Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N2)

Sylabus przedmiotu Komputerowe wspomaganie zarządzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komputerowe wspomaganie zarządzania
Specjalność Technologia i Organizacja Budownictwa
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu
Nauczyciel odpowiedzialny Elzbieta Freidenberg <Elzbieta.Freidenberg@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 18 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość obsługi komputera.
W-2Podstawowa znajomość filozofii pracy w arkuszu kalkulacyjnym.
W-3Znajomość zagadnień związanych z technologią robót budowlanych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotować studenta do samodzielnego tworzenia zestawień księgowych.
C-2Analiza numeryczna zagadnień ekonomicznych
C-3Przygotowanie do samodzielnego tworzenia harmonogramów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wstep do wybranych metod programowania matematycznego. Wprowadzenie do środowiska MathCad i wprowadzenie zaawansowanych, wbudowanych funkcji arkusza kalkulacyjnego.2
T-L-2Metody wspomagające podejmowanie optymalnych decyzji: programowanie liniowe, całkowitoliczbowe i zero - jedynkowe.2
T-L-3Zagadnienia transportowe2
T-L-4Wykorzystanie algorytmów sieciowych do obliczenia sprawności (przepustowości) sieci (np. sieci komunikacyjnej lub wodociągowej)2
T-L-5Badania operacyjne pomagające w ustaleniu kiedy i w jakiej ilości zamówić lub wyprodukować dany towar. (Teoria zapasów).2
T-L-6Zarządzanie projektem (CPM, PERT, wykres Gantta)4
T-L-7Modelowanie zjawisk w oparciu o obserwowane zmiany w czasie (analiza szeregów czasowych).2
T-L-8Narzędzia i zasady wspomagające tworzenie pozytywnego wizerunku dokumentu, prezentacji, pracy.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie projektu w arkuszu kalkulacyjnym.10
A-L-3Przygotowanie szablonu edytorskiego do pracy dyplomowej. Zarządzanie nagłówkami, spisem treści, literaturą podaną w bazie danych.10
A-L-4Zrobienie harmononogramu robót budowlanych parterowego domu jednorodzinnego o powierzchni 100 m2.18
A-L-5Konsultacje2
A-L-6Uczestnictwo w konsultacjach2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Nauka poprzez rozwiązywanie konkretnych zagadnień związanych z zarządzaniem w budownictwie. Obsługa baz danych na przykładzie kosztorysów budowlanych. Generowanie raportów, pozwalających dokonać analizy decyzyjnej, zindentyfikować zużycie materiałów, zarządzać zasobami ludzkimi.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zadania podsumowującego, dotyczącego przedstawianych zagadnień.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/T/D/10_W01
Posługuje się zagadnieniami optymalizacji, wspomagającymi proces decyzyjny.
B_2A_W07C-3, C-2, C-1T-L-8, T-L-5, T-L-2, T-L-1, T-L-7, T-L-4, T-L-3, T-L-6M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/T/D/10_U01
Potrafi ocenić pod względem wiarygodności informacje z zasobów Internetowych. Umie je wykorzystać zgodnie z prawami autorskimi. Potrafi poprawnie zaprojektować harmonogram robót budowlanych, zna narzędzia używane do śledzenia i korygowania harmonogramów.
B_2A_U07, B_2A_U23C-3, C-2, C-1T-L-8, T-L-5, T-L-2, T-L-1, T-L-7, T-L-4, T-L-3, T-L-6M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/T/D/10_K01
Identyfikuje konieczność ustawicznego dokształcania się.
B_2A_K06C-3, C-2, C-1T-L-8, T-L-5, T-L-2, T-L-1, T-L-7, T-L-4, T-L-3, T-L-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/T/D/10_W01
Posługuje się zagadnieniami optymalizacji, wspomagającymi proces decyzyjny.
2,0
3,0Student potrafi odtworzyć wszystkie przedstawiane zadania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/T/D/10_U01
Potrafi ocenić pod względem wiarygodności informacje z zasobów Internetowych. Umie je wykorzystać zgodnie z prawami autorskimi. Potrafi poprawnie zaprojektować harmonogram robót budowlanych, zna narzędzia używane do śledzenia i korygowania harmonogramów.
2,0
3,0Student samodzielnie potrafi korzystać z matematycznych programów obliczeniowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/T/D/10_K01
Identyfikuje konieczność ustawicznego dokształcania się.
2,0
3,0Student aktywnie uczestniczy w zajęciach i jest otwarty na współpracę.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. John Walkenbach, Excel 2010 PL. Biblia, Helion, 2011, 9788324628629 / 978-83-246-2862-9
  2. Sebastian Wilczewski, MS Project 2007 i MS Project Server 2007. Efektywne zarządzanie projektami, Helion, 2008, 8324612122 / 83-246-1212-2

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wstep do wybranych metod programowania matematycznego. Wprowadzenie do środowiska MathCad i wprowadzenie zaawansowanych, wbudowanych funkcji arkusza kalkulacyjnego.2
T-L-2Metody wspomagające podejmowanie optymalnych decyzji: programowanie liniowe, całkowitoliczbowe i zero - jedynkowe.2
T-L-3Zagadnienia transportowe2
T-L-4Wykorzystanie algorytmów sieciowych do obliczenia sprawności (przepustowości) sieci (np. sieci komunikacyjnej lub wodociągowej)2
T-L-5Badania operacyjne pomagające w ustaleniu kiedy i w jakiej ilości zamówić lub wyprodukować dany towar. (Teoria zapasów).2
T-L-6Zarządzanie projektem (CPM, PERT, wykres Gantta)4
T-L-7Modelowanie zjawisk w oparciu o obserwowane zmiany w czasie (analiza szeregów czasowych).2
T-L-8Narzędzia i zasady wspomagające tworzenie pozytywnego wizerunku dokumentu, prezentacji, pracy.2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie projektu w arkuszu kalkulacyjnym.10
A-L-3Przygotowanie szablonu edytorskiego do pracy dyplomowej. Zarządzanie nagłówkami, spisem treści, literaturą podaną w bazie danych.10
A-L-4Zrobienie harmononogramu robót budowlanych parterowego domu jednorodzinnego o powierzchni 100 m2.18
A-L-5Konsultacje2
A-L-6Uczestnictwo w konsultacjach2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/T/D/10_W01Posługuje się zagadnieniami optymalizacji, wspomagającymi proces decyzyjny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W07Zna i rozumie zasady zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi w aspekcie techniczno-ekonomicznym
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie do samodzielnego tworzenia harmonogramów
C-2Analiza numeryczna zagadnień ekonomicznych
C-1Przygotować studenta do samodzielnego tworzenia zestawień księgowych.
Treści programoweT-L-8Narzędzia i zasady wspomagające tworzenie pozytywnego wizerunku dokumentu, prezentacji, pracy.
T-L-5Badania operacyjne pomagające w ustaleniu kiedy i w jakiej ilości zamówić lub wyprodukować dany towar. (Teoria zapasów).
T-L-2Metody wspomagające podejmowanie optymalnych decyzji: programowanie liniowe, całkowitoliczbowe i zero - jedynkowe.
T-L-1Wstep do wybranych metod programowania matematycznego. Wprowadzenie do środowiska MathCad i wprowadzenie zaawansowanych, wbudowanych funkcji arkusza kalkulacyjnego.
T-L-7Modelowanie zjawisk w oparciu o obserwowane zmiany w czasie (analiza szeregów czasowych).
T-L-4Wykorzystanie algorytmów sieciowych do obliczenia sprawności (przepustowości) sieci (np. sieci komunikacyjnej lub wodociągowej)
T-L-3Zagadnienia transportowe
T-L-6Zarządzanie projektem (CPM, PERT, wykres Gantta)
Metody nauczaniaM-1Nauka poprzez rozwiązywanie konkretnych zagadnień związanych z zarządzaniem w budownictwie. Obsługa baz danych na przykładzie kosztorysów budowlanych. Generowanie raportów, pozwalających dokonać analizy decyzyjnej, zindentyfikować zużycie materiałów, zarządzać zasobami ludzkimi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zadania podsumowującego, dotyczącego przedstawianych zagadnień.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi odtworzyć wszystkie przedstawiane zadania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/T/D/10_U01Potrafi ocenić pod względem wiarygodności informacje z zasobów Internetowych. Umie je wykorzystać zgodnie z prawami autorskimi. Potrafi poprawnie zaprojektować harmonogram robót budowlanych, zna narzędzia używane do śledzenia i korygowania harmonogramów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U07Potrafi korzystać z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych w celu wyszukiwania użytecznych informacji, komunikacji oraz pozyskiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora procesów budowlanych
B_2A_U23Potrafi ocenić podstawowe parametry: czas, koszt, jakość przy realizacji przedsięwzięć budowlanych i wdrożyć odpowiednie działania korygujące
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie do samodzielnego tworzenia harmonogramów
C-2Analiza numeryczna zagadnień ekonomicznych
C-1Przygotować studenta do samodzielnego tworzenia zestawień księgowych.
Treści programoweT-L-8Narzędzia i zasady wspomagające tworzenie pozytywnego wizerunku dokumentu, prezentacji, pracy.
T-L-5Badania operacyjne pomagające w ustaleniu kiedy i w jakiej ilości zamówić lub wyprodukować dany towar. (Teoria zapasów).
T-L-2Metody wspomagające podejmowanie optymalnych decyzji: programowanie liniowe, całkowitoliczbowe i zero - jedynkowe.
T-L-1Wstep do wybranych metod programowania matematycznego. Wprowadzenie do środowiska MathCad i wprowadzenie zaawansowanych, wbudowanych funkcji arkusza kalkulacyjnego.
T-L-7Modelowanie zjawisk w oparciu o obserwowane zmiany w czasie (analiza szeregów czasowych).
T-L-4Wykorzystanie algorytmów sieciowych do obliczenia sprawności (przepustowości) sieci (np. sieci komunikacyjnej lub wodociągowej)
T-L-3Zagadnienia transportowe
T-L-6Zarządzanie projektem (CPM, PERT, wykres Gantta)
Metody nauczaniaM-1Nauka poprzez rozwiązywanie konkretnych zagadnień związanych z zarządzaniem w budownictwie. Obsługa baz danych na przykładzie kosztorysów budowlanych. Generowanie raportów, pozwalających dokonać analizy decyzyjnej, zindentyfikować zużycie materiałów, zarządzać zasobami ludzkimi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zadania podsumowującego, dotyczącego przedstawianych zagadnień.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student samodzielnie potrafi korzystać z matematycznych programów obliczeniowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/T/D/10_K01Identyfikuje konieczność ustawicznego dokształcania się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K06Jest gotów do podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w budownictwie
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie do samodzielnego tworzenia harmonogramów
C-2Analiza numeryczna zagadnień ekonomicznych
C-1Przygotować studenta do samodzielnego tworzenia zestawień księgowych.
Treści programoweT-L-8Narzędzia i zasady wspomagające tworzenie pozytywnego wizerunku dokumentu, prezentacji, pracy.
T-L-5Badania operacyjne pomagające w ustaleniu kiedy i w jakiej ilości zamówić lub wyprodukować dany towar. (Teoria zapasów).
T-L-2Metody wspomagające podejmowanie optymalnych decyzji: programowanie liniowe, całkowitoliczbowe i zero - jedynkowe.
T-L-1Wstep do wybranych metod programowania matematycznego. Wprowadzenie do środowiska MathCad i wprowadzenie zaawansowanych, wbudowanych funkcji arkusza kalkulacyjnego.
T-L-7Modelowanie zjawisk w oparciu o obserwowane zmiany w czasie (analiza szeregów czasowych).
T-L-4Wykorzystanie algorytmów sieciowych do obliczenia sprawności (przepustowości) sieci (np. sieci komunikacyjnej lub wodociągowej)
T-L-3Zagadnienia transportowe
T-L-6Zarządzanie projektem (CPM, PERT, wykres Gantta)
Metody nauczaniaM-1Nauka poprzez rozwiązywanie konkretnych zagadnień związanych z zarządzaniem w budownictwie. Obsługa baz danych na przykładzie kosztorysów budowlanych. Generowanie raportów, pozwalających dokonać analizy decyzyjnej, zindentyfikować zużycie materiałów, zarządzać zasobami ludzkimi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student aktywnie uczestniczy w zajęciach i jest otwarty na współpracę.
3,5
4,0
4,5
5,0