Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Organizacja i kierowanie budową:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizacja i kierowanie budową
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Ogólnego
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Barczyk <Aleksandra.Barczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 18 1,00,56zaliczenie
projektyP6 9 2,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs z Podstaw kosztorysowania robót budowlanych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z procesem przygotowania i wykonania robót budowlanych.
C-2Umiejętność opracowania harmonogramu robót budowlanych i zagospodarowania placu budowy.
C-3Umiejętność oceny zagrożeń przy realizacji robót budowlanych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wykonanie projektu organizacji robót dla przedsięwzięcia budowlanego. Zakres projektu: przedmiar robót (uzupełnienie);SPP; harmonogram robót, zatrudnienia, zużycia matriałów; zagospodarowanie placu budowy.8
T-P-2Zaliczenie projektu.1
9
wykłady
T-W-1Podstawy organizacji budowy.2
T-W-2Metody organizacji budowy.2
T-W-3Struktura podziału pracy - SPP.2
T-W-4Harmonogramy budowlane.2
T-W-5Dokumentacja budowy.2
T-W-6Ogólne zasady zagospodarowania placu budowy.4
T-W-7Plan BIOZ zgodny z wymaganiami prawnymi i technicznymi.2
T-W-8Zaliczenie wykładów.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach9
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego38
A-P-3Utrwalenie wiadomości w oparciu o literaturę10
A-P-4Udział w konsultacjach2
A-P-5Zaliczenie projektu1
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów oraz rozpoznanie literaturowe.3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4Udział w konsultacjach2
A-W-5Zaliczenie2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Metoda przypadków
M-3Metoda sytuacyjna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z przedmiotu.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/20_W01
Student zna i rozróżnia struktury organizacyjne budów o różnej skali wielkości oraz przepisy bezpieczeństwa stosowane w trakcie organizacji robót budowlanych i zagospodarowania placu budowy.
B_1A_W18C-3, C-1T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-W-1, T-W-5M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/20_U01
Oblicza nakłady pracy dla poszczególnych rodzajów robót oraz planuje prace grup roboczych na placu budowy. Ocenia zagrożenia i podejmuje działania zabezpieczające.
B_1A_U18, B_1A_U13C-1T-P-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/20_K01
Jest gotów do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w środowisku pracy. Jest odpowiedzialny za wspólnie realizowane zadania. Jest gotów do przestrzegania etyki zawodowej.
B_1A_K03, B_1A_K05, B_1A_K04C-2T-P-1, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/20_W01
Student zna i rozróżnia struktury organizacyjne budów o różnej skali wielkości oraz przepisy bezpieczeństwa stosowane w trakcie organizacji robót budowlanych i zagospodarowania placu budowy.
2,0
3,0Student posiada dostetczną wiedzę w przedmiotowym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/20_U01
Oblicza nakłady pracy dla poszczególnych rodzajów robót oraz planuje prace grup roboczych na placu budowy. Ocenia zagrożenia i podejmuje działania zabezpieczające.
2,0
3,0Student potrafi obliczyć nakłady pracy dla poszczególnych robót budowlanych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/20_K01
Jest gotów do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w środowisku pracy. Jest odpowiedzialny za wspólnie realizowane zadania. Jest gotów do przestrzegania etyki zawodowej.
2,0
3,0Przestrzega zasad etyki zawodowej w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Tadeusz Maj, Organizacja i przygotowanie budowy. Podręcznik, WSIP, 2013
  2. Kazimierz M. Jaworski, Podstawy organizacji budowy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
  3. Władysław Korzeniewski, Zasady obmiaru i obliczenia powierzchni i kubatury budynku. Stosowanie przepisów prawnych i norm., POLCEN, 2006
  4. Janusz Traczyk, Janusz Woźnica, Vademecum Kosztorysanta, Zeszyt 5 - Zasady przedmiarowania robót ziemnych, Ośrodek Wdrożeń Ekonomiczno-Organizacyjnych Budownictwa "PROMOCJA", Warszawa, 2009
  5. Janusz Traczyk, Janusz Woźnica, Vademecum Kosztorysanta, Zeszyt 6 - Zasady przedmiarownia robót ogólnobudowlanych., Ośrodek Wdrożeń Ekonomiczni - Organizacyjnych Budownictwa "PROMOCJA", 2009
  6. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane(z późniejszymi zmianami), 1994

Literatura dodatkowa

  1. Grażyna Świderska, Plan BIOZ. Bezpieczeństwo pracy na budowie 2020, POLCEN, 2020
  2. OŚRODEK KOSZTORYSOWANIA ROBÓT BUDOWLANYCH, KNR-W NR 2-02 Konstrukcje budowlane, WACETOB - PZITB, 2003, wyd. V
  3. Zespół specjalistów i praktyków, Poradnika Kierownika Budowy, FORUM, 2010
  4. Frey Hansjorg, Technologia budownictwa część 1, REA, 2012
  5. Cieślewicz W., Barczyk A., Mierniki oceny bezpieczeństawa pracy w przedsiębiorstwach budowlanych., Inżynieria i Budownictwo, 2019

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie projektu organizacji robót dla przedsięwzięcia budowlanego. Zakres projektu: przedmiar robót (uzupełnienie);SPP; harmonogram robót, zatrudnienia, zużycia matriałów; zagospodarowanie placu budowy.8
T-P-2Zaliczenie projektu.1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy organizacji budowy.2
T-W-2Metody organizacji budowy.2
T-W-3Struktura podziału pracy - SPP.2
T-W-4Harmonogramy budowlane.2
T-W-5Dokumentacja budowy.2
T-W-6Ogólne zasady zagospodarowania placu budowy.4
T-W-7Plan BIOZ zgodny z wymaganiami prawnymi i technicznymi.2
T-W-8Zaliczenie wykładów.2
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach9
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego38
A-P-3Utrwalenie wiadomości w oparciu o literaturę10
A-P-4Udział w konsultacjach2
A-P-5Zaliczenie projektu1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów oraz rozpoznanie literaturowe.3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4Udział w konsultacjach2
A-W-5Zaliczenie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/20_W01Student zna i rozróżnia struktury organizacyjne budów o różnej skali wielkości oraz przepisy bezpieczeństwa stosowane w trakcie organizacji robót budowlanych i zagospodarowania placu budowy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W18Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną na temat tworzenia procedur zarządzania jakością robót budowlanych. Zna normy i normatywy pracy w budownictwie oraz organizację i zasady kierowania budową
Cel przedmiotuC-3Umiejętność oceny zagrożeń przy realizacji robót budowlanych.
C-1Zapoznanie studentów z procesem przygotowania i wykonania robót budowlanych.
Treści programoweT-W-6Ogólne zasady zagospodarowania placu budowy.
T-W-2Metody organizacji budowy.
T-W-7Plan BIOZ zgodny z wymaganiami prawnymi i technicznymi.
T-W-4Harmonogramy budowlane.
T-W-1Podstawy organizacji budowy.
T-W-5Dokumentacja budowy.
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada dostetczną wiedzę w przedmiotowym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/20_U01Oblicza nakłady pracy dla poszczególnych rodzajów robót oraz planuje prace grup roboczych na placu budowy. Ocenia zagrożenia i podejmuje działania zabezpieczające.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U18Potrafi organizować pracę na budowie zgodnie z zasadami technologii i organizacji budownictwa
B_1A_U13Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesem przygotowania i wykonania robót budowlanych.
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu organizacji robót dla przedsięwzięcia budowlanego. Zakres projektu: przedmiar robót (uzupełnienie);SPP; harmonogram robót, zatrudnienia, zużycia matriałów; zagospodarowanie placu budowy.
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi obliczyć nakłady pracy dla poszczególnych robót budowlanych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/20_K01Jest gotów do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w środowisku pracy. Jest odpowiedzialny za wspólnie realizowane zadania. Jest gotów do przestrzegania etyki zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K03Jest gotów do przestrzegania i upowszechniania wzorów właściwego postępowania w środowisku pracy i poza nim
B_1A_K05Jest gotów do działania w sposób profesjonalny i podejmowania etycznych aspektów związanych z własną pracą i etosem zawodu
B_1A_K04Jest gotów do kreatywnego myślenia w trakcie rozwiązywania problemu inżynierskiego. Efektywnie wykorzystuje zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Umiejętność opracowania harmonogramu robót budowlanych i zagospodarowania placu budowy.
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu organizacji robót dla przedsięwzięcia budowlanego. Zakres projektu: przedmiar robót (uzupełnienie);SPP; harmonogram robót, zatrudnienia, zużycia matriałów; zagospodarowanie placu budowy.
T-W-6Ogólne zasady zagospodarowania placu budowy.
T-W-2Metody organizacji budowy.
T-W-7Plan BIOZ zgodny z wymaganiami prawnymi i technicznymi.
T-W-4Harmonogramy budowlane.
T-W-1Podstawy organizacji budowy.
T-W-5Dokumentacja budowy.
T-W-3Struktura podziału pracy - SPP.
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przestrzega zasad etyki zawodowej w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0