Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)

Sylabus przedmiotu Instytucje i mechanizmy funkcjonowania Unii Europejskiej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Instytucje i mechanizmy funkcjonowania Unii Europejskiej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 20 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy znajomości mikro i makroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie i zrozumienie podstaw integracji europejskiej
C-2zrozumienie mechanizmów politycznych i gospodarczych zwizanaych z funkcjonowaniem europejskich ugrupowań integracyjnych
C-3zrozumienie kierunków zmian w funkcjonowaniu UE

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Idea integracji Europejskiej1
T-A-2Instytucje UE.3
T-A-3Budżet i polityki UE4
T-A-4Integracja gospodarcza w UE5
T-A-5Istota funkcjonowania strefy euro.6
T-A-6Kierunki rozwoju UE1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Studiowanie literatury5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające: ćwiczenia z elementami wykładu z prezentacją multimedialną
M-2metody problemowe: wykład konwersatoryjny z dyskusją
M-3metody aktywizujące: analiza studiów przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C01_W01
Identyfikuje podstawowe kategorie dotyczące zagadnień integracji europejskiej. Zna przesłanki integracji UE po II wojnie światowej.
E_2A_W02C-1T-A-1M-2, M-1S-2
E_2A_C01_W02
Zna źródła wpływów i wydatków budżetu UE, rozróżnia płatników i beneficjantów budżetu UE, orientuje się w wielkości budżetu UE oraz w środkach dostępnych dla Polski.
E_2A_W02C-1T-A-3M-1, M-3S-2
E_2A_C01_W03
Zna kompetencje podstawowych organów Unii Europejskiej
E_2A_W02C-1T-A-2, T-A-6M-3, M-2, M-1S-2
E_2A_C01_W04
Zna najważniejsze polityki UE oraz zasady ich funkcjonowania. Zaznajomił się z warunkami członkostwa w strefie euro oraz korzyściach/szansach - kosztach/zagrożeniach przyjęcia przez Polskę wspólnej waluty.
E_2A_W01C-2, C-1T-A-5, T-A-4, T-A-6M-3, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C01_U01
analizuje zachowania podmiotów występujących na rynku dotyczące podstawowych mechanizmów w sferze integracji europejskiej
E_2A_U16C-2, C-3T-A-6, T-A-4, T-A-2M-3, M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C01_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
E_2A_K01, E_2A_K02C-2, C-1T-A-6, T-A-4, T-A-2M-3, M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_C01_W01
Identyfikuje podstawowe kategorie dotyczące zagadnień integracji europejskiej. Zna przesłanki integracji UE po II wojnie światowej.
2,0Brak znajomości podstawowych kategorii i zagadnień oraz przesłanek integhracji.
3,0Znajomość podstawowych kategorii i zagadnień oraz przesłanek z integracji
3,5Znajomość przesłanek integracji oraz umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską
4,0Dobra znajomość przesłanek oraz umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską
4,5Dobra znajomość przesłanek oraz umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską. Umiejetność wyciagania wniosków w zakresie różnic między poszczególnymi ugrupowaniami
5,0Doskonała znajomość przesłanek oraz umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską. Umie wyciagać wnioski w zakresie różnic miedzy poszczegolnymi ugrupowaniami.
E_2A_C01_W02
Zna źródła wpływów i wydatków budżetu UE, rozróżnia płatników i beneficjantów budżetu UE, orientuje się w wielkości budżetu UE oraz w środkach dostępnych dla Polski.
2,0Brak podstawowej wiedzy o budżecie UE
3,0Znajomość konstrukcji budżetu UE oraz sposobów wydatkowania środków
3,5Znajomość czynników determinujących kształt budżetu UE oraz sposobów wydatkowania środków
4,0Dobra znajomość czynników determinujących kształt budżetu UE oraz sposobów wydatkowania środków
4,5Dobra znajomość czynników determinujących kształt budżetu UE oraz sposobów wydatkowania środków. Umiejętność przewidywania zmian konstrukcji przyszłych budżetów UE.
5,0Doskonała znajomość czynników determinujących kształt budżetu UE oraz sposobów wydatkowania środków. Umiejętność przewidywania zmian konstrukcji przyszłych budżetów UE.
E_2A_C01_W03
Zna kompetencje podstawowych organów Unii Europejskiej
2,0Nie zna podstawowych kompetencji organów UE
3,0Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu dostatecznym
3,5Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu dobrym
4,5Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu bardzo dobrym
E_2A_C01_W04
Zna najważniejsze polityki UE oraz zasady ich funkcjonowania. Zaznajomił się z warunkami członkostwa w strefie euro oraz korzyściach/szansach - kosztach/zagrożeniach przyjęcia przez Polskę wspólnej waluty.
2,0Brak podstawowej wiedzy o funkcjonowaniu unii gospodarczo-politycznej UE
3,0Podstawowa wiedza o funkcjonowaniu unii gospodarczo-politycznej UE
3,5Podstawowa wiedza o funkcjonowaniu unii gospodarczo-politycznej UE oraz znajomość poszczególnych polityk UE
4,0Dobra znajomość zasad funkcjonowania unii gospodarczo-politycznej UE oraz znajomość poszczególnych polityk UE
4,5Dobra znajomość zasad funkcjonowania unii gospodarczo-politycznej UE oraz dobra znajomość poszczególnych polityk UE
5,0Doskonała znajomość zasad funkcjonowania unii gospodarczo-politycznej UE oraz doskonała znajomość poszczególnych polityk UE

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_C01_U01
analizuje zachowania podmiotów występujących na rynku dotyczące podstawowych mechanizmów w sferze integracji europejskiej
2,0nie potrafi analizować zachowań podmiotów ziwaznych z integracją europejską
3,0posiada podstawowe umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji europejskiej
3,5posiada podstawowe umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji , Potrafi powiązać więcej niż jedną organizację z tendencjami zachodzącymi we swpółczesnej europie
4,0posiada umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji , Potrafi powiązać więcej niż jedną organizację z tendencjami zachodzącymi we swpółczesnej Europie. Smodzielnie analizuje wybrane aspekty funkcjonowania mechanizmów integracyjnych
4,5Umie wyciągać wnioski z dotychczasowyh doświadczeń integracyjnych w Europie
5,0Potrafi znaleźć współzaleznosci miedzy procesami globalizacji a integracją europejską

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_C01_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
2,0tudent nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych
3,0Student opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych w sposób odtwórczy
3,5Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań
4,0Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje bardziej skomplikowane działania
4,5Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje skomplikowane działania, samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami
5,0Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje wszechstronne działania, samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami, prezentuje swoje poglądy

Literatura podstawowa

  1. Czachór Z. Grosse T.G. Paruch W., Integracja Europejska, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa, 2018
  2. Odzimek T., Budżet UE po 2017, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa, 2018
  3. Biuro Analiz Sejmowych, Wprowadzenie euro w Polsce - za i przeciw, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa, 2013
  4. Wysokińska Zofia, Witkowska Janina, Integracja Europejska. Europeizacja Polityki Ekonomiczno-Społecznej w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
  5. Bagus P., Tragedia euro, Instytut Ludwiga von Misesa, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Popławski Dariusz, Starzyk-Sulejewska Joanna, Outsiderzy integracji europejskiej Szwajcaria i Norwegia a Unia Europejska, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2012
  2. Grabowski T., Unia Europejska – mechanizmy integracji gospodarczej, Marszałek, Toruń, 2008
  3. Gilbert Mark, European Integration: A Political History, Rowman & Littlefield, Lanham, 2020

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Idea integracji Europejskiej1
T-A-2Instytucje UE.3
T-A-3Budżet i polityki UE4
T-A-4Integracja gospodarcza w UE5
T-A-5Istota funkcjonowania strefy euro.6
T-A-6Kierunki rozwoju UE1
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Studiowanie literatury5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C01_W01Identyfikuje podstawowe kategorie dotyczące zagadnień integracji europejskiej. Zna przesłanki integracji UE po II wojnie światowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W02Zna i rozumie w pogłębionym stopniu struktury i instytucje społeczne
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie podstaw integracji europejskiej
Treści programoweT-A-1Idea integracji Europejskiej
Metody nauczaniaM-2metody problemowe: wykład konwersatoryjny z dyskusją
M-1metody podające: ćwiczenia z elementami wykładu z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak znajomości podstawowych kategorii i zagadnień oraz przesłanek integhracji.
3,0Znajomość podstawowych kategorii i zagadnień oraz przesłanek z integracji
3,5Znajomość przesłanek integracji oraz umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską
4,0Dobra znajomość przesłanek oraz umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską
4,5Dobra znajomość przesłanek oraz umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską. Umiejetność wyciagania wniosków w zakresie różnic między poszczególnymi ugrupowaniami
5,0Doskonała znajomość przesłanek oraz umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską. Umie wyciagać wnioski w zakresie różnic miedzy poszczegolnymi ugrupowaniami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C01_W02Zna źródła wpływów i wydatków budżetu UE, rozróżnia płatników i beneficjantów budżetu UE, orientuje się w wielkości budżetu UE oraz w środkach dostępnych dla Polski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W02Zna i rozumie w pogłębionym stopniu struktury i instytucje społeczne
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie podstaw integracji europejskiej
Treści programoweT-A-3Budżet i polityki UE
Metody nauczaniaM-1metody podające: ćwiczenia z elementami wykładu z prezentacją multimedialną
M-3metody aktywizujące: analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak podstawowej wiedzy o budżecie UE
3,0Znajomość konstrukcji budżetu UE oraz sposobów wydatkowania środków
3,5Znajomość czynników determinujących kształt budżetu UE oraz sposobów wydatkowania środków
4,0Dobra znajomość czynników determinujących kształt budżetu UE oraz sposobów wydatkowania środków
4,5Dobra znajomość czynników determinujących kształt budżetu UE oraz sposobów wydatkowania środków. Umiejętność przewidywania zmian konstrukcji przyszłych budżetów UE.
5,0Doskonała znajomość czynników determinujących kształt budżetu UE oraz sposobów wydatkowania środków. Umiejętność przewidywania zmian konstrukcji przyszłych budżetów UE.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C01_W03Zna kompetencje podstawowych organów Unii Europejskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W02Zna i rozumie w pogłębionym stopniu struktury i instytucje społeczne
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie podstaw integracji europejskiej
Treści programoweT-A-2Instytucje UE.
T-A-6Kierunki rozwoju UE
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące: analiza studiów przypadków
M-2metody problemowe: wykład konwersatoryjny z dyskusją
M-1metody podające: ćwiczenia z elementami wykładu z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych kompetencji organów UE
3,0Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu dostatecznym
3,5Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu dobrym
4,5Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C01_W04Zna najważniejsze polityki UE oraz zasady ich funkcjonowania. Zaznajomił się z warunkami członkostwa w strefie euro oraz korzyściach/szansach - kosztach/zagrożeniach przyjęcia przez Polskę wspólnej waluty.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-2zrozumienie mechanizmów politycznych i gospodarczych zwizanaych z funkcjonowaniem europejskich ugrupowań integracyjnych
C-1poznanie i zrozumienie podstaw integracji europejskiej
Treści programoweT-A-5Istota funkcjonowania strefy euro.
T-A-4Integracja gospodarcza w UE
T-A-6Kierunki rozwoju UE
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące: analiza studiów przypadków
M-1metody podające: ćwiczenia z elementami wykładu z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak podstawowej wiedzy o funkcjonowaniu unii gospodarczo-politycznej UE
3,0Podstawowa wiedza o funkcjonowaniu unii gospodarczo-politycznej UE
3,5Podstawowa wiedza o funkcjonowaniu unii gospodarczo-politycznej UE oraz znajomość poszczególnych polityk UE
4,0Dobra znajomość zasad funkcjonowania unii gospodarczo-politycznej UE oraz znajomość poszczególnych polityk UE
4,5Dobra znajomość zasad funkcjonowania unii gospodarczo-politycznej UE oraz dobra znajomość poszczególnych polityk UE
5,0Doskonała znajomość zasad funkcjonowania unii gospodarczo-politycznej UE oraz doskonała znajomość poszczególnych polityk UE
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C01_U01analizuje zachowania podmiotów występujących na rynku dotyczące podstawowych mechanizmów w sferze integracji europejskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U16Potrafi śledzić i analizować trendy w gospodarce, w tym oceniać efekty rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, krajowym, regionalnym i lokalnym
Cel przedmiotuC-2zrozumienie mechanizmów politycznych i gospodarczych zwizanaych z funkcjonowaniem europejskich ugrupowań integracyjnych
C-3zrozumienie kierunków zmian w funkcjonowaniu UE
Treści programoweT-A-6Kierunki rozwoju UE
T-A-4Integracja gospodarcza w UE
T-A-2Instytucje UE.
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące: analiza studiów przypadków
M-2metody problemowe: wykład konwersatoryjny z dyskusją
M-1metody podające: ćwiczenia z elementami wykładu z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi analizować zachowań podmiotów ziwaznych z integracją europejską
3,0posiada podstawowe umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji europejskiej
3,5posiada podstawowe umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji , Potrafi powiązać więcej niż jedną organizację z tendencjami zachodzącymi we swpółczesnej europie
4,0posiada umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji , Potrafi powiązać więcej niż jedną organizację z tendencjami zachodzącymi we swpółczesnej Europie. Smodzielnie analizuje wybrane aspekty funkcjonowania mechanizmów integracyjnych
4,5Umie wyciągać wnioski z dotychczasowyh doświadczeń integracyjnych w Europie
5,0Potrafi znaleźć współzaleznosci miedzy procesami globalizacji a integracją europejską
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C01_K01Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Jest gotów do realizacji zadań ustalonych przez siebie i innych, krytycznej oceny odbieranych treści i wiedzy własnej
E_2A_K02Jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów, a w przypadku trudności z ich rozwiązaniem jest gotów do korzystania z opinii ekspertów
Cel przedmiotuC-2zrozumienie mechanizmów politycznych i gospodarczych zwizanaych z funkcjonowaniem europejskich ugrupowań integracyjnych
C-1poznanie i zrozumienie podstaw integracji europejskiej
Treści programoweT-A-6Kierunki rozwoju UE
T-A-4Integracja gospodarcza w UE
T-A-2Instytucje UE.
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące: analiza studiów przypadków
M-2metody problemowe: wykład konwersatoryjny z dyskusją
M-1metody podające: ćwiczenia z elementami wykładu z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0tudent nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych
3,0Student opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych w sposób odtwórczy
3,5Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań
4,0Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje bardziej skomplikowane działania
4,5Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje skomplikowane działania, samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami
5,0Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje wszechstronne działania, samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami, prezentuje swoje poglądy