Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)

Sylabus przedmiotu Badania marketingowe w turystyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Badania marketingowe w turystyce
Specjalność Gospodarka turystyczna
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Hernik <joanna.hernik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy marketingu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Studenci mają poznać istotę, cel i sposoby organizowania badań marketingowych
C-2poznać metodę badań ankietowych, obserwację, wywiad, techniki projekcyjne i asocjacyjne
C-3powinni stosować poznane metody do rozwiązywania problemów firmy działającej w sferze turystyki
C-4powinni samodzielnie tworzyć ankiety pozwalające na zbieranie opinii o podmiocie i jego ofercie
C-5powinni odszukiwać i weryfikować informacje wtórne niezbędne do podejmowania decyzji rynkowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Istota badań marketingowych – pojęcie, geneza, cel, stosowanie, znaczenie3
T-A-2Rodzaje badań marketingowych4
T-A-3Przedmiot badań marketingowych – bad. marketingowe a badania rynku2
T-A-4Podmioty sfery badań - charakterystyka2
T-A-5Metody prowadzenia badań4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2własne badanie rynku2
A-A-3przygotowanie do zajęć2
A-A-4przygotowanie prezentacji4
A-A-5przygotowanie do kolokwium2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1dyskusja w oparciu o materiały
M-2praca w grupach
M-3prezentacje multimedialne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena własnego badania
S-2Ocena formująca: wyniki pracy w grupach
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D2/4.1_W01
studenci powinni znać zasady prowadzenia badań ankietowych oraz rozumieć ich wagę dla działalności firm
E_2A_W06C-1, C-3, C-5T-A-1, T-A-5M-1, M-3S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D2/4.1_U01
studenci powinni samodzielnie tworzyć proces badawczy i z jego wyników wyciągać wnioski
E_2A_U04, E_2A_U21C-4T-A-5M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D2/4.1_K01
studenci powinni brac odpowiedzialność za etyczną stronę badań
E_2A_K06C-1, C-5T-A-3, T-A-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2
E_2A_D2/4.1_K02
studenci powinni miec swiadomość koniecnzości doskonalenia metod badawczych i poszerzania swojej wiedzy
E_2A_K04C-1, C-5T-A-3, T-A-5M-1, M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D2/4.1_W01
studenci powinni znać zasady prowadzenia badań ankietowych oraz rozumieć ich wagę dla działalności firm
2,0
3,0studenci powinni wymieniać metoy prowadzenia badań, takich jak obserwacja, wywiad, techniki projekcyjne i asocjacyjne
3,5studenci powinni wymieniać zasady prowadzenia badań ankietowych
4,0studenci powinni rozróżniać charakterystyczne cechy metod takich jak obserwacja, wywiad, techniki projekcyjne i asocjacyjne
4,5studenci powinni proponować źródła informacji do badańć
5,0strudenci powinni objaśniać wagę badań dla przyszłości firmy

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D2/4.1_U01
studenci powinni samodzielnie tworzyć proces badawczy i z jego wyników wyciągać wnioski
2,0
3,0studenci powinni posługiwać się ankietami w procesie badawczym
3,5strudenci powinni analizować symptomy zmian rynkowych
4,0strudenci powinni przeprowadzać proste badania rynkowe
4,5studenci powinni przygotowywać proces prowadzenia badań wraz z raportem końcowym
5,0strudenci powinni na podstawie wynikó badań podejmować decyzje o dalszych krokach firmy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D2/4.1_K01
studenci powinni brac odpowiedzialność za etyczną stronę badań
2,0
3,0studenci powinni bac odpowiedzialnośc za etyczną stronę badań
3,5
4,0
4,5
5,0
E_2A_D2/4.1_K02
studenci powinni miec swiadomość koniecnzości doskonalenia metod badawczych i poszerzania swojej wiedzy
2,0
3,0studenci powinni miec swiadomość koniecnzości doskonalenia metod badawczych i poszerzania swojej wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Karczmarczyk S, Badania marketingowe – metody i techniki, PWE, Warszawa, 2003
  2. Doman D., Dennison D., Badania marketingowe w małej firmie, Wyd. Difin, Warszawa, 2002
  3. Marko Sarstedt Erik Mooi, A Concise Guide to Market Research, Springer, Springer Heidelberg Dordrecht London New York, 2014, ISBN 978-3-642-53964-0

Literatura dodatkowa

  1. Nikodemska-Wołowik A., Jakościowe badania marketingowe, PWE, Warszawa, 1999
  2. Krzysztof Kubacki • Sharyn Rundle-Thiele, Formative Research in Social Marketing, Springer, 2017, ISBN 978-981-10-1827-5

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Istota badań marketingowych – pojęcie, geneza, cel, stosowanie, znaczenie3
T-A-2Rodzaje badań marketingowych4
T-A-3Przedmiot badań marketingowych – bad. marketingowe a badania rynku2
T-A-4Podmioty sfery badań - charakterystyka2
T-A-5Metody prowadzenia badań4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2własne badanie rynku2
A-A-3przygotowanie do zajęć2
A-A-4przygotowanie prezentacji4
A-A-5przygotowanie do kolokwium2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D2/4.1_W01studenci powinni znać zasady prowadzenia badań ankietowych oraz rozumieć ich wagę dla działalności firm
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Studenci mają poznać istotę, cel i sposoby organizowania badań marketingowych
C-3powinni stosować poznane metody do rozwiązywania problemów firmy działającej w sferze turystyki
C-5powinni odszukiwać i weryfikować informacje wtórne niezbędne do podejmowania decyzji rynkowych
Treści programoweT-A-1Istota badań marketingowych – pojęcie, geneza, cel, stosowanie, znaczenie
T-A-5Metody prowadzenia badań
Metody nauczaniaM-1dyskusja w oparciu o materiały
M-3prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: kolokwium
S-1Ocena podsumowująca: ocena własnego badania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0studenci powinni wymieniać metoy prowadzenia badań, takich jak obserwacja, wywiad, techniki projekcyjne i asocjacyjne
3,5studenci powinni wymieniać zasady prowadzenia badań ankietowych
4,0studenci powinni rozróżniać charakterystyczne cechy metod takich jak obserwacja, wywiad, techniki projekcyjne i asocjacyjne
4,5studenci powinni proponować źródła informacji do badańć
5,0strudenci powinni objaśniać wagę badań dla przyszłości firmy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D2/4.1_U01studenci powinni samodzielnie tworzyć proces badawczy i z jego wyników wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U04Potrafi zastosować narzędzia i metody pomiaru zjawisk rynkowych
E_2A_U21Potrafi samodzielnie planować i realizować proces uczenia się przez cale życie, a także inspirować innych do samodoskonalenia
Cel przedmiotuC-4powinni samodzielnie tworzyć ankiety pozwalające na zbieranie opinii o podmiocie i jego ofercie
Treści programoweT-A-5Metody prowadzenia badań
Metody nauczaniaM-3prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena własnego badania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0studenci powinni posługiwać się ankietami w procesie badawczym
3,5strudenci powinni analizować symptomy zmian rynkowych
4,0strudenci powinni przeprowadzać proste badania rynkowe
4,5studenci powinni przygotowywać proces prowadzenia badań wraz z raportem końcowym
5,0strudenci powinni na podstawie wynikó badań podejmować decyzje o dalszych krokach firmy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D2/4.1_K01studenci powinni brac odpowiedzialność za etyczną stronę badań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K06Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej, rozwijania dorobku zawodu
Cel przedmiotuC-1Studenci mają poznać istotę, cel i sposoby organizowania badań marketingowych
C-5powinni odszukiwać i weryfikować informacje wtórne niezbędne do podejmowania decyzji rynkowych
Treści programoweT-A-3Przedmiot badań marketingowych – bad. marketingowe a badania rynku
T-A-5Metody prowadzenia badań
Metody nauczaniaM-1dyskusja w oparciu o materiały
M-2praca w grupach
M-3prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena własnego badania
S-2Ocena formująca: wyniki pracy w grupach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0studenci powinni bac odpowiedzialnośc za etyczną stronę badań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D2/4.1_K02studenci powinni miec swiadomość koniecnzości doskonalenia metod badawczych i poszerzania swojej wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K04Jest gotów do rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Studenci mają poznać istotę, cel i sposoby organizowania badań marketingowych
C-5powinni odszukiwać i weryfikować informacje wtórne niezbędne do podejmowania decyzji rynkowych
Treści programoweT-A-3Przedmiot badań marketingowych – bad. marketingowe a badania rynku
T-A-5Metody prowadzenia badań
Metody nauczaniaM-1dyskusja w oparciu o materiały
M-2praca w grupach
M-3prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: wyniki pracy w grupach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0studenci powinni miec swiadomość koniecnzości doskonalenia metod badawczych i poszerzania swojej wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0