Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Logistyka w biznesie

Sylabus przedmiotu Rynek usług turystycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rynek usług turystycznych
Specjalność Gospodarka turystyczna
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 25 2,00,50zaliczenie
konwersatoriaK3 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien mieć opanowane treści kształcenia z zakresu mikro i makroekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapozananie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania bazy noclegowej i gastronomicznej sektora turystyki
C-2Ukształtowanie umiejętności definowania rynku usług turystycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Badanie rynku turystycznego.4
T-K-2Dochody ludności jako czynnik rozwoju turystyki.3
T-K-3Demografia a popyt na usługi turystyczne. Strategie cen produktów rynku turystyki.4
T-K-4Rynkowa wycena ofert turystycznych.3
T-K-5Polska krajem recepcyjnym czy emisyjnym. Statystyka turystyki krajowej i zagranicznej.3
T-K-6Konsumpcja usług turystycznych w Polsce i innych krajach UE.2
T-K-7Zaliczenie1
20
wykłady
T-W-1Istota i funkcje usług turystycznych.5
T-W-2Charakterystyka wybranych usług turystycznych. Segmentacja rynku usług turystycznych.4
T-W-3Organizacje i instytucje działające na rzecz turystyki. System informacji turystycznej.4
T-W-4Prawne aspekty działalności turystycznej.4
T-W-5Konkurencja na rynku usług turystycznych.4
T-W-6Sektor turystyki w gospodarce narodowej.3
T-W-7Zaliczenie1
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Udzial w konwersatoriach20
A-K-2Przygotowanie do konwersatoriow1
A-K-3Studiowanie wskazanej literatury3
A-K-4Przygotowanie do zaliczenia1
25
wykłady
A-W-1Udział w wykładach25
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-2Dyskusja
M-3Rozwiązywanie problemów
M-4Analiza studiów przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności za zajęciach
S-2Ocena formująca: praca zaliczeniowa
S-3Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia pisemnego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D2/3.3_W01
Uzyskał wiedzę o instytucjach działających na rzecz turystyki i poznał rynek usług turystycznych w regionach polskich.
E_2A_W11, E_2A_W02C-1, C-2T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-K-6, T-K-2, T-K-4, T-K-5, T-K-1, T-K-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D2/3.3_U01
Posiada umiejętność samodzielnego przygotowania folderu promocyjnego na usługi turystyczne w gminie oraz posiada umiejętność rozróżniania usług w obiektach hotelarskich, sanatoryjnych, uzdrowiskowych, turystyki komerycjnej i agroturystyki.
E_2A_U01, E_2A_U03, E_2A_U04, E_2A_U16C-1, C-2T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-K-6, T-K-1M-1, M-3, M-4, M-2S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D2/3.3_K01
Potrafi zorganizować wyjazd turystyczny i wycenić ofertę turystyczną. Posiada umiejętności doboru oferty usług turystycznych.
E_2A_K04, E_2A_K02, E_2A_K07C-1, C-2T-W-4, T-W-2, T-K-4, T-K-5, T-K-1, T-K-3M-1, M-2, M-4, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D2/3.3_W01
Uzyskał wiedzę o instytucjach działających na rzecz turystyki i poznał rynek usług turystycznych w regionach polskich.
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu rynku turystycznego
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D2/3.3_U01
Posiada umiejętność samodzielnego przygotowania folderu promocyjnego na usługi turystyczne w gminie oraz posiada umiejętność rozróżniania usług w obiektach hotelarskich, sanatoryjnych, uzdrowiskowych, turystyki komerycjnej i agroturystyki.
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu promocji i reklamy
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D2/3.3_K01
Potrafi zorganizować wyjazd turystyczny i wycenić ofertę turystyczną. Posiada umiejętności doboru oferty usług turystycznych.
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu organizacji imprezy turystystycznej
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne

Literatura podstawowa

  1. Lewicki W. Stankiewicz B, Podstawy turystyki rekreacji i hotelarstwa, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 2020
  2. Cybula P., Usługi turystyczne. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa, 2016
  3. Michniewicz I, Peć M, Turystyka. Tom 5. Organizacja imprez i usług turystycznych. Podręcznik. Część 1, WSiP Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 2015

Literatura dodatkowa

  1. G.Gołembski, Turystyka jako czynnik wzrostu konkurencyjności regionów w dobie globalizacji, AE Poznań, Poznan, 2008
  2. Becken Susanne and John Hay., Climate Change and Tourism : From Policy to Practice, Taylor & Francis Group, ProQuest Ebook Central, 2012, 1, https://ebookcentral.proquest.com/lib/zutszczecin-ebooks/detail.action?docID=982131.

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Badanie rynku turystycznego.4
T-K-2Dochody ludności jako czynnik rozwoju turystyki.3
T-K-3Demografia a popyt na usługi turystyczne. Strategie cen produktów rynku turystyki.4
T-K-4Rynkowa wycena ofert turystycznych.3
T-K-5Polska krajem recepcyjnym czy emisyjnym. Statystyka turystyki krajowej i zagranicznej.3
T-K-6Konsumpcja usług turystycznych w Polsce i innych krajach UE.2
T-K-7Zaliczenie1
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota i funkcje usług turystycznych.5
T-W-2Charakterystyka wybranych usług turystycznych. Segmentacja rynku usług turystycznych.4
T-W-3Organizacje i instytucje działające na rzecz turystyki. System informacji turystycznej.4
T-W-4Prawne aspekty działalności turystycznej.4
T-W-5Konkurencja na rynku usług turystycznych.4
T-W-6Sektor turystyki w gospodarce narodowej.3
T-W-7Zaliczenie1
25

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Udzial w konwersatoriach20
A-K-2Przygotowanie do konwersatoriow1
A-K-3Studiowanie wskazanej literatury3
A-K-4Przygotowanie do zaliczenia1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach25
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D2/3.3_W01Uzyskał wiedzę o instytucjach działających na rzecz turystyki i poznał rynek usług turystycznych w regionach polskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W11Zna i rozumie w pogłębionym stopniu system finansowy i jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki
E_2A_W02Zna i rozumie w pogłębionym stopniu struktury i instytucje społeczne
Cel przedmiotuC-1Zapozananie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania bazy noclegowej i gastronomicznej sektora turystyki
C-2Ukształtowanie umiejętności definowania rynku usług turystycznych
Treści programoweT-W-6Sektor turystyki w gospodarce narodowej.
T-W-5Konkurencja na rynku usług turystycznych.
T-W-3Organizacje i instytucje działające na rzecz turystyki. System informacji turystycznej.
T-W-1Istota i funkcje usług turystycznych.
T-W-2Charakterystyka wybranych usług turystycznych. Segmentacja rynku usług turystycznych.
T-K-6Konsumpcja usług turystycznych w Polsce i innych krajach UE.
T-K-2Dochody ludności jako czynnik rozwoju turystyki.
T-K-4Rynkowa wycena ofert turystycznych.
T-K-5Polska krajem recepcyjnym czy emisyjnym. Statystyka turystyki krajowej i zagranicznej.
T-K-1Badanie rynku turystycznego.
T-K-3Demografia a popyt na usługi turystyczne. Strategie cen produktów rynku turystyki.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-2Dyskusja
M-3Rozwiązywanie problemów
M-4Analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności za zajęciach
S-2Ocena formująca: praca zaliczeniowa
S-3Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu rynku turystycznego
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D2/3.3_U01Posiada umiejętność samodzielnego przygotowania folderu promocyjnego na usługi turystyczne w gminie oraz posiada umiejętność rozróżniania usług w obiektach hotelarskich, sanatoryjnych, uzdrowiskowych, turystyki komerycjnej i agroturystyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U03Potrafi planować i realizować prace indywidualne oraz współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym wiodące role
E_2A_U04Potrafi zastosować narzędzia i metody pomiaru zjawisk rynkowych
E_2A_U16Potrafi śledzić i analizować trendy w gospodarce, w tym oceniać efekty rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, krajowym, regionalnym i lokalnym
Cel przedmiotuC-1Zapozananie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania bazy noclegowej i gastronomicznej sektora turystyki
C-2Ukształtowanie umiejętności definowania rynku usług turystycznych
Treści programoweT-W-6Sektor turystyki w gospodarce narodowej.
T-W-4Prawne aspekty działalności turystycznej.
T-W-5Konkurencja na rynku usług turystycznych.
T-W-3Organizacje i instytucje działające na rzecz turystyki. System informacji turystycznej.
T-W-2Charakterystyka wybranych usług turystycznych. Segmentacja rynku usług turystycznych.
T-K-6Konsumpcja usług turystycznych w Polsce i innych krajach UE.
T-K-1Badanie rynku turystycznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-3Rozwiązywanie problemów
M-4Analiza studiów przypadków
M-2Dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: praca zaliczeniowa
S-3Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia pisemnego
S-1Ocena formująca: ocena aktywności za zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu promocji i reklamy
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D2/3.3_K01Potrafi zorganizować wyjazd turystyczny i wycenić ofertę turystyczną. Posiada umiejętności doboru oferty usług turystycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K04Jest gotów do rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
E_2A_K02Jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów, a w przypadku trudności z ich rozwiązaniem jest gotów do korzystania z opinii ekspertów
E_2A_K07Jest gotów do wykazywania tolerancji i otwartości wobec różnych poglądów, postaw i kultur
Cel przedmiotuC-1Zapozananie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania bazy noclegowej i gastronomicznej sektora turystyki
C-2Ukształtowanie umiejętności definowania rynku usług turystycznych
Treści programoweT-W-4Prawne aspekty działalności turystycznej.
T-W-2Charakterystyka wybranych usług turystycznych. Segmentacja rynku usług turystycznych.
T-K-4Rynkowa wycena ofert turystycznych.
T-K-5Polska krajem recepcyjnym czy emisyjnym. Statystyka turystyki krajowej i zagranicznej.
T-K-1Badanie rynku turystycznego.
T-K-3Demografia a popyt na usługi turystyczne. Strategie cen produktów rynku turystyki.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-2Dyskusja
M-4Analiza studiów przypadków
M-3Rozwiązywanie problemów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności za zajęciach
S-2Ocena formująca: praca zaliczeniowa
S-3Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu organizacji imprezy turystystycznej
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne