Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N2)

Sylabus przedmiotu Fundamenty specjalne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fundamenty specjalne
Specjalność Technologia i Organizacja Budownictwa
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Kozłowski <Tomasz.Kozlowski@zut.edu.pl>, Krzysztof Żarkiewicz <Krzysztof.Zarkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 9 0,80,56zaliczenie
projektyP3 9 1,20,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mechanika gruntów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność projektowania posadowienia w złożnych warunkach

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zabezpieczenie głębokiego wykopu pod przyszły fundament, posadowienie pośrednie fundamentu9
9
wykłady
T-W-1Kategorie geotechniczne. Fundamnety na palach, studniach i kesonach. Wzmacnianie fundamentów istniejących.9
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2wykonanie projektu22
A-P-3konsultacje4
A-P-4zaliczenie1
36
wykłady
A-W-1wykład9
A-W-2bieżące utrwalanie i analizowanie treści wykładowych13
A-W-3zaliczenie1
A-W-4konsultacje1
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów na podstawie sprawozdań
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/T/D/12_W01
Student zna i rozumie zakres budownictwa związany z fundamentami specjalnymi.
B_2A_W13, B_2A_W01C-1T-W-1, T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/T/D/12_U01
Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
B_2A_U11, B_2A_U25, B_2A_U01, B_2A_U02, B_2A_U09, B_2A_U14, B_2A_U21C-1T-W-1, T-P-1M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/T/D/12_K01
Student jest gotów zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
B_2A_K01, B_2A_K02, B_2A_K05C-1T-W-1M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/T/D/12_W01
Student zna i rozumie zakres budownictwa związany z fundamentami specjalnymi.
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę na temat posadowienia budowli i fundamentów specjalnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/T/D/12_U01
Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
2,0
3,0student potrafi zaprojektować podstawowe elementy posadowienia budowli
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/T/D/12_K01
Student jest gotów zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
2,0
3,0student potrafi zaprojektować podstawowe elementy posadowienia budowli lub wału przeciwpowodziowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Z. Wiłun, Zarys geotechniki, WKiŁ, Warszawa, 2005
  2. E. Dembicki i in., Fundamentowanie I i II, Arkady, Warszawa, 1989
  3. Garwacka - Piórkowska St., Cios I., Projektowanie typowych fundamentów bezpośrednich i konstrukcji oporowych z uwzględnieniem Eurokodów wraz z przykładami, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Tomasz Kozłowski, Geotechnika w infrastrukturze komunikacyjnej na przykładzie budowy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju, Inżyneiria Morska i Geotechnika, Gdańsk, 2016, 6/2016
  2. Tomasz Kozłowski, Zabezpieczenie wykopu przy budowie Filharmonii w Szczecinie, Inżynieria Morska i Geotechnika, Gdańsk, 2013, 4/2013

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zabezpieczenie głębokiego wykopu pod przyszły fundament, posadowienie pośrednie fundamentu9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kategorie geotechniczne. Fundamnety na palach, studniach i kesonach. Wzmacnianie fundamentów istniejących.9
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2wykonanie projektu22
A-P-3konsultacje4
A-P-4zaliczenie1
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1wykład9
A-W-2bieżące utrwalanie i analizowanie treści wykładowych13
A-W-3zaliczenie1
A-W-4konsultacje1
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/T/D/12_W01Student zna i rozumie zakres budownictwa związany z fundamentami specjalnymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W13Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie. Zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości w zakresie budownictwa
B_2A_W01Zna i rozumie zaawansowaną i pogłębioną teoretycznie wiedzę z zakresu matematyki i innych obszarów nauki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa
Cel przedmiotuC-1Umiejętność projektowania posadowienia w złożnych warunkach
Treści programoweT-W-1Kategorie geotechniczne. Fundamnety na palach, studniach i kesonach. Wzmacnianie fundamentów istniejących.
T-P-1Zabezpieczenie głębokiego wykopu pod przyszły fundament, posadowienie pośrednie fundamentu
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów na podstawie sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę na temat posadowienia budowli i fundamentów specjalnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/T/D/12_U01Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U11Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z budownictwem oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
B_2A_U25Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
B_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
B_2A_U02Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku obcym
B_2A_U09Potrafi, stosownie do problemu badawczego, formułować założenia dotyczące eksperymentów, w tym pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki, dokonywać krytycznej analizy oraz wyciągać wnioski
B_2A_U14Potrafi dokonać klasyfikacji prostych i złożonych obiektów budowlanych
B_2A_U21Potrafi zwymiarować detale konstrukcyjne w różnych obiektach budowlanych typowych dla działalności zawodowej związanej ze studiowanym kierunkiem budownictwo
Cel przedmiotuC-1Umiejętność projektowania posadowienia w złożnych warunkach
Treści programoweT-W-1Kategorie geotechniczne. Fundamnety na palach, studniach i kesonach. Wzmacnianie fundamentów istniejących.
T-P-1Zabezpieczenie głębokiego wykopu pod przyszły fundament, posadowienie pośrednie fundamentu
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi zaprojektować podstawowe elementy posadowienia budowli
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/T/D/12_K01Student jest gotów zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Jest gotów do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań służących realizacji podjętego zadania inżynierskiego, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji
B_2A_K02Jest gotów do inspirowania i organizowania procesu doskonalenia własnego warsztatu zawodowego, a także innych osób
B_2A_K05Jest gotów do podejmowania decyzji w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Umiejętność projektowania posadowienia w złożnych warunkach
Treści programoweT-W-1Kategorie geotechniczne. Fundamnety na palach, studniach i kesonach. Wzmacnianie fundamentów istniejących.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi zaprojektować podstawowe elementy posadowienia budowli lub wału przeciwpowodziowego
3,5
4,0
4,5
5,0