Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Logistyka w biznesie

Sylabus przedmiotu Gospodarka finansowa JST:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka finansowa JST
Specjalność Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Czarny <Anna.Czarny@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinnien posiadać podstawową wiedzę z zakresu podstaw finansów i ekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student powinien posiadać wiedzę z zakresu finansów jednostek samorządu terytorialnego, rozumieć wpływ JST na rozwój lokalny
C-2Student powinien posiadać wiedzę z zasad pozyskania środków z Uni Europejskiej oraz znać zasady budżetowe JST,
C-3Student powinien posiadać wiedzę ze źródeł pozyskania dochodów przez JST oraz znać wydatki JST
C-4Student powinien potrafic obliczać wysokośc deficytu budzetowego oraz długu publicznego,
C-5Student powinien rozumieć istotę nadzoru JST oraz znać rolę RIO
C-6Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zadania gminy, powiatu i województwa3
T-A-2Analiza źródeł dochodów jednostek samorządu terytorialnego.4
T-A-3Analiza podatków i opłat lokalnych4
T-A-4Analiza wydatków jednostek samorządu terytorialnego.4
T-A-5Analiza finansowa w jednostkach samorządu terytorialnego.4
T-A-6Obliczanie deficytu budżetowego i długu publicznnego jednostek samorządu terytorialnego.1
T-A-7Rola i działalność RIO w kontroli finansowej jednostek samorządu terytorialnego1
T-A-8Analiza budżetu zadaniowego, miary wykorzystywane w budżecie zadaniowym2
T-A-9Pozyskiwanie środków unijnych przez JST3
T-A-10Zarządzanie finansami w JST3
T-A-11Zaliczenie1
30
wykłady
T-W-1Ustrój i zadania samorządu terytorialnego w Polsce.2
T-W-2Źródła dochodów jednostek samorządu terytorialnego.3
T-W-3Wydatki jednostek samorządu terytorialnego.3
T-W-4Deficyt budżetowy i dług publiczny jednostek samorządu terytorialnego.2
T-W-5Elementy analizy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego.2
T-W-6Jednostki samorządu terytorialnego a fundusze Unii Europejskiej.1
T-W-7Kontrola i nadzór nad samorządem terytorialnym1
T-W-8Budżet zadaniowy1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Czytanie wskazanej literatury10
A-A-2Uczestnictwo na ćwiczeniach30
A-A-3Przygotowanie sie do zaliczenia10
50
wykłady
A-W-1Czytanie wskazanej literatury3
A-W-2Uczestnictwo w wykładach15
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu5
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda przypadków
M-4Metoda sytuacyjna
M-5Wykład multimedialny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub testowy lub ustny. Zaliczenie pisemne lub w formie projektu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/1.1_W01
Student ma wiedzę z zakresu nadzoru nad działalnością JST oraz zna rolę RIO
E_2A_W03, E_2A_W02C-5T-A-8, T-A-7, T-W-5, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1
E_2A_D6/1.1_W02
Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu finansów jednostek samorządu terytorialnego, rozumie ich wpływ na rozwój samorządów
E_2A_W03, E_2A_W11C-1T-A-1, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-5S-1
E_2A_D6/1.1_W03
Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą dochodów i wydatków jednostek samorządu terytorialnego,
E_2A_W10, E_2A_W06C-3T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-W-2, T-W-3M-1, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/1.1_U01
Student potrafi właściwie obliczać deficyt budżetowy oraz dług publiczny. Właściwie interpretuje zagrożenia związane z ich wielkością oraz potrafi wskazać sposoby pokrycia deficytu i zmniejszenia długu publicznego
E_2A_U01C-4T-A-6, T-A-5, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1
E_2A_D6/1.1_U02
Student potrafi określić zasady pozyskania środków z Unii Europejskiej przez JST
E_2A_U02C-2T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-W-5, T-W-6, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/1.1_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie
E_2A_K02C-6T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-W-2, T-W-1, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/1.1_W01
Student ma wiedzę z zakresu nadzoru nad działalnością JST oraz zna rolę RIO
2,0Student nie rozumie istoty nadzoru nad JST oraz nie zna roli RIO
3,0Student rozumie istotę naddzoru nad JST
3,5Student rozumie istotę nadzoru nad JST, zna rolę RIO
4,0Student rozumie istotę nadzoru nad JST, zna rolę RIO, zna podstawowe metody analizy finansowej JST
4,5Student rozumie istotę nadzoru nad JST, zna rolę RIO, zna metody analizy finansowej JST, rozumie znaczenie budżetu zadaniowego
5,0Student bardzo dobrze rozumie istotę nadzoru nad JST, zna rolę RIO, zna metody analizy finansowej JST, rozumie znaczenie budżetu zadaniowego i zna jego zalety
E_2A_D6/1.1_W02
Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu finansów jednostek samorządu terytorialnego, rozumie ich wpływ na rozwój samorządów
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu finansów JST i nie rozumie wpływu JST na rozwój lokalny
3,0Student ma pogłębioną wiedzę z finansów JST, zna zasady budżetowe
3,5Student ma pogłębioną wiedzę z finansów JST, zna zasady budżetowe i funkcje finansów publicznych
4,0Student ma pogłębioną wiedzę z finansów JST, rozumie ich wpływ na lokalne podmioty, na zasady budżetowe i funkcje finansów publicznych
4,5Student ma pogłębioną wiedzę z finansów JST, rozumie ich wpływ na lokalne podmioty, na zasady budżetowe i funkcje finansów publicznych, podaje przykłady wpływu finansów JST na rozwój lokalny
5,0Student ma pogłębioną wiedzę z finansów JST, bardzo dobrze rozumie ich wpływ na lokalne podmioty, na zasady budżetowe i funkcje finansów publicznych, podaje przykłady wpływu finansów JST na rozwój lokalny
E_2A_D6/1.1_W03
Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą dochodów i wydatków jednostek samorządu terytorialnego,
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu dochodów i wydatków JST
3,0Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu dochodów JST
3,5Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu dochodów JST, zna klasyfikację dochodów
4,0Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu dochodów i wydatków JST, zna klasyfikację dochodów,
4,5Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu dochodów i wydatków JST, zna klasyfikację dochodów i wydatków,
5,0Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu dochodów i wydatków JST, zna klasyfikację dochodów i wydatków, wie jakie dochody mają największy udział w dochodach JST

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/1.1_U01
Student potrafi właściwie obliczać deficyt budżetowy oraz dług publiczny. Właściwie interpretuje zagrożenia związane z ich wielkością oraz potrafi wskazać sposoby pokrycia deficytu i zmniejszenia długu publicznego
2,0Student nie potrafi okreslić sposobu ani obliczać wielkości deficytu budżetowego oraz długu publicznego
3,0Student potrafi wskazać sposób obliczenia deficytu i nadwyżki budżetowej
3,5Student potrafi wskazać sposób obliczenia deficytu i nadwyżki budżetowej oraz długu publiczengo
4,0Student potrafi wskazać sposób obliczenia deficytu i nadwyżki budżetowej oraz długu publiczengo, trafnie wskazuje zagrożenia związane z występowaniem deficytu i długu publicznego na finanse JST
4,5Student potrafi wskazać sposób obliczenia deficytu i nadwyżki budżetowej oraz długu publiczengo, trafnie wskazuje zagrożenia związane z występowaniem deficytu i długu publicznego na finanse JST, potrafi wskazac sposób pokrycia deficytu i zmniejszenia długu
5,0Student potrafi wskazać sposób obliczenia deficytu i nadwyżki budżetowej oraz długu publiczengo, tbardzo dobrze wskazuje zagrożenia związane z występowaniem deficytu i długu publicznego na finanse JST, potrafi wskazac sposób pokrycia deficytu i zmniejszenia długu
E_2A_D6/1.1_U02
Student potrafi określić zasady pozyskania środków z Unii Europejskiej przez JST
2,0Student nie potrafi określić zasad pozyskania środków z Unii Europejskiej przez JST
3,0Student potrafi dostatecznie wskazać zasady pozyskania środków z UniI Europejskiej przez JST
3,5Student dobrze wskazuje zasady pozyskania środków z UniI Europejskiej przez JST,
4,0Student dobrze wskazuje zasady pozyskania środków z UniI Europejskiej przez JST, potrafi wskazać co najmniej jeden przykład pozyskania środków unijnych przez JST
4,5Student dobrze wskazuje zasady pozyskania środków z UniI Europejskiej przez JST, potrafi wskazać przykłady pozyskania środków unijnych przez JST,
5,0Student potrafi bardzo dobrze określać zasady pozyskania środków z UniI Europejskiej przez JST, i potrafi podać kilka przykładów pozyskania środków unijnych,

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/1.1_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie
2,0Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy o rynku finansowym
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie konieczność ciągłego jej pogłębiania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Owsiak S., Finanse publiczne. Współczesne ujęcie, PWN, Warszawa, 2021
  2. Jastrzębska M., Finanse jednostek samorządu terytorialnego, Wolters Kluwer, 2012
  3. Dębowska-Sołtyk M., Sołtyk P., Finanse samorządowe, Difin, Warszawa, 2016
  4. ŁUKOMSKA-SZAREK, Justyna, MANAGEMENT OF OPERATIONAL A ND INVESTMENT ACTIVITY OF LOCAL GOVERNMENTS IN POLAND, Scientific Papers of Silesian University of Technology, Zabrze, 2020, Issue 149, pp. 423-433, Access through the EBSCO database https://web.s.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=1&sid=649160fc-7341-49c7-87af-0c933bca0743%40redis
  5. Brzozowska K., Gorzałczyńska-Koczkodaj M., Kogut-Jaworska M., Zioło M., Gospodarka finansowa jednostek samorządu terytorialnego, CeDeWu, 2013
  6. Filipiak B., Strategie finansowe jednostek samorządu terytorialnego, PWE, Warszawa, 2008
  7. Red. Kleer J., Samorząd lokalny – dobro publiczne, CeDeWu, Warszawa, 2008
  8. Lubińska T., Franek S. Będzieszak M., Potencjał dochodowy samorządu w Polsce na tle zmian ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, DIFIN, Warszawa, 2008
  9. Gajoch H., Sprawozdawczość budżetowa jednostek samorządu terytorialnego w Polsce, ODDK, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Patrzałek L. red., Stan i kierunki rozwoju finansów samorządu terytorialnego, WSB, Poznań, 2007
  2. Red. Borodo A., Słownik finansów samorządowych, TNOIK, 2007
  3. Brzozowska K., Czarny A., Zbaraszewski W., Podstawy finansów publicznych, Stowarzyszenie Naukowe Instytut Gospodarki Finanse Rynku, Szczecin, 2006
  4. Wojnicki J, Samorząd lokalny w Polsce i Europie, AH, Pułtusk, 2008
  5. praca zbior. pod red. M. Podstawki, Finanse, PWN, Warszawa, 2010
  6. Kożuch A., Brzozowska K., Współczesne problemy zarządzania finansami lokalnymi, Fundacja Współczesne Zarządzanie, Kraków, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zadania gminy, powiatu i województwa3
T-A-2Analiza źródeł dochodów jednostek samorządu terytorialnego.4
T-A-3Analiza podatków i opłat lokalnych4
T-A-4Analiza wydatków jednostek samorządu terytorialnego.4
T-A-5Analiza finansowa w jednostkach samorządu terytorialnego.4
T-A-6Obliczanie deficytu budżetowego i długu publicznnego jednostek samorządu terytorialnego.1
T-A-7Rola i działalność RIO w kontroli finansowej jednostek samorządu terytorialnego1
T-A-8Analiza budżetu zadaniowego, miary wykorzystywane w budżecie zadaniowym2
T-A-9Pozyskiwanie środków unijnych przez JST3
T-A-10Zarządzanie finansami w JST3
T-A-11Zaliczenie1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ustrój i zadania samorządu terytorialnego w Polsce.2
T-W-2Źródła dochodów jednostek samorządu terytorialnego.3
T-W-3Wydatki jednostek samorządu terytorialnego.3
T-W-4Deficyt budżetowy i dług publiczny jednostek samorządu terytorialnego.2
T-W-5Elementy analizy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego.2
T-W-6Jednostki samorządu terytorialnego a fundusze Unii Europejskiej.1
T-W-7Kontrola i nadzór nad samorządem terytorialnym1
T-W-8Budżet zadaniowy1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Czytanie wskazanej literatury10
A-A-2Uczestnictwo na ćwiczeniach30
A-A-3Przygotowanie sie do zaliczenia10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Czytanie wskazanej literatury3
A-W-2Uczestnictwo w wykładach15
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu5
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/1.1_W01Student ma wiedzę z zakresu nadzoru nad działalnością JST oraz zna rolę RIO
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu relacje między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
E_2A_W02Zna i rozumie w pogłębionym stopniu struktury i instytucje społeczne
Cel przedmiotuC-5Student powinien rozumieć istotę nadzoru JST oraz znać rolę RIO
Treści programoweT-A-8Analiza budżetu zadaniowego, miary wykorzystywane w budżecie zadaniowym
T-A-7Rola i działalność RIO w kontroli finansowej jednostek samorządu terytorialnego
T-W-5Elementy analizy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego.
T-W-7Kontrola i nadzór nad samorządem terytorialnym
T-W-8Budżet zadaniowy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub testowy lub ustny. Zaliczenie pisemne lub w formie projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie istoty nadzoru nad JST oraz nie zna roli RIO
3,0Student rozumie istotę naddzoru nad JST
3,5Student rozumie istotę nadzoru nad JST, zna rolę RIO
4,0Student rozumie istotę nadzoru nad JST, zna rolę RIO, zna podstawowe metody analizy finansowej JST
4,5Student rozumie istotę nadzoru nad JST, zna rolę RIO, zna metody analizy finansowej JST, rozumie znaczenie budżetu zadaniowego
5,0Student bardzo dobrze rozumie istotę nadzoru nad JST, zna rolę RIO, zna metody analizy finansowej JST, rozumie znaczenie budżetu zadaniowego i zna jego zalety
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/1.1_W02Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu finansów jednostek samorządu terytorialnego, rozumie ich wpływ na rozwój samorządów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu relacje między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
E_2A_W11Zna i rozumie w pogłębionym stopniu system finansowy i jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki
Cel przedmiotuC-1Student powinien posiadać wiedzę z zakresu finansów jednostek samorządu terytorialnego, rozumieć wpływ JST na rozwój lokalny
Treści programoweT-A-1Zadania gminy, powiatu i województwa
T-W-2Źródła dochodów jednostek samorządu terytorialnego.
T-W-1Ustrój i zadania samorządu terytorialnego w Polsce.
T-W-3Wydatki jednostek samorządu terytorialnego.
T-W-4Deficyt budżetowy i dług publiczny jednostek samorządu terytorialnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-5Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub testowy lub ustny. Zaliczenie pisemne lub w formie projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu finansów JST i nie rozumie wpływu JST na rozwój lokalny
3,0Student ma pogłębioną wiedzę z finansów JST, zna zasady budżetowe
3,5Student ma pogłębioną wiedzę z finansów JST, zna zasady budżetowe i funkcje finansów publicznych
4,0Student ma pogłębioną wiedzę z finansów JST, rozumie ich wpływ na lokalne podmioty, na zasady budżetowe i funkcje finansów publicznych
4,5Student ma pogłębioną wiedzę z finansów JST, rozumie ich wpływ na lokalne podmioty, na zasady budżetowe i funkcje finansów publicznych, podaje przykłady wpływu finansów JST na rozwój lokalny
5,0Student ma pogłębioną wiedzę z finansów JST, bardzo dobrze rozumie ich wpływ na lokalne podmioty, na zasady budżetowe i funkcje finansów publicznych, podaje przykłady wpływu finansów JST na rozwój lokalny
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/1.1_W03Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą dochodów i wydatków jednostek samorządu terytorialnego,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W10Zna i rozumie w pogłębionym stopniu koncepcje i metody gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim oraz powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-3Student powinien posiadać wiedzę ze źródeł pozyskania dochodów przez JST oraz znać wydatki JST
Treści programoweT-A-4Analiza wydatków jednostek samorządu terytorialnego.
T-A-3Analiza podatków i opłat lokalnych
T-A-2Analiza źródeł dochodów jednostek samorządu terytorialnego.
T-W-2Źródła dochodów jednostek samorządu terytorialnego.
T-W-3Wydatki jednostek samorządu terytorialnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Metoda przypadków
M-4Metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub testowy lub ustny. Zaliczenie pisemne lub w formie projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu dochodów i wydatków JST
3,0Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu dochodów JST
3,5Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu dochodów JST, zna klasyfikację dochodów
4,0Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu dochodów i wydatków JST, zna klasyfikację dochodów,
4,5Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu dochodów i wydatków JST, zna klasyfikację dochodów i wydatków,
5,0Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu dochodów i wydatków JST, zna klasyfikację dochodów i wydatków, wie jakie dochody mają największy udział w dochodach JST
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/1.1_U01Student potrafi właściwie obliczać deficyt budżetowy oraz dług publiczny. Właściwie interpretuje zagrożenia związane z ich wielkością oraz potrafi wskazać sposoby pokrycia deficytu i zmniejszenia długu publicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
Cel przedmiotuC-4Student powinien potrafic obliczać wysokośc deficytu budzetowego oraz długu publicznego,
Treści programoweT-A-6Obliczanie deficytu budżetowego i długu publicznnego jednostek samorządu terytorialnego.
T-A-5Analiza finansowa w jednostkach samorządu terytorialnego.
T-W-4Deficyt budżetowy i dług publiczny jednostek samorządu terytorialnego.
T-W-5Elementy analizy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda przypadków
M-4Metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub testowy lub ustny. Zaliczenie pisemne lub w formie projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi okreslić sposobu ani obliczać wielkości deficytu budżetowego oraz długu publicznego
3,0Student potrafi wskazać sposób obliczenia deficytu i nadwyżki budżetowej
3,5Student potrafi wskazać sposób obliczenia deficytu i nadwyżki budżetowej oraz długu publiczengo
4,0Student potrafi wskazać sposób obliczenia deficytu i nadwyżki budżetowej oraz długu publiczengo, trafnie wskazuje zagrożenia związane z występowaniem deficytu i długu publicznego na finanse JST
4,5Student potrafi wskazać sposób obliczenia deficytu i nadwyżki budżetowej oraz długu publiczengo, trafnie wskazuje zagrożenia związane z występowaniem deficytu i długu publicznego na finanse JST, potrafi wskazac sposób pokrycia deficytu i zmniejszenia długu
5,0Student potrafi wskazać sposób obliczenia deficytu i nadwyżki budżetowej oraz długu publiczengo, tbardzo dobrze wskazuje zagrożenia związane z występowaniem deficytu i długu publicznego na finanse JST, potrafi wskazac sposób pokrycia deficytu i zmniejszenia długu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/1.1_U02Student potrafi określić zasady pozyskania środków z Unii Europejskiej przez JST
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną, stosując właściwy dobór źródeł i informacji oraz metod i narzędzi, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
Cel przedmiotuC-2Student powinien posiadać wiedzę z zasad pozyskania środków z Uni Europejskiej oraz znać zasady budżetowe JST,
Treści programoweT-A-8Analiza budżetu zadaniowego, miary wykorzystywane w budżecie zadaniowym
T-A-9Pozyskiwanie środków unijnych przez JST
T-A-10Zarządzanie finansami w JST
T-W-5Elementy analizy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego.
T-W-6Jednostki samorządu terytorialnego a fundusze Unii Europejskiej.
T-W-8Budżet zadaniowy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda przypadków
M-4Metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub testowy lub ustny. Zaliczenie pisemne lub w formie projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić zasad pozyskania środków z Unii Europejskiej przez JST
3,0Student potrafi dostatecznie wskazać zasady pozyskania środków z UniI Europejskiej przez JST
3,5Student dobrze wskazuje zasady pozyskania środków z UniI Europejskiej przez JST,
4,0Student dobrze wskazuje zasady pozyskania środków z UniI Europejskiej przez JST, potrafi wskazać co najmniej jeden przykład pozyskania środków unijnych przez JST
4,5Student dobrze wskazuje zasady pozyskania środków z UniI Europejskiej przez JST, potrafi wskazać przykłady pozyskania środków unijnych przez JST,
5,0Student potrafi bardzo dobrze określać zasady pozyskania środków z UniI Europejskiej przez JST, i potrafi podać kilka przykładów pozyskania środków unijnych,
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/1.1_K01Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K02Jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów, a w przypadku trudności z ich rozwiązaniem jest gotów do korzystania z opinii ekspertów
Cel przedmiotuC-6Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie
Treści programoweT-A-4Analiza wydatków jednostek samorządu terytorialnego.
T-A-3Analiza podatków i opłat lokalnych
T-A-2Analiza źródeł dochodów jednostek samorządu terytorialnego.
T-W-2Źródła dochodów jednostek samorządu terytorialnego.
T-W-1Ustrój i zadania samorządu terytorialnego w Polsce.
T-W-7Kontrola i nadzór nad samorządem terytorialnym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub testowy lub ustny. Zaliczenie pisemne lub w formie projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy o rynku finansowym
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie konieczność ciągłego jej pogłębiania
3,5
4,0
4,5
5,0