Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Wykorzystanie modeli decyzyjnych w gospodarce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wykorzystanie modeli decyzyjnych w gospodarce
Specjalność Analityka gospodarcza
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Perzyńska <joanna.perzynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 6 1,00,50zaliczenie
wykładyW6 9 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana znajomość podstawowych zagadnień z matematyki wyższej, ekonometrii oraz ogólna wiedza ekonomiczna
W-2Wymagana umiejętność posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym Excel

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy o modelach decyzyjnych oraz umiejętności ich budowania i rozwiązywania
C-2Zdobycie umiejętności programowania matematycznego w warunkach niepewności i ryzyka
C-3Wskazanie możliwości zastosowania modeli decyzyjnych w gospodarce
C-4Zdobycie umiejętności posługiwania się programami komputerowymi służącymi do optymalizacji modeli decyzyjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Budowa i rozwiązywanie modeli decyzyjnych.1
T-L-2Optymalizacja wybranych zagadnień gospodarczych (wybór asortymentu produkcji, problem diet, transport żywności).1
T-L-3Analiza wrażliwości rozwiązań optymalnych modeli deterministycznych.1
T-L-4Rozwiązywanie zadań programowania stochastycznego w warunkach niepewności (kryterium Walda, Savage'a, Bayesa, Hurwicza).1
T-L-5Sterowanie produkcją za pomocą programowania dynamicznego.1
T-L-6Kolokwium.1
6
wykłady
T-W-1Etapy budowy modelu decyzyjnego.1
T-W-2Analiza postoptymalizacyjna rozwiązań optymalnych modeli deterministycznych.2
T-W-3Klasyfikacja zadań programowania stochastycznego (modele z losową funkcją celu, z losowymi ograniczeniami).2
T-W-4Planowanie decyzji gospodarczych za pomocą modeli teorii gier.1
T-W-5Programowanie dynamiczne (podstawowe pojęcia, zasada Bellmana, matematyczny model sterowania).1
T-W-6Modelowanie wielokryterialne (podstawowe pojęcia, modele substytucyjne, modele niesubstytucyjne).2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.6
A-L-2Studiowanie literatury.3
A-L-3Uczestnictwo w laboratoriach.6
A-L-4Przygotowanie do kolokwium.10
25
wykłady
A-W-1Studiowanie literatury5
A-W-2Uczestnictwo w wykładach9
A-W-3Przygotowanie do egzaminu9
A-W-4Egzamin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia laboratoryjne polegające na budowaniu i rozwiązywaniu modeli decyzyjnych przy użyciu wybranych programów komputerowych
M-2Wykład informacyjno-problemowy w postaci multimedialnej prezentacji

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające umiejętność budowania i rozwiązywania modeli decyzyjnych
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin sprawdzający wiedzę teoretyczną obejmującą treści programowe wykładów
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć
S-4Ocena formująca: Ocena rozwiązywania zadań podczas zajęć (indywidualnie oraz w zespole)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/14_W01
Student zna rolę i miejsce programowania matematycznego w podejmowaniu decyzji gospodarczych oraz zna etapy modelowania decyzyjnego.
E_1A_W01, E_1A_W07, E_1A_W12C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-2S-2
E_1A_D1/14_W02
Student zna popularne pakiety programowania matematycznego i arkusz kalkulacyjny Excel oraz wie jak wykorzystać te narzędzia do rozwiazywania modeli decyzyjnych.
E_1A_W07, E_1A_W06, E_1A_W12C-1, C-2T-L-2, T-W-5, T-W-6M-1S-1
E_1A_D1/14_W03
Student posiada wiedzę o budowaniu i rozwiązywaniu matematycznych modeli decyzyjnych.
E_1A_W07, E_1A_W06, E_1A_W10C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/14_U01
Student potrafi budować, rozwiązywać i interpretować matematyczne modele decyzyjne programowania liniowego i dynamicznego.
E_1A_U02, E_1A_U06, E_1A_U07, E_1A_U09, E_1A_U16C-1, C-3, C-4T-W-2, T-W-5M-1S-1, S-4
E_1A_D1/14_U02
Student potrafi budować, rozwiązywać i interpretować matematyczne modele decyzyjne programowania stochastycznego.
E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U06, E_1A_U07, E_1A_U09C-1, C-3, C-4T-W-3, T-W-4, T-W-6M-1S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/14_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
E_1A_K01, E_1A_K04C-1, C-3T-L-4, T-L-2M-1S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/14_W01
Student zna rolę i miejsce programowania matematycznego w podejmowaniu decyzji gospodarczych oraz zna etapy modelowania decyzyjnego.
2,0Student nie zna roli i miejsca programowania matematycznego w podejmowaniu decyzji gospodarczych oraz nie zna etapów modelowania decyzyjnego.
3,0Student słabo zna rolę i miejsce programowania matematycznego w podejmowaniu decyzji gospodarczych, zna tylko niektóre etapy modelowania decyzyjnego.
3,5Student zna rolę i miejsce programowania matematycznego w podejmowaniu decyzji gospodarczych, zna tylko niektóre etapy modelowania decyzyjnego.
4,0Student zna rolę i miejsce programowania matematycznego w podejmowaniu decyzji gospodarczych, zna większość etapów modelowania decyzyjnego.
4,5Student zna rolę i miejsce programowania matematycznego w podejmowaniu decyzji gospodarczych, zna wszystkie etapy modelowania decyzyjnego.
5,0Student zna rolę i miejsce programowania matematycznego w podejmowaniu decyzji gospodarczych, zna wszystkie etapy modelowania decyzyjnego oraz je analizuje.
E_1A_D1/14_W02
Student zna popularne pakiety programowania matematycznego i arkusz kalkulacyjny Excel oraz wie jak wykorzystać te narzędzia do rozwiazywania modeli decyzyjnych.
2,0Student nie zna narzędzi arkusza kalkulacyjnego Excel i nie wie w jaki sposób wykorzystać je do rozwiązywania zadań programowania liniowego.
3,0Student zna narzędzia arkusza kalkulacyjnego Excel i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać je do rozwiązywania zadań programowania liniowego.
3,5Student zna narzędzia arkusza kalkulacyjnego Excel i wie jak samodzielnie wykorzystać je do rozwiązywania zadań programowania matematycznego.
4,0Student zna narzędzia arkusza kalkulacyjnego Excel i kilka modułów poznanych pakietów programowania matematycznego oraz wie (z pomocą prowadzącego) jak wykorzystać je do rozwiązywania zadań programowania matematycznego.
4,5Student zna narzędzia arkusza kalkulacyjnego Excel i moduły poznanych pakietów programowania matematycznego oraz wie jak samodzielnie wykorzystać je do rozwiązywania zadań programowania matematycznego.
5,0Student wie jak posługiwać się wszystkimi modułami poznanych pakietów programowania matematycznego, potrafi samodzielnie zaproponować zastosowanie odpowiednich narzędzi, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości gospodarczych.
E_1A_D1/14_W03
Student posiada wiedzę o budowaniu i rozwiązywaniu matematycznych modeli decyzyjnych.
2,0Student nie posiada wiedzy o konstruowaniu i rozwiązywaniu matematycznych modeli decyzyjnych.
3,0Student posiada wiedzę o konstruowaniu niektórych modeli decyzyjnych ale nie wie jak je rozwiązać.
3,5Student posiada wiedzę o konstruowaniu modeli decyzyjnych i wie jak niektóre rozwiązać.
4,0Student posiada wiedzę o konstruowaniu modeli decyzyjnych i zna metody ich rozwiązywania.
4,5Student ma wiedzę o konstruowaniu modeli decyzyjnych, zna metody ich rozwiązywania i interpretację.
5,0Student ma wiedzę o konstruowaniu modeli decyzyjnych, zna metody ich rozwiązywania i interpretację oraz wie jak przeprowadza się analizę postoptymalizacyjną.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/14_U01
Student potrafi budować, rozwiązywać i interpretować matematyczne modele decyzyjne programowania liniowego i dynamicznego.
2,0Student nie umie wykorzystać do rozwiązywania modeli programowania liniowego i liniowo-dynamicznego arkusza kalkulacyjnego Excel.
3,0Student umie wykorzystać (z pomocą prowadzącego) arkusz kalkulacyjny Excel do rozwiązywania modeli programowania liniowego i liniowo-dynamicznego.
3,5Student umie wykorzystać arkusz kalkulacyjny Excel do rozwiązywania modeli programowania liniowego i liniowo-dynamicznego.
4,0Student umie wykorzystać arkusz kalkulacyjny Excel i niektóre moduły popularnych pakietów programowania matematycznego do rozwiązywania optymalizacyjnych modeli liniowych i dynamicznych.
4,5Student umie wykorzystać arkusz kalkulacyjny Excel i niektóre moduły popularnych pakietów programowania matematycznego do rozwiązywania optymalizacyjnych modeli liniowych i dynamicznych. Potrafi zinterpretować otrzymane wyniki.
5,0Student umie wykorzystać arkusz kalkulacyjny Excel i niektóre moduły popularnych pakietów programowania matematycznego do rozwiązywania optymalizacyjnych modeli liniowych i dynamicznych. Potrafi zinterpretować otrzymane wyniki i wykorzystać je do podejmowania decyzji gospodarczych.
E_1A_D1/14_U02
Student potrafi budować, rozwiązywać i interpretować matematyczne modele decyzyjne programowania stochastycznego.
2,0Student nie potrafi konstruować modeli programowania stochastycznego.
3,0Student potrafi konstruować modele programowania stochastycznego.
3,5Student potrafi konstruować modele programowania stochastycznego i z pomocą prowadzącego rozwiązywać je, wykorzystując do tego celu moduły popularnych pakietów programowania matematycznego.
4,0Student potrafi budować modele programowania stochastycznego i rozwiązywać je, wykorzystując do tego celu moduły popularnych pakietów programowania matematycznego.
4,5Student potrafi budować modele programowania stochastycznego i rozwiązywać je, wykorzystując do tego celu moduły popularnych pakietów programowania matematycznego. Potrafi zinterpretować otrzymane wyniki.
5,0Student potrafi budować modele programowania stochastycznego i rozwiązywać je, wykorzystując do tego celu moduły popularnych pakietów programowania matematycznego. Potrafi zinterpretować otrzymane wyniki wykorzystać je do podejmowania decyzji gospodarczych..

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/14_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie operacyjne, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupową prezentację.
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie operacyjne i zorganizować grupową prezentację.
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prezentację, z pomocą nauczyciela potrafi identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu oraz wykorzystać poznane moduły pakietów programowania matematycznego.
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prezentację, potrafi identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, wykorzystać poznane moduły pakietów programowania matematycznego a także dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników.
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prezentację, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, wykorzystać poznane moduły pakietów programowania matematycznego oraz dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.

Literatura podstawowa

  1. Trzaskalik T., Modelowanie preferencji a ryzyko, Wydawnictwo Naukowe AE, Katowice, 2003
  2. Kukuła K., Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, Wydanie IV, PWN, Warszawa, 2015
  3. Szapiro T., Decyzje menedżerskie z Excelem, PWE, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Trzaskalik T., Badania operacyjne z komputerem, Wydawnictwo Naukowe UŁ, Łódź, 1998
  2. Hozer J., Zastosowanie programowania matematycznego w ekonomii, Wydawnictwo Naukowe US, Szczecin, 1998
  3. Guzik B., Ekonometria i badania operacyjne, Wydawnictwo Naukowe AE, Poznań, 1999
  4. Krawiec B., Metody optymalizacji w rolnictwie, PWN, Łódź, 1991
  5. Hiller F.S., Lieberman G.J., Introduction to operational research, McGraw-Hill, 2021, 11

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowa i rozwiązywanie modeli decyzyjnych.1
T-L-2Optymalizacja wybranych zagadnień gospodarczych (wybór asortymentu produkcji, problem diet, transport żywności).1
T-L-3Analiza wrażliwości rozwiązań optymalnych modeli deterministycznych.1
T-L-4Rozwiązywanie zadań programowania stochastycznego w warunkach niepewności (kryterium Walda, Savage'a, Bayesa, Hurwicza).1
T-L-5Sterowanie produkcją za pomocą programowania dynamicznego.1
T-L-6Kolokwium.1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Etapy budowy modelu decyzyjnego.1
T-W-2Analiza postoptymalizacyjna rozwiązań optymalnych modeli deterministycznych.2
T-W-3Klasyfikacja zadań programowania stochastycznego (modele z losową funkcją celu, z losowymi ograniczeniami).2
T-W-4Planowanie decyzji gospodarczych za pomocą modeli teorii gier.1
T-W-5Programowanie dynamiczne (podstawowe pojęcia, zasada Bellmana, matematyczny model sterowania).1
T-W-6Modelowanie wielokryterialne (podstawowe pojęcia, modele substytucyjne, modele niesubstytucyjne).2
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.6
A-L-2Studiowanie literatury.3
A-L-3Uczestnictwo w laboratoriach.6
A-L-4Przygotowanie do kolokwium.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studiowanie literatury5
A-W-2Uczestnictwo w wykładach9
A-W-3Przygotowanie do egzaminu9
A-W-4Egzamin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/14_W01Student zna rolę i miejsce programowania matematycznego w podejmowaniu decyzji gospodarczych oraz zna etapy modelowania decyzyjnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) oraz przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W12Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody analizy ekonomiczno-finansowej oraz planowania
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy o modelach decyzyjnych oraz umiejętności ich budowania i rozwiązywania
C-3Wskazanie możliwości zastosowania modeli decyzyjnych w gospodarce
Treści programoweT-W-1Etapy budowy modelu decyzyjnego.
T-W-2Analiza postoptymalizacyjna rozwiązań optymalnych modeli deterministycznych.
T-W-3Klasyfikacja zadań programowania stochastycznego (modele z losową funkcją celu, z losowymi ograniczeniami).
T-W-5Programowanie dynamiczne (podstawowe pojęcia, zasada Bellmana, matematyczny model sterowania).
T-W-6Modelowanie wielokryterialne (podstawowe pojęcia, modele substytucyjne, modele niesubstytucyjne).
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjno-problemowy w postaci multimedialnej prezentacji
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin sprawdzający wiedzę teoretyczną obejmującą treści programowe wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna roli i miejsca programowania matematycznego w podejmowaniu decyzji gospodarczych oraz nie zna etapów modelowania decyzyjnego.
3,0Student słabo zna rolę i miejsce programowania matematycznego w podejmowaniu decyzji gospodarczych, zna tylko niektóre etapy modelowania decyzyjnego.
3,5Student zna rolę i miejsce programowania matematycznego w podejmowaniu decyzji gospodarczych, zna tylko niektóre etapy modelowania decyzyjnego.
4,0Student zna rolę i miejsce programowania matematycznego w podejmowaniu decyzji gospodarczych, zna większość etapów modelowania decyzyjnego.
4,5Student zna rolę i miejsce programowania matematycznego w podejmowaniu decyzji gospodarczych, zna wszystkie etapy modelowania decyzyjnego.
5,0Student zna rolę i miejsce programowania matematycznego w podejmowaniu decyzji gospodarczych, zna wszystkie etapy modelowania decyzyjnego oraz je analizuje.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/14_W02Student zna popularne pakiety programowania matematycznego i arkusz kalkulacyjny Excel oraz wie jak wykorzystać te narzędzia do rozwiazywania modeli decyzyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) oraz przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W12Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody analizy ekonomiczno-finansowej oraz planowania
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy o modelach decyzyjnych oraz umiejętności ich budowania i rozwiązywania
C-2Zdobycie umiejętności programowania matematycznego w warunkach niepewności i ryzyka
Treści programoweT-L-2Optymalizacja wybranych zagadnień gospodarczych (wybór asortymentu produkcji, problem diet, transport żywności).
T-W-5Programowanie dynamiczne (podstawowe pojęcia, zasada Bellmana, matematyczny model sterowania).
T-W-6Modelowanie wielokryterialne (podstawowe pojęcia, modele substytucyjne, modele niesubstytucyjne).
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne polegające na budowaniu i rozwiązywaniu modeli decyzyjnych przy użyciu wybranych programów komputerowych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające umiejętność budowania i rozwiązywania modeli decyzyjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna narzędzi arkusza kalkulacyjnego Excel i nie wie w jaki sposób wykorzystać je do rozwiązywania zadań programowania liniowego.
3,0Student zna narzędzia arkusza kalkulacyjnego Excel i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać je do rozwiązywania zadań programowania liniowego.
3,5Student zna narzędzia arkusza kalkulacyjnego Excel i wie jak samodzielnie wykorzystać je do rozwiązywania zadań programowania matematycznego.
4,0Student zna narzędzia arkusza kalkulacyjnego Excel i kilka modułów poznanych pakietów programowania matematycznego oraz wie (z pomocą prowadzącego) jak wykorzystać je do rozwiązywania zadań programowania matematycznego.
4,5Student zna narzędzia arkusza kalkulacyjnego Excel i moduły poznanych pakietów programowania matematycznego oraz wie jak samodzielnie wykorzystać je do rozwiązywania zadań programowania matematycznego.
5,0Student wie jak posługiwać się wszystkimi modułami poznanych pakietów programowania matematycznego, potrafi samodzielnie zaproponować zastosowanie odpowiednich narzędzi, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości gospodarczych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/14_W03Student posiada wiedzę o budowaniu i rozwiązywaniu matematycznych modeli decyzyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) oraz przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W10Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim oraz powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy o modelach decyzyjnych oraz umiejętności ich budowania i rozwiązywania
C-2Zdobycie umiejętności programowania matematycznego w warunkach niepewności i ryzyka
Treści programoweT-W-1Etapy budowy modelu decyzyjnego.
T-W-2Analiza postoptymalizacyjna rozwiązań optymalnych modeli deterministycznych.
T-W-6Modelowanie wielokryterialne (podstawowe pojęcia, modele substytucyjne, modele niesubstytucyjne).
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne polegające na budowaniu i rozwiązywaniu modeli decyzyjnych przy użyciu wybranych programów komputerowych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające umiejętność budowania i rozwiązywania modeli decyzyjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy o konstruowaniu i rozwiązywaniu matematycznych modeli decyzyjnych.
3,0Student posiada wiedzę o konstruowaniu niektórych modeli decyzyjnych ale nie wie jak je rozwiązać.
3,5Student posiada wiedzę o konstruowaniu modeli decyzyjnych i wie jak niektóre rozwiązać.
4,0Student posiada wiedzę o konstruowaniu modeli decyzyjnych i zna metody ich rozwiązywania.
4,5Student ma wiedzę o konstruowaniu modeli decyzyjnych, zna metody ich rozwiązywania i interpretację.
5,0Student ma wiedzę o konstruowaniu modeli decyzyjnych, zna metody ich rozwiązywania i interpretację oraz wie jak przeprowadza się analizę postoptymalizacyjną.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/14_U01Student potrafi budować, rozwiązywać i interpretować matematyczne modele decyzyjne programowania liniowego i dynamicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
E_1A_U06Potrafi wskazać źródła finansowania i umie wykorzystywać wiedzę z rachunkowości w procesach gospodarowania
E_1A_U07Potrafi rozwiązywać problemy makro- i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
E_1A_U16Potrafi dostrzec trendy w gospodarce oraz wykorzystać zasady rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, krajowym, regionalnym i lokalnym
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy o modelach decyzyjnych oraz umiejętności ich budowania i rozwiązywania
C-3Wskazanie możliwości zastosowania modeli decyzyjnych w gospodarce
C-4Zdobycie umiejętności posługiwania się programami komputerowymi służącymi do optymalizacji modeli decyzyjnych
Treści programoweT-W-2Analiza postoptymalizacyjna rozwiązań optymalnych modeli deterministycznych.
T-W-5Programowanie dynamiczne (podstawowe pojęcia, zasada Bellmana, matematyczny model sterowania).
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne polegające na budowaniu i rozwiązywaniu modeli decyzyjnych przy użyciu wybranych programów komputerowych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające umiejętność budowania i rozwiązywania modeli decyzyjnych
S-4Ocena formująca: Ocena rozwiązywania zadań podczas zajęć (indywidualnie oraz w zespole)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać do rozwiązywania modeli programowania liniowego i liniowo-dynamicznego arkusza kalkulacyjnego Excel.
3,0Student umie wykorzystać (z pomocą prowadzącego) arkusz kalkulacyjny Excel do rozwiązywania modeli programowania liniowego i liniowo-dynamicznego.
3,5Student umie wykorzystać arkusz kalkulacyjny Excel do rozwiązywania modeli programowania liniowego i liniowo-dynamicznego.
4,0Student umie wykorzystać arkusz kalkulacyjny Excel i niektóre moduły popularnych pakietów programowania matematycznego do rozwiązywania optymalizacyjnych modeli liniowych i dynamicznych.
4,5Student umie wykorzystać arkusz kalkulacyjny Excel i niektóre moduły popularnych pakietów programowania matematycznego do rozwiązywania optymalizacyjnych modeli liniowych i dynamicznych. Potrafi zinterpretować otrzymane wyniki.
5,0Student umie wykorzystać arkusz kalkulacyjny Excel i niektóre moduły popularnych pakietów programowania matematycznego do rozwiązywania optymalizacyjnych modeli liniowych i dynamicznych. Potrafi zinterpretować otrzymane wyniki i wykorzystać je do podejmowania decyzji gospodarczych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/14_U02Student potrafi budować, rozwiązywać i interpretować matematyczne modele decyzyjne programowania stochastycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
E_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich analizy
E_1A_U06Potrafi wskazać źródła finansowania i umie wykorzystywać wiedzę z rachunkowości w procesach gospodarowania
E_1A_U07Potrafi rozwiązywać problemy makro- i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy o modelach decyzyjnych oraz umiejętności ich budowania i rozwiązywania
C-3Wskazanie możliwości zastosowania modeli decyzyjnych w gospodarce
C-4Zdobycie umiejętności posługiwania się programami komputerowymi służącymi do optymalizacji modeli decyzyjnych
Treści programoweT-W-3Klasyfikacja zadań programowania stochastycznego (modele z losową funkcją celu, z losowymi ograniczeniami).
T-W-4Planowanie decyzji gospodarczych za pomocą modeli teorii gier.
T-W-6Modelowanie wielokryterialne (podstawowe pojęcia, modele substytucyjne, modele niesubstytucyjne).
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne polegające na budowaniu i rozwiązywaniu modeli decyzyjnych przy użyciu wybranych programów komputerowych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające umiejętność budowania i rozwiązywania modeli decyzyjnych
S-4Ocena formująca: Ocena rozwiązywania zadań podczas zajęć (indywidualnie oraz w zespole)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi konstruować modeli programowania stochastycznego.
3,0Student potrafi konstruować modele programowania stochastycznego.
3,5Student potrafi konstruować modele programowania stochastycznego i z pomocą prowadzącego rozwiązywać je, wykorzystując do tego celu moduły popularnych pakietów programowania matematycznego.
4,0Student potrafi budować modele programowania stochastycznego i rozwiązywać je, wykorzystując do tego celu moduły popularnych pakietów programowania matematycznego.
4,5Student potrafi budować modele programowania stochastycznego i rozwiązywać je, wykorzystując do tego celu moduły popularnych pakietów programowania matematycznego. Potrafi zinterpretować otrzymane wyniki.
5,0Student potrafi budować modele programowania stochastycznego i rozwiązywać je, wykorzystując do tego celu moduły popularnych pakietów programowania matematycznego. Potrafi zinterpretować otrzymane wyniki wykorzystać je do podejmowania decyzji gospodarczych..
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/14_K01Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy o modelach decyzyjnych oraz umiejętności ich budowania i rozwiązywania
C-3Wskazanie możliwości zastosowania modeli decyzyjnych w gospodarce
Treści programoweT-L-4Rozwiązywanie zadań programowania stochastycznego w warunkach niepewności (kryterium Walda, Savage'a, Bayesa, Hurwicza).
T-L-2Optymalizacja wybranych zagadnień gospodarczych (wybór asortymentu produkcji, problem diet, transport żywności).
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne polegające na budowaniu i rozwiązywaniu modeli decyzyjnych przy użyciu wybranych programów komputerowych
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć
S-4Ocena formująca: Ocena rozwiązywania zadań podczas zajęć (indywidualnie oraz w zespole)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie operacyjne, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupową prezentację.
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie operacyjne i zorganizować grupową prezentację.
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prezentację, z pomocą nauczyciela potrafi identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu oraz wykorzystać poznane moduły pakietów programowania matematycznego.
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prezentację, potrafi identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, wykorzystać poznane moduły pakietów programowania matematycznego a także dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników.
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prezentację, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, wykorzystać poznane moduły pakietów programowania matematycznego oraz dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.