Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)

Sylabus przedmiotu Interwencjonizm państwowy - podstawy teoretyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Interwencjonizm państwowy - podstawy teoretyczne
Specjalność Międzynarodowe stosunki ekonomiczne
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK6 15 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie podstaw z zakresu makro, mikroekonomii,

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami i współczesnym wymiarem interwencjonizmu państwowego
C-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych i określania skutków podejmowanej interwencj.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Podstawy teoretyczne interwencjonizmu państwowego.2
T-K-2Wielki kryzys a interwencjonizm na przykładzie gospodarki USA.1
T-K-3Społeczna gospodarka rynkowa jako system gospodarczy w Polsce i w Niemczech.1
T-K-4Wpływ wolnego rynku na rozwój gospodarczy państwa.1
T-K-5Rola państwa w gospodarce rynkowej.2
T-K-6Plan Marshalla w państwach Europy Zachodniej.2
T-K-7Plan Erharda w jako źródło sukcesu gospodarczego Niemiec po II wojnie światowej.2
T-K-8Interwencjonizm w gospodarce II systemów ekonomicznych a dynamiczny rozwój gospodarki Chińskiej Republiki Ludowej po roku 1975 do czasów współczesnych.2
T-K-9Interwencjonizm w Europie i jego ewolucja.1
T-K-10Interwencjonizm w UE.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach15
A-K-2Przygotowanie się do zajęć i egzaminu15
A-K-3Egzamin2
A-K-4Przygotowanie się do zajęć i egzaminu końcowego18
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test lub egzamin pisemny bądź ustny mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.
S-2Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności
S-3Ocena podsumowująca: Test lub egzamin pisemny bądź ustny mający na celu ocenę stopnia realizacji celów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D4/09_W01
Ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych
E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W05, E_1A_W02C-2T-K-2, T-K-1, T-K-9, T-K-10, T-K-3, T-K-6, T-K-8, T-K-7, T-K-4, T-K-5M-1, M-2S-2, S-1
E_1A_D4/09_W02
Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego
E_1A_W01, E_1A_W04, E_1A_W14, E_1A_W02, E_1A_W13C-1, C-2T-K-2, T-K-1, T-K-9, T-K-10, T-K-3, T-K-6, T-K-8, T-K-7, T-K-4, T-K-5M-1, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D4/09_U01
Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
E_1A_U01, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U05, E_1A_U09, E_1A_U10C-2T-K-2, T-K-1, T-K-9, T-K-10, T-K-3, T-K-6, T-K-8, T-K-7, T-K-4, T-K-5M-2S-2
E_1A_D4/09_U02
Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu
E_1A_U01, E_1A_U04, E_1A_U05, E_1A_U11, E_1A_U12, E_1A_U21C-1, C-2T-K-2, T-K-1, T-K-9, T-K-10, T-K-3, T-K-6, T-K-8, T-K-7, T-K-4, T-K-5M-1, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D4/09_K01
Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych
E_1A_K01, E_1A_K02C-1, C-2T-K-2, T-K-1, T-K-9, T-K-10, T-K-3, T-K-6, T-K-8, T-K-7, T-K-4, T-K-5M-1, M-2S-2, S-1
E_1A_D4/09_K02
Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze
E_1A_K01, E_1A_K02C-1, C-2T-K-2, T-K-1, T-K-9, T-K-10, T-K-3, T-K-6, T-K-8, T-K-7, T-K-4, T-K-5M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D4/09_W01
Ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych
2,0Nie ma wiedzy o podstawowych problemach ekonomicznych
3,0Ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5Ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dobrym
4,5Ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym
E_1A_D4/09_W02
Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego
2,0nie zna pojęcia i metod interwencjonizmu państwowego
3,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu dostatecznym
3,5Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowegow stopniu dobrym
4,5Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D4/09_U01
Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
2,0Nie potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
3,0Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dostatecznym
3,5Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dobrym
4,5Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dobrym
5,0Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu bardzo dobrym
E_1A_D4/09_U02
Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu
2,0Nie identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu
3,0Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu dostatecznym
3,5Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu dobrym
4,5Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D4/09_K01
Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych
2,0Nie ma świadomości ważności problemów ekonomicznych
3,0Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu dobrym
4,5Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym
E_1A_D4/09_K02
Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze
2,0Student nie Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze
3,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu dostatecznym
3,5Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu więcej niż dostateczny
4,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu dobrym
4,5Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu wieciej niż dobrym
5,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. A. Jakimowicz, Podstawy interwencjonizmu państwowego, PWN, Warszawa, 2019
  2. C. Kosikowski, Współczesny interwencjonizm, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2018
  3. N. Rothbard Murray, Interwencjonizm, czyli władza a rynek, Fijorr, 2009
  4. Poynter Gavin, The Political Economy of State Intervention Conserving Capital over the West’s Long Depression, Routledge Taylor & Francis Group, New York, 2022

Literatura dodatkowa

  1. Ludwig von Mises, Interwencjonizm, ARCANA, Kraków, 2005
  2. Ludwig von Mises, Interwencjonizm, ARCANA, Krakow, 2005
  3. Marek Smoleń, Ewelina Górniak, Interwencjonizm państwowy w warunkach rynkowych, Interwencjonizm państwowy w warunkach rynkowych, 2007
  4. Malkowski A., The social-economic development of estern and western Polish frontier region Economic science for rural development [in: Economic science for rural development. Proceedings of the international scientific conference], No 12, Jelgava, 2007
  5. Malkowski A., The social-economic development of estern and western Polish frontier region Economic science for rural development [in: Economic science for rural development. Proceedings of the international scientific conference], No 12, Jelgava, 2007
  6. Finnemore, Martha, The Purpose of Intervention: Changing Beliefs about the Use of Force, Cornell University Press., 2004

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Podstawy teoretyczne interwencjonizmu państwowego.2
T-K-2Wielki kryzys a interwencjonizm na przykładzie gospodarki USA.1
T-K-3Społeczna gospodarka rynkowa jako system gospodarczy w Polsce i w Niemczech.1
T-K-4Wpływ wolnego rynku na rozwój gospodarczy państwa.1
T-K-5Rola państwa w gospodarce rynkowej.2
T-K-6Plan Marshalla w państwach Europy Zachodniej.2
T-K-7Plan Erharda w jako źródło sukcesu gospodarczego Niemiec po II wojnie światowej.2
T-K-8Interwencjonizm w gospodarce II systemów ekonomicznych a dynamiczny rozwój gospodarki Chińskiej Republiki Ludowej po roku 1975 do czasów współczesnych.2
T-K-9Interwencjonizm w Europie i jego ewolucja.1
T-K-10Interwencjonizm w UE.1
15

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach15
A-K-2Przygotowanie się do zajęć i egzaminu15
A-K-3Egzamin2
A-K-4Przygotowanie się do zajęć i egzaminu końcowego18
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D4/09_W01Ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje między instytucjami społecznymi i ich strukturami w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu miejsce i rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
Cel przedmiotuC-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych i określania skutków podejmowanej interwencj.
Treści programoweT-K-2Wielki kryzys a interwencjonizm na przykładzie gospodarki USA.
T-K-1Podstawy teoretyczne interwencjonizmu państwowego.
T-K-9Interwencjonizm w Europie i jego ewolucja.
T-K-10Interwencjonizm w UE.
T-K-3Społeczna gospodarka rynkowa jako system gospodarczy w Polsce i w Niemczech.
T-K-6Plan Marshalla w państwach Europy Zachodniej.
T-K-8Interwencjonizm w gospodarce II systemów ekonomicznych a dynamiczny rozwój gospodarki Chińskiej Republiki Ludowej po roku 1975 do czasów współczesnych.
T-K-7Plan Erharda w jako źródło sukcesu gospodarczego Niemiec po II wojnie światowej.
T-K-4Wpływ wolnego rynku na rozwój gospodarczy państwa.
T-K-5Rola państwa w gospodarce rynkowej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności
S-1Ocena podsumowująca: Test lub egzamin pisemny bądź ustny mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma wiedzy o podstawowych problemach ekonomicznych
3,0Ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5Ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dobrym
4,5Ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D4/09_W02Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W14Zna i rozumie pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
E_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W13Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu poglądy na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych, a także ich historyczną ewolucję
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami i współczesnym wymiarem interwencjonizmu państwowego
C-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych i określania skutków podejmowanej interwencj.
Treści programoweT-K-2Wielki kryzys a interwencjonizm na przykładzie gospodarki USA.
T-K-1Podstawy teoretyczne interwencjonizmu państwowego.
T-K-9Interwencjonizm w Europie i jego ewolucja.
T-K-10Interwencjonizm w UE.
T-K-3Społeczna gospodarka rynkowa jako system gospodarczy w Polsce i w Niemczech.
T-K-6Plan Marshalla w państwach Europy Zachodniej.
T-K-8Interwencjonizm w gospodarce II systemów ekonomicznych a dynamiczny rozwój gospodarki Chińskiej Republiki Ludowej po roku 1975 do czasów współczesnych.
T-K-7Plan Erharda w jako źródło sukcesu gospodarczego Niemiec po II wojnie światowej.
T-K-4Wpływ wolnego rynku na rozwój gospodarczy państwa.
T-K-5Rola państwa w gospodarce rynkowej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub egzamin pisemny bądź ustny mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.
S-3Ocena podsumowująca: Test lub egzamin pisemny bądź ustny mający na celu ocenę stopnia realizacji celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna pojęcia i metod interwencjonizmu państwowego
3,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu dostatecznym
3,5Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowegow stopniu dobrym
4,5Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D4/09_U01Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich analizy
E_1A_U05Potrafi prawidłowo posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii i finansów
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
E_1A_U10Potrafi wykorzystać pozyskaną wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych i określania skutków podejmowanej interwencj.
Treści programoweT-K-2Wielki kryzys a interwencjonizm na przykładzie gospodarki USA.
T-K-1Podstawy teoretyczne interwencjonizmu państwowego.
T-K-9Interwencjonizm w Europie i jego ewolucja.
T-K-10Interwencjonizm w UE.
T-K-3Społeczna gospodarka rynkowa jako system gospodarczy w Polsce i w Niemczech.
T-K-6Plan Marshalla w państwach Europy Zachodniej.
T-K-8Interwencjonizm w gospodarce II systemów ekonomicznych a dynamiczny rozwój gospodarki Chińskiej Republiki Ludowej po roku 1975 do czasów współczesnych.
T-K-7Plan Erharda w jako źródło sukcesu gospodarczego Niemiec po II wojnie światowej.
T-K-4Wpływ wolnego rynku na rozwój gospodarczy państwa.
T-K-5Rola państwa w gospodarce rynkowej.
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
3,0Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dostatecznym
3,5Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dobrym
4,5Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dobrym
5,0Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D4/09_U02Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich analizy
E_1A_U05Potrafi prawidłowo posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii i finansów
E_1A_U11Potrafi analizować wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponować w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U12Potrafi analizować zjawiska społeczne
E_1A_U21Potrafi uczyć się przez całe życie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami i współczesnym wymiarem interwencjonizmu państwowego
C-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych i określania skutków podejmowanej interwencj.
Treści programoweT-K-2Wielki kryzys a interwencjonizm na przykładzie gospodarki USA.
T-K-1Podstawy teoretyczne interwencjonizmu państwowego.
T-K-9Interwencjonizm w Europie i jego ewolucja.
T-K-10Interwencjonizm w UE.
T-K-3Społeczna gospodarka rynkowa jako system gospodarczy w Polsce i w Niemczech.
T-K-6Plan Marshalla w państwach Europy Zachodniej.
T-K-8Interwencjonizm w gospodarce II systemów ekonomicznych a dynamiczny rozwój gospodarki Chińskiej Republiki Ludowej po roku 1975 do czasów współczesnych.
T-K-7Plan Erharda w jako źródło sukcesu gospodarczego Niemiec po II wojnie światowej.
T-K-4Wpływ wolnego rynku na rozwój gospodarczy państwa.
T-K-5Rola państwa w gospodarce rynkowej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub egzamin pisemny bądź ustny mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.
S-3Ocena podsumowująca: Test lub egzamin pisemny bądź ustny mający na celu ocenę stopnia realizacji celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu
3,0Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu dostatecznym
3,5Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu dobrym
4,5Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D4/09_K01Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K02Jest gotów do prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami i współczesnym wymiarem interwencjonizmu państwowego
C-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych i określania skutków podejmowanej interwencj.
Treści programoweT-K-2Wielki kryzys a interwencjonizm na przykładzie gospodarki USA.
T-K-1Podstawy teoretyczne interwencjonizmu państwowego.
T-K-9Interwencjonizm w Europie i jego ewolucja.
T-K-10Interwencjonizm w UE.
T-K-3Społeczna gospodarka rynkowa jako system gospodarczy w Polsce i w Niemczech.
T-K-6Plan Marshalla w państwach Europy Zachodniej.
T-K-8Interwencjonizm w gospodarce II systemów ekonomicznych a dynamiczny rozwój gospodarki Chińskiej Republiki Ludowej po roku 1975 do czasów współczesnych.
T-K-7Plan Erharda w jako źródło sukcesu gospodarczego Niemiec po II wojnie światowej.
T-K-4Wpływ wolnego rynku na rozwój gospodarczy państwa.
T-K-5Rola państwa w gospodarce rynkowej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności
S-1Ocena podsumowująca: Test lub egzamin pisemny bądź ustny mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości ważności problemów ekonomicznych
3,0Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu dobrym
4,5Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D4/09_K02Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K02Jest gotów do prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami i współczesnym wymiarem interwencjonizmu państwowego
C-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych i określania skutków podejmowanej interwencj.
Treści programoweT-K-2Wielki kryzys a interwencjonizm na przykładzie gospodarki USA.
T-K-1Podstawy teoretyczne interwencjonizmu państwowego.
T-K-9Interwencjonizm w Europie i jego ewolucja.
T-K-10Interwencjonizm w UE.
T-K-3Społeczna gospodarka rynkowa jako system gospodarczy w Polsce i w Niemczech.
T-K-6Plan Marshalla w państwach Europy Zachodniej.
T-K-8Interwencjonizm w gospodarce II systemów ekonomicznych a dynamiczny rozwój gospodarki Chińskiej Republiki Ludowej po roku 1975 do czasów współczesnych.
T-K-7Plan Erharda w jako źródło sukcesu gospodarczego Niemiec po II wojnie światowej.
T-K-4Wpływ wolnego rynku na rozwój gospodarczy państwa.
T-K-5Rola państwa w gospodarce rynkowej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności
S-1Ocena podsumowująca: Test lub egzamin pisemny bądź ustny mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze
3,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu dostatecznym
3,5Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu więcej niż dostateczny
4,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu dobrym
4,5Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu wieciej niż dobrym
5,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu bardzo dobrym