-W-6Ekonomiczne i matematyczne sformułowanie problemu transportowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej zawierający zagadnienia teoretyczne oraz zadania do samodzielnego rozwiązania.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen z kolokwiów, prac domowych oraz aktywności na zajęciach.
S-3Ocena formująca: Kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta.
S-4Ocena formująca: Sprawdzenie wyników prac domowych rozwiązanych samodzielnie i w zespole mające na celu identyfikację braków w wiedzy i umiejętnościach studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie z zakresu metod ilościowych, a z pomocą nauczyciela zorganizować pracę grupową.
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie z zakresu metod ilościowych i zorganizować pracę grupową.
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prrezentację, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników.
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prezentację, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prezentację, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych.