Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie jakością na budowie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie jakością na budowie
Specjalność Technologia i Organizacja Budownictwa
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Ogólnego
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Siewiera <Agnieszka.Siewiera@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 30 1,20,44zaliczenie
wykładyW3 15 0,80,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs Budownictwa ogólnego
W-2Ukończony kurs Organizacji przedsiębiorstw budowlanych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z systemami i procedurami zapewnienia jakości
C-2Sporządzanie dokumetów kontroli jakości dla różnych rodzajów robót budowlanych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Opracowanie dokumentów kontroli jakości dla firmy budowlanej o określonej specjalności wraz z mapą procesów oraz planem jakości dla wybranego rodzaju robót.28
T-P-2Zaliczenie projektu2
30
wykłady
T-W-1Zarządzanie jakością QM - podstawowe definicje i pojęcia, systemy, techniki i narzędzia3
T-W-2Zasady budowy systemu jakości w firmie budowlanej2
T-W-3Procedura systemu jakości wg. normy ISO 9001 : 2008 w odniesieniu do firmy budowlanej2
T-W-4Plan jakości jako podstawowe narzędzie egzekwowania jakości w firmie budowlanej1
T-W-5Interpretacja wymogów normy ISO 9001 : 2008 w odniesieniu do firmy budowlanej2
T-W-6Program Zarządzania Przez Cele1
T-W-7System motywacyjny w kontekście zarządzania jakością1
T-W-8Zasady opracowania dokumentów kontroli jakości i certyfikacji dla firmy budowlanej2
T-W-9Zaliczenie pisemne1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1udział w zajeciach30
A-P-2samodzielna praca przy projekcie i przygotowanie do zaliczena1
A-P-3konsultacje3
A-P-4zaliczenie2
36
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładowych oraz studia literaturowe2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia3
A-W-4konsultacje3
A-W-5zaliczenie1
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_TOB/D/17_W01
student zna procedury systemu zarządzania jakością oraz formułuje plany jakości robót budowlanych
B_2A_W05, B_2A_W06C-1, C-2T-W-2, T-W-1M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_TOB/D/17_U01
student potrafi opracować plan jakości dla różnych rodzjów robót budowlanych
B_2A_U23C-1, C-2T-W-3M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_TOB/D/17_K01
student jest gotowy do samodzielnej oceny decyzji podejmowanych w procesie inwestycyjnym - ich wpływu na wynik oraz odpowiedzialności za kierowanie podległym zespołem i konieczności własnego doskonalenia
B_2A_K07C-2T-W-7, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_TOB/D/17_W01
student zna procedury systemu zarządzania jakością oraz formułuje plany jakości robót budowlanych
2,0
3,0zaliczenie testu w 60%, zna normę jakościową ISO 9001
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_TOB/D/17_U01
student potrafi opracować plan jakości dla różnych rodzjów robót budowlanych
2,0
3,0zna procedury systemowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_TOB/D/17_K01
student jest gotowy do samodzielnej oceny decyzji podejmowanych w procesie inwestycyjnym - ich wpływu na wynik oraz odpowiedzialności za kierowanie podległym zespołem i konieczności własnego doskonalenia
2,0
3,0Ma świadomość odpowiedzialności przy realizacji zadań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. praca zbiorowa, ISO 9001:2015, PKN, 2015
  2. Wawak Sławomir, Zarządzanie jakością – teoria i praktyka, Hellion, 2012
  3. Flood Robert L., Beyond TQM, John Wiley & Sons, 2001
  4. Georg Stephen, Weimerskirch Arnold, Total Quality Management, John Wiley & Sons, 2008
  5. Praca zbiorowa, English for construction managers and engineering. Part 8: Quality management in construction, Poltext, Warszawa, 2009
  6. Praca zbiorowa, ISO 9000:2005 Quality management systems - Fundamentals and vocabulary, 2005
  7. Praca zbiorowa, ISO 9004:2000 Quality management systems- Guidelines for performance improvements, 2004
  8. Praca zbiorowa, ISO 19011:2002 Guidelines on Quality and/or Environmental Management Systems Auditing, 2002
  9. Agnieszka Siewiera, Certyfikacja wielokryterialna jako narzędzie realizacji koncepcji CSV na przykładzie budowlanych projektów inwestycyjnych, WUG, Gdańsk, 2020

Literatura dodatkowa

  1. Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością, teoria i praktyka, Wyd.Naukowe PWN, Warszawa, 2005
  2. Hamrol A., Zarządzanie jakością z przykładami, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  3. Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2002
  4. Pacana A., Stadnicka D., Systemy zarządzania jakością zgodne z ISO 9001 wdrażanie, auditowanie i doskonalenie., Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2009

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie dokumentów kontroli jakości dla firmy budowlanej o określonej specjalności wraz z mapą procesów oraz planem jakości dla wybranego rodzaju robót.28
T-P-2Zaliczenie projektu2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zarządzanie jakością QM - podstawowe definicje i pojęcia, systemy, techniki i narzędzia3
T-W-2Zasady budowy systemu jakości w firmie budowlanej2
T-W-3Procedura systemu jakości wg. normy ISO 9001 : 2008 w odniesieniu do firmy budowlanej2
T-W-4Plan jakości jako podstawowe narzędzie egzekwowania jakości w firmie budowlanej1
T-W-5Interpretacja wymogów normy ISO 9001 : 2008 w odniesieniu do firmy budowlanej2
T-W-6Program Zarządzania Przez Cele1
T-W-7System motywacyjny w kontekście zarządzania jakością1
T-W-8Zasady opracowania dokumentów kontroli jakości i certyfikacji dla firmy budowlanej2
T-W-9Zaliczenie pisemne1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1udział w zajeciach30
A-P-2samodzielna praca przy projekcie i przygotowanie do zaliczena1
A-P-3konsultacje3
A-P-4zaliczenie2
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładowych oraz studia literaturowe2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia3
A-W-4konsultacje3
A-W-5zaliczenie1
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_TOB/D/17_W01student zna procedury systemu zarządzania jakością oraz formułuje plany jakości robót budowlanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W05Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu wybranych zagadnień związanych z budownictwem
B_2A_W06Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia przyporządkowane do kierunku budownictwo
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z systemami i procedurami zapewnienia jakości
C-2Sporządzanie dokumetów kontroli jakości dla różnych rodzajów robót budowlanych
Treści programoweT-W-2Zasady budowy systemu jakości w firmie budowlanej
T-W-1Zarządzanie jakością QM - podstawowe definicje i pojęcia, systemy, techniki i narzędzia
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zaliczenie testu w 60%, zna normę jakościową ISO 9001
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_TOB/D/17_U01student potrafi opracować plan jakości dla różnych rodzjów robót budowlanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U23Potrafi ocenić podstawowe parametry: czas, koszt, jakość przy realizacji przedsięwzięć budowlanych i wdrożyć odpowiednie działania korygujące
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z systemami i procedurami zapewnienia jakości
C-2Sporządzanie dokumetów kontroli jakości dla różnych rodzajów robót budowlanych
Treści programoweT-W-3Procedura systemu jakości wg. normy ISO 9001 : 2008 w odniesieniu do firmy budowlanej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna procedury systemowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_TOB/D/17_K01student jest gotowy do samodzielnej oceny decyzji podejmowanych w procesie inwestycyjnym - ich wpływu na wynik oraz odpowiedzialności za kierowanie podległym zespołem i konieczności własnego doskonalenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K07Jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami etyki
Cel przedmiotuC-2Sporządzanie dokumetów kontroli jakości dla różnych rodzajów robót budowlanych
Treści programoweT-W-7System motywacyjny w kontekście zarządzania jakością
T-W-5Interpretacja wymogów normy ISO 9001 : 2008 w odniesieniu do firmy budowlanej
T-W-6Program Zarządzania Przez Cele
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość odpowiedzialności przy realizacji zadań
3,5
4,0
4,5
5,0