Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)

Sylabus przedmiotu Marketing usług:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Marketing usług
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Karolina Ertmańska <karolina.ertmanska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Hernik <joanna.hernik@zut.edu.pl>, Rafał Mazur <Rafal.Mazur@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 20 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy marketingu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student ma dowidzieć jak wykorzystywać marketing relacji w działalności usługowej
C-2Student ma wiedzieć jak skutecznie komunikować się z rynkiem w działalności usługowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ewolucja marketingu2
T-A-2Specyfika marketingu relacji2
T-A-3Marketing w sferze usług komercyjnych i niekomercyjnych – charakterystyka.2
T-A-4Anatomia produktu usługowego.3
T-A-5Planowanie strategii komunikacji firmy usługowej.4
T-A-6Efektywność i skuteczność marketingu.3
T-A-7Problemy etycznej i społecznej odpowiedzialności marketingu.2
T-A-8Zaliczenie2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowanie studium przypadku3
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy z użyciem komputera
M-2metody eksponujące (film)
M-3Ćwiczenia praktyczne – studia przypadków
M-4Praca w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: studium przypdku
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O14_W01
Wiedza z zakresu więzi między sprzedawcą a klientem
E_2A_W04C-2T-A-2, T-A-1M-1, M-3S-1
E_2A_O14_W02
Wiedza z zakresu norm moralnych i etycznych stosowanych w biznesie
E_2A_W09C-2T-A-5, T-A-6M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O14_U01
Umiejętność analizowania zjawisk społecznych w zakresie zmian oczekiwań klientów
E_2A_U12C-1T-A-3, T-A-7M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O14_K01
Student potrafi opracować projekt kampanii promocyjnej przedsiębiorstwa usługowego
E_2A_K03C-1T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O14_W01
Wiedza z zakresu więzi między sprzedawcą a klientem
2,0
3,0Student opanował wiedzę w stopniu dostatecznym
3,5
4,0Student potrafi określić rodzaje więzi zawiązywanych między sprzedawcą a klientem
4,5
5,0
E_2A_O14_W02
Wiedza z zakresu norm moralnych i etycznych stosowanych w biznesie
2,0
3,0Student opanował wiedzę w stopniu dostatecznym
3,5Student zna i wykorzystuje normy moralne i etyczne stosowane w biznesie
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O14_U01
Umiejętność analizowania zjawisk społecznych w zakresie zmian oczekiwań klientów
2,0
3,0Student opanował wiedzę w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5Potrafi analizować zmianę potrzeb klientów
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O14_K01
Student potrafi opracować projekt kampanii promocyjnej przedsiębiorstwa usługowego
2,0
3,0Student opanował wiedzę w stopniu dostatecznym
3,5
4,0Student opracowuje projekt kampanii promocyjnej przy niewielkiej pomocy nauczyciela
4,5
5,0Student potrafi opracować projekt kampanii promocyjnej przedsiębiorstwa usługowego

Literatura podstawowa

  1. A. Czubała, A. Jonas, T. Smoleń, J. Wiktor, Marketing usług, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa, 2012
  2. A. Czubała, A. Jonas, T. Smoleń, J. Wiktor, Marketing usług, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa, 2006
  3. Wereda W., Zarządzanie relacjami z klientem a postępowanie nabywców na rynku usług, Difin, Warszawa, 2009
  4. K. Rogozinski, Nowy marketing usług, Wyd. AE, Poznan, Poznań, 2000
  5. McGraw Hill Education, Services Marketing, McGraw Hill Education, New York, 2012
  6. Mazur Z, Marketing usług szkoleniowych, Wydawnictwo Promocyjne Albatros, Szczecin, 2013
  7. Valerie Zeithaml, Mary Jo Bitner, Dwayne Gremler, Services Marketing, McGraw Hill Education, New York, 2012

Literatura dodatkowa

  1. K. Rogozinski (red.), Zarządzanie relacjami, Wyd. Difin, Warszawa, 2006
  2. Pomiar efektywności marketingu, „Problemy Zarządzania”, 2007, 2
  3. Bukowska-Piestrzyńska A., Marketing usług zdrowotnych od budowania wizerunku placówki do zadowolenia klienta, CeDeWu, Warszawa, 2018
  4. Mazur Z., Marketing w administracji samorządowej, Wydawnictwo promocyjne Albatros, Szczecin, 2014, II
  5. Marius K.LiJdicke, A Theory of Marketing, Deutscher Universitats-Verlag, Wiesbaden, 2006
  6. Rogoziński K., Zarządzanie organizacją usługową, Difin, Warszawa, 2016

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ewolucja marketingu2
T-A-2Specyfika marketingu relacji2
T-A-3Marketing w sferze usług komercyjnych i niekomercyjnych – charakterystyka.2
T-A-4Anatomia produktu usługowego.3
T-A-5Planowanie strategii komunikacji firmy usługowej.4
T-A-6Efektywność i skuteczność marketingu.3
T-A-7Problemy etycznej i społecznej odpowiedzialności marketingu.2
T-A-8Zaliczenie2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowanie studium przypadku3
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O14_W01Wiedza z zakresu więzi między sprzedawcą a klientem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W04Zna i rozumie w pogłębionym stopniu różne rodzaje więzi społecznych i występujące między nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-2Student ma wiedzieć jak skutecznie komunikować się z rynkiem w działalności usługowej
Treści programoweT-A-2Specyfika marketingu relacji
T-A-1Ewolucja marketingu
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z użyciem komputera
M-3Ćwiczenia praktyczne – studia przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: studium przypdku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował wiedzę w stopniu dostatecznym
3,5
4,0Student potrafi określić rodzaje więzi zawiązywanych między sprzedawcą a klientem
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O14_W02Wiedza z zakresu norm moralnych i etycznych stosowanych w biznesie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W09Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane zasady oraz normy etyczne i moralne, którymi należy się kierować w działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Student ma wiedzieć jak skutecznie komunikować się z rynkiem w działalności usługowej
Treści programoweT-A-5Planowanie strategii komunikacji firmy usługowej.
T-A-6Efektywność i skuteczność marketingu.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował wiedzę w stopniu dostatecznym
3,5Student zna i wykorzystuje normy moralne i etyczne stosowane w biznesie
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O14_U01Umiejętność analizowania zjawisk społecznych w zakresie zmian oczekiwań klientów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U12Potrafi analizować zjawiska społeczne, wykorzystując pogłębioną teoretycznie ocenę tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
Cel przedmiotuC-1Student ma dowidzieć jak wykorzystywać marketing relacji w działalności usługowej
Treści programoweT-A-3Marketing w sferze usług komercyjnych i niekomercyjnych – charakterystyka.
T-A-7Problemy etycznej i społecznej odpowiedzialności marketingu.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia praktyczne – studia przypadków
M-4Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: studium przypdku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował wiedzę w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5Potrafi analizować zmianę potrzeb klientów
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O14_K01Student potrafi opracować projekt kampanii promocyjnej przedsiębiorstwa usługowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K03Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne, etyczne i polityczne oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego
Cel przedmiotuC-1Student ma dowidzieć jak wykorzystywać marketing relacji w działalności usługowej
Treści programoweT-A-3Marketing w sferze usług komercyjnych i niekomercyjnych – charakterystyka.
T-A-4Anatomia produktu usługowego.
T-A-5Planowanie strategii komunikacji firmy usługowej.
T-A-6Efektywność i skuteczność marketingu.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia praktyczne – studia przypadków
M-4Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: studium przypdku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował wiedzę w stopniu dostatecznym
3,5
4,0Student opracowuje projekt kampanii promocyjnej przy niewielkiej pomocy nauczyciela
4,5
5,0Student potrafi opracować projekt kampanii promocyjnej przedsiębiorstwa usługowego