Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Mechanika budowli-2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika budowli-2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Weber <Hanna.Weber@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Jabłonka <Anna.Jablonka@zut.edu.pl>, Piotr Szewczyk <Piotr.Szewczyk@zut.edu.pl>, Krzysztof Wierzbicki <Krzysztof.Wierzbicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 18 2,00,40zaliczenie
laboratoriaL4 9 1,00,20zaliczenie
wykładyW4 18 2,00,40egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs Mechanika budowli-1

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność rozwiązywania układów prętowych metodą przemieszczeń
C-2Umiejętność wyznaczania i wykorzystywania w obliczeniach linii wpływu w belkach
C-3Umiejętność przeprowadzania eksperymentów weryfikujących wyniki rozwiązań analitycznych
C-4Umiejętność praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy w samodzielnym rozwiązywaniu zadanych problemów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metoda przemieszczeń - rozwiązywanie ram nieprzesuwnych i przesuwnych, liczenie przemieszczeń w belkach bezpośrednio z układu równań. Kolokwium weryfikujące.12
T-A-2Linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych i w belkach ciągłych. Kolokwium weryfikujące.6
18
laboratoria
T-L-1Tensometria oporowa, przetworniki2
T-L-2Badania stalowej belki ciągłej2
T-L-3Badanie rusztu drewnianego. Linie wpływu2
T-L-4Badanie płaskiej ramy stalowej2
T-L-5Kolokwium zaliczające1
9
wykłady
T-W-1Metoda przemieszczeń - rozwiązywanie układów nieprzesuwnych i przesuwnych.10
T-W-2Linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych4
T-W-3Linie wpływu w belkach ciągłych - metoda kinematyczna4
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych18
A-A-2Przygotowanie do zajęć i kolokwiów37
A-A-3Uczestnictwo w konsultacjach3
A-A-4Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych2
60
laboratoria
A-L-1Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych9
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych20
A-L-3Zaliczenie laboratoriów1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Przygotowanie do egzaminu36
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach3
A-W-4Udział w egzaminie3
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Realizacja przykładów z użyciem prezentacji audiowizualnych
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu
S-2Ocena formująca: Ocena z kolokwiów
S-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na ćwiczeniach laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/06-2_W01
Zna i rozumie metodę przemieszczeń i linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych i belkach ciągłych
B_1A_W06C-2, C-1T-A-1, T-A-2, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-L-4M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/06-2_U01
Potrafi wyznaczać siły wewnętrzne i przemieszczenia w układach prętowych statycznie niewyznaczalnych metodą przemieszczeń
B_1A_U04C-1T-A-1, T-W-1M-1, M-2S-2, S-1
B_1A_N1/C/06-2_U02
Potrafi wyznaczać i wykorzystywać linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych i belkach ciągłych
B_1A_U05, B_1A_U04C-2T-A-2, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-2, S-1
B_1A_N1/C/06-2_U03
Potrafi przeprowadzać eksperymenty weryfikujące wyniki uzyskane na drodze analitycznej
B_1A_U10C-2, C-3T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-4M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/09_K01
Student jest gotów do samodzielnego wyboru metody służącej do rozwiązania postawionego problemu i ma świadomość odpowiedzialności za własne obliczenia
B_1A_K04C-4T-A-1, T-A-2, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-L-4M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/06-2_W01
Zna i rozumie metodę przemieszczeń i linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych i belkach ciągłych
2,0
3,0Zna i rozumie metodę przemieszczeń i linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych i belkach ciągłych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/06-2_U01
Potrafi wyznaczać siły wewnętrzne i przemieszczenia w układach prętowych statycznie niewyznaczalnych metodą przemieszczeń
2,0
3,0Potrafi wyznaczać siły wewnętrzne w układach prętowych, popełnia drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_N1/C/06-2_U02
Potrafi wyznaczać i wykorzystywać linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych i belkach ciągłych
2,0
3,0Potrafi wyznaczać i wykorzystywać linie wpływu, popełnia drobne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_N1/C/06-2_U03
Potrafi przeprowadzać eksperymenty weryfikujące wyniki uzyskane na drodze analitycznej
2,0
3,0Potrafi określić metodykę oraz procedurę weryfikacji doświadczalnej wyników uzyskanych na drodze analitycznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/09_K01
Student jest gotów do samodzielnego wyboru metody służącej do rozwiązania postawionego problemu i ma świadomość odpowiedzialności za własne obliczenia
2,0
3,0Student potrafi zastosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadanych problemów, samodzielnie pisze kolokwia oraz egzamin.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dyląg Z., Mechanika Budowli, PWN, Warszawa, 1989
  2. Paluch M., Mechanika Budowli: teoria i przykłady, PWN, Warszawa, 2013
  3. Olszowski B. Rdwańska M., Mechanika Budowli t.1, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2013, wyd. 4
  4. Witkowska Z., Witkowski M., Zbiór zadań z mechaniki budowli, O.W.P.W., Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Pyrak S., Mechanika konstrukcji, Arkady, Warszawa, 2001
  2. Cypryjański R., Weber H., Spatial Advertising Structure Analysis on Selected Examples, IOP Conference Series : Materials Science & Engineering, 2019, Vol. 471, pp. 1-9

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metoda przemieszczeń - rozwiązywanie ram nieprzesuwnych i przesuwnych, liczenie przemieszczeń w belkach bezpośrednio z układu równań. Kolokwium weryfikujące.12
T-A-2Linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych i w belkach ciągłych. Kolokwium weryfikujące.6
18

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Tensometria oporowa, przetworniki2
T-L-2Badania stalowej belki ciągłej2
T-L-3Badanie rusztu drewnianego. Linie wpływu2
T-L-4Badanie płaskiej ramy stalowej2
T-L-5Kolokwium zaliczające1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metoda przemieszczeń - rozwiązywanie układów nieprzesuwnych i przesuwnych.10
T-W-2Linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych4
T-W-3Linie wpływu w belkach ciągłych - metoda kinematyczna4
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych18
A-A-2Przygotowanie do zajęć i kolokwiów37
A-A-3Uczestnictwo w konsultacjach3
A-A-4Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych9
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych20
A-L-3Zaliczenie laboratoriów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Przygotowanie do egzaminu36
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach3
A-W-4Udział w egzaminie3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/06-2_W01Zna i rozumie metodę przemieszczeń i linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych i belkach ciągłych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W06Zna i rozumie zasady mechaniki budowli i analizy konstrukcji prętowych w zakresie statyki
Cel przedmiotuC-2Umiejętność wyznaczania i wykorzystywania w obliczeniach linii wpływu w belkach
C-1Umiejętność rozwiązywania układów prętowych metodą przemieszczeń
Treści programoweT-A-1Metoda przemieszczeń - rozwiązywanie ram nieprzesuwnych i przesuwnych, liczenie przemieszczeń w belkach bezpośrednio z układu równań. Kolokwium weryfikujące.
T-A-2Linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych i w belkach ciągłych. Kolokwium weryfikujące.
T-L-2Badania stalowej belki ciągłej
T-L-1Tensometria oporowa, przetworniki
T-L-3Badanie rusztu drewnianego. Linie wpływu
T-L-5Kolokwium zaliczające
T-W-2Linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych
T-W-3Linie wpływu w belkach ciągłych - metoda kinematyczna
T-W-1Metoda przemieszczeń - rozwiązywanie układów nieprzesuwnych i przesuwnych.
T-L-4Badanie płaskiej ramy stalowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Realizacja przykładów z użyciem prezentacji audiowizualnych
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena z kolokwiów
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu
S-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna i rozumie metodę przemieszczeń i linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych i belkach ciągłych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/06-2_U01Potrafi wyznaczać siły wewnętrzne i przemieszczenia w układach prętowych statycznie niewyznaczalnych metodą przemieszczeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U04Potrafi wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, określić stan naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji oraz je zwymiarować
Cel przedmiotuC-1Umiejętność rozwiązywania układów prętowych metodą przemieszczeń
Treści programoweT-A-1Metoda przemieszczeń - rozwiązywanie ram nieprzesuwnych i przesuwnych, liczenie przemieszczeń w belkach bezpośrednio z układu równań. Kolokwium weryfikujące.
T-W-1Metoda przemieszczeń - rozwiązywanie układów nieprzesuwnych i przesuwnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Realizacja przykładów z użyciem prezentacji audiowizualnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena z kolokwiów
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wyznaczać siły wewnętrzne w układach prętowych, popełnia drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/06-2_U02Potrafi wyznaczać i wykorzystywać linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych i belkach ciągłych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U05Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa elementów konstrukcji oraz obiektów budowlanych
B_1A_U04Potrafi wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, określić stan naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji oraz je zwymiarować
Cel przedmiotuC-2Umiejętność wyznaczania i wykorzystywania w obliczeniach linii wpływu w belkach
Treści programoweT-A-2Linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych i w belkach ciągłych. Kolokwium weryfikujące.
T-W-2Linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych
T-W-3Linie wpływu w belkach ciągłych - metoda kinematyczna
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Realizacja przykładów z użyciem prezentacji audiowizualnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena z kolokwiów
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wyznaczać i wykorzystywać linie wpływu, popełnia drobne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/06-2_U03Potrafi przeprowadzać eksperymenty weryfikujące wyniki uzyskane na drodze analitycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U10Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Umiejętność wyznaczania i wykorzystywania w obliczeniach linii wpływu w belkach
C-3Umiejętność przeprowadzania eksperymentów weryfikujących wyniki rozwiązań analitycznych
Treści programoweT-L-2Badania stalowej belki ciągłej
T-L-1Tensometria oporowa, przetworniki
T-L-3Badanie rusztu drewnianego. Linie wpływu
T-L-5Kolokwium zaliczające
T-L-4Badanie płaskiej ramy stalowej
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi określić metodykę oraz procedurę weryfikacji doświadczalnej wyników uzyskanych na drodze analitycznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/09_K01Student jest gotów do samodzielnego wyboru metody służącej do rozwiązania postawionego problemu i ma świadomość odpowiedzialności za własne obliczenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K04Jest gotów do kreatywnego myślenia w trakcie rozwiązywania problemu inżynierskiego. Efektywnie wykorzystuje zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Umiejętność praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy w samodzielnym rozwiązywaniu zadanych problemów
Treści programoweT-A-1Metoda przemieszczeń - rozwiązywanie ram nieprzesuwnych i przesuwnych, liczenie przemieszczeń w belkach bezpośrednio z układu równań. Kolokwium weryfikujące.
T-A-2Linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych i w belkach ciągłych. Kolokwium weryfikujące.
T-L-2Badania stalowej belki ciągłej
T-L-1Tensometria oporowa, przetworniki
T-L-3Badanie rusztu drewnianego. Linie wpływu
T-L-5Kolokwium zaliczające
T-W-2Linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych
T-W-3Linie wpływu w belkach ciągłych - metoda kinematyczna
T-W-1Metoda przemieszczeń - rozwiązywanie układów nieprzesuwnych i przesuwnych.
T-L-4Badanie płaskiej ramy stalowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Realizacja przykładów z użyciem prezentacji audiowizualnych
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena z kolokwiów
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu
S-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zastosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadanych problemów, samodzielnie pisze kolokwia oraz egzamin.
3,5
4,0
4,5
5,0