Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Autostrady i węzły drogowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Autostrady i węzły drogowe
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bartosz Budziński <Bartosz.Budzinski@zut.edu.pl>, Przemysław Gardas <Przemyslaw.Gardas@zut.edu.pl>, Robert Jurczak <Robert.Jurczak@zut.edu.pl>, Dominik Kacprzak <Dominik.Kacprzak@zut.edu.pl>, Stanislaw Majer <Stanislaw.Majer@zut.edu.pl>, Pawel Mieczkowski <Pawel.Mieczkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 45 3,00,56egzamin
projektyP2 45 3,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczony przedmiot "Skrzyżowania drogowe"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość klasyfikacji dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych.
C-2Umiejętność projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych z wykorzystaniem programów komputerowych typu CAD.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Omówienie celu, zakresu i zasad zaliczenia ćwiczeń projektowych. Zawartość opisowej i rysunkowej części projektu. Typy i charakterystyka map cyfrowych. Cyfrowy model terenu w programie CAD. Projekt węzła w planie. Dobór typu węzła. Rozwiązania koncepcyjne. Projekt węzła w profilu podłużnym. Wyjazdy i wjazdy. Łącznice. Przejezdność na elementach węzła. Przekroje normalne na węźle. Szczegóły konstrukcyjne elementów węzła i konstrukcji nawierzchni. Organizacja ruchu na węźle.45
45
wykłady
T-W-1Treści programowe i zasady przeprowadzenia egzaminu. Definicje i charakterystyka ogólna dróg szybkiego ruchu. Zasady projektowania dróg szybkiego ruchu w planie, w profilu podłużnym i w przekroju normalnym.6
T-W-2Definicje, typy i klasyfikacja węzłów drogowych. Zalecenia dotyczące typu skrzyżowania i węzła. Zakres stosowania poszczególnych typów węzłów. Postępowanie prawne w sprawie wydania decyzji zrid, pozwolenie wejścia na budowę. Typy łącznic i ich charakterystyka. Jezdnie zbierająco – rozprowadzające i obszary przeplatania. Wyjazdy i wjazdy na jezdnie główne, łącznice i jezdnie zbierająco – rozprowadzające. Miejsca obsługi podróżnych. Ocena i wybór wariantów rozwiązań projektowych węzłów.33
T-W-3Organizacja ruchu na drogach szybkiego ruchu i węzłach drogowych. Podstawowa infrastruktura techniczna w przekroju ulicznym. Podstawy ochrony środowiska w projektowaniu dróg i ulic.6
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych.45
A-P-2Wykonanie wizji lokalnej na wybranym skrzyżowaniu skanalizowanym wraz z pomiarami natężenia ruchu3
A-P-3Wykonanie projektu i doskonalenie umiejętności posługiwania się wybranym programem CAD36
A-P-4Konsultacje3
A-P-5Udział w zaliczenie projektu3
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych.45
A-W-2Samodzielne ugruntowanie wiedzy z zakresu treści wykładów.12
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.27
A-W-4Konsultacje3
A-W-5Udział w egzaminie.3
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład multimedialny, problemowy, aktywizujący
M-3Metody programowe z użyciem komputera i praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych na podstawie projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_DUL/D/08_W01
Ma wiedzę dotyczącą wytycznych technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów. Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów.
B_2A_W06, B_2A_W09, B_2A_W10, B_2A_W13C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-P-1M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_DUL/D/08_U01
Potrafi sklasyfikować drogi szybkiego ruchu i węzły drogowe oraz sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD zgodnie z zadaną specyfikacją.
B_2A_U18, B_2A_U22, B_2A_U07, B_2A_U08, B_2A_U14, B_2A_U21C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-P-1M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_DUL/D/08_K01
Jest gotowy do samodzielnej pracy projektowej, z uwzględnieniem wpływu działalności inżynierskiej na środowisko
B_2A_K03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-P-1M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_DUL/D/08_W01
Ma wiedzę dotyczącą wytycznych technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów. Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów.
2,0
3,0Student ma minimalną wiedzę dotyczącą wytycznych technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_DUL/D/08_U01
Potrafi sklasyfikować drogi szybkiego ruchu i węzły drogowe oraz sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD zgodnie z zadaną specyfikacją.
2,0
3,0Student z trudnością potrafi sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD zgodnie z zadaną specyfikacją
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_DUL/D/08_K01
Jest gotowy do samodzielnej pracy projektowej, z uwzględnieniem wpływu działalności inżynierskiej na środowisko
2,0
3,0Student w minimalnym stopniu zdaje sobie sprawę ze skutków działalności inżynierskiej na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, 1999, Dz. U. Nr 43 z 1999 r., poz. 430 z późń. zm.
  2. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, Warszawa, 2003, Dz. U. Nr 220 z 2003 r., poz. 2181
  3. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 stycznia 2002 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych, Warszawa, 2002, Dz. U. Nr 12 z 2002 r., poz. 116 z późn. zm.
  4. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 17 listopada 2004 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, 2004, Dz.U. nr 256 z 2004 r., poz. 2571
  5. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie., 2000, Dz. U. Nr 63 z 2000 r., poz. 735 z późn. zm.
  6. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, WKŁ, Warszawa, 2008
  7. Krystek R., Węzły drogowe i autostradowe, WKŁ, Warszawa, 2008
  8. Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych cz. I i II, GDDP, Warszawa, 2001
  9. Wytyczne projektowania dróg – WPD 1, WPD – 2 i WPD- 3, GDDP, Warszawa, 1995
  10. Wytyczne projektowania ulic, GDDP, Warszawa, 1992

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa, Komentarz do warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Cz. II Zagadnienia techniczne, GDDKiA, Warszawa, 2002
  2. Sołowczuk A., Majer S., Matecki K., Pobłocka M., Realizacja węzła „Klucz” na połączeniu drogi ekspresowej S3 i autostrady A6, Inżynieria i Budownictwo, 2009, nr 5, s. 252–257
  3. Sołowczuk A., Utrzymanie zimowe autostrad i dróg ekspresowych, Drogi Lądowe – Powietrzne –Wodne, 2011, nr 2, s. 50–63
  4. Sołowczuk A., Matecki K., Wybrane obiekty inżynierskie nad drogą ekspresową S3, Inżynieria i Budownictwo, 2011, nr 5, s. 284–287
  5. Kacprzak D., Sołowczuk A., Studium analityczne warunków projektowych węzła dwupoziomowego z rondem, Inżynieria i Budownictwo, 2015, nr 5, s. 234–237
  6. Sołowczuk A., Kacprzak D., Identification of Determinants of the Speed-Reducing Effect of Pedestrian Refuges in Villages Located on a Chosen Regional Road, Symmetry, 11(4), 597, 2019, https://doi.org/10.3390/sym11040597

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie celu, zakresu i zasad zaliczenia ćwiczeń projektowych. Zawartość opisowej i rysunkowej części projektu. Typy i charakterystyka map cyfrowych. Cyfrowy model terenu w programie CAD. Projekt węzła w planie. Dobór typu węzła. Rozwiązania koncepcyjne. Projekt węzła w profilu podłużnym. Wyjazdy i wjazdy. Łącznice. Przejezdność na elementach węzła. Przekroje normalne na węźle. Szczegóły konstrukcyjne elementów węzła i konstrukcji nawierzchni. Organizacja ruchu na węźle.45
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Treści programowe i zasady przeprowadzenia egzaminu. Definicje i charakterystyka ogólna dróg szybkiego ruchu. Zasady projektowania dróg szybkiego ruchu w planie, w profilu podłużnym i w przekroju normalnym.6
T-W-2Definicje, typy i klasyfikacja węzłów drogowych. Zalecenia dotyczące typu skrzyżowania i węzła. Zakres stosowania poszczególnych typów węzłów. Postępowanie prawne w sprawie wydania decyzji zrid, pozwolenie wejścia na budowę. Typy łącznic i ich charakterystyka. Jezdnie zbierająco – rozprowadzające i obszary przeplatania. Wyjazdy i wjazdy na jezdnie główne, łącznice i jezdnie zbierająco – rozprowadzające. Miejsca obsługi podróżnych. Ocena i wybór wariantów rozwiązań projektowych węzłów.33
T-W-3Organizacja ruchu na drogach szybkiego ruchu i węzłach drogowych. Podstawowa infrastruktura techniczna w przekroju ulicznym. Podstawy ochrony środowiska w projektowaniu dróg i ulic.6
45

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych.45
A-P-2Wykonanie wizji lokalnej na wybranym skrzyżowaniu skanalizowanym wraz z pomiarami natężenia ruchu3
A-P-3Wykonanie projektu i doskonalenie umiejętności posługiwania się wybranym programem CAD36
A-P-4Konsultacje3
A-P-5Udział w zaliczenie projektu3
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych.45
A-W-2Samodzielne ugruntowanie wiedzy z zakresu treści wykładów.12
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.27
A-W-4Konsultacje3
A-W-5Udział w egzaminie.3
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_DUL/D/08_W01Ma wiedzę dotyczącą wytycznych technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów. Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W06Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia przyporządkowane do kierunku budownictwo
B_2A_W09Zna i rozumie zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu budownictwa
B_2A_W10Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną dotyczącą standardów i norm technicznych właściwych dla studiowanej specjalności
B_2A_W13Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie. Zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości w zakresie budownictwa
Cel przedmiotuC-1Znajomość klasyfikacji dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych.
C-2Umiejętność projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych z wykorzystaniem programów komputerowych typu CAD.
Treści programoweT-W-1Treści programowe i zasady przeprowadzenia egzaminu. Definicje i charakterystyka ogólna dróg szybkiego ruchu. Zasady projektowania dróg szybkiego ruchu w planie, w profilu podłużnym i w przekroju normalnym.
T-W-2Definicje, typy i klasyfikacja węzłów drogowych. Zalecenia dotyczące typu skrzyżowania i węzła. Zakres stosowania poszczególnych typów węzłów. Postępowanie prawne w sprawie wydania decyzji zrid, pozwolenie wejścia na budowę. Typy łącznic i ich charakterystyka. Jezdnie zbierająco – rozprowadzające i obszary przeplatania. Wyjazdy i wjazdy na jezdnie główne, łącznice i jezdnie zbierająco – rozprowadzające. Miejsca obsługi podróżnych. Ocena i wybór wariantów rozwiązań projektowych węzłów.
T-W-3Organizacja ruchu na drogach szybkiego ruchu i węzłach drogowych. Podstawowa infrastruktura techniczna w przekroju ulicznym. Podstawy ochrony środowiska w projektowaniu dróg i ulic.
T-P-1Omówienie celu, zakresu i zasad zaliczenia ćwiczeń projektowych. Zawartość opisowej i rysunkowej części projektu. Typy i charakterystyka map cyfrowych. Cyfrowy model terenu w programie CAD. Projekt węzła w planie. Dobór typu węzła. Rozwiązania koncepcyjne. Projekt węzła w profilu podłużnym. Wyjazdy i wjazdy. Łącznice. Przejezdność na elementach węzła. Przekroje normalne na węźle. Szczegóły konstrukcyjne elementów węzła i konstrukcji nawierzchni. Organizacja ruchu na węźle.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Metody programowe z użyciem komputera i praktyczne
M-2Wykład multimedialny, problemowy, aktywizujący
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych na podstawie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma minimalną wiedzę dotyczącą wytycznych technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_DUL/D/08_U01Potrafi sklasyfikować drogi szybkiego ruchu i węzły drogowe oraz sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD zgodnie z zadaną specyfikacją.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U18Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
B_2A_U22Potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą również aspekty pozatechniczne, zaprojektować złożony obiekt budowlany lub proces technologiczny oraz określić co najmniej w części, sposób jego realizacji, używając właściwych metod, technik i narzędzi stosowanych w budownictwie
B_2A_U07Potrafi korzystać z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych w celu wyszukiwania użytecznych informacji, komunikacji oraz pozyskiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora procesów budowlanych
B_2A_U08Potrafi sporządzić dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów CAD
B_2A_U14Potrafi dokonać klasyfikacji prostych i złożonych obiektów budowlanych
B_2A_U21Potrafi zwymiarować detale konstrukcyjne w różnych obiektach budowlanych typowych dla działalności zawodowej związanej ze studiowanym kierunkiem budownictwo
Cel przedmiotuC-1Znajomość klasyfikacji dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych.
C-2Umiejętność projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych z wykorzystaniem programów komputerowych typu CAD.
Treści programoweT-W-1Treści programowe i zasady przeprowadzenia egzaminu. Definicje i charakterystyka ogólna dróg szybkiego ruchu. Zasady projektowania dróg szybkiego ruchu w planie, w profilu podłużnym i w przekroju normalnym.
T-W-2Definicje, typy i klasyfikacja węzłów drogowych. Zalecenia dotyczące typu skrzyżowania i węzła. Zakres stosowania poszczególnych typów węzłów. Postępowanie prawne w sprawie wydania decyzji zrid, pozwolenie wejścia na budowę. Typy łącznic i ich charakterystyka. Jezdnie zbierająco – rozprowadzające i obszary przeplatania. Wyjazdy i wjazdy na jezdnie główne, łącznice i jezdnie zbierająco – rozprowadzające. Miejsca obsługi podróżnych. Ocena i wybór wariantów rozwiązań projektowych węzłów.
T-W-3Organizacja ruchu na drogach szybkiego ruchu i węzłach drogowych. Podstawowa infrastruktura techniczna w przekroju ulicznym. Podstawy ochrony środowiska w projektowaniu dróg i ulic.
T-P-1Omówienie celu, zakresu i zasad zaliczenia ćwiczeń projektowych. Zawartość opisowej i rysunkowej części projektu. Typy i charakterystyka map cyfrowych. Cyfrowy model terenu w programie CAD. Projekt węzła w planie. Dobór typu węzła. Rozwiązania koncepcyjne. Projekt węzła w profilu podłużnym. Wyjazdy i wjazdy. Łącznice. Przejezdność na elementach węzła. Przekroje normalne na węźle. Szczegóły konstrukcyjne elementów węzła i konstrukcji nawierzchni. Organizacja ruchu na węźle.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Metody programowe z użyciem komputera i praktyczne
M-2Wykład multimedialny, problemowy, aktywizujący
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych na podstawie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student z trudnością potrafi sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD zgodnie z zadaną specyfikacją
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_DUL/D/08_K01Jest gotowy do samodzielnej pracy projektowej, z uwzględnieniem wpływu działalności inżynierskiej na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K03Jest gotów do podejmowania refleksji nad pozatechnicznymi aspektami i skutkami działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko w powiązaniu z odpowiedzialnością za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Znajomość klasyfikacji dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych.
C-2Umiejętność projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych z wykorzystaniem programów komputerowych typu CAD.
Treści programoweT-W-1Treści programowe i zasady przeprowadzenia egzaminu. Definicje i charakterystyka ogólna dróg szybkiego ruchu. Zasady projektowania dróg szybkiego ruchu w planie, w profilu podłużnym i w przekroju normalnym.
T-W-2Definicje, typy i klasyfikacja węzłów drogowych. Zalecenia dotyczące typu skrzyżowania i węzła. Zakres stosowania poszczególnych typów węzłów. Postępowanie prawne w sprawie wydania decyzji zrid, pozwolenie wejścia na budowę. Typy łącznic i ich charakterystyka. Jezdnie zbierająco – rozprowadzające i obszary przeplatania. Wyjazdy i wjazdy na jezdnie główne, łącznice i jezdnie zbierająco – rozprowadzające. Miejsca obsługi podróżnych. Ocena i wybór wariantów rozwiązań projektowych węzłów.
T-W-3Organizacja ruchu na drogach szybkiego ruchu i węzłach drogowych. Podstawowa infrastruktura techniczna w przekroju ulicznym. Podstawy ochrony środowiska w projektowaniu dróg i ulic.
T-P-1Omówienie celu, zakresu i zasad zaliczenia ćwiczeń projektowych. Zawartość opisowej i rysunkowej części projektu. Typy i charakterystyka map cyfrowych. Cyfrowy model terenu w programie CAD. Projekt węzła w planie. Dobór typu węzła. Rozwiązania koncepcyjne. Projekt węzła w profilu podłużnym. Wyjazdy i wjazdy. Łącznice. Przejezdność na elementach węzła. Przekroje normalne na węźle. Szczegóły konstrukcyjne elementów węzła i konstrukcji nawierzchni. Organizacja ruchu na węźle.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Metody programowe z użyciem komputera i praktyczne
M-2Wykład multimedialny, problemowy, aktywizujący
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych na podstawie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w minimalnym stopniu zdaje sobie sprawę ze skutków działalności inżynierskiej na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0