Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Logistyka międzynarodowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Logistyka międzynarodowa
Specjalność Logistyka w biznesie
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>, Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw mikroekonomii i makroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami wiedzy z zakresu logistyki i zarządzania logistycznego oraz przedstawienie koncepcji przepływów fizycznych i towarzyszących im przepływów informacyjnych w świetle założeń wynikających ze zintegrowanego zarządzania logistycznego oraz możliwości wykorzystania koncepcji logistycznych dla usprawnienia obrotów międzynarodowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawy wiedzy logistycznej.4
T-A-2Istota łańcuchów logistycznych oraz koncepcja zintegrowanych łańcuchów dostaw w praktyce - studium przypadków.4
T-A-3Łańcuchy logistyczne jako forma integracji międzynarodowej i internacjonalizacji zarządzania - studium przypadku.4
T-A-4Koncepcja ECR i jej pochodne jako determinanty łańcuchów logistycznych. - praktyczne przykłady wykorzystania2
T-A-5ECR jako czynnik determinujący koncepcję łańcucha logistycznego - studium przypadku2
T-A-6Bariery i zagrożenia rozwoju łańcuchów logistycznych w obszarach - praca w grupach nad wybranymi problemami2
T-A-7Centra logistyczne w warunkach rynku globalnego. Eurologistyka - analiza doświadczeń europejskich4
T-A-8Centra logistyczne w warunkach rynku globalnego - Afryka2
T-A-9Centra logistyczne w warunkach rynku globalnego - Azja2
T-A-10Centra logistyczne w warunkach rynku globalnego - Ameryka Północna2
T-A-11Centra logistyczne w warunkach rynku globalnego - Ameryka Południowa2
30
wykłady
T-W-1Istota łańcuchów logistycznych oraz koncepcja zintegrowanych łańcuchów dostaw - koncepcje teoretyczne.2
T-W-2Łańcuchy logistyczne jako forma integracji międzynarodowej i internacjonalizacji zarządzania - przegląd koncepcji2
T-W-3Koncepcja ECR i jej pochodne jako determinanty łańcuchów logistycznych.4
T-W-4Bariery i zagrożenia rozwoju łańcuchów logistycznych w obszarach.2
T-W-5Sieci logistyczne jako wyraz koncepcji logistyki międzynarodowej.2
T-W-6Kontynentalne systemy logistyczne3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do zajęć20
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury8
A-W-3Egzamin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia z wykrzystaniem prezentacji

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D5/3.3_W01
ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych
E_2A_W01, E_2A_W13, E_2A_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D5/3.3_U01
ma umiejętność formułowania ogólnych wniosków dotyczących podstawowych problemów logistyki międzynarodowej
E_2A_U01, E_2A_U03, E_2A_U04, E_2A_U05, E_2A_U21C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D5/3.3_K01
potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
E_2A_K04, E_2A_K01, E_2A_K02, E_2A_K03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D5/3.3_W01
ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych
2,0Student nie ma wiedzy o posstawowych problemach związanych z logistyką
3,0Student posiada jedynie ograniczone umiejętności identyfikacji podstawowych problemów logistyki międzynarodowej
3,5Student potrafi identyfikować podstawowe problemy logistyczne
4,0Student sprawnie porusza się w teoretycznych zagadnieniach logistyki międzynarodowej
4,5Student potrafi analizować i wyciągać wnioski z zakresu praktyki logistyki międzynarodowej
5,0Student potrafi prowadzić i uczestniczyć w dyskusji nad wyborem odpowiedniej koncepcji dla studium przypadku.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D5/3.3_U01
ma umiejętność formułowania ogólnych wniosków dotyczących podstawowych problemów logistyki międzynarodowej
2,0Student nie potrafi analizować podstawowych procesów i zjawisk związanych z logistyką międzynarodową
3,0Student posiada podstawowe umiejętności analizy procesów i zjawisk związanych z logistyką międzynarodową
3,5Zna główne koncepcje zarządzania logistycznego
4,0Student sprawnie porusza się w zagadnieniach związanych z logistyką międzynarodową. Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu budowy i tworzenia łańcuchów logistycznych
4,5Student potrafi sam ocenić funkcjonowanie systemów logistycznych w oparciu o wybrane przypadki. Dokonuje analiz i wyciąga wnioski
5,0Student potrafi przedstawić główne założenia koncepcji związanych z funkcjonowaniem logistyki międzynarodowej. Potrafi uczestniczyć w dyskusji. ?jest moderatorem dyskusji. Potrafi uzasadniać swoje stanowiska.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D5/3.3_K01
potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
2,0Student nie potrafi samodzielnie zdobywać wiedzy
3,0Student ma ograniczone umiejętności korzystania ze źródeł wiedzy. Poszukiwania rozwiązań problemu ogranicza jedynie do Internetu
3,5Student korzysta z kilku źródeł pozyskania wiedzy, ale nie potrafi dokonać oceny przydatności zdobytych wiadomości
4,0Student krytycznie analizuje źródła wiedzy
4,5Student potrafi dokonać pogłębionej oceny krytycznej uzyskanych informacji
5,0Samodzielnie formułuje wnioski.Potrafi je przedstawić oraz posiada umiejętność dyskusji nad przedstawionymi przez siebie tezami

Literatura podstawowa

  1. Szymonik A., Nowak I., Współczesna logistyka, Difin, Warszawa, 2018
  2. Gołembska E., Logistyka międzynarodowa, PWN, Warszawa, 2020

Literatura dodatkowa

  1. Abt S. Richter K., Logistyka ponad granicami, Biblioteka logistyka, Poznań, Poznań, 2000
  2. Gołembska E., Szymczak M., „Logistyka międzynarodowa”, AE, Poznań, Poznań, 2000
  3. DONALD ÊWATERS, GLOBAL LOGISTICS New directions in supply chain management, Kogan Page Limited, 2010, https://ftp.idu.ac.id/wp-content/uploads/ebook/ip/LOGISTIK%20GLOBAL/epdf.pub_global-logistics-new-directions-in-supply-chain-ma.pdf

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawy wiedzy logistycznej.4
T-A-2Istota łańcuchów logistycznych oraz koncepcja zintegrowanych łańcuchów dostaw w praktyce - studium przypadków.4
T-A-3Łańcuchy logistyczne jako forma integracji międzynarodowej i internacjonalizacji zarządzania - studium przypadku.4
T-A-4Koncepcja ECR i jej pochodne jako determinanty łańcuchów logistycznych. - praktyczne przykłady wykorzystania2
T-A-5ECR jako czynnik determinujący koncepcję łańcucha logistycznego - studium przypadku2
T-A-6Bariery i zagrożenia rozwoju łańcuchów logistycznych w obszarach - praca w grupach nad wybranymi problemami2
T-A-7Centra logistyczne w warunkach rynku globalnego. Eurologistyka - analiza doświadczeń europejskich4
T-A-8Centra logistyczne w warunkach rynku globalnego - Afryka2
T-A-9Centra logistyczne w warunkach rynku globalnego - Azja2
T-A-10Centra logistyczne w warunkach rynku globalnego - Ameryka Północna2
T-A-11Centra logistyczne w warunkach rynku globalnego - Ameryka Południowa2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota łańcuchów logistycznych oraz koncepcja zintegrowanych łańcuchów dostaw - koncepcje teoretyczne.2
T-W-2Łańcuchy logistyczne jako forma integracji międzynarodowej i internacjonalizacji zarządzania - przegląd koncepcji2
T-W-3Koncepcja ECR i jej pochodne jako determinanty łańcuchów logistycznych.4
T-W-4Bariery i zagrożenia rozwoju łańcuchów logistycznych w obszarach.2
T-W-5Sieci logistyczne jako wyraz koncepcji logistyki międzynarodowej.2
T-W-6Kontynentalne systemy logistyczne3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do zajęć20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury8
A-W-3Egzamin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D5/3.3_W01ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W13Zna i rozumie w pogłębionym stopniu poglądy na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i ich historycznej ewolucji
E_2A_W02Zna i rozumie w pogłębionym stopniu struktury i instytucje społeczne
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami wiedzy z zakresu logistyki i zarządzania logistycznego oraz przedstawienie koncepcji przepływów fizycznych i towarzyszących im przepływów informacyjnych w świetle założeń wynikających ze zintegrowanego zarządzania logistycznego oraz możliwości wykorzystania koncepcji logistycznych dla usprawnienia obrotów międzynarodowych.
Treści programoweT-W-1Istota łańcuchów logistycznych oraz koncepcja zintegrowanych łańcuchów dostaw - koncepcje teoretyczne.
T-W-2Łańcuchy logistyczne jako forma integracji międzynarodowej i internacjonalizacji zarządzania - przegląd koncepcji
T-W-3Koncepcja ECR i jej pochodne jako determinanty łańcuchów logistycznych.
T-W-4Bariery i zagrożenia rozwoju łańcuchów logistycznych w obszarach.
T-W-5Sieci logistyczne jako wyraz koncepcji logistyki międzynarodowej.
T-W-6Kontynentalne systemy logistyczne
T-A-3Łańcuchy logistyczne jako forma integracji międzynarodowej i internacjonalizacji zarządzania - studium przypadku.
T-A-1Podstawy wiedzy logistycznej.
T-A-2Istota łańcuchów logistycznych oraz koncepcja zintegrowanych łańcuchów dostaw w praktyce - studium przypadków.
T-A-4Koncepcja ECR i jej pochodne jako determinanty łańcuchów logistycznych. - praktyczne przykłady wykorzystania
T-A-5ECR jako czynnik determinujący koncepcję łańcucha logistycznego - studium przypadku
T-A-6Bariery i zagrożenia rozwoju łańcuchów logistycznych w obszarach - praca w grupach nad wybranymi problemami
T-A-7Centra logistyczne w warunkach rynku globalnego. Eurologistyka - analiza doświadczeń europejskich
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia z wykrzystaniem prezentacji
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy o posstawowych problemach związanych z logistyką
3,0Student posiada jedynie ograniczone umiejętności identyfikacji podstawowych problemów logistyki międzynarodowej
3,5Student potrafi identyfikować podstawowe problemy logistyczne
4,0Student sprawnie porusza się w teoretycznych zagadnieniach logistyki międzynarodowej
4,5Student potrafi analizować i wyciągać wnioski z zakresu praktyki logistyki międzynarodowej
5,0Student potrafi prowadzić i uczestniczyć w dyskusji nad wyborem odpowiedniej koncepcji dla studium przypadku.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D5/3.3_U01ma umiejętność formułowania ogólnych wniosków dotyczących podstawowych problemów logistyki międzynarodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U03Potrafi planować i realizować prace indywidualne oraz współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym wiodące role
E_2A_U04Potrafi zastosować narzędzia i metody pomiaru zjawisk rynkowych
E_2A_U05Potrafi sprawnie posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu ekonomii i finansów
E_2A_U21Potrafi samodzielnie planować i realizować proces uczenia się przez cale życie, a także inspirować innych do samodoskonalenia
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami wiedzy z zakresu logistyki i zarządzania logistycznego oraz przedstawienie koncepcji przepływów fizycznych i towarzyszących im przepływów informacyjnych w świetle założeń wynikających ze zintegrowanego zarządzania logistycznego oraz możliwości wykorzystania koncepcji logistycznych dla usprawnienia obrotów międzynarodowych.
Treści programoweT-W-1Istota łańcuchów logistycznych oraz koncepcja zintegrowanych łańcuchów dostaw - koncepcje teoretyczne.
T-W-2Łańcuchy logistyczne jako forma integracji międzynarodowej i internacjonalizacji zarządzania - przegląd koncepcji
T-W-3Koncepcja ECR i jej pochodne jako determinanty łańcuchów logistycznych.
T-W-4Bariery i zagrożenia rozwoju łańcuchów logistycznych w obszarach.
T-W-5Sieci logistyczne jako wyraz koncepcji logistyki międzynarodowej.
T-W-6Kontynentalne systemy logistyczne
T-A-3Łańcuchy logistyczne jako forma integracji międzynarodowej i internacjonalizacji zarządzania - studium przypadku.
T-A-2Istota łańcuchów logistycznych oraz koncepcja zintegrowanych łańcuchów dostaw w praktyce - studium przypadków.
T-A-4Koncepcja ECR i jej pochodne jako determinanty łańcuchów logistycznych. - praktyczne przykłady wykorzystania
T-A-5ECR jako czynnik determinujący koncepcję łańcucha logistycznego - studium przypadku
T-A-6Bariery i zagrożenia rozwoju łańcuchów logistycznych w obszarach - praca w grupach nad wybranymi problemami
T-A-7Centra logistyczne w warunkach rynku globalnego. Eurologistyka - analiza doświadczeń europejskich
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia z wykrzystaniem prezentacji
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi analizować podstawowych procesów i zjawisk związanych z logistyką międzynarodową
3,0Student posiada podstawowe umiejętności analizy procesów i zjawisk związanych z logistyką międzynarodową
3,5Zna główne koncepcje zarządzania logistycznego
4,0Student sprawnie porusza się w zagadnieniach związanych z logistyką międzynarodową. Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu budowy i tworzenia łańcuchów logistycznych
4,5Student potrafi sam ocenić funkcjonowanie systemów logistycznych w oparciu o wybrane przypadki. Dokonuje analiz i wyciąga wnioski
5,0Student potrafi przedstawić główne założenia koncepcji związanych z funkcjonowaniem logistyki międzynarodowej. Potrafi uczestniczyć w dyskusji. ?jest moderatorem dyskusji. Potrafi uzasadniać swoje stanowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D5/3.3_K01potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K04Jest gotów do rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
E_2A_K01Jest gotów do realizacji zadań ustalonych przez siebie i innych, krytycznej oceny odbieranych treści i wiedzy własnej
E_2A_K02Jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów, a w przypadku trudności z ich rozwiązaniem jest gotów do korzystania z opinii ekspertów
E_2A_K03Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne, etyczne i polityczne oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami wiedzy z zakresu logistyki i zarządzania logistycznego oraz przedstawienie koncepcji przepływów fizycznych i towarzyszących im przepływów informacyjnych w świetle założeń wynikających ze zintegrowanego zarządzania logistycznego oraz możliwości wykorzystania koncepcji logistycznych dla usprawnienia obrotów międzynarodowych.
Treści programoweT-W-1Istota łańcuchów logistycznych oraz koncepcja zintegrowanych łańcuchów dostaw - koncepcje teoretyczne.
T-W-2Łańcuchy logistyczne jako forma integracji międzynarodowej i internacjonalizacji zarządzania - przegląd koncepcji
T-W-3Koncepcja ECR i jej pochodne jako determinanty łańcuchów logistycznych.
T-W-4Bariery i zagrożenia rozwoju łańcuchów logistycznych w obszarach.
T-W-5Sieci logistyczne jako wyraz koncepcji logistyki międzynarodowej.
T-W-6Kontynentalne systemy logistyczne
T-A-3Łańcuchy logistyczne jako forma integracji międzynarodowej i internacjonalizacji zarządzania - studium przypadku.
T-A-1Podstawy wiedzy logistycznej.
T-A-2Istota łańcuchów logistycznych oraz koncepcja zintegrowanych łańcuchów dostaw w praktyce - studium przypadków.
T-A-4Koncepcja ECR i jej pochodne jako determinanty łańcuchów logistycznych. - praktyczne przykłady wykorzystania
T-A-5ECR jako czynnik determinujący koncepcję łańcucha logistycznego - studium przypadku
T-A-6Bariery i zagrożenia rozwoju łańcuchów logistycznych w obszarach - praca w grupach nad wybranymi problemami
T-A-7Centra logistyczne w warunkach rynku globalnego. Eurologistyka - analiza doświadczeń europejskich
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia z wykrzystaniem prezentacji
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie zdobywać wiedzy
3,0Student ma ograniczone umiejętności korzystania ze źródeł wiedzy. Poszukiwania rozwiązań problemu ogranicza jedynie do Internetu
3,5Student korzysta z kilku źródeł pozyskania wiedzy, ale nie potrafi dokonać oceny przydatności zdobytych wiadomości
4,0Student krytycznie analizuje źródła wiedzy
4,5Student potrafi dokonać pogłębionej oceny krytycznej uzyskanych informacji
5,0Samodzielnie formułuje wnioski.Potrafi je przedstawić oraz posiada umiejętność dyskusji nad przedstawionymi przez siebie tezami