Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Budownictwo ogólne 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Budownictwo ogólne 2
Specjalność Technologia i Organizacja Budownictwa
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Ogólnego
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Lange <Malgorzata.Lange@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Rafał Jaworski <Rafal.Jaworski@zut.edu.pl>, Rafał Nowak <Rafal_Nowak@zut.edu.pl>, Szymon Skibicki <Szymon.Skibicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP8 18 1,50,44zaliczenie
wykładyW8 18 1,50,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość zagadnień z budownictwa ogólnego oraz podstawowa umiejętnośc projektowania konstrukcji murowych i drewnianych więżb dachowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z tendencjami w projektowaniu architektoniczno - konstrukcyjnym w budownictwie mieszkaniowym i użyteczności publicznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt budynku murowanego w wybranym systenie - wykonanie niezbędnych w projekcie rysunków architektoniczno- budowlanych oraz obliczeń, tj. sprawdzienie nośności wybranych elementów konstrukcyjnych18
18
wykłady
T-W-1Systemy budowlane w budownictwie tradycyjnym udoskonalonym - systemy i technologia wznoszenia budynków z elementów silikatowych,keramzytobetonowych, betonowych z wypełniaczani organicznymi, gipsowych, styrobetonowych i innych8
T-W-2Systemy budownictwa drewnianego tradycyjnego i w lekkim szkielecie drewnianym4
T-W-3Nowoczesne rozwiązania konstrukcyjno- materiałowe stropów, stropodachów, konstrukcji przekryć dachowych4
T-W-4Doświadczenia z eksploatacji obiektów mieszkalnych i o specjalnym przeznaczeniu realizowanych w tachnologiach systemowych2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach18
A-P-2samodzielna realizacja zadania projektowego23
A-P-3konsultacje2
A-P-4zaliczenie projektu2
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2utrwalanie wiedzy w oparciu o wykłady i literaturę, przygotowanie do zaliczenia23
A-W-3konsultacje2
A-W-4udział w zaliczeniu2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny/ metody audiowizualne
M-2dyskusja
M-3prezentacje i praca studenta

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena umiejętności zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-2Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: ocena uzyskana z zaliczenia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/TOB/D08_W01
Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie, zna normy i wytyczne techniczne stosowane w budownictwie oraz zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów budownictwa ogólnego
B_1A_W10, B_1A_W07, B_1A_W23C-1T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-2, M-3, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/TOB/D08_U01
Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności, zebrać obciążenia działające na obiekty budowlane,dokonać wyboru materiałów i wyrobów budowlanych, ma umiejętność samokształcenia się
B_1A_U08, B_1A_U02, B_1A_U22, B_1A_U17C-1T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-2, M-3, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/TOB/D08_K01
Jest gotowy do prowadzenia działalności budowlanej w sposób profesjonalny i odpowiedzialny, prezentowania efektów swojej pracy i zagadnień dotyczących budownictwa oraz gotowy myśleć i działać kreatywnie w zespole.
B_1A_K05, B_1A_K06, B_1A_K04C-1T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/TOB/D08_W01
Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie, zna normy i wytyczne techniczne stosowane w budownictwie oraz zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów budownictwa ogólnego
2,0
3,0Student posiada w stopniu dostatecznym wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie oraz w stopniu dostatecznym zna normy, wytyczne stosowane w budownictwie oraz zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów budownictwa ogólnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/TOB/D08_U01
Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności, zebrać obciążenia działające na obiekty budowlane,dokonać wyboru materiałów i wyrobów budowlanych, ma umiejętność samokształcenia się
2,0
3,0Student potrafi samodzielnie rozwiązać niektóre podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu budownictwa ogólnego, dokonać wyboru materiałów i wyrobów budowlanych w stopniu dostatecznym, umie zebrać obiązenia działąjące na obiekty budowlane, w stopniu dostateczym ma umiejętność samokształcenia się
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/TOB/D08_K01
Jest gotowy do prowadzenia działalności budowlanej w sposób profesjonalny i odpowiedzialny, prezentowania efektów swojej pracy i zagadnień dotyczących budownictwa oraz gotowy myśleć i działać kreatywnie w zespole.
2,0
3,0Jest gotowy w stopniu dostatecznym do profesjonalnego i odpowiedzialnego projektowania konstrukcji, prezentowania efektów swojej pracy i zagadnień dotyczących budownictwa, niezbyt gotowy do działania w pełni kreatywnie w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Byrdy Cz., Dachy i stropodachy ocieplone i nieocieplone, Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2003
  2. Mielczarek Z., Nowoczesne konstrukcje w budownictwie ogólnym, Arkady, Warszawa, 2001
  3. Neufert E., Podręcznik projektowania architektoniczno- budowlanego, Arkady, Warszawa, 2003
  4. Praca zbiorowa pod red. L. Lichołai, Budownictwo ogólne. Tom 3. Elementy budynków. Podstawy projektowania., Arkady, Warszawa, 2008
  5. Praca zbiorowa pod kierunkiem Buczkowskiego W., Budownictwo ogólne T.4. Konstrukcje budynków, Arkady, Warszawa, 2009
  6. Rokiel M., Hydroizolacje w budownictwie. Wybrane zagadnienia w praktyce, Medium, Warszawa, 2009
  7. Ślusarek J., Rozwiązania strukturalno-materiałowe balkonów, tarasów i dachów zielonych, Wyd. PŚL, Gliwice, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Kotwica E., Nożyński W., Nowak R., Konstrukcje Drewniane - Przykłady obliczeń, SPPD, Czarna Woda, 2015
  2. Lange M., Konstrukcje zespolone z drewna i twardych płyt pilśniowych w świetle dotychczasowych realizacji i prac badawczych, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra, 2008, T. 8, [w]: Konstrukcje zespolone
  3. Lange M., Gil Z., Orłowicz R. i in., The application of modern Materials and Jonts to Reiforce the Wooden Structures, VI. Sympózium: Drevo v Stavebných Konštrukciách, Bratislava-Kočovce, 2004
  4. Rawska-Skotniczy A., Obciążenia budynków i konstrukcji budowlanych wg Eurokodów, PWN, Warszawa, 2013
  5. Skibicki S., Optimization of Cost of Building with Concrete Slabs Based on the Maturity Method, IOP Conference Series: Materials Science and Engineering Volume 245, 2017

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt budynku murowanego w wybranym systenie - wykonanie niezbędnych w projekcie rysunków architektoniczno- budowlanych oraz obliczeń, tj. sprawdzienie nośności wybranych elementów konstrukcyjnych18
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systemy budowlane w budownictwie tradycyjnym udoskonalonym - systemy i technologia wznoszenia budynków z elementów silikatowych,keramzytobetonowych, betonowych z wypełniaczani organicznymi, gipsowych, styrobetonowych i innych8
T-W-2Systemy budownictwa drewnianego tradycyjnego i w lekkim szkielecie drewnianym4
T-W-3Nowoczesne rozwiązania konstrukcyjno- materiałowe stropów, stropodachów, konstrukcji przekryć dachowych4
T-W-4Doświadczenia z eksploatacji obiektów mieszkalnych i o specjalnym przeznaczeniu realizowanych w tachnologiach systemowych2
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach18
A-P-2samodzielna realizacja zadania projektowego23
A-P-3konsultacje2
A-P-4zaliczenie projektu2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2utrwalanie wiedzy w oparciu o wykłady i literaturę, przygotowanie do zaliczenia23
A-W-3konsultacje2
A-W-4udział w zaliczeniu2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/TOB/D08_W01Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie, zna normy i wytyczne techniczne stosowane w budownictwie oraz zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów budownictwa ogólnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W10Zna i rozumie zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów budownictwa ogólnego, przemysłowego, komunikacyjnego i wodnego
B_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
B_1A_W23Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną o trendach rozwojowych w budownictwie
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z tendencjami w projektowaniu architektoniczno - konstrukcyjnym w budownictwie mieszkaniowym i użyteczności publicznej.
Treści programoweT-P-1Projekt budynku murowanego w wybranym systenie - wykonanie niezbędnych w projekcie rysunków architektoniczno- budowlanych oraz obliczeń, tj. sprawdzienie nośności wybranych elementów konstrukcyjnych
T-W-1Systemy budowlane w budownictwie tradycyjnym udoskonalonym - systemy i technologia wznoszenia budynków z elementów silikatowych,keramzytobetonowych, betonowych z wypełniaczani organicznymi, gipsowych, styrobetonowych i innych
T-W-2Systemy budownictwa drewnianego tradycyjnego i w lekkim szkielecie drewnianym
T-W-3Nowoczesne rozwiązania konstrukcyjno- materiałowe stropów, stropodachów, konstrukcji przekryć dachowych
T-W-4Doświadczenia z eksploatacji obiektów mieszkalnych i o specjalnym przeznaczeniu realizowanych w tachnologiach systemowych
Metody nauczaniaM-2dyskusja
M-3prezentacje i praca studenta
M-1wykład informacyjny/ metody audiowizualne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-1Ocena formująca: ocena umiejętności zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: ocena uzyskana z zaliczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada w stopniu dostatecznym wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie oraz w stopniu dostatecznym zna normy, wytyczne stosowane w budownictwie oraz zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów budownictwa ogólnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/TOB/D08_U01Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności, zebrać obciążenia działające na obiekty budowlane,dokonać wyboru materiałów i wyrobów budowlanych, ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
B_1A_U02Potrafi dokonać zestawienia obciążeń działających na obiekty budowlane
B_1A_U22Potrafi samodzielnie planować i realizować własny proces uczenia się przez całe życie
B_1A_U17Potrafi dokonać doboru materiałów i wyrobów budowlanych
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z tendencjami w projektowaniu architektoniczno - konstrukcyjnym w budownictwie mieszkaniowym i użyteczności publicznej.
Treści programoweT-P-1Projekt budynku murowanego w wybranym systenie - wykonanie niezbędnych w projekcie rysunków architektoniczno- budowlanych oraz obliczeń, tj. sprawdzienie nośności wybranych elementów konstrukcyjnych
T-W-1Systemy budowlane w budownictwie tradycyjnym udoskonalonym - systemy i technologia wznoszenia budynków z elementów silikatowych,keramzytobetonowych, betonowych z wypełniaczani organicznymi, gipsowych, styrobetonowych i innych
T-W-2Systemy budownictwa drewnianego tradycyjnego i w lekkim szkielecie drewnianym
T-W-3Nowoczesne rozwiązania konstrukcyjno- materiałowe stropów, stropodachów, konstrukcji przekryć dachowych
T-W-4Doświadczenia z eksploatacji obiektów mieszkalnych i o specjalnym przeznaczeniu realizowanych w tachnologiach systemowych
Metody nauczaniaM-2dyskusja
M-3prezentacje i praca studenta
M-1wykład informacyjny/ metody audiowizualne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-1Ocena formująca: ocena umiejętności zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: ocena uzyskana z zaliczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi samodzielnie rozwiązać niektóre podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu budownictwa ogólnego, dokonać wyboru materiałów i wyrobów budowlanych w stopniu dostatecznym, umie zebrać obiązenia działąjące na obiekty budowlane, w stopniu dostateczym ma umiejętność samokształcenia się
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/TOB/D08_K01Jest gotowy do prowadzenia działalności budowlanej w sposób profesjonalny i odpowiedzialny, prezentowania efektów swojej pracy i zagadnień dotyczących budownictwa oraz gotowy myśleć i działać kreatywnie w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K05Jest gotów do działania w sposób profesjonalny i podejmowania etycznych aspektów związanych z własną pracą i etosem zawodu
B_1A_K06Jest gotów do przekazywania społeczeństwu wiedzy nt. budownictwa. Formułuje wnioski i opisuje wyniki prac własnych w przystępnej formie. Jest komunikatywny w prezentacjach medialnych
B_1A_K04Jest gotów do kreatywnego myślenia w trakcie rozwiązywania problemu inżynierskiego. Efektywnie wykorzystuje zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z tendencjami w projektowaniu architektoniczno - konstrukcyjnym w budownictwie mieszkaniowym i użyteczności publicznej.
Treści programoweT-P-1Projekt budynku murowanego w wybranym systenie - wykonanie niezbędnych w projekcie rysunków architektoniczno- budowlanych oraz obliczeń, tj. sprawdzienie nośności wybranych elementów konstrukcyjnych
T-W-1Systemy budowlane w budownictwie tradycyjnym udoskonalonym - systemy i technologia wznoszenia budynków z elementów silikatowych,keramzytobetonowych, betonowych z wypełniaczani organicznymi, gipsowych, styrobetonowych i innych
T-W-2Systemy budownictwa drewnianego tradycyjnego i w lekkim szkielecie drewnianym
T-W-3Nowoczesne rozwiązania konstrukcyjno- materiałowe stropów, stropodachów, konstrukcji przekryć dachowych
T-W-4Doświadczenia z eksploatacji obiektów mieszkalnych i o specjalnym przeznaczeniu realizowanych w tachnologiach systemowych
Metody nauczaniaM-2dyskusja
M-3prezentacje i praca studenta
M-1wykład informacyjny/ metody audiowizualne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-1Ocena formująca: ocena umiejętności zdobywania wiedzy i jej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest gotowy w stopniu dostatecznym do profesjonalnego i odpowiedzialnego projektowania konstrukcji, prezentowania efektów swojej pracy i zagadnień dotyczących budownictwa, niezbyt gotowy do działania w pełni kreatywnie w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0