Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N2)
specjalność: Budownictwo Wodne

Sylabus przedmiotu Gospodarka wodna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka wodna
Specjalność Budownictwo Wodne
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Libront <Dorota.Libront@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 18 2,00,44zaliczenie
wykładyW3 18 2,00,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Hydrologia
W-2Hydraulika
W-3Gospodarka wodna w zakresie podstawowym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Kształtowanie osobowości zawodowej specjalisty z zakresu budownictwa wodnego poprzez ugruntowanie wiedzy o uwarunkowaniach przyrodniczych budowli wodnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Dla przekroju hydrometrycznego lub obliczeniowego wyznaczyć potrzebną pojemność zbiornika retencyjnego dla zadanej działalności gospodarczejj9
T-P-2Matematycznie opisać falę wezbraniową i określic jej redukcję w zbiorniku retencyjnym9
18
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień gospodarki wodnej1
T-W-2Podstawy teoretyczne gospodarki wodnej2
T-W-3Instrumenty zarządzania systemami gospodarki wodnej1
T-W-4Ilościowa i jakościowa ocena stanu zasobów wodnych2
T-W-5Ilościowa i jakościowa ocena potrzeb wodnych.2
T-W-6Bilanse wodno-gospodarcze2
T-W-7Gospodarowanie wodą w zbiorniku retencyjnym2
T-W-8Gospodarowanie wodą w czasie powodzi.2
T-W-9Ekologiczne uwarunkowania rozwoju systemów gospodarki wodnej2
T-W-10Ekonomiczne uwarunkowania gospodarki wodnej1
T-W-11Modelowanie jakości wód płynących1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w ćwiczeniach projektowych18
A-P-2Konsultacje2
A-P-3Przygotowanie projektu38
A-P-4Zaliczenie2
60
wykłady
A-W-1Udział w wykładach18
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów i studiowanie literatury uzupełniajacej wykłady37
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Egzamin3
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wyklad informacyjny)
M-2Metody praktyczne (metoda projektów)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów pod koniec semestru (test wyboru)
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/B/E03-1_W01
Zna kluczowe zagadnienia z zakresu gospodarki wodnej.
B_2A_W13, B_2A_W14, B_2A_W06C-1T-P-1, T-P-2, T-W-10, T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-11M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/B/E03-1_U01
Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z budownictwem oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne. Posiada umiejętność oceny oddziaływania przyrody na budowle wodne.
B_2A_U11, B_2A_U19, B_2A_U01C-1T-P-1, T-P-2, T-W-10, T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-11M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/B/E03-1_K01
Jest gotów do oceny pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej i jej wpływu na środowisko.
B_2A_K03, B_2A_K04C-1T-P-1, T-P-2, T-W-10, T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-11M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/B/E03-1_W01
Zna kluczowe zagadnienia z zakresu gospodarki wodnej.
2,0Nie ma poszerzonej wiedzy z zakresu budownictwa wodnego.
3,0Ma poszerzoną wiedzę z zakresu budownictwa wodnego w stopniu dostatecznym. Rozwiązuje test w granicach 50%. Projekt wykonuje w sposób dostatecznie poprawny.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/B/E03-1_U01
Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z budownictwem oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne. Posiada umiejętność oceny oddziaływania przyrody na budowle wodne.
2,0Nie posiada umiejętności oceny oddziaływania przyrody na budowle wodne.
3,0Posiada umiejętność oceny oddziaływania przyrody na budowle wodne w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/B/E03-1_K01
Jest gotów do oceny pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej i jej wpływu na środowisko.
2,0Nie rozumie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko.
3,0Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ciepielowski A., Podstawy gospodarowania wodą, Wyd. SGGW, Warszawa, 1999
  2. Lambor J, Gospodarka wodna na zbiornikach retencyjnych, Arkady, Warszawa, 1962

Literatura dodatkowa

  1. Słota H, Zarządzanie systemami gospodarki wodnej, IMGW, Warszawa, 1997
  2. Szpindor A, Gospodarka wodna, PWN, Warszawa, 1974
  3. Prawo wodne i rozporządzenia wykonawcze.
  4. Majewski W., Wprowadzenie do inżynierii i gospodarki wodnej, IBW PAN, Gdańsk, 2020

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Dla przekroju hydrometrycznego lub obliczeniowego wyznaczyć potrzebną pojemność zbiornika retencyjnego dla zadanej działalności gospodarczejj9
T-P-2Matematycznie opisać falę wezbraniową i określic jej redukcję w zbiorniku retencyjnym9
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień gospodarki wodnej1
T-W-2Podstawy teoretyczne gospodarki wodnej2
T-W-3Instrumenty zarządzania systemami gospodarki wodnej1
T-W-4Ilościowa i jakościowa ocena stanu zasobów wodnych2
T-W-5Ilościowa i jakościowa ocena potrzeb wodnych.2
T-W-6Bilanse wodno-gospodarcze2
T-W-7Gospodarowanie wodą w zbiorniku retencyjnym2
T-W-8Gospodarowanie wodą w czasie powodzi.2
T-W-9Ekologiczne uwarunkowania rozwoju systemów gospodarki wodnej2
T-W-10Ekonomiczne uwarunkowania gospodarki wodnej1
T-W-11Modelowanie jakości wód płynących1
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w ćwiczeniach projektowych18
A-P-2Konsultacje2
A-P-3Przygotowanie projektu38
A-P-4Zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach18
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów i studiowanie literatury uzupełniajacej wykłady37
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Egzamin3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/B/E03-1_W01Zna kluczowe zagadnienia z zakresu gospodarki wodnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W13Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie. Zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości w zakresie budownictwa
B_2A_W14Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
B_2A_W06Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia przyporządkowane do kierunku budownictwo
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie osobowości zawodowej specjalisty z zakresu budownictwa wodnego poprzez ugruntowanie wiedzy o uwarunkowaniach przyrodniczych budowli wodnych
Treści programoweT-P-1Dla przekroju hydrometrycznego lub obliczeniowego wyznaczyć potrzebną pojemność zbiornika retencyjnego dla zadanej działalności gospodarczejj
T-P-2Matematycznie opisać falę wezbraniową i określic jej redukcję w zbiorniku retencyjnym
T-W-10Ekonomiczne uwarunkowania gospodarki wodnej
T-W-9Ekologiczne uwarunkowania rozwoju systemów gospodarki wodnej
T-W-3Instrumenty zarządzania systemami gospodarki wodnej
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień gospodarki wodnej
T-W-2Podstawy teoretyczne gospodarki wodnej
T-W-4Ilościowa i jakościowa ocena stanu zasobów wodnych
T-W-7Gospodarowanie wodą w zbiorniku retencyjnym
T-W-6Bilanse wodno-gospodarcze
T-W-5Ilościowa i jakościowa ocena potrzeb wodnych.
T-W-8Gospodarowanie wodą w czasie powodzi.
T-W-11Modelowanie jakości wód płynących
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wyklad informacyjny)
M-2Metody praktyczne (metoda projektów)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów pod koniec semestru (test wyboru)
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma poszerzonej wiedzy z zakresu budownictwa wodnego.
3,0Ma poszerzoną wiedzę z zakresu budownictwa wodnego w stopniu dostatecznym. Rozwiązuje test w granicach 50%. Projekt wykonuje w sposób dostatecznie poprawny.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/B/E03-1_U01Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z budownictwem oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne. Posiada umiejętność oceny oddziaływania przyrody na budowle wodne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U11Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z budownictwem oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
B_2A_U19Potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wybrać metody, techniki i narzędzia (analityczne bądź numeryczne) przystosować istniejące narzędzia, a także opracować nowe
B_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie osobowości zawodowej specjalisty z zakresu budownictwa wodnego poprzez ugruntowanie wiedzy o uwarunkowaniach przyrodniczych budowli wodnych
Treści programoweT-P-1Dla przekroju hydrometrycznego lub obliczeniowego wyznaczyć potrzebną pojemność zbiornika retencyjnego dla zadanej działalności gospodarczejj
T-P-2Matematycznie opisać falę wezbraniową i określic jej redukcję w zbiorniku retencyjnym
T-W-10Ekonomiczne uwarunkowania gospodarki wodnej
T-W-9Ekologiczne uwarunkowania rozwoju systemów gospodarki wodnej
T-W-3Instrumenty zarządzania systemami gospodarki wodnej
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień gospodarki wodnej
T-W-2Podstawy teoretyczne gospodarki wodnej
T-W-4Ilościowa i jakościowa ocena stanu zasobów wodnych
T-W-7Gospodarowanie wodą w zbiorniku retencyjnym
T-W-6Bilanse wodno-gospodarcze
T-W-5Ilościowa i jakościowa ocena potrzeb wodnych.
T-W-8Gospodarowanie wodą w czasie powodzi.
T-W-11Modelowanie jakości wód płynących
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wyklad informacyjny)
M-2Metody praktyczne (metoda projektów)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów pod koniec semestru (test wyboru)
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada umiejętności oceny oddziaływania przyrody na budowle wodne.
3,0Posiada umiejętność oceny oddziaływania przyrody na budowle wodne w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/B/E03-1_K01Jest gotów do oceny pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej i jej wpływu na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K03Jest gotów do podejmowania refleksji nad pozatechnicznymi aspektami i skutkami działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko w powiązaniu z odpowiedzialnością za podejmowane decyzje
B_2A_K04Jest gotów do inicjowania działań w zakresie zrównoważonego rozwoju w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie osobowości zawodowej specjalisty z zakresu budownictwa wodnego poprzez ugruntowanie wiedzy o uwarunkowaniach przyrodniczych budowli wodnych
Treści programoweT-P-1Dla przekroju hydrometrycznego lub obliczeniowego wyznaczyć potrzebną pojemność zbiornika retencyjnego dla zadanej działalności gospodarczejj
T-P-2Matematycznie opisać falę wezbraniową i określic jej redukcję w zbiorniku retencyjnym
T-W-10Ekonomiczne uwarunkowania gospodarki wodnej
T-W-9Ekologiczne uwarunkowania rozwoju systemów gospodarki wodnej
T-W-3Instrumenty zarządzania systemami gospodarki wodnej
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień gospodarki wodnej
T-W-2Podstawy teoretyczne gospodarki wodnej
T-W-4Ilościowa i jakościowa ocena stanu zasobów wodnych
T-W-7Gospodarowanie wodą w zbiorniku retencyjnym
T-W-6Bilanse wodno-gospodarcze
T-W-5Ilościowa i jakościowa ocena potrzeb wodnych.
T-W-8Gospodarowanie wodą w czasie powodzi.
T-W-11Modelowanie jakości wód płynących
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wyklad informacyjny)
M-2Metody praktyczne (metoda projektów)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów pod koniec semestru (test wyboru)
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko.
3,0Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0