Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Konsulting gospodarczy

Sylabus przedmiotu Podstawy wiedzy technicznej z budownictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy wiedzy technicznej z budownictwa
Specjalność Gospodarka nieruchomościami
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Blaszke <Malgorzata.Blaszke@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 40 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawową wiedzę z zakresu rodzajów obiektów budowlanych oraz prawa budowlanego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z budownictwa ogólnego, tj klasyfikacją obiektów budowlanych, warunkami technicznymi jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dokumentacją budowlaną, głównymi konstrukcjami, ustrojami nośnymi obiektów budowlanych, rozwiązaniami konstrukcyjno- materiałowymi elementów obiektów budowlanych i technologiami robót wykończeniowych budynków. Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem budowlanym, obowiązkami uczestników procesu budowlanego oraz zasadami eksploatacji obiektów budowlanych ( prowadzenie Książki Obiektu Budowlanego. przeglądy technicze, remonty, zuzycie techniczne obiektu budowlanego )

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawy budownictwa15
T-W-2Przegląd technologii w budownictwie9
T-W-3Proces inwestycyjny w budownictwie9
T-W-4Eksploatacja nieruchomości2
T-W-5Podstawy kosztorysowania3
T-W-6Zaliczenie2
40

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach40
A-W-2Praca własna studentów w oparciu o podaną literaturę35
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny / metody audiowizualne
M-2dyskusja
M-3prezentacje i praca studenta

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena umiejętności zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-2Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: ocena uzyskana z zaliczenia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/1.1_W01
Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu podstaw budownictwa ogólnego z uwzględnieniem aspektu ekonomicznego oraz jej miejsca w systemie nauk społecznych oraz powiązaniami z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/1.1_U01
Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym problemie odpowiednie roztrzygnięcia
E_2A_U11C-1T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/1.1_K01
Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_2A_K04C-1T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/1.1_W01
Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu podstaw budownictwa ogólnego z uwzględnieniem aspektu ekonomicznego oraz jej miejsca w systemie nauk społecznych oraz powiązaniami z innymi dyscyplinami naukowymi
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy technicznej z podstaw budownictwa
3,0Student w zakresie wiedzy opanował ze zrozumieniem podstawowy materiał programowy; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele w treści i języku; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje słabe zainteresowanie
3,5Student w zakresie wiedzy opanował ze zrozumieniem postawowy materiał programowy; W zakresie wyrażania wiezdy popełnia drobne błędy w treści i języku. W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje słabe zaintersowanie
4,0Student w zakresie wiedzy opanował ze zrozumieniem prawie cały materiał programowy. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia. W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie
4,5Student w zakresie wiedzy opanował ze zrozumieniem cały materiał programowy; nie ma trudności z wyrażaniem wiedzy. potrafi uwzględnić aspekt ekonomiczny wiedzy technicznej z podstaw budownictwa; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie
5,0Student w zakresie wiedzy opanował ze zrozumieniem cały materiał programowy; nie ma trudności z wyrażaniem wiedzy; potrafi uwzględnić aspekt ekonomiczny wiedzy technicznej z budownictwa oraz powiązanie jej z innymi dyscyplinami naukowymi; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/1.1_U01
Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym problemie odpowiednie roztrzygnięcia
2,0Student nie posiada wiedzy z podstaw budownictwa.
3,0Student w zakresie zrozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału; potrafi zaproponować niektóre rozwiązania problemów technicznych z zakresu budownictwa.
3,5Student w wielu przypadkach potrafi zaproponować rozwiązania w konkretnych problemach i wskazać w tym problemie odpowiednie rozstrzygnięcia.
4,0Student potrafi w większości przypadków samodzielnie proponować rozwiązania konkretnych problemów technicznych i prawnych z zakresu podstaw budownictwa i wskazać w tym problemie odpowiednie roztrzygnięcia.
4,5Student samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów technicznych i prawnych z zakresu podstaw budownictwa i wskazuje w tym problemie odpowiednie roztrzygnięcia.
5,0Student samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów z zakresu podstaw budownictwa i potrafi wskazać oraz opracować w tym problemie odpowiednie roztrzygnięcia w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/1.1_K01
Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
2,0Student nie jest zdolny do myślenia i działania w sposób przedsiebiorczy.
3,0Student jest zdolny do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w stopniu dostatecznym.
3,5Student jest zdolny do myślenia i działania w sposób przedsiebiorczy.
4,0Student jest zdolny do myślenia i działania w sposób przedsiebiorczy w stopniu dobrym
4,5Student jest zdolny i wykazuje aktywną postawę w stosunku do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
5,0Student jest zdolny, kreatywny oraz zorientowany na myślenie i działanie w sposób przedsiębiorczy.

Literatura podstawowa

  1. Lichołai L., Budownictwo Ogólne, tom 3 - Elementy budynków, podstawy projektowania, Arkady Sp. z o.o., Warszawa, 2008
  2. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. z póżniejszymi nowelizacjami, w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, 2002
  3. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 z póżniejszymi nowelizacjami, w sprawie szczególowego zakresu i formy projektu budowlanego, 2003
  4. Kietlińki W., Wożniak C., Janowska J., Proces Inwestycyjny w Budownictwie, Oficyna Wydawnicza PW, 2007
  5. Yan, T., Lin, Y., & Shi, Y., The Course and Textbook Construction of a “Basic Textile and Clothing Knowledge” Course. In 2020 6th International Conference on Social Science and Higher Education (ICSSHE 2020), Atlantis Press, 2020
  6. Huang, H., Hong, Z., Zhou, H., Wu, J., & Jin, N., Knowledge graph construction and application of power grid equipment, Mathematical Problems in Engineering, 2020

Literatura dodatkowa

  1. Pyrak S., Włodarczyk W., Konstrukcje budowlane. Posadowienie budowli, Konstrukcjie murowe i drewniane., WSiP, Warszawa, 2006
  2. Rożporządzenie Minisstra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004r, w sprawie określania metod i podstaw sporządznia kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów budowlanych określonych w programie funkcjonalno- użytkowym, 2004

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy budownictwa15
T-W-2Przegląd technologii w budownictwie9
T-W-3Proces inwestycyjny w budownictwie9
T-W-4Eksploatacja nieruchomości2
T-W-5Podstawy kosztorysowania3
T-W-6Zaliczenie2
40

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach40
A-W-2Praca własna studentów w oparciu o podaną literaturę35
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D1/1.1_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu podstaw budownictwa ogólnego z uwzględnieniem aspektu ekonomicznego oraz jej miejsca w systemie nauk społecznych oraz powiązaniami z innymi dyscyplinami naukowymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z budownictwa ogólnego, tj klasyfikacją obiektów budowlanych, warunkami technicznymi jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dokumentacją budowlaną, głównymi konstrukcjami, ustrojami nośnymi obiektów budowlanych, rozwiązaniami konstrukcyjno- materiałowymi elementów obiektów budowlanych i technologiami robót wykończeniowych budynków. Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem budowlanym, obowiązkami uczestników procesu budowlanego oraz zasadami eksploatacji obiektów budowlanych ( prowadzenie Książki Obiektu Budowlanego. przeglądy technicze, remonty, zuzycie techniczne obiektu budowlanego )
Treści programoweT-W-1Podstawy budownictwa
T-W-2Przegląd technologii w budownictwie
T-W-3Proces inwestycyjny w budownictwie
T-W-4Eksploatacja nieruchomości
T-W-5Podstawy kosztorysowania
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny / metody audiowizualne
M-2dyskusja
M-3prezentacje i praca studenta
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena umiejętności zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-2Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: ocena uzyskana z zaliczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy technicznej z podstaw budownictwa
3,0Student w zakresie wiedzy opanował ze zrozumieniem podstawowy materiał programowy; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele w treści i języku; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje słabe zainteresowanie
3,5Student w zakresie wiedzy opanował ze zrozumieniem postawowy materiał programowy; W zakresie wyrażania wiezdy popełnia drobne błędy w treści i języku. W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje słabe zaintersowanie
4,0Student w zakresie wiedzy opanował ze zrozumieniem prawie cały materiał programowy. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia. W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie
4,5Student w zakresie wiedzy opanował ze zrozumieniem cały materiał programowy; nie ma trudności z wyrażaniem wiedzy. potrafi uwzględnić aspekt ekonomiczny wiedzy technicznej z podstaw budownictwa; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie
5,0Student w zakresie wiedzy opanował ze zrozumieniem cały materiał programowy; nie ma trudności z wyrażaniem wiedzy; potrafi uwzględnić aspekt ekonomiczny wiedzy technicznej z budownictwa oraz powiązanie jej z innymi dyscyplinami naukowymi; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D1/1.1_U01Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym problemie odpowiednie roztrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U11Potrafi samodzielnie zaproponować rozwiązania konkretnych problemów i wskazywać w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z budownictwa ogólnego, tj klasyfikacją obiektów budowlanych, warunkami technicznymi jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dokumentacją budowlaną, głównymi konstrukcjami, ustrojami nośnymi obiektów budowlanych, rozwiązaniami konstrukcyjno- materiałowymi elementów obiektów budowlanych i technologiami robót wykończeniowych budynków. Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem budowlanym, obowiązkami uczestników procesu budowlanego oraz zasadami eksploatacji obiektów budowlanych ( prowadzenie Książki Obiektu Budowlanego. przeglądy technicze, remonty, zuzycie techniczne obiektu budowlanego )
Treści programoweT-W-4Eksploatacja nieruchomości
T-W-3Proces inwestycyjny w budownictwie
T-W-2Przegląd technologii w budownictwie
T-W-5Podstawy kosztorysowania
T-W-1Podstawy budownictwa
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny / metody audiowizualne
M-2dyskusja
M-3prezentacje i praca studenta
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena umiejętności zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-2Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: ocena uzyskana z zaliczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z podstaw budownictwa.
3,0Student w zakresie zrozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału; potrafi zaproponować niektóre rozwiązania problemów technicznych z zakresu budownictwa.
3,5Student w wielu przypadkach potrafi zaproponować rozwiązania w konkretnych problemach i wskazać w tym problemie odpowiednie rozstrzygnięcia.
4,0Student potrafi w większości przypadków samodzielnie proponować rozwiązania konkretnych problemów technicznych i prawnych z zakresu podstaw budownictwa i wskazać w tym problemie odpowiednie roztrzygnięcia.
4,5Student samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów technicznych i prawnych z zakresu podstaw budownictwa i wskazuje w tym problemie odpowiednie roztrzygnięcia.
5,0Student samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów z zakresu podstaw budownictwa i potrafi wskazać oraz opracować w tym problemie odpowiednie roztrzygnięcia w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D1/1.1_K01Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K04Jest gotów do rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z budownictwa ogólnego, tj klasyfikacją obiektów budowlanych, warunkami technicznymi jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dokumentacją budowlaną, głównymi konstrukcjami, ustrojami nośnymi obiektów budowlanych, rozwiązaniami konstrukcyjno- materiałowymi elementów obiektów budowlanych i technologiami robót wykończeniowych budynków. Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem budowlanym, obowiązkami uczestników procesu budowlanego oraz zasadami eksploatacji obiektów budowlanych ( prowadzenie Książki Obiektu Budowlanego. przeglądy technicze, remonty, zuzycie techniczne obiektu budowlanego )
Treści programoweT-W-5Podstawy kosztorysowania
T-W-1Podstawy budownictwa
T-W-2Przegląd technologii w budownictwie
T-W-3Proces inwestycyjny w budownictwie
T-W-4Eksploatacja nieruchomości
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny / metody audiowizualne
M-2dyskusja
M-3prezentacje i praca studenta
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena umiejętności zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-2Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do myślenia i działania w sposób przedsiebiorczy.
3,0Student jest zdolny do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w stopniu dostatecznym.
3,5Student jest zdolny do myślenia i działania w sposób przedsiebiorczy.
4,0Student jest zdolny do myślenia i działania w sposób przedsiebiorczy w stopniu dobrym
4,5Student jest zdolny i wykazuje aktywną postawę w stosunku do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
5,0Student jest zdolny, kreatywny oraz zorientowany na myślenie i działanie w sposób przedsiębiorczy.