Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Metody obliczeniowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody obliczeniowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Adrian Silicki <Adrian.Silicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Szewczyk <Piotr.Szewczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 9 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL4 18 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczony kurs matematyki
W-2Zaliczony kurs mechaniki ogólnej
W-3Zaliczony kurs wytrzymałości materiałów
W-4Zaliczony kurs mechaniki budowli

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z wybranymi komputerowymi metodami statycznej analizy konstrukcji (macierzową metodą przemieszczeń, metodą elementów skończonych, metodą różnic skończonych)
C-2Wykształcenie umiejętności definiowania modeli obliczeniowych i prowadzenia analizy statycznej konstrukcji prętowych z wykorzystaniem komercyjnego oprogramowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Obliczenia statyczne belki metodą różnic skończonych.8
T-L-2Obliczenia statyczne płaskiej ramy macierzową metodą przemieszczeń (z weryfikacją uzyskanych wyników w programie Robot).8
T-L-3Kolokwium2
18
wykłady
T-W-1Wiadomości wstępne. Zagadnienie modelowania.1
T-W-2Metoda przemieszczeń w ujęciu komputerowym w odniesieniu do analizy statycznej płaskich i przestrzennych konstrukcji prętowych.5
T-W-3Wprowadzenie do metody elementów skończonych. Metoda różnic skończonych.3
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-3Uczestnictwo w konsultacjach6
A-L-4Zaliczenie2
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Bieżace utrwalanie poznanego materiału15
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach6
A-W-4Zaliczenie1
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych zadań laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/B/06_W01
Zna i rozumie algorytm macierzowej metody przemieszczeń w zakresie zastosowań do statycznej analizy płaskich i przestrzennych konstrukcji prętowych.
B_1A_W06, B_1A_W14C-1T-L-2, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2
B_1A_N1/B/06_W02
Zna i rozumie zasady analizy statycznej konstrukcji w oparciu o metodę różnic skończonych
B_1A_W01, B_1A_W06C-1T-L-1, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/B/06_U01
Potrafi poprawnie przeprowadzić analizę statyczną konstrukcji prętowych
B_1A_U03, B_1A_U04C-1, C-2T-L-1, T-L-2M-1, M-2S-1, S-2
B_1A_N1/B/06_U02
Potrafi korzystać z komercyjnego oprogramowania służącego do statycznej analizy konstrukcji prętowych oraz krytycznie oceniać otrzymane wyniki
B_1A_U06C-2T-L-2M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/B/08_K01
Jest świadomy odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń.
B_1A_K04C-1, C-2T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/B/06_W01
Zna i rozumie algorytm macierzowej metody przemieszczeń w zakresie zastosowań do statycznej analizy płaskich i przestrzennych konstrukcji prętowych.
2,0Nie zna i nie rozumie rozumie podstawy algorytmu macierzowej metody przemieszczeń w zakresie zastosowań do statycznej analizy prostych układów prętowych.
3,0Zna i rozumie podstawy algorytmu macierzowej metody przemieszczeń w zakresie zastosowań do statycznej analizy prostych układów prętowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_N1/B/06_W02
Zna i rozumie zasady analizy statycznej konstrukcji w oparciu o metodę różnic skończonych
2,0Nie zna i nie rozumie podstawowych zasad analizy statycznej konstrukcji w oparciu o metodę różnic skończonych w odniesieniu do prostych układów prętowych.
3,0Zna i rozumie podstawowe zasady analizy statycznej konstrukcji w oparciu o metodę różnic skończonych w odniesieniu do prostych układów prętowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/B/06_U01
Potrafi poprawnie przeprowadzić analizę statyczną konstrukcji prętowych
2,0Nie potrafi poprawnie zdefiniować modeli obliczeniowych prostych układów prętowych.
3,0Potrafi poprawnie zdefiniować modele obliczeniowe prostych układów prętowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_N1/B/06_U02
Potrafi korzystać z komercyjnego oprogramowania służącego do statycznej analizy konstrukcji prętowych oraz krytycznie oceniać otrzymane wyniki
2,0Nie potrafi korzystać z podstawowych opcji komercyjnego oprogramowania służacego do statycznej analizy konstrukcji oraz krytycznie oceniać otrzymane wyniki.
3,0Potrafi korzystać z podstawowych opcji komercyjnego oprogramowania służacego do statycznej analizy konstrukcji oraz krytycznie oceniać otrzymane wyniki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/B/08_K01
Jest świadomy odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń.
2,0
3,0Jest świadomy odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Chmielewski T., Nowak H., Mechanika budowli, WNT, Warszawa, 2001, seria Wspomaganie komputerowe CAD/CAM
  2. Cichoń C., Metody obliczeniowe. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce, 2005
  3. Kosma Z., Metody numeryczne dla zastosowań inżynierskich, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom, 2008
  4. Pietrzak J., Rakowski G., Wrześniwski K., Macierzowa analiza konstrukcji, PWN, Warszawa - Poznań, 1979
  5. Król K., Metoda elementów skończonych w obliczeniach konstrukcji, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Rakowski G., Kacprzyk Z., Metoda elementów skończonych w mechanice konstrukcji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005
  2. Bąk R., Burczyński T., Wytrzymałość materiałów z elementami ujęcia komputerowego, WNT, Warszawa, 2001
  3. Szmelter J., Metody komputerowe w mechanice, PWN, Warszawa, 1980
  4. A. Maryniak, Zastosowanie aplikacji MODO do optymalizacji kratownicy przestrzennej, Pod red. A. Wawrzynka, Giwice, 2009, s. 199-206, X JUBILEUSZOWA KONFERENCJA NAUKOWA DOKTORANTÓW I MŁODYCH DOKTORÓW WYDZIAŁÓW BUDOWNICTWA Gliwice-Szczyrk 4-6 listopada 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Obliczenia statyczne belki metodą różnic skończonych.8
T-L-2Obliczenia statyczne płaskiej ramy macierzową metodą przemieszczeń (z weryfikacją uzyskanych wyników w programie Robot).8
T-L-3Kolokwium2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości wstępne. Zagadnienie modelowania.1
T-W-2Metoda przemieszczeń w ujęciu komputerowym w odniesieniu do analizy statycznej płaskich i przestrzennych konstrukcji prętowych.5
T-W-3Wprowadzenie do metody elementów skończonych. Metoda różnic skończonych.3
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-3Uczestnictwo w konsultacjach6
A-L-4Zaliczenie2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Bieżace utrwalanie poznanego materiału15
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach6
A-W-4Zaliczenie1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/B/06_W01Zna i rozumie algorytm macierzowej metody przemieszczeń w zakresie zastosowań do statycznej analizy płaskich i przestrzennych konstrukcji prętowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W06Zna i rozumie zasady mechaniki budowli i analizy konstrukcji prętowych w zakresie statyki
B_1A_W14Zna i rozumie wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie konstrukcji oraz organizację robót budowlanych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z wybranymi komputerowymi metodami statycznej analizy konstrukcji (macierzową metodą przemieszczeń, metodą elementów skończonych, metodą różnic skończonych)
Treści programoweT-L-2Obliczenia statyczne płaskiej ramy macierzową metodą przemieszczeń (z weryfikacją uzyskanych wyników w programie Robot).
T-W-1Wiadomości wstępne. Zagadnienie modelowania.
T-W-2Metoda przemieszczeń w ujęciu komputerowym w odniesieniu do analizy statycznej płaskich i przestrzennych konstrukcji prętowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych zadań laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna i nie rozumie rozumie podstawy algorytmu macierzowej metody przemieszczeń w zakresie zastosowań do statycznej analizy prostych układów prętowych.
3,0Zna i rozumie podstawy algorytmu macierzowej metody przemieszczeń w zakresie zastosowań do statycznej analizy prostych układów prętowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/B/06_W02Zna i rozumie zasady analizy statycznej konstrukcji w oparciu o metodę różnic skończonych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W01Zna i rozumie podstawową wiedzę z wybranych działów matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla kierunku budownictwo, niezbędną do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa
B_1A_W06Zna i rozumie zasady mechaniki budowli i analizy konstrukcji prętowych w zakresie statyki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z wybranymi komputerowymi metodami statycznej analizy konstrukcji (macierzową metodą przemieszczeń, metodą elementów skończonych, metodą różnic skończonych)
Treści programoweT-L-1Obliczenia statyczne belki metodą różnic skończonych.
T-W-3Wprowadzenie do metody elementów skończonych. Metoda różnic skończonych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych zadań laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna i nie rozumie podstawowych zasad analizy statycznej konstrukcji w oparciu o metodę różnic skończonych w odniesieniu do prostych układów prętowych.
3,0Zna i rozumie podstawowe zasady analizy statycznej konstrukcji w oparciu o metodę różnic skończonych w odniesieniu do prostych układów prętowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/B/06_U01Potrafi poprawnie przeprowadzić analizę statyczną konstrukcji prętowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U03Potrafi poprawnie zdefiniować modele obliczeniowe komputerowej analizy konstrukcji
B_1A_U04Potrafi wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, określić stan naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji oraz je zwymiarować
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z wybranymi komputerowymi metodami statycznej analizy konstrukcji (macierzową metodą przemieszczeń, metodą elementów skończonych, metodą różnic skończonych)
C-2Wykształcenie umiejętności definiowania modeli obliczeniowych i prowadzenia analizy statycznej konstrukcji prętowych z wykorzystaniem komercyjnego oprogramowania
Treści programoweT-L-1Obliczenia statyczne belki metodą różnic skończonych.
T-L-2Obliczenia statyczne płaskiej ramy macierzową metodą przemieszczeń (z weryfikacją uzyskanych wyników w programie Robot).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych zadań laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi poprawnie zdefiniować modeli obliczeniowych prostych układów prętowych.
3,0Potrafi poprawnie zdefiniować modele obliczeniowe prostych układów prętowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/B/06_U02Potrafi korzystać z komercyjnego oprogramowania służącego do statycznej analizy konstrukcji prętowych oraz krytycznie oceniać otrzymane wyniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U06Potrafi korzystać z wybranych programów komputerowych wspomagających decyzje projektowe w budownictwie oraz krytycznie ocenić otrzymane wyniki
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności definiowania modeli obliczeniowych i prowadzenia analizy statycznej konstrukcji prętowych z wykorzystaniem komercyjnego oprogramowania
Treści programoweT-L-2Obliczenia statyczne płaskiej ramy macierzową metodą przemieszczeń (z weryfikacją uzyskanych wyników w programie Robot).
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych zadań laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi korzystać z podstawowych opcji komercyjnego oprogramowania służacego do statycznej analizy konstrukcji oraz krytycznie oceniać otrzymane wyniki.
3,0Potrafi korzystać z podstawowych opcji komercyjnego oprogramowania służacego do statycznej analizy konstrukcji oraz krytycznie oceniać otrzymane wyniki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/B/08_K01Jest świadomy odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K04Jest gotów do kreatywnego myślenia w trakcie rozwiązywania problemu inżynierskiego. Efektywnie wykorzystuje zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z wybranymi komputerowymi metodami statycznej analizy konstrukcji (macierzową metodą przemieszczeń, metodą elementów skończonych, metodą różnic skończonych)
C-2Wykształcenie umiejętności definiowania modeli obliczeniowych i prowadzenia analizy statycznej konstrukcji prętowych z wykorzystaniem komercyjnego oprogramowania
Treści programoweT-L-3Kolokwium
T-L-1Obliczenia statyczne belki metodą różnic skończonych.
T-L-2Obliczenia statyczne płaskiej ramy macierzową metodą przemieszczeń (z weryfikacją uzyskanych wyników w programie Robot).
T-W-1Wiadomości wstępne. Zagadnienie modelowania.
T-W-2Metoda przemieszczeń w ujęciu komputerowym w odniesieniu do analizy statycznej płaskich i przestrzennych konstrukcji prętowych.
T-W-3Wprowadzenie do metody elementów skończonych. Metoda różnic skończonych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych zadań laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest świadomy odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń.
3,5
4,0
4,5
5,0