Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Zespoły ludzkie w organizacjach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zespoły ludzkie w organizacjach
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 20 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu zarządzania organizacjami

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami tworzenia i funkcjonowania zespołów w organizacji
C-2Nabycie podstawowych umiejętności pracy w zespole

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Grupy a zespoły w organizacji. Cele, cechy, różnice2
T-A-2Tworzenie zespołu2
T-A-3Diagnoza etapu rozwoju zespołów2
T-A-4Komunikacja w zespole4
T-A-5Analiza ról zespołowych4
T-A-6Rozwiązywanie problemów w zespole4
T-A-7Kierowanie zespołem a przywództwo2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowanie zbiorczego sprawozdania z zadań realizowanych na zajęciach5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda przypadków
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wykonanych ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania zbiorczego z wykonanych ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O04_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozpoznaje i charakteryzuje różne typy zespołów, objaśnia warunki ich działania i cele tworzenia.
E_2A_W04, E_2A_W13C-1T-A-1, T-A-2M-1, M-2S-1, S-2
E_2A_O04_W02
W wyniku przeprowadznych zajęć student zna różne role członków zespołu oraz ich znaczenie w pracy zespołowej
E_2A_W04, E_2A_W05, E_2A_W13C-1, C-2T-A-5, T-A-7, T-A-6, T-A-3, T-A-4, T-A-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O04_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student stosuje podstawowe narzędzia ułatwiające pracę w zespole
E_2A_U01, E_2A_U03C-2T-A-5, T-A-7, T-A-2, T-A-6, T-A-4, T-A-3M-1, M-2S-1, S-2
E_2A_O04_U02
W wyniku przeprowadzonych zajeć student posługuje się podstawowymi narzędziami wykorzytywanymi przy kierowaniu i motywowaniu członków zespołów.
E_2A_U01, E_2A_U03C-2T-A-2, T-A-6, T-A-4, T-A-7, T-A-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O04_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
E_2A_K01, E_2A_K02C-1, C-2T-A-5, T-A-7, T-A-2, T-A-6M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O04_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozpoznaje i charakteryzuje różne typy zespołów, objaśnia warunki ich działania i cele tworzenia.
2,0
3,0Student rozróżnia i chrakteryzuje podstawowe typy zespołów oraz określa cele ich tworzenia
3,5
4,0
4,5
5,0
E_2A_O04_W02
W wyniku przeprowadznych zajęć student zna różne role członków zespołu oraz ich znaczenie w pracy zespołowej
2,0
3,0Student określa role członków zespołu i dostrzega ich znaczenie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O04_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student stosuje podstawowe narzędzia ułatwiające pracę w zespole
2,0
3,0Student zna podstawowe narzędzia stosowane w zarządzaniu pracą zespołu, potrafi określić cele ich stosowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
E_2A_O04_U02
W wyniku przeprowadzonych zajeć student posługuje się podstawowymi narzędziami wykorzytywanymi przy kierowaniu i motywowaniu członków zespołów.
2,0
3,0Student zna podstawowe narzędzia wykorzystywane w kierowaniu i motywowaniu zespołu i wykazuje się korzyściami wynikającymi z ich zastosowania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O04_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
2,0
3,0Student rozumie zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bal-Woźniak T., Kierowanie zespołami ludzkimi na miarę rewolucji cyfrowej, Politechnika Rzeszowska, Rzeszów, 2021, ibuk libra
  2. Knosala R., Tomczak-Horyń K., Wasilewska B., Kreatywność pracowników i twórcze zespoły, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2019
  3. Michael A. West, Dean Tjosvold, Ken G. Smith, INTERNATIONAL International handbook of organizational teamwork and cooperative working, Wiley, Chichester, 2008, dostępna online: https://library.uniteddiversity.coop/Cooperatives/%20International_Handbook_of_Organizational_Teamwork_and_Cooperative_Working.pdf

Literatura dodatkowa

  1. Boguski J., Zespoły w organizacjach: klucz do sukcesu na rynku, Oficyna Graficzno-Wydawnicza Typografika, Warszawa, 2017

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Grupy a zespoły w organizacji. Cele, cechy, różnice2
T-A-2Tworzenie zespołu2
T-A-3Diagnoza etapu rozwoju zespołów2
T-A-4Komunikacja w zespole4
T-A-5Analiza ról zespołowych4
T-A-6Rozwiązywanie problemów w zespole4
T-A-7Kierowanie zespołem a przywództwo2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowanie zbiorczego sprawozdania z zadań realizowanych na zajęciach5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O04_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozpoznaje i charakteryzuje różne typy zespołów, objaśnia warunki ich działania i cele tworzenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W04Zna i rozumie w pogłębionym stopniu różne rodzaje więzi społecznych i występujące między nimi prawidłowości
E_2A_W13Zna i rozumie w pogłębionym stopniu poglądy na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i ich historycznej ewolucji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami tworzenia i funkcjonowania zespołów w organizacji
Treści programoweT-A-1Grupy a zespoły w organizacji. Cele, cechy, różnice
T-A-2Tworzenie zespołu
Metody nauczaniaM-1Metoda przypadków
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonanych ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania zbiorczego z wykonanych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozróżnia i chrakteryzuje podstawowe typy zespołów oraz określa cele ich tworzenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O04_W02W wyniku przeprowadznych zajęć student zna różne role członków zespołu oraz ich znaczenie w pracy zespołowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W04Zna i rozumie w pogłębionym stopniu różne rodzaje więzi społecznych i występujące między nimi prawidłowości
E_2A_W05Zna i rozumie w pogłębionym stopniu miejsce i rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz obszary jego aktywności społeczno-gospodarczej
E_2A_W13Zna i rozumie w pogłębionym stopniu poglądy na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i ich historycznej ewolucji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami tworzenia i funkcjonowania zespołów w organizacji
C-2Nabycie podstawowych umiejętności pracy w zespole
Treści programoweT-A-5Analiza ról zespołowych
T-A-7Kierowanie zespołem a przywództwo
T-A-6Rozwiązywanie problemów w zespole
T-A-3Diagnoza etapu rozwoju zespołów
T-A-4Komunikacja w zespole
T-A-2Tworzenie zespołu
Metody nauczaniaM-1Metoda przypadków
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonanych ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania zbiorczego z wykonanych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student określa role członków zespołu i dostrzega ich znaczenie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O04_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student stosuje podstawowe narzędzia ułatwiające pracę w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U03Potrafi planować i realizować prace indywidualne oraz współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym wiodące role
Cel przedmiotuC-2Nabycie podstawowych umiejętności pracy w zespole
Treści programoweT-A-5Analiza ról zespołowych
T-A-7Kierowanie zespołem a przywództwo
T-A-2Tworzenie zespołu
T-A-6Rozwiązywanie problemów w zespole
T-A-4Komunikacja w zespole
T-A-3Diagnoza etapu rozwoju zespołów
Metody nauczaniaM-1Metoda przypadków
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonanych ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania zbiorczego z wykonanych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe narzędzia stosowane w zarządzaniu pracą zespołu, potrafi określić cele ich stosowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O04_U02W wyniku przeprowadzonych zajeć student posługuje się podstawowymi narzędziami wykorzytywanymi przy kierowaniu i motywowaniu członków zespołów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U03Potrafi planować i realizować prace indywidualne oraz współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym wiodące role
Cel przedmiotuC-2Nabycie podstawowych umiejętności pracy w zespole
Treści programoweT-A-2Tworzenie zespołu
T-A-6Rozwiązywanie problemów w zespole
T-A-4Komunikacja w zespole
T-A-7Kierowanie zespołem a przywództwo
T-A-3Diagnoza etapu rozwoju zespołów
Metody nauczaniaM-1Metoda przypadków
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonanych ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania zbiorczego z wykonanych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe narzędzia wykorzystywane w kierowaniu i motywowaniu zespołu i wykazuje się korzyściami wynikającymi z ich zastosowania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O04_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Jest gotów do realizacji zadań ustalonych przez siebie i innych, krytycznej oceny odbieranych treści i wiedzy własnej
E_2A_K02Jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów, a w przypadku trudności z ich rozwiązaniem jest gotów do korzystania z opinii ekspertów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami tworzenia i funkcjonowania zespołów w organizacji
C-2Nabycie podstawowych umiejętności pracy w zespole
Treści programoweT-A-5Analiza ról zespołowych
T-A-7Kierowanie zespołem a przywództwo
T-A-2Tworzenie zespołu
T-A-6Rozwiązywanie problemów w zespole
Metody nauczaniaM-1Metoda przypadków
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonanych ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania zbiorczego z wykonanych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
3,5
4,0
4,5
5,0