Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N2)

Sylabus przedmiotu Techniki badań geotechnicznych i wzmacnianie podłoża:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki badań geotechnicznych i wzmacnianie podłoża
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Zygmunt Meyer <Zygmunt.Meyer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>, Cyprian Seul <Cyprian.Seul@zut.edu.pl>, Krzysztof Żarkiewicz <Krzysztof.Zarkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 9 0,50,30zaliczenie
wykładyW1 9 0,50,40zaliczenie
projektyP1 9 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mechanika gruntów, fundamentowanie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumienie technik badań podłoża gruntowego
C-2Techniki parametryzowania podłoża gruntowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Moduł odkształceń3
T-L-2Skład granulometryczny. Kąt tarcia wewnętrznego2
T-L-3Współczynniki filtracji. Kohezja4
9
projekty
T-P-1Przygotowanie projektu badań podłoża gruntowego dla zadania liniowego zgodnie z przepisami prawa. Dobór odpwiednich technik badań podłoża gruntowego zarówno dla pobranych prób gurntu jak i dla badań w terenie5
T-P-2Projekt wzmocnienia podłoża gruntowego4
9
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia związane z technikami badań podłoża gruntowego z podziałem na laboratorium i badania terenowe2
T-W-2Techniki wzmacniania podłoża gruntowego2
T-W-3Badania terenowe gruntu. Sondowania statyczne i dynamiczne. Obciążenia gruntu płytą statyczną3
T-W-4Wykorzystanie płyty dynamicznej do badania zagęszczenia zasypki pod fundamentem. Badanie Presjometrem2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych9
A-L-2Samodzielna realizacja zadanego zadania1
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia zadania laboratoryjnego2
A-L-4Zaliczenie laboratorium1
A-L-5Konsultacje2
15
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych9
A-P-2Przygotowanie do ćwiczeń, zapoznanie się z zalecaną literaturą4
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego11
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu4
A-P-5Zaliczenie projektu1
A-P-6Konsultacje2
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Opracowanie materiału - studia literaturowe, samodzielne analizowanie treści wykładów4
A-W-3Zaliczenie wykładów1
A-W-4Konsultacje1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Metoda wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena pracy na zajęciach i zaliczenie na zakończenie ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/D/D/02_W01
Student zna i rozumie zakres podłoża gruntowego - zna standardy i normy techniczne. Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie.
B_2A_W13, B_2A_W14, B_2A_W01, B_2A_W06, B_2A_W10C-1, C-2T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/D/D/02_U01
Potrafi dokonać oceny parametrów geotechnicznych. Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich.
B_2A_U18, B_2A_U25C-1, C-2T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/D/D/02_K01
Student jest gotów do podejmowania refleksji nad świadomością ważności i odpowiedzialności za wyniki badań parametrów geotechnicznych, potrafi działać w sposób kreatywny. Jest gotów do odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
B_2A_K02, B_2A_K03C-1, C-2T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-P-2, T-P-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/D/D/02_W01
Student zna i rozumie zakres podłoża gruntowego - zna standardy i normy techniczne. Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie.
2,0
3,0Ma dostateczną wiedzę z zakresu podłoża gruntowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/D/D/02_U01
Potrafi dokonać oceny parametrów geotechnicznych. Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich.
2,0
3,0Potrafi dokonać oceny parametrów geotechnicznych w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/D/D/02_K01
Student jest gotów do podejmowania refleksji nad świadomością ważności i odpowiedzialności za wyniki badań parametrów geotechnicznych, potrafi działać w sposób kreatywny. Jest gotów do odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
2,0
3,0Ma dostateczną świadomość odpowiedzialności za wyniki badań parametrów geotechnicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sikora Zbigniew, Sondowanie statyczne-metody i zastosowanie w geoinżynierii, WNT, Gdańsk, 2006, 1
  2. Pisarczyk G., Geoinżynieria. Metody modyfikacji podłoża gruntowego, WpW, Warszawa, 2004
  3. Wiłun Zenon, Zarys geotechniki, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Katowice, 2010
  4. Tarnawski M. (red.), Badanie podłoża budowli, PWN, Warszawa, 2020
  5. Bednarek R., Seul C., Przyczyny osiadania budynków mieszkalnych po wzmacnianiu podłoża, Awarie budowlane Wyd. ZUT, Szczecin, 2011, XXVII konf. nauk.-techn. Szczecin - Międzyzdroje 20-23 maja 2015

Literatura dodatkowa

  1. Nita Piotr, Budowa i utrzymanie podłoża gruntowego w budownictwie drogowym, Generalna Dyrekcja Dróg Puiblicznych- Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Warszawa, 2009
  2. Wytyczne wzmacniania podłoża gruntowego w budownictwie drogowym., Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych. Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Warszawa, 2002
  3. Seul C., Bednarek R., Utwory zastoiskowe doliny Iny między Witkowem a Tychowem koło Stargardu Szczecińskiego, Annales UMCS, Lublin, 2015, Vol. LXX, z. 1 s. 59 - 69

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Moduł odkształceń3
T-L-2Skład granulometryczny. Kąt tarcia wewnętrznego2
T-L-3Współczynniki filtracji. Kohezja4
9

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przygotowanie projektu badań podłoża gruntowego dla zadania liniowego zgodnie z przepisami prawa. Dobór odpwiednich technik badań podłoża gruntowego zarówno dla pobranych prób gurntu jak i dla badań w terenie5
T-P-2Projekt wzmocnienia podłoża gruntowego4
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia związane z technikami badań podłoża gruntowego z podziałem na laboratorium i badania terenowe2
T-W-2Techniki wzmacniania podłoża gruntowego2
T-W-3Badania terenowe gruntu. Sondowania statyczne i dynamiczne. Obciążenia gruntu płytą statyczną3
T-W-4Wykorzystanie płyty dynamicznej do badania zagęszczenia zasypki pod fundamentem. Badanie Presjometrem2
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych9
A-L-2Samodzielna realizacja zadanego zadania1
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia zadania laboratoryjnego2
A-L-4Zaliczenie laboratorium1
A-L-5Konsultacje2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych9
A-P-2Przygotowanie do ćwiczeń, zapoznanie się z zalecaną literaturą4
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego11
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu4
A-P-5Zaliczenie projektu1
A-P-6Konsultacje2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Opracowanie materiału - studia literaturowe, samodzielne analizowanie treści wykładów4
A-W-3Zaliczenie wykładów1
A-W-4Konsultacje1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/D/D/02_W01Student zna i rozumie zakres podłoża gruntowego - zna standardy i normy techniczne. Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W13Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie. Zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości w zakresie budownictwa
B_2A_W14Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
B_2A_W01Zna i rozumie zaawansowaną i pogłębioną teoretycznie wiedzę z zakresu matematyki i innych obszarów nauki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa
B_2A_W06Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia przyporządkowane do kierunku budownictwo
B_2A_W10Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną dotyczącą standardów i norm technicznych właściwych dla studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-1Rozumienie technik badań podłoża gruntowego
C-2Techniki parametryzowania podłoża gruntowego
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia związane z technikami badań podłoża gruntowego z podziałem na laboratorium i badania terenowe
T-W-4Wykorzystanie płyty dynamicznej do badania zagęszczenia zasypki pod fundamentem. Badanie Presjometrem
T-W-3Badania terenowe gruntu. Sondowania statyczne i dynamiczne. Obciążenia gruntu płytą statyczną
T-W-2Techniki wzmacniania podłoża gruntowego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena pracy na zajęciach i zaliczenie na zakończenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma dostateczną wiedzę z zakresu podłoża gruntowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/D/D/02_U01Potrafi dokonać oceny parametrów geotechnicznych. Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U18Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
B_2A_U25Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
Cel przedmiotuC-1Rozumienie technik badań podłoża gruntowego
C-2Techniki parametryzowania podłoża gruntowego
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia związane z technikami badań podłoża gruntowego z podziałem na laboratorium i badania terenowe
T-W-4Wykorzystanie płyty dynamicznej do badania zagęszczenia zasypki pod fundamentem. Badanie Presjometrem
T-W-3Badania terenowe gruntu. Sondowania statyczne i dynamiczne. Obciążenia gruntu płytą statyczną
T-W-2Techniki wzmacniania podłoża gruntowego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena pracy na zajęciach i zaliczenie na zakończenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi dokonać oceny parametrów geotechnicznych w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/D/D/02_K01Student jest gotów do podejmowania refleksji nad świadomością ważności i odpowiedzialności za wyniki badań parametrów geotechnicznych, potrafi działać w sposób kreatywny. Jest gotów do odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K02Jest gotów do inspirowania i organizowania procesu doskonalenia własnego warsztatu zawodowego, a także innych osób
B_2A_K03Jest gotów do podejmowania refleksji nad pozatechnicznymi aspektami i skutkami działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko w powiązaniu z odpowiedzialnością za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Rozumienie technik badań podłoża gruntowego
C-2Techniki parametryzowania podłoża gruntowego
Treści programoweT-L-2Skład granulometryczny. Kąt tarcia wewnętrznego
T-L-1Moduł odkształceń
T-L-3Współczynniki filtracji. Kohezja
T-W-1Podstawowe pojęcia związane z technikami badań podłoża gruntowego z podziałem na laboratorium i badania terenowe
T-W-4Wykorzystanie płyty dynamicznej do badania zagęszczenia zasypki pod fundamentem. Badanie Presjometrem
T-W-3Badania terenowe gruntu. Sondowania statyczne i dynamiczne. Obciążenia gruntu płytą statyczną
T-W-2Techniki wzmacniania podłoża gruntowego
T-P-2Projekt wzmocnienia podłoża gruntowego
T-P-1Przygotowanie projektu badań podłoża gruntowego dla zadania liniowego zgodnie z przepisami prawa. Dobór odpwiednich technik badań podłoża gruntowego zarówno dla pobranych prób gurntu jak i dla badań w terenie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Metoda wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena pracy na zajęciach i zaliczenie na zakończenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma dostateczną świadomość odpowiedzialności za wyniki badań parametrów geotechnicznych
3,5
4,0
4,5
5,0