Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Konsulting gospodarczy

Sylabus przedmiotu Systemy informatyczne w ewidencji małych firm:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy informatyczne w ewidencji małych firm
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marzena Rydzewska2 <MRydzewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy obsługi systemów informatycznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania i procedurami obsługi systemów informatycznych w ewidencji rachunkowej małych firm

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1System informatyczny wspomagający prowadzenie ewidencji podatkowych podatników ryczałtu ewidencjonowanego8
T-L-2System informatyczny podatkowej księgi przychodów i rozchodów Symfonia Start 2.0 - zasady ewidencji dokumentów.6
T-L-3Wprowadzenie dowodów księgowych do systemu Symfonia Start 2.0. Ewidencje VAT, ewidencja środków trwałych oraz przebiegu pojazdu.9
T-L-4Tworzenie deklaracji podatkowych. Remanent końcowy. Zamkniecie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zamknięcie roku podatkowego.6
T-L-5zaliczenie laboratorium1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych - rozwiązywanie zadań problemowych z wykorzystaniem systemów ewidencyjnych6
A-L-3Przygotowanie projektu ewidencji w wybranym systemie ewidencyjnym małego podmiotu gospodarczego10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu4
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Metody programowe z użyciem komputera
M-3Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena osiągnięć przez zadawanie pytań w formie ustnej w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Analiza i ocena wykonania projektu działań ewidencyjnych w wybranym systemie ewidencyjnym małej firmy
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium w formie praktycznego sprawdzenia umiętności studenta w prowadzeniu ewidencji przykładowej małej firmy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O06_W01
Student zna metody gromadzenia przetwarzania i prezentacji informacji w systemach ewidencyjnych wykorztywanych przez małe podmioty gospodarcze
E_2A_W08, E_2A_W06C-1T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O06_U01
Student posiada umiejętność gromadzenia, przetwarzania i prezentacji informacji z wykorzystaniem informtycznych systemów ewidencyjnych małych przedsiębiorstw
E_2A_U06, E_2A_U07, E_2A_U11, E_2A_U03C-1T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O06_K01
Stydent posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej, pozwalającej rozwiązywać problemy analizowane w trakcie zajęć
E_2A_K01, E_2A_K02, E_2A_K06C-1T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O06_W01
Student zna metody gromadzenia przetwarzania i prezentacji informacji w systemach ewidencyjnych wykorztywanych przez małe podmioty gospodarcze
2,0Student nie zna podstawowych metod gromadzenia przetwarzania i prezentacji informacji w systemach ewidencyjnych wykorztywanych przez małe podmioty gospodarcze
3,0Student zna zaledwie kilka podstawowych metod gromadzenia przetwarzania i prezentacji informacji w systemach ewidencyjnych wykorzystywanych przez małe podmioty gospodarcze
3,5Student zna i poprawnie wykorzystuje wszystkie podstawowe metody gromadzenia przetwarzania i prezentacji informacji w systemach ewidencyjnych wykorzystywanych przez małe podmioty gospodarcze
4,0Student nie tylko zna i poprawnie wykorzystuje wszystkie podstawowe metody gromadzenia przetwarzania i prezentacji informacji w systemach ewidencyjnych wykorzystywanych przez małe podmioty gospodarcze, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student zna i potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody gromadzenia przetwarzania i prezentacji informacji w systemach ewidencyjnych wykorzystywanych przez małe podmioty gospodarcze, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować sposoby rozwiązania problemu
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody gromadzenia przetwarzania i prezentacji informacji w systemach ewidencyjnych wykorzystywanych przez małe podmioty gospodarcze, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru każdego z rozwiązań

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O06_U01
Student posiada umiejętność gromadzenia, przetwarzania i prezentacji informacji z wykorzystaniem informtycznych systemów ewidencyjnych małych przedsiębiorstw
2,0Student nie posiada umiejętności gromadzenia przetwarzania i prezentacji informacji w systemach ewidencyjnych wykorzystywanych przez małe podmioty gospodarcze
3,0Student posiada umiejętność wykorzystania zaledwie kilka podstawowych metod gromadzenia przetwarzania i prezentacji informacji w systemach ewidencyjnych wykorzystywanych przez małe podmioty gospodarcze
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie podstawowe metody gromadzenia przetwarzania i prezentacji informacji w systemach ewidencyjnych wykorzystywanych przez małe podmioty gospodarcze
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje wszystkie podstawowe metody gromadzenia przetwarzania i prezentacji informacji w systemach ewidencyjnych wykorzystywanych przez małe podmioty gospodarcze, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody gromadzenia przetwarzania i prezentacji informacji w systemach ewidencyjnych wykorzystywanych przez małe podmioty gospodarcze, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować sposoby rozwiązania problemu
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody gromadzenia przetwarzania i prezentacji informacji w systemach ewidencyjnych wykorzystywanych przez małe podmioty gospodarcze, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru każdego z rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O06_K01
Stydent posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej, pozwalającej rozwiązywać problemy analizowane w trakcie zajęć
2,0Stydent nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć
3,0Stydent posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych w trakcie zajęć
3,5Stydent posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Stydent posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, proponowane rozwiązania są z reguły prawidłowe
4,5Stydent posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, proponowane rozwiązania są prawidłowe
5,0Stydent posiada zdolność do samodzielnego i zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, a wyniki jego pracy i pracy zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazań inne możliwości

Literatura podstawowa

  1. Haski Ksawery, Podatek dochpdowy od osób fizycznych, SIGMA, Warszawa, 2020
  2. Haski Ksawery, Karta podatkowa. Opodatkowanie nowymi stawkami, SIGMA, Warszawa, 2020
  3. Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym, Dz.U. 2021 poz.1993 z póź.zm, 2021
  4. Ryszard Kubacki, Podatek Dochodowy od osób fizycznych, UNIMEx, Warszawa, 2020
  5. G.Becker, Taxes for small business. Simple and effective methods of Tax Management for your Business., online, 2020

Literatura dodatkowa

  1. Producent oprogramowania, Instrukcje wybranych systemów informatycznych
  2. Producent oprogramowania, Materiały uzupełniające producentów oprogramownia, ftp://ftp.sage.com.pl/pub/symfonia/demo/big/AMFK_Podrecznik.pdf
  3. A.Germershausen, Tax Accounting Principles. Ensuring optimal Tax Management in your Business., 2022

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1System informatyczny wspomagający prowadzenie ewidencji podatkowych podatników ryczałtu ewidencjonowanego8
T-L-2System informatyczny podatkowej księgi przychodów i rozchodów Symfonia Start 2.0 - zasady ewidencji dokumentów.6
T-L-3Wprowadzenie dowodów księgowych do systemu Symfonia Start 2.0. Ewidencje VAT, ewidencja środków trwałych oraz przebiegu pojazdu.9
T-L-4Tworzenie deklaracji podatkowych. Remanent końcowy. Zamkniecie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zamknięcie roku podatkowego.6
T-L-5zaliczenie laboratorium1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych - rozwiązywanie zadań problemowych z wykorzystaniem systemów ewidencyjnych6
A-L-3Przygotowanie projektu ewidencji w wybranym systemie ewidencyjnym małego podmiotu gospodarczego10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu4
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O06_W01Student zna metody gromadzenia przetwarzania i prezentacji informacji w systemach ewidencyjnych wykorztywanych przez małe podmioty gospodarcze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W08Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane systemy norm i reguł prawno-organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
E_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania i procedurami obsługi systemów informatycznych w ewidencji rachunkowej małych firm
Treści programoweT-L-2System informatyczny podatkowej księgi przychodów i rozchodów Symfonia Start 2.0 - zasady ewidencji dokumentów.
T-L-4Tworzenie deklaracji podatkowych. Remanent końcowy. Zamkniecie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zamknięcie roku podatkowego.
T-L-1System informatyczny wspomagający prowadzenie ewidencji podatkowych podatników ryczałtu ewidencjonowanego
T-L-3Wprowadzenie dowodów księgowych do systemu Symfonia Start 2.0. Ewidencje VAT, ewidencja środków trwałych oraz przebiegu pojazdu.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Metody programowe z użyciem komputera
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena osiągnięć przez zadawanie pytań w formie ustnej w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Analiza i ocena wykonania projektu działań ewidencyjnych w wybranym systemie ewidencyjnym małej firmy
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium w formie praktycznego sprawdzenia umiętności studenta w prowadzeniu ewidencji przykładowej małej firmy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych metod gromadzenia przetwarzania i prezentacji informacji w systemach ewidencyjnych wykorztywanych przez małe podmioty gospodarcze
3,0Student zna zaledwie kilka podstawowych metod gromadzenia przetwarzania i prezentacji informacji w systemach ewidencyjnych wykorzystywanych przez małe podmioty gospodarcze
3,5Student zna i poprawnie wykorzystuje wszystkie podstawowe metody gromadzenia przetwarzania i prezentacji informacji w systemach ewidencyjnych wykorzystywanych przez małe podmioty gospodarcze
4,0Student nie tylko zna i poprawnie wykorzystuje wszystkie podstawowe metody gromadzenia przetwarzania i prezentacji informacji w systemach ewidencyjnych wykorzystywanych przez małe podmioty gospodarcze, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student zna i potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody gromadzenia przetwarzania i prezentacji informacji w systemach ewidencyjnych wykorzystywanych przez małe podmioty gospodarcze, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować sposoby rozwiązania problemu
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody gromadzenia przetwarzania i prezentacji informacji w systemach ewidencyjnych wykorzystywanych przez małe podmioty gospodarcze, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru każdego z rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O06_U01Student posiada umiejętność gromadzenia, przetwarzania i prezentacji informacji z wykorzystaniem informtycznych systemów ewidencyjnych małych przedsiębiorstw
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U06Potrafi dobrać źródła finansowania i sprawnie wykorzystać wiedzę z zakresu rachunkowości w procesach gospodarowania
E_2A_U07Potrafi rozwiązywać problemy makro- i mikroekonomiczne z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_2A_U11Potrafi samodzielnie zaproponować rozwiązania konkretnych problemów i wskazywać w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_2A_U03Potrafi planować i realizować prace indywidualne oraz współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym wiodące role
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania i procedurami obsługi systemów informatycznych w ewidencji rachunkowej małych firm
Treści programoweT-L-2System informatyczny podatkowej księgi przychodów i rozchodów Symfonia Start 2.0 - zasady ewidencji dokumentów.
T-L-4Tworzenie deklaracji podatkowych. Remanent końcowy. Zamkniecie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zamknięcie roku podatkowego.
T-L-1System informatyczny wspomagający prowadzenie ewidencji podatkowych podatników ryczałtu ewidencjonowanego
T-L-3Wprowadzenie dowodów księgowych do systemu Symfonia Start 2.0. Ewidencje VAT, ewidencja środków trwałych oraz przebiegu pojazdu.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Metody programowe z użyciem komputera
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena osiągnięć przez zadawanie pytań w formie ustnej w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Analiza i ocena wykonania projektu działań ewidencyjnych w wybranym systemie ewidencyjnym małej firmy
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium w formie praktycznego sprawdzenia umiętności studenta w prowadzeniu ewidencji przykładowej małej firmy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności gromadzenia przetwarzania i prezentacji informacji w systemach ewidencyjnych wykorzystywanych przez małe podmioty gospodarcze
3,0Student posiada umiejętność wykorzystania zaledwie kilka podstawowych metod gromadzenia przetwarzania i prezentacji informacji w systemach ewidencyjnych wykorzystywanych przez małe podmioty gospodarcze
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie podstawowe metody gromadzenia przetwarzania i prezentacji informacji w systemach ewidencyjnych wykorzystywanych przez małe podmioty gospodarcze
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje wszystkie podstawowe metody gromadzenia przetwarzania i prezentacji informacji w systemach ewidencyjnych wykorzystywanych przez małe podmioty gospodarcze, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody gromadzenia przetwarzania i prezentacji informacji w systemach ewidencyjnych wykorzystywanych przez małe podmioty gospodarcze, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować sposoby rozwiązania problemu
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody gromadzenia przetwarzania i prezentacji informacji w systemach ewidencyjnych wykorzystywanych przez małe podmioty gospodarcze, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru każdego z rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O06_K01Stydent posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej, pozwalającej rozwiązywać problemy analizowane w trakcie zajęć
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Jest gotów do realizacji zadań ustalonych przez siebie i innych, krytycznej oceny odbieranych treści i wiedzy własnej
E_2A_K02Jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów, a w przypadku trudności z ich rozwiązaniem jest gotów do korzystania z opinii ekspertów
E_2A_K06Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej, rozwijania dorobku zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania i procedurami obsługi systemów informatycznych w ewidencji rachunkowej małych firm
Treści programoweT-L-2System informatyczny podatkowej księgi przychodów i rozchodów Symfonia Start 2.0 - zasady ewidencji dokumentów.
T-L-4Tworzenie deklaracji podatkowych. Remanent końcowy. Zamkniecie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zamknięcie roku podatkowego.
T-L-1System informatyczny wspomagający prowadzenie ewidencji podatkowych podatników ryczałtu ewidencjonowanego
T-L-3Wprowadzenie dowodów księgowych do systemu Symfonia Start 2.0. Ewidencje VAT, ewidencja środków trwałych oraz przebiegu pojazdu.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Metody programowe z użyciem komputera
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena osiągnięć przez zadawanie pytań w formie ustnej w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Analiza i ocena wykonania projektu działań ewidencyjnych w wybranym systemie ewidencyjnym małej firmy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Stydent nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć
3,0Stydent posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych w trakcie zajęć
3,5Stydent posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Stydent posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, proponowane rozwiązania są z reguły prawidłowe
4,5Stydent posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, proponowane rozwiązania są prawidłowe
5,0Stydent posiada zdolność do samodzielnego i zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, a wyniki jego pracy i pracy zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazań inne możliwości