Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Logistyka w biznesie

Sylabus przedmiotu Audyt przedsiębiorstwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Audyt przedsiębiorstwa
Specjalność Konsulting gospodarczy
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 25 1,60,50zaliczenie
wykładyW1 35 2,40,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień dotyczących zarządzania przedsiębiorstwem oraz analizy ekonomicznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi podstawami przeprowadzania audytu w przedsiębiorstwie
C-2Nabycie przez studenta praktycznych umiejętności w stosowaniu zasad, metod i narzędzi przeprowadzania audytu w organizacji
C-3Poznanie przez słuchacza międzynarodowych standardów audytu wewnętrznego
C-4Zaznajomienie słuchaczy z rodzajami audytów w organizacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie2
T-A-2Podstawowe rodzaje audytu2
T-A-3Audyt IT i audyt systemów jakości2
T-A-4Audyt operacyjny i audyt finansowy2
T-A-5Audyt funduszy unijnych2
T-A-6Audyt strategiczny2
T-A-7Relacje audytor-audytowany2
T-A-8Analiza dowodów z audytu2
T-A-9Monitorowanie i kontrola wykonania audytu1
T-A-10Wyniki audytu2
T-A-11Monitorowanie wykonania rekomendacji2
T-A-12Analiza ryzyka i zarządzanie ryzykiem2
T-A-13Zaliczenie ćwiczeń - kolokwium pisemne (test jednokrotnego wyboru i pytania otwarte)2
25
wykłady
T-W-1Wprowadzenie i geneza audytu2
T-W-2Podstawowe pojęcia i przyczyny przeprowadzania audytu, jego zasady i przebieg4
T-W-3Międzynarodowe standardy audytu i zasady etyki zawodowej2
T-W-4Modele audytów i podaudytów2
T-W-5Misje audytów2
T-W-6Socjologiczne i psychologiczne zagadnienia audytów2
T-W-7Kierunki rozwoju audytu3
T-W-8Audyt wewnętrzny w organizacji oraz jego cele i zadania2
T-W-9Audyt zewnętrzny w organizacji oraz jego cele i zadania2
T-W-10Audyt wewnętrzny a kontrola finansowa. Podmioty podlegające kontroli finansowej2
T-W-11Podejście systemowe przy audycie2
T-W-12Metodyka przeprowadzania audytu - wymagania proceduralne2
T-W-13Planowanie i programowanie audytu - przykładowe procedury i techniki4
T-W-14Funkcjonowanie audytu wewnętrznego w przedsiębiorstwie. Jego rola i miejce w organizacji2
T-W-15Zastosowanie analizy ryzyka w w audycie wewnętrznym2
35

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń8
A-A-3Zapoznawanie się z literaturą przedmiotu i studiami przypadku5
A-A-4Przygotowanie prezentacji2
40
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach35
A-W-2Przygotowanie do egzaminu22
A-W-3Egzamin2
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4Metoda aktywizująca: metoda przypadków
M-5Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na wykładach
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
S-3Ocena formująca: ocena prezentacji multimedialnej
S-4Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia ćwiczeń w formie pisemnej
S-5Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru i pytania otwarte)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D4/1.1_W01
Zna teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania audytu w firmie
E_2A_W03, E_2A_W02, E_2A_W09C-1T-W-8, T-W-9, T-W-15, T-W-5, T-W-4, T-W-13, T-W-10, T-W-14, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-11, T-W-12M-1, M-2, M-3, M-5, M-4S-1, S-5, S-3, S-4, S-2
E_2A_D4/1.1_W02
Charakteryzuje międzynarodowe standardy audytu wewnętrznego
E_2A_W05, E_2A_W02C-3T-W-3M-1S-1, S-5
E_2A_D4/1.1_W03
Zna rodzaje audytów przeprowadzanych w organizacji, ich rolę i zadania
E_2A_W05C-4T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-9, T-A-7, T-A-8, T-A-12, T-A-2, T-A-6, T-A-10, T-A-11M-1, M-3S-1, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D4/1.1_U01
Posiada umiejętność stosowania zasad, metod i narzędzi wspomagających przeprowadzenie audytu w organizacji
E_2A_U02, E_2A_U05C-2, C-4T-W-13, T-W-11, T-W-14, T-W-12, T-W-2, T-A-9, T-A-11, T-A-8M-4, M-5, M-3, M-1, M-2S-2, S-5, S-3, S-1, S-4
E_2A_D4/1.1_U02
Potrafi analizować dowody z audytu
E_2A_U02C-2, C-1T-A-8, T-A-12, T-A-10M-4, M-5, M-1, M-2S-3, S-5, S-4, S-2
E_2A_D4/1.1_U03
Interpretuje wyniki audytu i rozumie istotę nadzoru i kontroli jakości audytu
E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U05C-2T-A-10, T-A-9, T-A-11, T-A-7M-4, M-5, M-3, M-2, M-1S-4, S-3, S-5, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D4/1.1_K01
Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy
E_2A_K04, E_2A_K01C-2T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-10, T-A-9, T-A-8, T-A-7, T-W-13, T-W-6, T-A-6M-3, M-5, M-2, M-4, M-1S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D4/1.1_W01
Zna teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania audytu w firmie
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu audytu przedsiębiorstwa, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
E_2A_D4/1.1_W02
Charakteryzuje międzynarodowe standardy audytu wewnętrznego
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
E_2A_D4/1.1_W03
Zna rodzaje audytów przeprowadzanych w organizacji, ich rolę i zadania
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D4/1.1_U01
Posiada umiejętność stosowania zasad, metod i narzędzi wspomagających przeprowadzenie audytu w organizacji
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów realizacji zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconeego zadania
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconejgo zadania
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji zleconego zadania.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji zleconego zadania
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji zleconego zadania
E_2A_D4/1.1_U02
Potrafi analizować dowody z audytu
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów realizacji zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji zleconego zadania
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji zleconego zadania
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji zleconego zadania
E_2A_D4/1.1_U03
Interpretuje wyniki audytu i rozumie istotę nadzoru i kontroli jakości audytu
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów realizacji zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji zleconego zadania
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji zleconego zadania
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji zleconego zadania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D4/1.1_K01
Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Czerwiński K., Grocholski H., Podstawy audytu wewnętrznego, Link, Szczecin, 2003
  2. Dobrowolski Z., Audyt. Funkcje. Formułowanie ustaleń. Ryzyka., Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2021
  3. Internal and External Audits, Office of Comptroller of the Currency (Version 1.1.), 2019
  4. Knedler K., Stasik M., Audyt wewnętrzny w praktyce. Audyt operacyjny i finansowy, AUDITSOLUTION i Akademia Kształcenia Kadr, Warszawa, 2014
  5. Moeller R., Nowoczesny audyt wewnętrzny, Wydawnictwo Nieoczywiste, Warszawa, 2018
  6. Saunders E.J., Audyt i kontrola wewnętrzna w przedsiębiorstwach, EDUCATOR, Częstochowa, 2010
  7. Winiarska K., Audyt wewnętrzny. Teoria i zastosowanie, Difin, Warszawa, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Hereń A., Stuss M.M., Krasodomska J., Audyt wewnętrzny jako narzędzie wspomagające efektywny nadzór korporacyjny, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagellońskiego, Kraków, 2009
  2. Przybylska J. (red.), Audyt wewnetrzny w sektorze finansów publicznych, CeDeWu, Warszawa, 2019
  3. Satka E., Internal and External Audit in the Function of the Management of the Trade Companies, David Publishing, Journal of US-China Public ADministration, June 2017, Vol. 14, No. 6, pp. 330-338, 2017

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie2
T-A-2Podstawowe rodzaje audytu2
T-A-3Audyt IT i audyt systemów jakości2
T-A-4Audyt operacyjny i audyt finansowy2
T-A-5Audyt funduszy unijnych2
T-A-6Audyt strategiczny2
T-A-7Relacje audytor-audytowany2
T-A-8Analiza dowodów z audytu2
T-A-9Monitorowanie i kontrola wykonania audytu1
T-A-10Wyniki audytu2
T-A-11Monitorowanie wykonania rekomendacji2
T-A-12Analiza ryzyka i zarządzanie ryzykiem2
T-A-13Zaliczenie ćwiczeń - kolokwium pisemne (test jednokrotnego wyboru i pytania otwarte)2
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie i geneza audytu2
T-W-2Podstawowe pojęcia i przyczyny przeprowadzania audytu, jego zasady i przebieg4
T-W-3Międzynarodowe standardy audytu i zasady etyki zawodowej2
T-W-4Modele audytów i podaudytów2
T-W-5Misje audytów2
T-W-6Socjologiczne i psychologiczne zagadnienia audytów2
T-W-7Kierunki rozwoju audytu3
T-W-8Audyt wewnętrzny w organizacji oraz jego cele i zadania2
T-W-9Audyt zewnętrzny w organizacji oraz jego cele i zadania2
T-W-10Audyt wewnętrzny a kontrola finansowa. Podmioty podlegające kontroli finansowej2
T-W-11Podejście systemowe przy audycie2
T-W-12Metodyka przeprowadzania audytu - wymagania proceduralne2
T-W-13Planowanie i programowanie audytu - przykładowe procedury i techniki4
T-W-14Funkcjonowanie audytu wewnętrznego w przedsiębiorstwie. Jego rola i miejce w organizacji2
T-W-15Zastosowanie analizy ryzyka w w audycie wewnętrznym2
35

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń8
A-A-3Zapoznawanie się z literaturą przedmiotu i studiami przypadku5
A-A-4Przygotowanie prezentacji2
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach35
A-W-2Przygotowanie do egzaminu22
A-W-3Egzamin2
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D4/1.1_W01Zna teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania audytu w firmie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu relacje między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
E_2A_W02Zna i rozumie w pogłębionym stopniu struktury i instytucje społeczne
E_2A_W09Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane zasady oraz normy etyczne i moralne, którymi należy się kierować w działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi podstawami przeprowadzania audytu w przedsiębiorstwie
Treści programoweT-W-8Audyt wewnętrzny w organizacji oraz jego cele i zadania
T-W-9Audyt zewnętrzny w organizacji oraz jego cele i zadania
T-W-15Zastosowanie analizy ryzyka w w audycie wewnętrznym
T-W-5Misje audytów
T-W-4Modele audytów i podaudytów
T-W-13Planowanie i programowanie audytu - przykładowe procedury i techniki
T-W-10Audyt wewnętrzny a kontrola finansowa. Podmioty podlegające kontroli finansowej
T-W-14Funkcjonowanie audytu wewnętrznego w przedsiębiorstwie. Jego rola i miejce w organizacji
T-W-6Socjologiczne i psychologiczne zagadnienia audytów
T-W-7Kierunki rozwoju audytu
T-W-2Podstawowe pojęcia i przyczyny przeprowadzania audytu, jego zasady i przebieg
T-W-11Podejście systemowe przy audycie
T-W-12Metodyka przeprowadzania audytu - wymagania proceduralne
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-5Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
M-4Metoda aktywizująca: metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na wykładach
S-5Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru i pytania otwarte)
S-3Ocena formująca: ocena prezentacji multimedialnej
S-4Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia ćwiczeń w formie pisemnej
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu audytu przedsiębiorstwa, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D4/1.1_W02Charakteryzuje międzynarodowe standardy audytu wewnętrznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W05Zna i rozumie w pogłębionym stopniu miejsce i rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz obszary jego aktywności społeczno-gospodarczej
E_2A_W02Zna i rozumie w pogłębionym stopniu struktury i instytucje społeczne
Cel przedmiotuC-3Poznanie przez słuchacza międzynarodowych standardów audytu wewnętrznego
Treści programoweT-W-3Międzynarodowe standardy audytu i zasady etyki zawodowej
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na wykładach
S-5Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru i pytania otwarte)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D4/1.1_W03Zna rodzaje audytów przeprowadzanych w organizacji, ich rolę i zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W05Zna i rozumie w pogłębionym stopniu miejsce i rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz obszary jego aktywności społeczno-gospodarczej
Cel przedmiotuC-4Zaznajomienie słuchaczy z rodzajami audytów w organizacji
Treści programoweT-A-3Audyt IT i audyt systemów jakości
T-A-4Audyt operacyjny i audyt finansowy
T-A-5Audyt funduszy unijnych
T-A-9Monitorowanie i kontrola wykonania audytu
T-A-7Relacje audytor-audytowany
T-A-8Analiza dowodów z audytu
T-A-12Analiza ryzyka i zarządzanie ryzykiem
T-A-2Podstawowe rodzaje audytu
T-A-6Audyt strategiczny
T-A-10Wyniki audytu
T-A-11Monitorowanie wykonania rekomendacji
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na wykładach
S-5Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru i pytania otwarte)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D4/1.1_U01Posiada umiejętność stosowania zasad, metod i narzędzi wspomagających przeprowadzenie audytu w organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną, stosując właściwy dobór źródeł i informacji oraz metod i narzędzi, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U05Potrafi sprawnie posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-2Nabycie przez studenta praktycznych umiejętności w stosowaniu zasad, metod i narzędzi przeprowadzania audytu w organizacji
C-4Zaznajomienie słuchaczy z rodzajami audytów w organizacji
Treści programoweT-W-13Planowanie i programowanie audytu - przykładowe procedury i techniki
T-W-11Podejście systemowe przy audycie
T-W-14Funkcjonowanie audytu wewnętrznego w przedsiębiorstwie. Jego rola i miejce w organizacji
T-W-12Metodyka przeprowadzania audytu - wymagania proceduralne
T-W-2Podstawowe pojęcia i przyczyny przeprowadzania audytu, jego zasady i przebieg
T-A-9Monitorowanie i kontrola wykonania audytu
T-A-11Monitorowanie wykonania rekomendacji
T-A-8Analiza dowodów z audytu
Metody nauczaniaM-4Metoda aktywizująca: metoda przypadków
M-5Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
S-5Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru i pytania otwarte)
S-3Ocena formująca: ocena prezentacji multimedialnej
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na wykładach
S-4Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia ćwiczeń w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów realizacji zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconeego zadania
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconejgo zadania
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji zleconego zadania.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji zleconego zadania
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji zleconego zadania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D4/1.1_U02Potrafi analizować dowody z audytu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną, stosując właściwy dobór źródeł i informacji oraz metod i narzędzi, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
Cel przedmiotuC-2Nabycie przez studenta praktycznych umiejętności w stosowaniu zasad, metod i narzędzi przeprowadzania audytu w organizacji
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi podstawami przeprowadzania audytu w przedsiębiorstwie
Treści programoweT-A-8Analiza dowodów z audytu
T-A-12Analiza ryzyka i zarządzanie ryzykiem
T-A-10Wyniki audytu
Metody nauczaniaM-4Metoda aktywizująca: metoda przypadków
M-5Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena prezentacji multimedialnej
S-5Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru i pytania otwarte)
S-4Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia ćwiczeń w formie pisemnej
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów realizacji zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji zleconego zadania
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji zleconego zadania
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji zleconego zadania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D4/1.1_U03Interpretuje wyniki audytu i rozumie istotę nadzoru i kontroli jakości audytu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną, stosując właściwy dobór źródeł i informacji oraz metod i narzędzi, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U05Potrafi sprawnie posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-2Nabycie przez studenta praktycznych umiejętności w stosowaniu zasad, metod i narzędzi przeprowadzania audytu w organizacji
Treści programoweT-A-10Wyniki audytu
T-A-9Monitorowanie i kontrola wykonania audytu
T-A-11Monitorowanie wykonania rekomendacji
T-A-7Relacje audytor-audytowany
Metody nauczaniaM-4Metoda aktywizująca: metoda przypadków
M-5Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia ćwiczeń w formie pisemnej
S-3Ocena formująca: ocena prezentacji multimedialnej
S-5Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru i pytania otwarte)
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów realizacji zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji zleconego zadania
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji zleconego zadania
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji zleconego zadania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D4/1.1_K01Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K04Jest gotów do rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
E_2A_K01Jest gotów do realizacji zadań ustalonych przez siebie i innych, krytycznej oceny odbieranych treści i wiedzy własnej
Cel przedmiotuC-2Nabycie przez studenta praktycznych umiejętności w stosowaniu zasad, metod i narzędzi przeprowadzania audytu w organizacji
Treści programoweT-A-3Audyt IT i audyt systemów jakości
T-A-4Audyt operacyjny i audyt finansowy
T-A-5Audyt funduszy unijnych
T-A-2Podstawowe rodzaje audytu
T-A-10Wyniki audytu
T-A-9Monitorowanie i kontrola wykonania audytu
T-A-8Analiza dowodów z audytu
T-A-7Relacje audytor-audytowany
T-W-13Planowanie i programowanie audytu - przykładowe procedury i techniki
T-W-6Socjologiczne i psychologiczne zagadnienia audytów
T-A-6Audyt strategiczny
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-5Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
M-4Metoda aktywizująca: metoda przypadków
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
S-3Ocena formująca: ocena prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.