Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Mechanika budowli-1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika budowli-1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Weber <Hanna.Weber@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Jabłonka <Anna.Jablonka@zut.edu.pl>, Krzysztof Wierzbicki <Krzysztof.Wierzbicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 18 2,00,60zaliczenie
wykładyW3 18 2,00,40egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs matematyki
W-2Ukończony kurs fizyki
W-3Ukończony kurs mechaniki ogólnej
W-4Ukończony kurs wytrzymałości materiałów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność obliczania przemieszczeń w układach prętowych z zasady prac wirtualnych i twierdzenia redukcyjnego
C-2Umiejętność obliczania sił wewnętrznych w układach prętowych metodą sił
C-3Umiejętność praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy w samodzielnym rozwiązywaniu zadanych problemów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wyznaczanie przemieszczeń w układach statycznie wyznaczalnych - zasada prac wirtualnych. Kolokwium weryfikujące.6
T-A-2Rozwiązywanie układów statycznie niewyznaczalnych - belek, ram i kratownic metodą sił. Zastosowanie twierdzenie redukcyjnego. Kolokwia weryfikujące.12
18
wykłady
T-W-1Wykład wprowadzający. Wyznaczanie przemieszczeń w układach statycznie wyznaczalnych z zasady prac wirtualnych.4
T-W-2Metoda sił - równania kanoniczne, dobór schematów podstawowych. Rozwiązywanie układów statycznie niewyznaczalnych - belek, ram, kratownic metodą sił. Twierdzenie redukcyjne.12
T-W-3Obciążenia pozastatyczne w metodzie sił. Wprowadzenie do metody przemieszczeń.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych i kolokwiach18
A-A-2Przygotowanie do zajęć i kolokwiów36
A-A-3Udział w konsultacjach4
A-A-4Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Przygotowanie do egzaminu36
A-W-3Udział w konsultacjach3
A-W-4Udział w egzaminie3
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Realizacja przykładów z użyciem prezentacji audiowizualnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Ocena z kolokwiów z poszczególnych działów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/06-1_W01
Zna i rozumie zasadę prac wirtualnych, metodę sił i twierdzenie redukcyjne
B_1A_W06C-2, C-1T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/06-1_U01
Potrafi wyznaczać przemieszczenia w układach prętowych wykorzystując zasadę prac wirtualnych i twierdzenie redukcyjne
B_1A_U04C-1T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2
B_1A_N1/C/06-1_U02
Potrafi wyznaczać siły wewnętrzne w układach prętowych statycznie niewyznaczalnych metodą sił.
B_1A_U04C-2T-A-2, T-W-3, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/08_K01
Student jest gotów do samodzielnego wyboru metody służącej do rozwiązania postawionego problemu i ma świadomość odpowiedzialności za własne obliczenia
B_1A_K04C-3T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/06-1_W01
Zna i rozumie zasadę prac wirtualnych, metodę sił i twierdzenie redukcyjne
2,0
3,0Zna i rozumie zasadę prac wirtualnych, metodę sił i twierdzenie redukcyjne i potrafi obliczać układy prętowe robiąc drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/06-1_U01
Potrafi wyznaczać przemieszczenia w układach prętowych wykorzystując zasadę prac wirtualnych i twierdzenie redukcyjne
2,0
3,0Potrafi wyznaczać przemieszczenia w układach prętowych, popełnia drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_N1/C/06-1_U02
Potrafi wyznaczać siły wewnętrzne w układach prętowych statycznie niewyznaczalnych metodą sił.
2,0
3,0Potrafi wyznaczać siły wewnętrzne w układach prętowych, popełnia drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/08_K01
Student jest gotów do samodzielnego wyboru metody służącej do rozwiązania postawionego problemu i ma świadomość odpowiedzialności za własne obliczenia
2,0
3,0Student potrafi zastosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadanych problemów,samodzielnie pisze kolokwia oraz egzamin.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dyląg Z., Mechanika Budowli, PWN, Warszawa, 1989
  2. Paluch M., Mechanika Budowli: teoria i przykłady, PWN, Warszawa, 2013
  3. Wikowska Z., Witkowski M., Zbiór zadań z mechaniki budowli, O.W.P.W., Warszawa, 2002
  4. Olszowski B., Radwańska M., Mechanika Budowli t.1, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2013, Wyd. 4

Literatura dodatkowa

  1. Pyrak S., Mechanika Konstrukcji, Arkady, Warszawa, 2001
  2. Cypryjański R., Weber H., Spatial Advertising Structure Analysis on Selected Examples, IOP Conference Series : Materials Science & Engineering, 2019, Vol. 471, pp. 1-9

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wyznaczanie przemieszczeń w układach statycznie wyznaczalnych - zasada prac wirtualnych. Kolokwium weryfikujące.6
T-A-2Rozwiązywanie układów statycznie niewyznaczalnych - belek, ram i kratownic metodą sił. Zastosowanie twierdzenie redukcyjnego. Kolokwia weryfikujące.12
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykład wprowadzający. Wyznaczanie przemieszczeń w układach statycznie wyznaczalnych z zasady prac wirtualnych.4
T-W-2Metoda sił - równania kanoniczne, dobór schematów podstawowych. Rozwiązywanie układów statycznie niewyznaczalnych - belek, ram, kratownic metodą sił. Twierdzenie redukcyjne.12
T-W-3Obciążenia pozastatyczne w metodzie sił. Wprowadzenie do metody przemieszczeń.2
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych i kolokwiach18
A-A-2Przygotowanie do zajęć i kolokwiów36
A-A-3Udział w konsultacjach4
A-A-4Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Przygotowanie do egzaminu36
A-W-3Udział w konsultacjach3
A-W-4Udział w egzaminie3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/06-1_W01Zna i rozumie zasadę prac wirtualnych, metodę sił i twierdzenie redukcyjne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W06Zna i rozumie zasady mechaniki budowli i analizy konstrukcji prętowych w zakresie statyki
Cel przedmiotuC-2Umiejętność obliczania sił wewnętrznych w układach prętowych metodą sił
C-1Umiejętność obliczania przemieszczeń w układach prętowych z zasady prac wirtualnych i twierdzenia redukcyjnego
Treści programoweT-A-1Wyznaczanie przemieszczeń w układach statycznie wyznaczalnych - zasada prac wirtualnych. Kolokwium weryfikujące.
T-A-2Rozwiązywanie układów statycznie niewyznaczalnych - belek, ram i kratownic metodą sił. Zastosowanie twierdzenie redukcyjnego. Kolokwia weryfikujące.
T-W-1Wykład wprowadzający. Wyznaczanie przemieszczeń w układach statycznie wyznaczalnych z zasady prac wirtualnych.
T-W-3Obciążenia pozastatyczne w metodzie sił. Wprowadzenie do metody przemieszczeń.
T-W-2Metoda sił - równania kanoniczne, dobór schematów podstawowych. Rozwiązywanie układów statycznie niewyznaczalnych - belek, ram, kratownic metodą sił. Twierdzenie redukcyjne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Realizacja przykładów z użyciem prezentacji audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Ocena z kolokwiów z poszczególnych działów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna i rozumie zasadę prac wirtualnych, metodę sił i twierdzenie redukcyjne i potrafi obliczać układy prętowe robiąc drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/06-1_U01Potrafi wyznaczać przemieszczenia w układach prętowych wykorzystując zasadę prac wirtualnych i twierdzenie redukcyjne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U04Potrafi wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, określić stan naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji oraz je zwymiarować
Cel przedmiotuC-1Umiejętność obliczania przemieszczeń w układach prętowych z zasady prac wirtualnych i twierdzenia redukcyjnego
Treści programoweT-A-1Wyznaczanie przemieszczeń w układach statycznie wyznaczalnych - zasada prac wirtualnych. Kolokwium weryfikujące.
T-A-2Rozwiązywanie układów statycznie niewyznaczalnych - belek, ram i kratownic metodą sił. Zastosowanie twierdzenie redukcyjnego. Kolokwia weryfikujące.
T-W-1Wykład wprowadzający. Wyznaczanie przemieszczeń w układach statycznie wyznaczalnych z zasady prac wirtualnych.
T-W-2Metoda sił - równania kanoniczne, dobór schematów podstawowych. Rozwiązywanie układów statycznie niewyznaczalnych - belek, ram, kratownic metodą sił. Twierdzenie redukcyjne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Realizacja przykładów z użyciem prezentacji audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Ocena z kolokwiów z poszczególnych działów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wyznaczać przemieszczenia w układach prętowych, popełnia drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/06-1_U02Potrafi wyznaczać siły wewnętrzne w układach prętowych statycznie niewyznaczalnych metodą sił.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U04Potrafi wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, określić stan naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji oraz je zwymiarować
Cel przedmiotuC-2Umiejętność obliczania sił wewnętrznych w układach prętowych metodą sił
Treści programoweT-A-2Rozwiązywanie układów statycznie niewyznaczalnych - belek, ram i kratownic metodą sił. Zastosowanie twierdzenie redukcyjnego. Kolokwia weryfikujące.
T-W-3Obciążenia pozastatyczne w metodzie sił. Wprowadzenie do metody przemieszczeń.
T-W-2Metoda sił - równania kanoniczne, dobór schematów podstawowych. Rozwiązywanie układów statycznie niewyznaczalnych - belek, ram, kratownic metodą sił. Twierdzenie redukcyjne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Realizacja przykładów z użyciem prezentacji audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Ocena z kolokwiów z poszczególnych działów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wyznaczać siły wewnętrzne w układach prętowych, popełnia drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/08_K01Student jest gotów do samodzielnego wyboru metody służącej do rozwiązania postawionego problemu i ma świadomość odpowiedzialności za własne obliczenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K04Jest gotów do kreatywnego myślenia w trakcie rozwiązywania problemu inżynierskiego. Efektywnie wykorzystuje zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Umiejętność praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy w samodzielnym rozwiązywaniu zadanych problemów
Treści programoweT-A-1Wyznaczanie przemieszczeń w układach statycznie wyznaczalnych - zasada prac wirtualnych. Kolokwium weryfikujące.
T-A-2Rozwiązywanie układów statycznie niewyznaczalnych - belek, ram i kratownic metodą sił. Zastosowanie twierdzenie redukcyjnego. Kolokwia weryfikujące.
T-W-1Wykład wprowadzający. Wyznaczanie przemieszczeń w układach statycznie wyznaczalnych z zasady prac wirtualnych.
T-W-3Obciążenia pozastatyczne w metodzie sił. Wprowadzenie do metody przemieszczeń.
T-W-2Metoda sił - równania kanoniczne, dobór schematów podstawowych. Rozwiązywanie układów statycznie niewyznaczalnych - belek, ram, kratownic metodą sił. Twierdzenie redukcyjne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Realizacja przykładów z użyciem prezentacji audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Ocena z kolokwiów z poszczególnych działów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zastosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadanych problemów,samodzielnie pisze kolokwia oraz egzamin.
3,5
4,0
4,5
5,0