Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N2)

Sylabus przedmiotu Złożone konstrukcje metalowe 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Złożone konstrukcje metalowe 2
Specjalność Technologia i Organizacja Budownictwa
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Pełka-Sawenko <Agnieszka.Pelka-Sawenko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Wróblewski <Tomasz.Wroblewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 27 2,20,44zaliczenie
wykładyW2 18 1,80,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień omawianych w ramach przedmiotów "Konstrukcje metalowe", "Konstrukcje metalowe II" oraz "Złożone konstrukcje metalowe"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania i konstruowania złożonych obiektów budownictwa stalowego, takich jak: hale stalowe, estakady suwnicowe, przekrycia dużych rozpiętości, z omówieniem procedur normowych
C-2Ugruntowanie wśród studentów zasad opracowywania dokumentacji rysunkowej złożonych budowlanych konstrukcji metalowych, z uwzględnieniem wybranych programów CAD
C-3Rozwijanie umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów związanych z budownictwem stalowym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt stalowej estakady suwnicowej. Zakres projektu: obliczenia statyczno – wytrzymałościowe słupów oraz belek estakady, stężeń międzysłupowych oraz wybranych węzłów konstrukcyjno – montażowych; wstępne określenie wymiarów fundamentu.18
T-P-2Rysunek złożeniowy estakady, rysunek roboczy warsztatowy słupa i belki, rysunki robocze montażowe: połączenie belki ze słupem i połączenie słupa z fundamentem; zestawienie stali dla słupa lub belki.9
27
wykłady
T-W-1Zasady projektowania złożonych stalowych ustrojów konstrukcyjnych: – hale stalowe (obliczanie układów przestrzennych, technologiczność węzłów konstrukcyjno-montażowych); – estakady i belki podsuwnicowe (podstawy obliczania, węzły konstrukcyjne); – analiza plastyczna konstrukcji (pojęcia podstawowe, plastyczna redystrybucja sił); – przekrycia dużych rozpiętości (rodzaje, zastosowania, podstawy obliczania, węzły konstrukcyjne).18
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych27
A-P-2Praca własna nad projektem33
A-P-3Zaliczenie projektu3
A-P-4Konsultacje4
67
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu (praca własna)32
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie3
53

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda projektów
M-4Objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: Końcowy egzamin pisemny testowy oraz egzamin ustny
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia: Końcowe zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/T/D/07_W01
Student zna określone złożone obiekty budownictwa metalowego (hale, estakady, przekrycia dużych rozpiętości) oraz zaproponować ich rozwiązania konstrukcyjno-technologiczne zapewniające odpowiedni stopień bezpieczeństwa oraz technologiczności
B_2A_W05C-1, C-2T-P-1, T-W-1M-2, M-1, M-3S-1
B_2A_N2/T/D/07_W02
Student zna różne metody analizy, konstruowania i wymiarowania składowych elementow określonych złożonych konstrukcji metalowych, z wykorzystaniem norm technicznych związanych z projektowaniem złożonych konstrukcji metalowych
B_2A_W08, B_2A_W10C-1, C-2, C-3T-P-1, T-W-1M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/T/D/07_U01
Student umie sporządzić dokumentację rysunkową złożonych konstrukcji stalowych (hale, estakady)
B_2A_U08C-2T-P-2M-3S-2
B_2A_N2/T/D/07_U02
Student potrafi zdefiniować i zestawić obciążenia działające na złożone obiekty budownictwa metalowego, a następnie zaprojektować elementy złożonych konstrukcji metalowych (hale, estakady, przekrycia dużych rozpiętości) oraz ich węzły konstrukcyjno-montażowe
B_2A_U15, B_2A_U20, B_2A_U21C-1T-P-1, T-W-1M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/T/D/07_K01
Student jest gotowy do pogłębiania wiedzy inżynierskiej i jest świadomy odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników swojej pracy
B_2A_K01, B_2A_K02, B_2A_K06C-1, C-2T-P-2, T-P-1M-4, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/T/D/07_W01
Student zna określone złożone obiekty budownictwa metalowego (hale, estakady, przekrycia dużych rozpiętości) oraz zaproponować ich rozwiązania konstrukcyjno-technologiczne zapewniające odpowiedni stopień bezpieczeństwa oraz technologiczności
2,0
3,0Student umie omówić podstawowe rozwiązania konstrukcyjne wybranych zlożonych obiektów budownictwa stalowego
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_N2/T/D/07_W02
Student zna różne metody analizy, konstruowania i wymiarowania składowych elementow określonych złożonych konstrukcji metalowych, z wykorzystaniem norm technicznych związanych z projektowaniem złożonych konstrukcji metalowych
2,0
3,0Student umie omówić i praktycznie zastosować metodę analizy, konstruowania i wymiarowania hal stalowych przemysłowych oraz estakad suwniczych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/T/D/07_U01
Student umie sporządzić dokumentację rysunkową złożonych konstrukcji stalowych (hale, estakady)
2,0
3,0Student potrafi wykonać rysunki estakady suwniczej w zakresie odwzorowania konstrukcji, bez pełnego opisu łączników oraz detali konstrukcyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_N2/T/D/07_U02
Student potrafi zdefiniować i zestawić obciążenia działające na złożone obiekty budownictwa metalowego, a następnie zaprojektować elementy złożonych konstrukcji metalowych (hale, estakady, przekrycia dużych rozpiętości) oraz ich węzły konstrukcyjno-montażowe
2,0
3,0Student potrafi wymienić i ogólnie omówić obciążenia działające na złożone obiekty budownictwa stalowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/T/D/07_K01
Student jest gotowy do pogłębiania wiedzy inżynierskiej i jest świadomy odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników swojej pracy
2,0
3,0Wykonana praca nie zawiera wyników absurdalnych lub skopiowanych z innych prac
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Biegus Antoni, Stalowe budynki halowe, Arkady, Warszawa, 2003
  2. Kucharczuk W. Labocha S., Hale o konstrukcji stalowej. Poradnik projektanta, Polskie Wydawnictwo Techniczne, 2012
  3. Łubiński Mieczysław i współaut., Konstrukcje metalowe, cz.II, Arkady, Warszawa, 2004
  4. Matysiak Antoni, Budownictwo stalowe: Belki podsuwnicowe, estakady, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Poznań, 1994
  5. Giżejowski M. i inni, Budownictwo ogólne, t.5, Stalowe konstrukcje budynków, projektowanie według eurokodów z przykładami obliczeń, Arkady, Warszawa, 2010, Praca zbiorowa pod kierunkiem Mariana Giżejowskiego
  6. Praca zbiorowa, Eurokod 1, Eurokod 3, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa, 2008
  7. Żmuda Jan, Konstrukcje wsporcze dźwignic, PWN, Warszawa, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Pałkowski Szymon, Konstrukcje stalowe. Wybrane zagadnienia obliczania i projektowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
  2. Kapela Marek, Sieczkowski Józef, Projektowanie konstrukcji budynków wielokondygnacyjnych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2003
  3. Bogucki Władysław, Żyburtowicz Mikołaj, Tablice do projektowania konstrukcji metalowych, Arkady, Warszawa, 2005
  4. Goczek Jerzy, Supeł Łukasz, Gajdziński MIchał, Przykłady obliczeń konstrukcji stalowych, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt stalowej estakady suwnicowej. Zakres projektu: obliczenia statyczno – wytrzymałościowe słupów oraz belek estakady, stężeń międzysłupowych oraz wybranych węzłów konstrukcyjno – montażowych; wstępne określenie wymiarów fundamentu.18
T-P-2Rysunek złożeniowy estakady, rysunek roboczy warsztatowy słupa i belki, rysunki robocze montażowe: połączenie belki ze słupem i połączenie słupa z fundamentem; zestawienie stali dla słupa lub belki.9
27

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasady projektowania złożonych stalowych ustrojów konstrukcyjnych: – hale stalowe (obliczanie układów przestrzennych, technologiczność węzłów konstrukcyjno-montażowych); – estakady i belki podsuwnicowe (podstawy obliczania, węzły konstrukcyjne); – analiza plastyczna konstrukcji (pojęcia podstawowe, plastyczna redystrybucja sił); – przekrycia dużych rozpiętości (rodzaje, zastosowania, podstawy obliczania, węzły konstrukcyjne).18
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych27
A-P-2Praca własna nad projektem33
A-P-3Zaliczenie projektu3
A-P-4Konsultacje4
67
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu (praca własna)32
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie3
53
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/T/D/07_W01Student zna określone złożone obiekty budownictwa metalowego (hale, estakady, przekrycia dużych rozpiętości) oraz zaproponować ich rozwiązania konstrukcyjno-technologiczne zapewniające odpowiedni stopień bezpieczeństwa oraz technologiczności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W05Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu wybranych zagadnień związanych z budownictwem
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania i konstruowania złożonych obiektów budownictwa stalowego, takich jak: hale stalowe, estakady suwnicowe, przekrycia dużych rozpiętości, z omówieniem procedur normowych
C-2Ugruntowanie wśród studentów zasad opracowywania dokumentacji rysunkowej złożonych budowlanych konstrukcji metalowych, z uwzględnieniem wybranych programów CAD
Treści programoweT-P-1Projekt stalowej estakady suwnicowej. Zakres projektu: obliczenia statyczno – wytrzymałościowe słupów oraz belek estakady, stężeń międzysłupowych oraz wybranych węzłów konstrukcyjno – montażowych; wstępne określenie wymiarów fundamentu.
T-W-1Zasady projektowania złożonych stalowych ustrojów konstrukcyjnych: – hale stalowe (obliczanie układów przestrzennych, technologiczność węzłów konstrukcyjno-montażowych); – estakady i belki podsuwnicowe (podstawy obliczania, węzły konstrukcyjne); – analiza plastyczna konstrukcji (pojęcia podstawowe, plastyczna redystrybucja sił); – przekrycia dużych rozpiętości (rodzaje, zastosowania, podstawy obliczania, węzły konstrukcyjne).
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: Końcowy egzamin pisemny testowy oraz egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie omówić podstawowe rozwiązania konstrukcyjne wybranych zlożonych obiektów budownictwa stalowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/T/D/07_W02Student zna różne metody analizy, konstruowania i wymiarowania składowych elementow określonych złożonych konstrukcji metalowych, z wykorzystaniem norm technicznych związanych z projektowaniem złożonych konstrukcji metalowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W08Zna i rozumie zasady analizy, konstruowania i wymiarowania elementów złożonych konstrukcji oraz obiektów budowlanych
B_2A_W10Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną dotyczącą standardów i norm technicznych właściwych dla studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania i konstruowania złożonych obiektów budownictwa stalowego, takich jak: hale stalowe, estakady suwnicowe, przekrycia dużych rozpiętości, z omówieniem procedur normowych
C-2Ugruntowanie wśród studentów zasad opracowywania dokumentacji rysunkowej złożonych budowlanych konstrukcji metalowych, z uwzględnieniem wybranych programów CAD
C-3Rozwijanie umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów związanych z budownictwem stalowym
Treści programoweT-P-1Projekt stalowej estakady suwnicowej. Zakres projektu: obliczenia statyczno – wytrzymałościowe słupów oraz belek estakady, stężeń międzysłupowych oraz wybranych węzłów konstrukcyjno – montażowych; wstępne określenie wymiarów fundamentu.
T-W-1Zasady projektowania złożonych stalowych ustrojów konstrukcyjnych: – hale stalowe (obliczanie układów przestrzennych, technologiczność węzłów konstrukcyjno-montażowych); – estakady i belki podsuwnicowe (podstawy obliczania, węzły konstrukcyjne); – analiza plastyczna konstrukcji (pojęcia podstawowe, plastyczna redystrybucja sił); – przekrycia dużych rozpiętości (rodzaje, zastosowania, podstawy obliczania, węzły konstrukcyjne).
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: Końcowy egzamin pisemny testowy oraz egzamin ustny
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia: Końcowe zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie omówić i praktycznie zastosować metodę analizy, konstruowania i wymiarowania hal stalowych przemysłowych oraz estakad suwniczych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/T/D/07_U01Student umie sporządzić dokumentację rysunkową złożonych konstrukcji stalowych (hale, estakady)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U08Potrafi sporządzić dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów CAD
Cel przedmiotuC-2Ugruntowanie wśród studentów zasad opracowywania dokumentacji rysunkowej złożonych budowlanych konstrukcji metalowych, z uwzględnieniem wybranych programów CAD
Treści programoweT-P-2Rysunek złożeniowy estakady, rysunek roboczy warsztatowy słupa i belki, rysunki robocze montażowe: połączenie belki ze słupem i połączenie słupa z fundamentem; zestawienie stali dla słupa lub belki.
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia: Końcowe zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykonać rysunki estakady suwniczej w zakresie odwzorowania konstrukcji, bez pełnego opisu łączników oraz detali konstrukcyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/T/D/07_U02Student potrafi zdefiniować i zestawić obciążenia działające na złożone obiekty budownictwa metalowego, a następnie zaprojektować elementy złożonych konstrukcji metalowych (hale, estakady, przekrycia dużych rozpiętości) oraz ich węzły konstrukcyjno-montażowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U15Potrafi ocenić i dokonać zestawienia dowolnych obciążeń działających na obiekty budowlane
B_2A_U20Potrafi zaprojektować elementy i złożone konstrukcje obiektów budowlanych
B_2A_U21Potrafi zwymiarować detale konstrukcyjne w różnych obiektach budowlanych typowych dla działalności zawodowej związanej ze studiowanym kierunkiem budownictwo
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania i konstruowania złożonych obiektów budownictwa stalowego, takich jak: hale stalowe, estakady suwnicowe, przekrycia dużych rozpiętości, z omówieniem procedur normowych
Treści programoweT-P-1Projekt stalowej estakady suwnicowej. Zakres projektu: obliczenia statyczno – wytrzymałościowe słupów oraz belek estakady, stężeń międzysłupowych oraz wybranych węzłów konstrukcyjno – montażowych; wstępne określenie wymiarów fundamentu.
T-W-1Zasady projektowania złożonych stalowych ustrojów konstrukcyjnych: – hale stalowe (obliczanie układów przestrzennych, technologiczność węzłów konstrukcyjno-montażowych); – estakady i belki podsuwnicowe (podstawy obliczania, węzły konstrukcyjne); – analiza plastyczna konstrukcji (pojęcia podstawowe, plastyczna redystrybucja sił); – przekrycia dużych rozpiętości (rodzaje, zastosowania, podstawy obliczania, węzły konstrukcyjne).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: Końcowy egzamin pisemny testowy oraz egzamin ustny
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia: Końcowe zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić i ogólnie omówić obciążenia działające na złożone obiekty budownictwa stalowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/T/D/07_K01Student jest gotowy do pogłębiania wiedzy inżynierskiej i jest świadomy odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników swojej pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Jest gotów do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań służących realizacji podjętego zadania inżynierskiego, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji
B_2A_K02Jest gotów do inspirowania i organizowania procesu doskonalenia własnego warsztatu zawodowego, a także innych osób
B_2A_K06Jest gotów do podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania i konstruowania złożonych obiektów budownictwa stalowego, takich jak: hale stalowe, estakady suwnicowe, przekrycia dużych rozpiętości, z omówieniem procedur normowych
C-2Ugruntowanie wśród studentów zasad opracowywania dokumentacji rysunkowej złożonych budowlanych konstrukcji metalowych, z uwzględnieniem wybranych programów CAD
Treści programoweT-P-2Rysunek złożeniowy estakady, rysunek roboczy warsztatowy słupa i belki, rysunki robocze montażowe: połączenie belki ze słupem i połączenie słupa z fundamentem; zestawienie stali dla słupa lub belki.
T-P-1Projekt stalowej estakady suwnicowej. Zakres projektu: obliczenia statyczno – wytrzymałościowe słupów oraz belek estakady, stężeń międzysłupowych oraz wybranych węzłów konstrukcyjno – montażowych; wstępne określenie wymiarów fundamentu.
Metody nauczaniaM-4Objaśnienie
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia: Końcowe zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykonana praca nie zawiera wyników absurdalnych lub skopiowanych z innych prac
3,5
4,0
4,5
5,0