Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)

Sylabus przedmiotu Badania sondażowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Badania sondażowe
Specjalność Analityka gospodarcza
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Bąk <Iwona.Bak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 6 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagane podstawowe wiadomości z zakresu ekonomii i statystyki opisowej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o badaniach sondażowych. Zaliczenie przedmiotu oznacza, ze student posiada umiejętność zaprojektowania, przeprowadzenia badania oraz dokonania analizy uzyskanych wyników badań.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Proces projektowania badania opinii.1
T-L-2Ustalanie wielkości próby w badaniach.1
T-L-3Formułowanie pytań otwartych i zamkniętych w kwestoinariuszach ankiety.2
T-L-4Prezentacja kwestionariusza ankiety przygotowanego przez studenta na zaliczenie przedmiotu.2
6
wykłady
T-W-1Historia badań sondażowych. Cele i zakres badań. Proces projektowania badania opinii.1
T-W-2Wybór odpowiedniej skali oceny pytań ankietowych. Konstrukcja kwestionariusza ankiety.1
T-W-3Metody i techniki badań sondażowych.1
T-W-4Wyznaczanie niezbędnej liczebności próby.2
T-W-5Instytucje prowadzące badania sondażowe w Polsce i na świecie.2
T-W-6Przyklady projektowania i organizacji badań sondażowych.1
T-W-7Zaliczenie1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.6
A-L-2Przegląd literatury przedmiotu.9
A-L-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej.10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podajace i problemowe/Wyklad informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przykładami i pytaniami kontrolnymi.
M-2Metody praktyczne/Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykladem. Ćwiczenia o charakterze warsztatów - opracowywanie zadań praktycznych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany na podstawie samodzielnej pracy - prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów w formie pracy pisemnej (test) zawierającej zagadnienia teoretyczne.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/01_W01
Student posiada wiedzę na temat projektowania badań sondażowych oraz metod i technik prowadzenia badań.
E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W05, E_1A_W07, E_1A_W06C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2
E_1A_D1/01_W02
Student posiada wiedzę na temat konstrukcji kwestionariusza ankiety, instytucji przeprowadzającej badania sondażowe oraz wyznaczania niezbędnej liczebności do próby.
E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W05, E_1A_W07, E_1A_W02, E_1A_W06C-1T-L-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/01_U01
Potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankietowy.
E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U07, E_1A_U08, E_1A_U12C-1T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/01_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
E_1A_K01, E_1A_K04, E_1A_K06C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/01_W01
Student posiada wiedzę na temat projektowania badań sondażowych oraz metod i technik prowadzenia badań.
2,0Student nie posiada wiedzy na temat projektowania i przeprowadzenia badania.
3,0Student posiada wąską wiedzę na temat projektowania i przeprowadzenia badania.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat projektowania i przeprowadzenia badania.
4,0Student posiada wiedzę na temat projektowania i przeprowadzenia badania.
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat projektowania i przeprowadzenia badania.
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat projektowania i przeprowadzenia badania.
E_1A_D1/01_W02
Student posiada wiedzę na temat konstrukcji kwestionariusza ankiety, instytucji przeprowadzającej badania sondażowe oraz wyznaczania niezbędnej liczebności do próby.
2,0Student nie posiada wiedzy na temat błędów występujących w badaniach oraz wykorzystania metod wnioskowania statystycznego do uogólniania wyników z próby na całą populację.
3,0Student posiada wąską wiedzę na temat błędów występujących w badaniach oraz wykorzystania metod wnioskowania statystycznego do uogólniania wyników z próby na całą populację.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat błędów występujących w badaniach oraz wykorzystania metod wnioskowania statystycznego do uogólniania wyników z próby na całą populację.
4,0Student posiada wiedzę na temat błędów występujących w badaniach oraz wykorzystania metod wnioskowania statystycznego do uogólniania wyników z próby na całą populację.
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat błędów występujących w badaniach oraz wykorzystania metod wnioskowania statystycznego do uogólniania wyników z próby na całą populację.
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat błędów występujących w badaniach oraz wykorzystania metod wnioskowania statystycznego do uogólniania wyników z próby na całą populację.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/01_U01
Potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankietowy.
2,0Nie potrafi samodzielnie zaprojektować i wykonać kwestionarisza ankietowego.
3,0Potrafi zaprojektować i wykonać przy pomocy nauczyciela pewne części kwestionariusza ankietowego.
3,5Potrafi samodzielnie zaprojektować i wykonać pewne części kwestionariusza ankietowego.
4,0Potrafi samodzielnie zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankiety.
4,5Potrafi samodzielnie zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankiety a także dokonać jego analizy.
5,0Potrafi samodzielnie zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankiety a także dokonać jego analizy. Potrafi zidentyfikować i usunąć błędy powstałe w kwestionariuszu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/01_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie ankietowe, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy.
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie ankietowe i zorganizować grupowy projekt badawczy.
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników.
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych.

Literatura podstawowa

  1. Stupnicki R., Analiza i prezentacja danych ankietowych, AWF, Warszawa, 2003
  2. Szreder M., Metody i techniki sondażowych badań opinii, PWE, Warszawa, 2004
  3. Kaczmarczyk S., Badania maeketingowe. Podstawy metodyczne, PWE, Warszawa, 2011
  4. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka opisowa. Przykłady i zadania, CeDeWu, Warszawa, 2020
  5. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka matematyczna. Przykłady i zadania, CeDeWu, Warszawa, 2020
  6. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and Tables. Statistical and econometric methods, CeDeWu, Warszawa, 2021

Literatura dodatkowa

  1. Ostasiewicz W. (red.), Ocena i analiza jakości życia, Wydawnictwo AE im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Proces projektowania badania opinii.1
T-L-2Ustalanie wielkości próby w badaniach.1
T-L-3Formułowanie pytań otwartych i zamkniętych w kwestoinariuszach ankiety.2
T-L-4Prezentacja kwestionariusza ankiety przygotowanego przez studenta na zaliczenie przedmiotu.2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia badań sondażowych. Cele i zakres badań. Proces projektowania badania opinii.1
T-W-2Wybór odpowiedniej skali oceny pytań ankietowych. Konstrukcja kwestionariusza ankiety.1
T-W-3Metody i techniki badań sondażowych.1
T-W-4Wyznaczanie niezbędnej liczebności próby.2
T-W-5Instytucje prowadzące badania sondażowe w Polsce i na świecie.2
T-W-6Przyklady projektowania i organizacji badań sondażowych.1
T-W-7Zaliczenie1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.6
A-L-2Przegląd literatury przedmiotu.9
A-L-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/01_W01Student posiada wiedzę na temat projektowania badań sondażowych oraz metod i technik prowadzenia badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje między instytucjami społecznymi i ich strukturami w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu miejsce i rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) oraz przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o badaniach sondażowych. Zaliczenie przedmiotu oznacza, ze student posiada umiejętność zaprojektowania, przeprowadzenia badania oraz dokonania analizy uzyskanych wyników badań.
Treści programoweT-L-1Proces projektowania badania opinii.
T-L-2Ustalanie wielkości próby w badaniach.
T-L-3Formułowanie pytań otwartych i zamkniętych w kwestoinariuszach ankiety.
T-W-1Historia badań sondażowych. Cele i zakres badań. Proces projektowania badania opinii.
T-W-2Wybór odpowiedniej skali oceny pytań ankietowych. Konstrukcja kwestionariusza ankiety.
T-W-3Metody i techniki badań sondażowych.
T-W-4Wyznaczanie niezbędnej liczebności próby.
T-W-5Instytucje prowadzące badania sondażowe w Polsce i na świecie.
Metody nauczaniaM-1Metody podajace i problemowe/Wyklad informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przykładami i pytaniami kontrolnymi.
M-2Metody praktyczne/Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykladem. Ćwiczenia o charakterze warsztatów - opracowywanie zadań praktycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany na podstawie samodzielnej pracy - prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów w formie pracy pisemnej (test) zawierającej zagadnienia teoretyczne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat projektowania i przeprowadzenia badania.
3,0Student posiada wąską wiedzę na temat projektowania i przeprowadzenia badania.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat projektowania i przeprowadzenia badania.
4,0Student posiada wiedzę na temat projektowania i przeprowadzenia badania.
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat projektowania i przeprowadzenia badania.
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat projektowania i przeprowadzenia badania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/01_W02Student posiada wiedzę na temat konstrukcji kwestionariusza ankiety, instytucji przeprowadzającej badania sondażowe oraz wyznaczania niezbędnej liczebności do próby.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje między instytucjami społecznymi i ich strukturami w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu miejsce i rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) oraz przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o badaniach sondażowych. Zaliczenie przedmiotu oznacza, ze student posiada umiejętność zaprojektowania, przeprowadzenia badania oraz dokonania analizy uzyskanych wyników badań.
Treści programoweT-L-3Formułowanie pytań otwartych i zamkniętych w kwestoinariuszach ankiety.
T-W-2Wybór odpowiedniej skali oceny pytań ankietowych. Konstrukcja kwestionariusza ankiety.
T-W-4Wyznaczanie niezbędnej liczebności próby.
T-W-5Instytucje prowadzące badania sondażowe w Polsce i na świecie.
T-W-6Przyklady projektowania i organizacji badań sondażowych.
Metody nauczaniaM-1Metody podajace i problemowe/Wyklad informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przykładami i pytaniami kontrolnymi.
M-2Metody praktyczne/Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykladem. Ćwiczenia o charakterze warsztatów - opracowywanie zadań praktycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany na podstawie samodzielnej pracy - prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów w formie pracy pisemnej (test) zawierającej zagadnienia teoretyczne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat błędów występujących w badaniach oraz wykorzystania metod wnioskowania statystycznego do uogólniania wyników z próby na całą populację.
3,0Student posiada wąską wiedzę na temat błędów występujących w badaniach oraz wykorzystania metod wnioskowania statystycznego do uogólniania wyników z próby na całą populację.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat błędów występujących w badaniach oraz wykorzystania metod wnioskowania statystycznego do uogólniania wyników z próby na całą populację.
4,0Student posiada wiedzę na temat błędów występujących w badaniach oraz wykorzystania metod wnioskowania statystycznego do uogólniania wyników z próby na całą populację.
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat błędów występujących w badaniach oraz wykorzystania metod wnioskowania statystycznego do uogólniania wyników z próby na całą populację.
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat błędów występujących w badaniach oraz wykorzystania metod wnioskowania statystycznego do uogólniania wyników z próby na całą populację.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/01_U01Potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankietowy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
E_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U07Potrafi rozwiązywać problemy makro- i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i finansów
E_1A_U12Potrafi analizować zjawiska społeczne
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o badaniach sondażowych. Zaliczenie przedmiotu oznacza, ze student posiada umiejętność zaprojektowania, przeprowadzenia badania oraz dokonania analizy uzyskanych wyników badań.
Treści programoweT-L-1Proces projektowania badania opinii.
T-L-3Formułowanie pytań otwartych i zamkniętych w kwestoinariuszach ankiety.
T-L-4Prezentacja kwestionariusza ankiety przygotowanego przez studenta na zaliczenie przedmiotu.
T-W-2Wybór odpowiedniej skali oceny pytań ankietowych. Konstrukcja kwestionariusza ankiety.
T-W-3Metody i techniki badań sondażowych.
T-W-4Wyznaczanie niezbędnej liczebności próby.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne/Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykladem. Ćwiczenia o charakterze warsztatów - opracowywanie zadań praktycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany na podstawie samodzielnej pracy - prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi samodzielnie zaprojektować i wykonać kwestionarisza ankietowego.
3,0Potrafi zaprojektować i wykonać przy pomocy nauczyciela pewne części kwestionariusza ankietowego.
3,5Potrafi samodzielnie zaprojektować i wykonać pewne części kwestionariusza ankietowego.
4,0Potrafi samodzielnie zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankiety.
4,5Potrafi samodzielnie zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankiety a także dokonać jego analizy.
5,0Potrafi samodzielnie zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankiety a także dokonać jego analizy. Potrafi zidentyfikować i usunąć błędy powstałe w kwestionariuszu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/01_K01Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K06Jest gotów do skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o badaniach sondażowych. Zaliczenie przedmiotu oznacza, ze student posiada umiejętność zaprojektowania, przeprowadzenia badania oraz dokonania analizy uzyskanych wyników badań.
Treści programoweT-L-1Proces projektowania badania opinii.
T-L-2Ustalanie wielkości próby w badaniach.
T-L-3Formułowanie pytań otwartych i zamkniętych w kwestoinariuszach ankiety.
T-L-4Prezentacja kwestionariusza ankiety przygotowanego przez studenta na zaliczenie przedmiotu.
T-W-1Historia badań sondażowych. Cele i zakres badań. Proces projektowania badania opinii.
T-W-2Wybór odpowiedniej skali oceny pytań ankietowych. Konstrukcja kwestionariusza ankiety.
T-W-3Metody i techniki badań sondażowych.
T-W-4Wyznaczanie niezbędnej liczebności próby.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne/Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykladem. Ćwiczenia o charakterze warsztatów - opracowywanie zadań praktycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany na podstawie samodzielnej pracy - prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów w formie pracy pisemnej (test) zawierającej zagadnienia teoretyczne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie ankietowe, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy.
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie ankietowe i zorganizować grupowy projekt badawczy.
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników.
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych.