Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Mechanika ogólna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika ogólna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Jabłonka <Anna.Jablonka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Jabłonka <Anna.Jablonka@zut.edu.pl>, Krzysztof Wierzbicki <Krzysztof.Wierzbicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 27 2,30,59egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 18 2,70,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Fizyka, matematyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami w mechanice oraz zasadami statyki.
C-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania reakcji w układach belkowych, ramowych i kratowych.
C-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił w prętach kratownic.
C-4Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami z dziedziny kinematyki i dynamiki.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Działania na wektorach. Wektory składowe i wektor wypadkowy. Wektor w układzie współrzędnych. Statyka. Płaskie układy sił zbieżnych.2
T-A-2Statyka. Płaskie układy sił zbieżnych i równoległych. Wyznaczanie reakcji podpór w płaskich układach trzech sił zbieżnych.2
T-A-3Równania równowagi statycznej. Rodzaje obciążeń zewnętrzych. Wyznaczanie reakcji podporowych w belkach prostych i przegubowych.2
T-A-4Wznaczanie reakcji podporowych w ramach prostych i złożonych (przegubowych).2
T-A-5Kratownice. Wyznaczanie sił w prętach metodą wycinania węzłów.2
T-A-6Wyznaczanie sił w prętach kratownicy metodą przecięcia Rittera.2
T-A-7Kolokwium - 3 x 2 godz.6
18
wykłady
T-W-1Wprowadzenie: zasady zaliczenia przedmiotu, literatura. Wiadomości wstępne. Podstawowe pojęcia w mechanice. Prawa Newtona. Zasady statyki. Siły zewnętrzne i wewnętrzne. Stopnie swobody, więzy, podpory. Reakcje podpór na ciało. Równania równowagi dla płaskiego układu sił zbieżnych.3
T-W-2Moment siły względem punktu. Wypadkowa dwóch sił równoległych. Para sił. Redukcja dowolnej liczby par sił do wypadkowej pary sił. Redukcja siły do dowolnego punktu. Redukcja dowolnej liczby sił do danego punktu. Warunki równowagi dla dowolnego płaskiego układu sił.3
T-W-3Układ statycznie wyznaczalny (niewyznaczalny). Przestrzenne układy sił zbieżnych, równoległych i dowolnych. Wyznaczanie reakcji podporowych dla układów prętowych - belki proste.3
T-W-4Wyznaczanie wartości reakcji podporowych dla belek przegubowych.3
T-W-5Wyznaczanie wartości reakcji podoprowych dla ram prostych i przegubowych.3
T-W-6Płaski układ kratowy. Wyznaczanie sił w prętach kratownicy metodą równoważenia węzłów.3
T-W-7Wyznaczanie sił w prętach kratownicy metodą przekrojów (metodą Rittera).3
T-W-8Tarcie. Tarcie ślizgowe. Kinematyka punktu materialnego. Opis położenia punktu materialnego w układach współrzędnych.3
T-W-9Tor ruchu punktu metarialnego. Wektory predkości i przyspieszenia punktu. Ruch punktu po okręgu. Dynamika punktu materialnego. Ruch harmoniczny.3
27

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych18
A-A-2Przygotowanie teoretyczne do zajęć12
A-A-3Samodzielne rozwiązywanie zadań24
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów20
A-A-5Uczestnictwo w konsultacjach6
A-A-6Zaliczenie2
82
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach27
A-W-2Bieżące utrwalanie materiału18
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
A-W-4Egzamin3
A-W-5Uczestnictwo w konsultacjach6
69

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z przykładami
M-2Ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie semestru z 3 kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/B/03_W01
Wie jak wyznaczać reakcje w podporach układów belkowych, ramowych i kratowych
B_1A_W04C-1, C-2T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5M-2, M-1S-2
B_1A_N1/B/03_W02
Wie jak wyznaczać siły wewnetrzne w prętach kratownic.
B_1A_W04C-3T-A-5, T-A-6, T-W-6, T-W-7M-2, M-1S-2
B_1A_N1/B/03_W03
Zna podstawowe pojęcia z dziedziny kinematyki i dynamiki
B_1A_W04C-4T-W-9, T-W-8M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/B/03_U01
Umie wyznaczać reakcje podporowe w układach prętowych
B_1A_U04C-2T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5M-2, M-1S-2, S-1
B_1A_N1/B/03_U02
Umie wyznaczać siły wewnętrzne w prętach kratownic
B_1A_U04C-3T-A-5, T-A-6, T-W-6, T-W-7M-2, M-1S-2, S-1
B_1A_N1/B/03_U03
Umie wykorzystać zdobytą wiedzę z kinematyki i dynamiki do rozwiązywania problemów z tego zakresu
B_1A_U05C-4T-W-8M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/B/03_K01
Jest świadomy odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń.
B_1A_K04C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-A-6, T-A-7, T-A-2, T-W-9, T-W-6, T-W-1, T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-5M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/B/03_W01
Wie jak wyznaczać reakcje w podporach układów belkowych, ramowych i kratowych
2,0Nie wie jak wyznaczać reakcje w podporach płaskich układów belkowych, ramowych i kratowych
3,0Wie jak wyznaczać reakcje w podporach płaskich układów belkowych, ramowych i kratowych
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_N1/B/03_W02
Wie jak wyznaczać siły wewnetrzne w prętach kratownic.
2,0Student nie wie w jaki sposób wyznaczyć siły wewnętrzne w prętach kratownic.
3,0Student wie w jaki sposób wyznaczyć siły wewnętrzne w prętach kratownic. Może popełniać niewielkie błędy merytoryczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_N1/B/03_W03
Zna podstawowe pojęcia z dziedziny kinematyki i dynamiki
2,0Nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z dziedziny kinematyki i dynamiki
3,0Potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z dziedziny kinematyki i dynamiki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/B/03_U01
Umie wyznaczać reakcje podporowe w układach prętowych
2,0
3,0Potrafi wyznaczać reakcje w płaskich układach prętowych. Może popełniać drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_N1/B/03_U02
Umie wyznaczać siły wewnętrzne w prętach kratownic
2,0
3,0Potrafi obliczać siły wewnętrzne w prętach kratownic płaskich. Może popełniać drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_N1/B/03_U03
Umie wykorzystać zdobytą wiedzę z kinematyki i dynamiki do rozwiązywania problemów z tego zakresu
2,0
3,0Potrafi rozwiązać zagadnienie z zakresu kinematyki i dynamiki dla punktu materialnego na płaszczyźnie. Może popełniać drobne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/B/03_K01
Jest świadomy odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń.
2,0
3,0Jest świadomy odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Leyko J., Mechanika ogólna, Tom I-II, PWN
  2. Misiak J., Mechanika ogólna, Tom I-II, PWN
  3. Engel Z., Giergiel J., Mechanika ogólna, Tom I-II, PWN
  4. Niezgodziński M., Niezgodziński T., Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, PWN
  5. Leyko J., Szmelter J., Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, Tom I-II, PWN
  6. Nizioł J., Metodyka rozwiązywania zadań z mechaniki, PWN
  7. Misiak J., Zadania z mechaniki ogólnej, Tom I-III, WNT, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. A. Maryniak, Zastosowanie aplikacji MODO do optymalizacji kratownicy przestrzennej, Pod red. A. Wawrzynka, Gliwice, 2009, s. 199-206, X JUBILEUSZOWA KONFERENCJA NAUKOWA DOKTORANTÓW I MŁODYCH DOKTORÓW WYDZIAŁÓW BUDOWNICTWA Gliwice-Szczyrk 4-6 listopada 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Działania na wektorach. Wektory składowe i wektor wypadkowy. Wektor w układzie współrzędnych. Statyka. Płaskie układy sił zbieżnych.2
T-A-2Statyka. Płaskie układy sił zbieżnych i równoległych. Wyznaczanie reakcji podpór w płaskich układach trzech sił zbieżnych.2
T-A-3Równania równowagi statycznej. Rodzaje obciążeń zewnętrzych. Wyznaczanie reakcji podporowych w belkach prostych i przegubowych.2
T-A-4Wznaczanie reakcji podporowych w ramach prostych i złożonych (przegubowych).2
T-A-5Kratownice. Wyznaczanie sił w prętach metodą wycinania węzłów.2
T-A-6Wyznaczanie sił w prętach kratownicy metodą przecięcia Rittera.2
T-A-7Kolokwium - 3 x 2 godz.6
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie: zasady zaliczenia przedmiotu, literatura. Wiadomości wstępne. Podstawowe pojęcia w mechanice. Prawa Newtona. Zasady statyki. Siły zewnętrzne i wewnętrzne. Stopnie swobody, więzy, podpory. Reakcje podpór na ciało. Równania równowagi dla płaskiego układu sił zbieżnych.3
T-W-2Moment siły względem punktu. Wypadkowa dwóch sił równoległych. Para sił. Redukcja dowolnej liczby par sił do wypadkowej pary sił. Redukcja siły do dowolnego punktu. Redukcja dowolnej liczby sił do danego punktu. Warunki równowagi dla dowolnego płaskiego układu sił.3
T-W-3Układ statycznie wyznaczalny (niewyznaczalny). Przestrzenne układy sił zbieżnych, równoległych i dowolnych. Wyznaczanie reakcji podporowych dla układów prętowych - belki proste.3
T-W-4Wyznaczanie wartości reakcji podporowych dla belek przegubowych.3
T-W-5Wyznaczanie wartości reakcji podoprowych dla ram prostych i przegubowych.3
T-W-6Płaski układ kratowy. Wyznaczanie sił w prętach kratownicy metodą równoważenia węzłów.3
T-W-7Wyznaczanie sił w prętach kratownicy metodą przekrojów (metodą Rittera).3
T-W-8Tarcie. Tarcie ślizgowe. Kinematyka punktu materialnego. Opis położenia punktu materialnego w układach współrzędnych.3
T-W-9Tor ruchu punktu metarialnego. Wektory predkości i przyspieszenia punktu. Ruch punktu po okręgu. Dynamika punktu materialnego. Ruch harmoniczny.3
27

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych18
A-A-2Przygotowanie teoretyczne do zajęć12
A-A-3Samodzielne rozwiązywanie zadań24
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów20
A-A-5Uczestnictwo w konsultacjach6
A-A-6Zaliczenie2
82
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach27
A-W-2Bieżące utrwalanie materiału18
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
A-W-4Egzamin3
A-W-5Uczestnictwo w konsultacjach6
69
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/B/03_W01Wie jak wyznaczać reakcje w podporach układów belkowych, ramowych i kratowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W04Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną z mechaniki ogólnej i wytrzymałości materiałów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami w mechanice oraz zasadami statyki.
C-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania reakcji w układach belkowych, ramowych i kratowych.
Treści programoweT-A-4Wznaczanie reakcji podporowych w ramach prostych i złożonych (przegubowych).
T-A-3Równania równowagi statycznej. Rodzaje obciążeń zewnętrzych. Wyznaczanie reakcji podporowych w belkach prostych i przegubowych.
T-A-2Statyka. Płaskie układy sił zbieżnych i równoległych. Wyznaczanie reakcji podpór w płaskich układach trzech sił zbieżnych.
T-W-1Wprowadzenie: zasady zaliczenia przedmiotu, literatura. Wiadomości wstępne. Podstawowe pojęcia w mechanice. Prawa Newtona. Zasady statyki. Siły zewnętrzne i wewnętrzne. Stopnie swobody, więzy, podpory. Reakcje podpór na ciało. Równania równowagi dla płaskiego układu sił zbieżnych.
T-W-4Wyznaczanie wartości reakcji podporowych dla belek przegubowych.
T-W-3Układ statycznie wyznaczalny (niewyznaczalny). Przestrzenne układy sił zbieżnych, równoległych i dowolnych. Wyznaczanie reakcji podporowych dla układów prętowych - belki proste.
T-W-2Moment siły względem punktu. Wypadkowa dwóch sił równoległych. Para sił. Redukcja dowolnej liczby par sił do wypadkowej pary sił. Redukcja siły do dowolnego punktu. Redukcja dowolnej liczby sił do danego punktu. Warunki równowagi dla dowolnego płaskiego układu sił.
T-W-5Wyznaczanie wartości reakcji podoprowych dla ram prostych i przegubowych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
M-1Wykład informacyjny z przykładami
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wie jak wyznaczać reakcje w podporach płaskich układów belkowych, ramowych i kratowych
3,0Wie jak wyznaczać reakcje w podporach płaskich układów belkowych, ramowych i kratowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/B/03_W02Wie jak wyznaczać siły wewnetrzne w prętach kratownic.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W04Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną z mechaniki ogólnej i wytrzymałości materiałów
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił w prętach kratownic.
Treści programoweT-A-5Kratownice. Wyznaczanie sił w prętach metodą wycinania węzłów.
T-A-6Wyznaczanie sił w prętach kratownicy metodą przecięcia Rittera.
T-W-6Płaski układ kratowy. Wyznaczanie sił w prętach kratownicy metodą równoważenia węzłów.
T-W-7Wyznaczanie sił w prętach kratownicy metodą przekrojów (metodą Rittera).
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
M-1Wykład informacyjny z przykładami
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wie w jaki sposób wyznaczyć siły wewnętrzne w prętach kratownic.
3,0Student wie w jaki sposób wyznaczyć siły wewnętrzne w prętach kratownic. Może popełniać niewielkie błędy merytoryczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/B/03_W03Zna podstawowe pojęcia z dziedziny kinematyki i dynamiki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W04Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną z mechaniki ogólnej i wytrzymałości materiałów
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami z dziedziny kinematyki i dynamiki.
Treści programoweT-W-9Tor ruchu punktu metarialnego. Wektory predkości i przyspieszenia punktu. Ruch punktu po okręgu. Dynamika punktu materialnego. Ruch harmoniczny.
T-W-8Tarcie. Tarcie ślizgowe. Kinematyka punktu materialnego. Opis położenia punktu materialnego w układach współrzędnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z przykładami
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z dziedziny kinematyki i dynamiki
3,0Potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z dziedziny kinematyki i dynamiki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/B/03_U01Umie wyznaczać reakcje podporowe w układach prętowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U04Potrafi wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, określić stan naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji oraz je zwymiarować
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania reakcji w układach belkowych, ramowych i kratowych.
Treści programoweT-A-4Wznaczanie reakcji podporowych w ramach prostych i złożonych (przegubowych).
T-A-3Równania równowagi statycznej. Rodzaje obciążeń zewnętrzych. Wyznaczanie reakcji podporowych w belkach prostych i przegubowych.
T-A-2Statyka. Płaskie układy sił zbieżnych i równoległych. Wyznaczanie reakcji podpór w płaskich układach trzech sił zbieżnych.
T-W-1Wprowadzenie: zasady zaliczenia przedmiotu, literatura. Wiadomości wstępne. Podstawowe pojęcia w mechanice. Prawa Newtona. Zasady statyki. Siły zewnętrzne i wewnętrzne. Stopnie swobody, więzy, podpory. Reakcje podpór na ciało. Równania równowagi dla płaskiego układu sił zbieżnych.
T-W-4Wyznaczanie wartości reakcji podporowych dla belek przegubowych.
T-W-3Układ statycznie wyznaczalny (niewyznaczalny). Przestrzenne układy sił zbieżnych, równoległych i dowolnych. Wyznaczanie reakcji podporowych dla układów prętowych - belki proste.
T-W-2Moment siły względem punktu. Wypadkowa dwóch sił równoległych. Para sił. Redukcja dowolnej liczby par sił do wypadkowej pary sił. Redukcja siły do dowolnego punktu. Redukcja dowolnej liczby sił do danego punktu. Warunki równowagi dla dowolnego płaskiego układu sił.
T-W-5Wyznaczanie wartości reakcji podoprowych dla ram prostych i przegubowych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
M-1Wykład informacyjny z przykładami
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie
S-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie semestru z 3 kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wyznaczać reakcje w płaskich układach prętowych. Może popełniać drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/B/03_U02Umie wyznaczać siły wewnętrzne w prętach kratownic
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U04Potrafi wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, określić stan naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji oraz je zwymiarować
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił w prętach kratownic.
Treści programoweT-A-5Kratownice. Wyznaczanie sił w prętach metodą wycinania węzłów.
T-A-6Wyznaczanie sił w prętach kratownicy metodą przecięcia Rittera.
T-W-6Płaski układ kratowy. Wyznaczanie sił w prętach kratownicy metodą równoważenia węzłów.
T-W-7Wyznaczanie sił w prętach kratownicy metodą przekrojów (metodą Rittera).
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
M-1Wykład informacyjny z przykładami
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie
S-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie semestru z 3 kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi obliczać siły wewnętrzne w prętach kratownic płaskich. Może popełniać drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/B/03_U03Umie wykorzystać zdobytą wiedzę z kinematyki i dynamiki do rozwiązywania problemów z tego zakresu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U05Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa elementów konstrukcji oraz obiektów budowlanych
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami z dziedziny kinematyki i dynamiki.
Treści programoweT-W-8Tarcie. Tarcie ślizgowe. Kinematyka punktu materialnego. Opis położenia punktu materialnego w układach współrzędnych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
M-1Wykład informacyjny z przykładami
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie
S-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie semestru z 3 kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi rozwiązać zagadnienie z zakresu kinematyki i dynamiki dla punktu materialnego na płaszczyźnie. Może popełniać drobne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/B/03_K01Jest świadomy odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K04Jest gotów do kreatywnego myślenia w trakcie rozwiązywania problemu inżynierskiego. Efektywnie wykorzystuje zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami w mechanice oraz zasadami statyki.
C-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania reakcji w układach belkowych, ramowych i kratowych.
C-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił w prętach kratownic.
C-4Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami z dziedziny kinematyki i dynamiki.
Treści programoweT-A-1Działania na wektorach. Wektory składowe i wektor wypadkowy. Wektor w układzie współrzędnych. Statyka. Płaskie układy sił zbieżnych.
T-A-4Wznaczanie reakcji podporowych w ramach prostych i złożonych (przegubowych).
T-A-5Kratownice. Wyznaczanie sił w prętach metodą wycinania węzłów.
T-A-3Równania równowagi statycznej. Rodzaje obciążeń zewnętrzych. Wyznaczanie reakcji podporowych w belkach prostych i przegubowych.
T-A-6Wyznaczanie sił w prętach kratownicy metodą przecięcia Rittera.
T-A-7Kolokwium - 3 x 2 godz.
T-A-2Statyka. Płaskie układy sił zbieżnych i równoległych. Wyznaczanie reakcji podpór w płaskich układach trzech sił zbieżnych.
T-W-9Tor ruchu punktu metarialnego. Wektory predkości i przyspieszenia punktu. Ruch punktu po okręgu. Dynamika punktu materialnego. Ruch harmoniczny.
T-W-6Płaski układ kratowy. Wyznaczanie sił w prętach kratownicy metodą równoważenia węzłów.
T-W-1Wprowadzenie: zasady zaliczenia przedmiotu, literatura. Wiadomości wstępne. Podstawowe pojęcia w mechanice. Prawa Newtona. Zasady statyki. Siły zewnętrzne i wewnętrzne. Stopnie swobody, więzy, podpory. Reakcje podpór na ciało. Równania równowagi dla płaskiego układu sił zbieżnych.
T-W-8Tarcie. Tarcie ślizgowe. Kinematyka punktu materialnego. Opis położenia punktu materialnego w układach współrzędnych.
T-W-4Wyznaczanie wartości reakcji podporowych dla belek przegubowych.
T-W-3Układ statycznie wyznaczalny (niewyznaczalny). Przestrzenne układy sił zbieżnych, równoległych i dowolnych. Wyznaczanie reakcji podporowych dla układów prętowych - belki proste.
T-W-2Moment siły względem punktu. Wypadkowa dwóch sił równoległych. Para sił. Redukcja dowolnej liczby par sił do wypadkowej pary sił. Redukcja siły do dowolnego punktu. Redukcja dowolnej liczby sił do danego punktu. Warunki równowagi dla dowolnego płaskiego układu sił.
T-W-7Wyznaczanie sił w prętach kratownicy metodą przekrojów (metodą Rittera).
T-W-5Wyznaczanie wartości reakcji podoprowych dla ram prostych i przegubowych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
M-1Wykład informacyjny z przykładami
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie
S-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie semestru z 3 kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest świadomy odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń.
3,5
4,0
4,5
5,0