Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N2)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie jakością na budowie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie jakością na budowie
Specjalność Technologia i Organizacja Budownictwa
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Ogólnego
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesława Cieślewicz <Wieslawa.Cieslewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 18 1,10,56egzamin
projektyP3 9 0,90,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs Budownictwa ogólnego
W-2Ukończony kurs Organizacji przedsiębiorstw budowlanych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z procedurami jakości zgodnie z normą ISO-9001: 2008
C-2Sporządzanie Księgi jakości i planów jakości dla różnych rodzajów robót budowlanych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Opracowanie Księgi jakości dla firmy budowlanej o określonej specjalności wraz z mapą procesów oraz planem jakości dla wybranego rodzaju robót.8
T-P-2Zaliczenie projektu1
9
wykłady
T-W-1Podstawowe definicje i pojęcia normy ISO 9001: 20152
T-W-2Zasady budowy systemu jakości w firmie budowlanej3
T-W-3Procedury systemu jakości wg. normy ISO 9001 : 2015 w odniesieniu do firmy budowlanej3
T-W-4Plan jakości jako podstawowe narzędzie egzekwowania jakości w firmie budowlanej3
T-W-5Interpretacja wymogów normy ISO 9001 : 2015 w odniesieniu do firmy budowlanej – klauzula 4 i 52
T-W-6Interpretacja wymogów normy ISO 9001 : 2015 w odniesieniu do firmy budowlanej – klauzula 6 i 72
T-W-7Interpretacja wymogów normy ISO 9001 : 2015 w odniesieniu do firmy budowlanej – klauzula 82
T-W-8Zasady opracowania Księgi jakości dla firmy budowlanej1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1udział w zajeciach9
A-P-2samodzielna praca przy projekcie11
A-P-3przygotowanie do zaliczenia2
A-P-4udział w konsultacjach4
A-P-5zaliczenie1
27
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach18
A-W-2przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3egzamin3
A-W-4udział w konsultacjach4
33

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/T/D/11_W01
Zna procedury systemu zarządzania jakością oraz formułuje plany jakości robót budowlanych
B_2A_W05, B_2A_W06C-2, C-1T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/T/D/11_U01
Opracowuje plan jakości dla różnych rodzjów robót budowlanych
B_2A_U23C-2, C-1T-W-3M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/T/D/11_K01
Jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za pracę własną i wspólnie realizowane zadania. Ma świadomość profesjonalnego zachowania i przestrzegania etyki zawodowej.
B_2A_K07C-2T-W-6, T-W-7, T-W-5M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/T/D/11_W01
Zna procedury systemu zarządzania jakością oraz formułuje plany jakości robót budowlanych
2,0
3,0zaliczenie testu w 60%, zna normę jakościową ISO 9001
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/T/D/11_U01
Opracowuje plan jakości dla różnych rodzjów robót budowlanych
2,0
3,0zna procedury systemowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/T/D/11_K01
Jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za pracę własną i wspólnie realizowane zadania. Ma świadomość profesjonalnego zachowania i przestrzegania etyki zawodowej.
2,0
3,0Ma świadomość odpowiedzialności przy realizacji zadań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wawak Sławomir, Zarządzanie jakością – teoria i praktyka, Hellion, 2002
  2. Praca zbiorowa, English for construction managers and engineering. Part 8: Quality management in construction, Poltext, Warszawa, 2009
  3. Praca zbiorowa, ISO 9000:2005 Quality management systems - Fundamentals and vocabulary, 2005
  4. Praca zbiorowa, ISO 9001:2008 Quality management systems - Requirements, 2008
  5. Praca zbiorowa, ISO 9004:2000 Quality management systems- Guidelines for performance improvements, 2004
  6. Praca zbiorowa, ISO 19011:2002 Guidelines on Quality and/or Environmental Management Systems Auditing, 2002
  7. W. Cieślewicz, Wpływ systemow zarządzania jakością na konkurencyjność przedsiębiorstw, Univ. Technol. Stetin, Oeconomica, ZUT Szczecin, 2011, 291(65)

Literatura dodatkowa

  1. Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością, teoria i praktyka, Wyd.Naukowe PWN, Warszawa, 2005
  2. Hamrol A., Zarządzanie jakością z przykładami, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  3. Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2002
  4. Pacana A., Stadnicka D., Systemy zarządzania jakością zgodne z ISO 9001 wdrażanie, auditowanie i doskonalenie., Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2009

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie Księgi jakości dla firmy budowlanej o określonej specjalności wraz z mapą procesów oraz planem jakości dla wybranego rodzaju robót.8
T-P-2Zaliczenie projektu1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe definicje i pojęcia normy ISO 9001: 20152
T-W-2Zasady budowy systemu jakości w firmie budowlanej3
T-W-3Procedury systemu jakości wg. normy ISO 9001 : 2015 w odniesieniu do firmy budowlanej3
T-W-4Plan jakości jako podstawowe narzędzie egzekwowania jakości w firmie budowlanej3
T-W-5Interpretacja wymogów normy ISO 9001 : 2015 w odniesieniu do firmy budowlanej – klauzula 4 i 52
T-W-6Interpretacja wymogów normy ISO 9001 : 2015 w odniesieniu do firmy budowlanej – klauzula 6 i 72
T-W-7Interpretacja wymogów normy ISO 9001 : 2015 w odniesieniu do firmy budowlanej – klauzula 82
T-W-8Zasady opracowania Księgi jakości dla firmy budowlanej1
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1udział w zajeciach9
A-P-2samodzielna praca przy projekcie11
A-P-3przygotowanie do zaliczenia2
A-P-4udział w konsultacjach4
A-P-5zaliczenie1
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach18
A-W-2przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3egzamin3
A-W-4udział w konsultacjach4
33
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/T/D/11_W01Zna procedury systemu zarządzania jakością oraz formułuje plany jakości robót budowlanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W05Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu wybranych zagadnień związanych z budownictwem
B_2A_W06Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia przyporządkowane do kierunku budownictwo
Cel przedmiotuC-2Sporządzanie Księgi jakości i planów jakości dla różnych rodzajów robót budowlanych
C-1Zapoznanie z procedurami jakości zgodnie z normą ISO-9001: 2008
Treści programoweT-W-1Podstawowe definicje i pojęcia normy ISO 9001: 2015
T-W-2Zasady budowy systemu jakości w firmie budowlanej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zaliczenie testu w 60%, zna normę jakościową ISO 9001
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/T/D/11_U01Opracowuje plan jakości dla różnych rodzjów robót budowlanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U23Potrafi ocenić podstawowe parametry: czas, koszt, jakość przy realizacji przedsięwzięć budowlanych i wdrożyć odpowiednie działania korygujące
Cel przedmiotuC-2Sporządzanie Księgi jakości i planów jakości dla różnych rodzajów robót budowlanych
C-1Zapoznanie z procedurami jakości zgodnie z normą ISO-9001: 2008
Treści programoweT-W-3Procedury systemu jakości wg. normy ISO 9001 : 2015 w odniesieniu do firmy budowlanej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna procedury systemowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/T/D/11_K01Jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za pracę własną i wspólnie realizowane zadania. Ma świadomość profesjonalnego zachowania i przestrzegania etyki zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K07Jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami etyki
Cel przedmiotuC-2Sporządzanie Księgi jakości i planów jakości dla różnych rodzajów robót budowlanych
Treści programoweT-W-6Interpretacja wymogów normy ISO 9001 : 2015 w odniesieniu do firmy budowlanej – klauzula 6 i 7
T-W-7Interpretacja wymogów normy ISO 9001 : 2015 w odniesieniu do firmy budowlanej – klauzula 8
T-W-5Interpretacja wymogów normy ISO 9001 : 2015 w odniesieniu do firmy budowlanej – klauzula 4 i 5
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość odpowiedzialności przy realizacji zadań
3,5
4,0
4,5
5,0