Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N2)

Sylabus przedmiotu Reologia gruntów w drogownictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Reologia gruntów w drogownictwie
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Zygmunt Meyer <Zygmunt.Meyer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>, Krzysztof Żarkiewicz <Krzysztof.Zarkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 9 1,50,56egzamin
projektyP3 18 2,50,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs z Geologii Inżynierskiej
W-2Ukończony kurs z Mechaniki Gruntów I
W-3Ukończony kurs z Fundamentowania I

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z procesami opisującymi zjawisko reologii oraz metodami obliczeń w projektowaniu wzmocnienia podłoża gruntowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Obliczenie stanów granicznych gruntów8
T-P-2Przykładowe obliczenie zjawiska pełzania gruntów oraz zachowanie się obiektów inżynierskich w czasie pełzania (projekt)10
18
wykłady
T-W-1Modele reologiczne gruntu1
T-W-2Pełzanie i relaksacja2
T-W-3Historia obciążenia-odciążenia gruntu2
T-W-4Modele ośrodka o własnościach sprężysto-plastycznych, stany graniczne3
T-W-5Podłoże sprężyste1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych18
A-P-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału13
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego25
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu13
A-P-5Zaliczenie projektu3
A-P-6Konsultacje3
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów13
A-W-3Przygotowanie do egzaminu21
A-W-4Egzamin z wykładów2
A-W-5Konsultacje1
46

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/D/D/10_W01
Student zna i rozumie zakres reologi gruntów oraz kluczowe zagadnienia z zakresu geotechniki. Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie
B_2A_W13, B_2A_W01, B_2A_W06, B_2A_W10C-1T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/D/D/10_U01
Potrafi ocenić i dokonać zestawienia dowolnych obciążeń działających na obiekty budowlane. Potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wybrać metody, techniki i narzędzia ( analityczne bądź numeryczne) przystosować istniejące narzędzia, a także opracować nowe. Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych uwzgledniajac wpływ reologii gruntów.
B_2A_U03, B_2A_U19, B_2A_U25, B_2A_U15, B_2A_U16C-1T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-P-1, T-P-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/D/D/10_K01
Jest gotów do zrozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej. Jest gotów do prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylemató związane z wykonywaniem zawodu, ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami etyki. jest gotów do przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat budownictwa w szczególnosci aspektów związanych z reologią gruntów.
B_2A_K07, B_2A_K08, B_2A_K03, B_2A_K04C-1T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-P-1, T-P-2M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/D/D/10_W01
Student zna i rozumie zakres reologi gruntów oraz kluczowe zagadnienia z zakresu geotechniki. Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie
2,0
3,0Ma dostateczną wiedzę do formułowania zadań z zakresu budownictwa
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/D/D/10_U01
Potrafi ocenić i dokonać zestawienia dowolnych obciążeń działających na obiekty budowlane. Potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wybrać metody, techniki i narzędzia ( analityczne bądź numeryczne) przystosować istniejące narzędzia, a także opracować nowe. Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych uwzgledniajac wpływ reologii gruntów.
2,0
3,0Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją obiektów budowlanych w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/D/D/10_K01
Jest gotów do zrozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej. Jest gotów do prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylemató związane z wykonywaniem zawodu, ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami etyki. jest gotów do przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat budownictwa w szczególnosci aspektów związanych z reologią gruntów.
2,0
3,0Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. I. Kisiel, Zarys reologii gruntów, Arkady, Warszawa, 1969
  2. Z. Dmitruk, Zarys reologii gruntów, PWN, Warszawa, 1986

Literatura dodatkowa

  1. Z. Wiłun, Zarys geotechniki, KiŁ Katowice, KAtowice, 2000
  2. Meyer Z., Obliczenia inżynierskie osiadania fundamentów, ZAPOL, Szczecin, 2012

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Obliczenie stanów granicznych gruntów8
T-P-2Przykładowe obliczenie zjawiska pełzania gruntów oraz zachowanie się obiektów inżynierskich w czasie pełzania (projekt)10
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Modele reologiczne gruntu1
T-W-2Pełzanie i relaksacja2
T-W-3Historia obciążenia-odciążenia gruntu2
T-W-4Modele ośrodka o własnościach sprężysto-plastycznych, stany graniczne3
T-W-5Podłoże sprężyste1
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych18
A-P-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału13
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego25
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu13
A-P-5Zaliczenie projektu3
A-P-6Konsultacje3
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów13
A-W-3Przygotowanie do egzaminu21
A-W-4Egzamin z wykładów2
A-W-5Konsultacje1
46
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/D/D/10_W01Student zna i rozumie zakres reologi gruntów oraz kluczowe zagadnienia z zakresu geotechniki. Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W13Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie. Zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości w zakresie budownictwa
B_2A_W01Zna i rozumie zaawansowaną i pogłębioną teoretycznie wiedzę z zakresu matematyki i innych obszarów nauki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa
B_2A_W06Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia przyporządkowane do kierunku budownictwo
B_2A_W10Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną dotyczącą standardów i norm technicznych właściwych dla studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z procesami opisującymi zjawisko reologii oraz metodami obliczeń w projektowaniu wzmocnienia podłoża gruntowego
Treści programoweT-W-4Modele ośrodka o własnościach sprężysto-plastycznych, stany graniczne
T-W-3Historia obciążenia-odciążenia gruntu
T-W-2Pełzanie i relaksacja
T-W-1Modele reologiczne gruntu
T-W-5Podłoże sprężyste
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma dostateczną wiedzę do formułowania zadań z zakresu budownictwa
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/D/D/10_U01Potrafi ocenić i dokonać zestawienia dowolnych obciążeń działających na obiekty budowlane. Potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wybrać metody, techniki i narzędzia ( analityczne bądź numeryczne) przystosować istniejące narzędzia, a także opracować nowe. Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych uwzgledniajac wpływ reologii gruntów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U03Potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
B_2A_U19Potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wybrać metody, techniki i narzędzia (analityczne bądź numeryczne) przystosować istniejące narzędzia, a także opracować nowe
B_2A_U25Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
B_2A_U15Potrafi ocenić i dokonać zestawienia dowolnych obciążeń działających na obiekty budowlane
B_2A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z procesami opisującymi zjawisko reologii oraz metodami obliczeń w projektowaniu wzmocnienia podłoża gruntowego
Treści programoweT-W-4Modele ośrodka o własnościach sprężysto-plastycznych, stany graniczne
T-W-3Historia obciążenia-odciążenia gruntu
T-W-2Pełzanie i relaksacja
T-W-1Modele reologiczne gruntu
T-W-5Podłoże sprężyste
T-P-1Obliczenie stanów granicznych gruntów
T-P-2Przykładowe obliczenie zjawiska pełzania gruntów oraz zachowanie się obiektów inżynierskich w czasie pełzania (projekt)
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją obiektów budowlanych w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/D/D/10_K01Jest gotów do zrozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej. Jest gotów do prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylemató związane z wykonywaniem zawodu, ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami etyki. jest gotów do przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat budownictwa w szczególnosci aspektów związanych z reologią gruntów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K07Jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami etyki
B_2A_K08Jest gotów do przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat budownictwa, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
B_2A_K03Jest gotów do podejmowania refleksji nad pozatechnicznymi aspektami i skutkami działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko w powiązaniu z odpowiedzialnością za podejmowane decyzje
B_2A_K04Jest gotów do inicjowania działań w zakresie zrównoważonego rozwoju w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z procesami opisującymi zjawisko reologii oraz metodami obliczeń w projektowaniu wzmocnienia podłoża gruntowego
Treści programoweT-W-4Modele ośrodka o własnościach sprężysto-plastycznych, stany graniczne
T-W-3Historia obciążenia-odciążenia gruntu
T-W-2Pełzanie i relaksacja
T-W-1Modele reologiczne gruntu
T-W-5Podłoże sprężyste
T-P-1Obliczenie stanów granicznych gruntów
T-P-2Przykładowe obliczenie zjawiska pełzania gruntów oraz zachowanie się obiektów inżynierskich w czasie pełzania (projekt)
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0