Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy rybactwa śródlądowego i stawowego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy rybactwa śródlądowego i stawowego
Specjalność Hodowla i użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Maria Wolska <Maria.Wolska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>, Maria Wolska <Maria.Wolska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii szkoły średniej na poziomie ogólnym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z gatunkami ryb i bezkręgowców występującymi w wodach słodkich
C-2Zapoznanie studentów z podstawami gospodarki rybackiej.
C-3Zapoznanie studentów ze zdrowotnością ryb i raków, zasadami połowu organizmów, transportu i magazynowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wyznaczanie morfometrii jeziora, warunków termiczno-tlenowych oraz przezroczystości wodu2
T-A-2Grupy ekologiczne hydrofitów w zbiornikach wodnych i ich znaczenie2
T-A-3Organizmy zooplanktonowe, zoobentosowe i peryfitonowe jako baza pokarmowa - analiza jakościowa i ilosciowa3
T-A-4Główne gatunki ryb hodowlanych i raków4
T-A-5Sztuczny rozród ryb2
T-A-6Sprawdzian pisemny2
15
wykłady
T-W-1Ogólna charakterystyka wód śródlądowych (rzeki, jeziora, zbiorniki zaporowe, stawy)2
T-W-2Środowisko zbiorników wodnych - czynniki abiotyczne i biotyczne2
T-W-3Biologia, podstawy chowu i hodowli raków i ważniejszych gatunków ryb3
T-W-4Podstawy gospodarki rybackiej (podstawy prawne, sztuczny rozród ryb, zarybianie, ochrona ryb, gospodarka rybacka i eutrofizacjaeutrofizacja3
T-W-5Narzędzia i metody połowu ryb, magazynowanie i transport ryb2
T-W-6Zdrowotność ryb - wybrane choroby ryb, przyczyny, pobieranie i dostarczanie ryb do badań2
T-W-7Sprawdzian pisemny1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu7
A-A-3samodzielne studiowanie literatury przedmiotu3
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie litaratury przedmiotu7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemoeymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego oraz filmów
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu biologicznego i streoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wyjsciówka - zaliczenie pracy studenta, związane z praktyczną identyfikacją organizmów
S-2Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów biologicznych
S-3Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja organizmów na podstawie dostępnego materiału biologicznego
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczen audytoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Zalizcenie pisemne z zakresu tematyki wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O10.4_W01
Student nazywa, wylicza i rozpoznaje przedstawicieli ryb i bezkręgowców i dobiera ich srodowisko życia
ZO_1A_W10, ZO_1A_W13C-1, C-2, C-3T-A-4, T-A-2, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
ZO_1A_ZO-S-O10.4_W03
Student potrafi wymienić, objaśnić, wytłumaczyć znaczenie eksploatacji i hodowli w ekosystemach słodkowodnych;
ZO_1A_W04, ZO_1A_W07, ZO_1A_W10C-1, C-2, C-3T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O10.4_U01
Student przeprowadza obserwacje, analizuje i identyfikuje podstawowe ryby i grupy hydrobiontów, potrafi łączyć i ocenić ich znaczenie w środowisku słodkowodnym
ZO_1A_U03, ZO_1A_U04, ZO_1A_U13, ZO_1A_U17, ZO_1A_U19, ZO_1A_U21, ZO_1A_U09C-1, C-2, C-3T-A-5, T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O10.4_K02
Student nabywa kompetencje świadomej i aktywnej obserwacji oraz wyrażania oceny na temat stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym tudent postrzega realacje i zależnosci między rybami oraz ich rolą w środowisku słodkowodnym; jest zdolny do wyrażania oceny na temat biologii, hodowli i pozyskiwania tych organizmów
ZO_1A_K02, ZO_1A_K04, ZO_1A_K06, ZO_1A_K03C-1, C-2, C-3T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-7, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O10.4_W01
Student nazywa, wylicza i rozpoznaje przedstawicieli ryb i bezkręgowców i dobiera ich srodowisko życia
2,0Student nie potrafi wymienic, scharakteryzowac i rozpoznac żadnej ryby, bezkregowca ani hydrofitu, nie zna specyfiki ich budowy związanej z adaptacją do srodowiska życia
3,0Student wymienia i charakteryzuje ogólnikowo pojedyncze organizmy wodne (jedynie w jezyku polskim), nie rozróżnia specyfiki ich budowy związanej z adaptacją do życia w środowisku wodnym
3,5Student wymienia, ogólnikowo ("sucho") objaśnia i charakteryzuje organizmy wodne (jedynie w jezyku polskim), rozróżnia pojedyncze elementy specyfiki ich fizjologii, budowy anatomicznej i morfologicznej związanej z adaptacją do życia w środowisku wodnym
4,0Student wymienia, szczegółowo objaśnia i charakteryzuje ryby i inne hydrobionty (jedynie w jezyku polskim), rozróżnia wiekszość elementów specyfiki ich fizjologii, budowy anatomicznej i morfologicznej związanej z adaptacją do życia w środowisku wodnym
4,5Student wymienia, szczegółowo objaśnia i charakteryzuje ryb i grupy hydrobiontów (zarówno w jezyku polskim i łacińskim), rozróżnia większość elementów specyfiki ich fizjologii, budowy anatomicznej i morfologicznej związanej z adaptacją do życia w środowisku wodnym
5,0Student wymienia, szczegółowo objasnia, charakteryzuje i porównuje grupy hydrobiontów morskich (w jezyku polskim i łacinskim), rozróznia wiekszosc Student wymienia, szczegółowo objasnia, charakteryzuje i porównuje ryby oraz grupy hydrobiontów (w jezyku polskim i łacinskim), rozróżnia większość elementów specyfiki ich fizjologii, budowy anatomicznej i morfologicznej związanej z adaptacją do życia w środowisku wodnym. Potrafi wnioskować o znaczeniu poszczególnych cech w adaptacji do srodowiska wodnego oraz wskazac na adaptacyjne cechy wspólne i różnicujace w poszczególnych grupach hydrobiontów
ZO_1A_ZO-S-O10.4_W03
Student potrafi wymienić, objaśnić, wytłumaczyć znaczenie eksploatacji i hodowli w ekosystemach słodkowodnych;
2,0Student nie potrafi wymienic, objaśnić ani opisać znaczenia poszczególnych ryb i grup hydrobiontów w ekosystemach śródlądowych
3,0Student wymienia (w jezyku polskim) pojedyncze gatunki ryb i hydrobiontów w ekosystemach sródlądowych, nie potrafi jednak wytłumaczyc ich znaczenia
3,5Student wymienia (w jezyku polskim) pojedyncze gatunki ryb i hydrobiontów w ekosystemach sródladowych, potrafi bardzo ogólnikowo jedynie wymienic ich znaczenie
4,0Student poprawnie wymienia (w jezyku polskim i łacinskim) ryby i hydrobionty różnych stref ekosystemów słodkowodnych, potrafi wymienic i wytłumaczyc znaczenie większosci ryb
4,5Student poprawnie wymienia (w jezyku polskim i łacinskim) ryby i hydrobionty róznych stref ekosystemów słodkowodnych, potrafi wymienic, wytłumaczyc i porównac znaczenie większosci ryb grup hydrobiontów w rybactwie
5,0Student poprawnie wymienia (w jezyku polskim i łacinskim) ryby hydrobionty różnych stref ekosystemów, potrafi wymienic, wytłumaczyc i porównac znaczenie większosci ryb i grup hydrobiontów w rybactwie oraz wskazac na pozytywne i negatywne aspekty eksploatacji i hodowli ryb i raków

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O10.4_U01
Student przeprowadza obserwacje, analizuje i identyfikuje podstawowe ryby i grupy hydrobiontów, potrafi łączyć i ocenić ich znaczenie w środowisku słodkowodnym
2,0Student nie ocenia, nie wyszukuje i nie weryfikuje ryb i grup hydrobiontów słodkowodnych, nie potrafi ocenić ich znaczenia w ekosystemach wodnych i rybactwie sródladowym, nie posługuje się umiejetnością dobierania reprezentatów ryb i hydrobiontów w poszczególnych ekosystemach śródlądowych
3,0Student potrafi wyszukać ryby i grupy hydrobiontów, nie potrafi jednak ocenić ich znaczenia w ekosystemach wodnych, nie posługuje się umiejetnoscią dobierania reprezentatów różnych grup ryb i hydrobiontów w poszczególnych ekosystemach słodkowodnych
3,5Student potrafi wyszukać ryby i grupy hydrobiontów oraz ocenić ich znaczenie w ekosystemach wodnych i w rybactwie, posługuje sie umiejetnością dobierania i nazywania (w jezyku polskim) pojedynczych reprezentatów ryb i róznych grup hydrobiontów w poszczególnych strefach mórz
4,0Student potrafi wyszukać ryby i grupy hydrobiontów oraz ocenić i zinterpretowac ich znaczenie w ekosystemach wodnych i rybactwie, posługuje sie umiejetnością dobierania, weryfikowania i nazywania (w jezyku polskim i łacinskim) pojedynczych reprezentatów róznych grup ryb i hydrobiontów w poszczególnych strefach ekosystemach słodkowodnych
4,5Student potrafi wyszukać ryby i grupy hydrobiontów oraz ocenić ich znaczenie w ekosystemach wodnych, posługuje się umiejetnością dobierania, weryfikowania i nazywania (w jezyku polskim i łacinskim) wiekszosci reprezentatów tych organizmów w poszczególnych strefach ekosystemów sródlądowych oraz wykorzystywanych w rybactwie
5,0Student potrafi wyszukac grupy ryb hydrobiontów oraz ocenic ich znaczenie w ekosystemach wodnych, posługuje sie umiejetnoscią dobierania, weryfikowania i nazywania (w jezyku polskim i łacinskim) większości reprezentatów różnych grup ryb i hydrobiontów w poszczególnych strefach ekosystemów sródladowych; łączy i ocenia ich znaczenie w róznych strefach ekosystemów sródlądowych oraz w rybactwie;

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O10.4_K02
Student nabywa kompetencje świadomej i aktywnej obserwacji oraz wyrażania oceny na temat stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym tudent postrzega realacje i zależnosci między rybami oraz ich rolą w środowisku słodkowodnym; jest zdolny do wyrażania oceny na temat biologii, hodowli i pozyskiwania tych organizmów
2,0Student nie nabywa kompetencji świadomej obserwacji stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym
3,0Student nabywa w małym stopniu kompetencje świadomej obserwacji stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym
3,5Student nabywa kompetencje świadomej obserwacji stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym
4,0Student nabywa kompetencje świadomej obserwacji stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym
4,5Student nabywa kompetencje świadomej obserwacji oraz wyrażania oceny na temat stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym
5,0Student nabywa kompetencje świadomej i aktywnej obserwacji oraz wyrażania oceny na temat stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym

Literatura podstawowa

  1. Koch W., Bank O., Jens G., Chów ryb w stawach., PWRiL, Warszawa, 1980
  2. Szczerbowski J., Rybactwo śródlądowe, IRŚ, Olsztyn, 2008
  3. Brylińska M., Ryby słodkowodne Polski, PWN, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Wolska–Neja B., Piasecki W., Mazurkiewicz –Zapałowicz K., Wolska M., Hydrozoologia. Cz. I: Bezkregowce. Przewodnik do ćwiczen, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2006
  2. Kajak Z., Hydrobiologia : Limnologia., PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wyznaczanie morfometrii jeziora, warunków termiczno-tlenowych oraz przezroczystości wodu2
T-A-2Grupy ekologiczne hydrofitów w zbiornikach wodnych i ich znaczenie2
T-A-3Organizmy zooplanktonowe, zoobentosowe i peryfitonowe jako baza pokarmowa - analiza jakościowa i ilosciowa3
T-A-4Główne gatunki ryb hodowlanych i raków4
T-A-5Sztuczny rozród ryb2
T-A-6Sprawdzian pisemny2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólna charakterystyka wód śródlądowych (rzeki, jeziora, zbiorniki zaporowe, stawy)2
T-W-2Środowisko zbiorników wodnych - czynniki abiotyczne i biotyczne2
T-W-3Biologia, podstawy chowu i hodowli raków i ważniejszych gatunków ryb3
T-W-4Podstawy gospodarki rybackiej (podstawy prawne, sztuczny rozród ryb, zarybianie, ochrona ryb, gospodarka rybacka i eutrofizacjaeutrofizacja3
T-W-5Narzędzia i metody połowu ryb, magazynowanie i transport ryb2
T-W-6Zdrowotność ryb - wybrane choroby ryb, przyczyny, pobieranie i dostarczanie ryb do badań2
T-W-7Sprawdzian pisemny1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu7
A-A-3samodzielne studiowanie literatury przedmiotu3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie litaratury przedmiotu7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O10.4_W01Student nazywa, wylicza i rozpoznaje przedstawicieli ryb i bezkręgowców i dobiera ich srodowisko życia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
ZO_1A_W13posiada wiadomości z zakresu żywienia zwierząt i normowania pasz z uwzględnieniem gatunku, wieku, stanu fizjologicznego oraz kierunku użytkowania, a także orientuje się w podstawowej problematyce z zakresu żywienia człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z gatunkami ryb i bezkręgowców występującymi w wodach słodkich
C-2Zapoznanie studentów z podstawami gospodarki rybackiej.
C-3Zapoznanie studentów ze zdrowotnością ryb i raków, zasadami połowu organizmów, transportu i magazynowania
Treści programoweT-A-4Główne gatunki ryb hodowlanych i raków
T-A-2Grupy ekologiczne hydrofitów w zbiornikach wodnych i ich znaczenie
T-A-3Organizmy zooplanktonowe, zoobentosowe i peryfitonowe jako baza pokarmowa - analiza jakościowa i ilosciowa
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemoeymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego oraz filmów
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu biologicznego i streoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wyjsciówka - zaliczenie pracy studenta, związane z praktyczną identyfikacją organizmów
S-2Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów biologicznych
S-3Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja organizmów na podstawie dostępnego materiału biologicznego
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczen audytoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Zalizcenie pisemne z zakresu tematyki wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienic, scharakteryzowac i rozpoznac żadnej ryby, bezkregowca ani hydrofitu, nie zna specyfiki ich budowy związanej z adaptacją do srodowiska życia
3,0Student wymienia i charakteryzuje ogólnikowo pojedyncze organizmy wodne (jedynie w jezyku polskim), nie rozróżnia specyfiki ich budowy związanej z adaptacją do życia w środowisku wodnym
3,5Student wymienia, ogólnikowo ("sucho") objaśnia i charakteryzuje organizmy wodne (jedynie w jezyku polskim), rozróżnia pojedyncze elementy specyfiki ich fizjologii, budowy anatomicznej i morfologicznej związanej z adaptacją do życia w środowisku wodnym
4,0Student wymienia, szczegółowo objaśnia i charakteryzuje ryby i inne hydrobionty (jedynie w jezyku polskim), rozróżnia wiekszość elementów specyfiki ich fizjologii, budowy anatomicznej i morfologicznej związanej z adaptacją do życia w środowisku wodnym
4,5Student wymienia, szczegółowo objaśnia i charakteryzuje ryb i grupy hydrobiontów (zarówno w jezyku polskim i łacińskim), rozróżnia większość elementów specyfiki ich fizjologii, budowy anatomicznej i morfologicznej związanej z adaptacją do życia w środowisku wodnym
5,0Student wymienia, szczegółowo objasnia, charakteryzuje i porównuje grupy hydrobiontów morskich (w jezyku polskim i łacinskim), rozróznia wiekszosc Student wymienia, szczegółowo objasnia, charakteryzuje i porównuje ryby oraz grupy hydrobiontów (w jezyku polskim i łacinskim), rozróżnia większość elementów specyfiki ich fizjologii, budowy anatomicznej i morfologicznej związanej z adaptacją do życia w środowisku wodnym. Potrafi wnioskować o znaczeniu poszczególnych cech w adaptacji do srodowiska wodnego oraz wskazac na adaptacyjne cechy wspólne i różnicujace w poszczególnych grupach hydrobiontów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O10.4_W03Student potrafi wymienić, objaśnić, wytłumaczyć znaczenie eksploatacji i hodowli w ekosystemach słodkowodnych;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W04ma podstawową wiedzę z zakresu wzrostu i rozwoju zwierząt gospodarskich
ZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
ZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z gatunkami ryb i bezkręgowców występującymi w wodach słodkich
C-2Zapoznanie studentów z podstawami gospodarki rybackiej.
C-3Zapoznanie studentów ze zdrowotnością ryb i raków, zasadami połowu organizmów, transportu i magazynowania
Treści programoweT-A-5Sztuczny rozród ryb
T-A-4Główne gatunki ryb hodowlanych i raków
T-A-1Wyznaczanie morfometrii jeziora, warunków termiczno-tlenowych oraz przezroczystości wodu
T-A-2Grupy ekologiczne hydrofitów w zbiornikach wodnych i ich znaczenie
T-A-3Organizmy zooplanktonowe, zoobentosowe i peryfitonowe jako baza pokarmowa - analiza jakościowa i ilosciowa
T-W-4Podstawy gospodarki rybackiej (podstawy prawne, sztuczny rozród ryb, zarybianie, ochrona ryb, gospodarka rybacka i eutrofizacjaeutrofizacja
T-W-1Ogólna charakterystyka wód śródlądowych (rzeki, jeziora, zbiorniki zaporowe, stawy)
T-W-5Narzędzia i metody połowu ryb, magazynowanie i transport ryb
T-W-6Zdrowotność ryb - wybrane choroby ryb, przyczyny, pobieranie i dostarczanie ryb do badań
T-W-3Biologia, podstawy chowu i hodowli raków i ważniejszych gatunków ryb
T-W-2Środowisko zbiorników wodnych - czynniki abiotyczne i biotyczne
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemoeymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego oraz filmów
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu biologicznego i streoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wyjsciówka - zaliczenie pracy studenta, związane z praktyczną identyfikacją organizmów
S-2Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów biologicznych
S-3Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja organizmów na podstawie dostępnego materiału biologicznego
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczen audytoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Zalizcenie pisemne z zakresu tematyki wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienic, objaśnić ani opisać znaczenia poszczególnych ryb i grup hydrobiontów w ekosystemach śródlądowych
3,0Student wymienia (w jezyku polskim) pojedyncze gatunki ryb i hydrobiontów w ekosystemach sródlądowych, nie potrafi jednak wytłumaczyc ich znaczenia
3,5Student wymienia (w jezyku polskim) pojedyncze gatunki ryb i hydrobiontów w ekosystemach sródladowych, potrafi bardzo ogólnikowo jedynie wymienic ich znaczenie
4,0Student poprawnie wymienia (w jezyku polskim i łacinskim) ryby i hydrobionty różnych stref ekosystemów słodkowodnych, potrafi wymienic i wytłumaczyc znaczenie większosci ryb
4,5Student poprawnie wymienia (w jezyku polskim i łacinskim) ryby i hydrobionty róznych stref ekosystemów słodkowodnych, potrafi wymienic, wytłumaczyc i porównac znaczenie większosci ryb grup hydrobiontów w rybactwie
5,0Student poprawnie wymienia (w jezyku polskim i łacinskim) ryby hydrobionty różnych stref ekosystemów, potrafi wymienic, wytłumaczyc i porównac znaczenie większosci ryb i grup hydrobiontów w rybactwie oraz wskazac na pozytywne i negatywne aspekty eksploatacji i hodowli ryb i raków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O10.4_U01Student przeprowadza obserwacje, analizuje i identyfikuje podstawowe ryby i grupy hydrobiontów, potrafi łączyć i ocenić ich znaczenie w środowisku słodkowodnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U03Wykazuje umiejętność precyzyjnego, zwięzłego i właściwego opracowania materiałów
ZO_1A_U04Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska z różnymi podmiotami
ZO_1A_U13Wykazuje umiejętność prezentowania własnego stanowiska i poglądów oraz porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
ZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
ZO_1A_U19Potrafi kierować użytkowaniem rozpłodowym zwierząt
ZO_1A_U21Potrafi ocenić stan środowiska i zasobów naturalnych, ponadto zagrożenia wynikające z chowu i hodowli zwierząt
ZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z gatunkami ryb i bezkręgowców występującymi w wodach słodkich
C-2Zapoznanie studentów z podstawami gospodarki rybackiej.
C-3Zapoznanie studentów ze zdrowotnością ryb i raków, zasadami połowu organizmów, transportu i magazynowania
Treści programoweT-A-5Sztuczny rozród ryb
T-A-4Główne gatunki ryb hodowlanych i raków
T-A-2Grupy ekologiczne hydrofitów w zbiornikach wodnych i ich znaczenie
T-A-3Organizmy zooplanktonowe, zoobentosowe i peryfitonowe jako baza pokarmowa - analiza jakościowa i ilosciowa
T-W-4Podstawy gospodarki rybackiej (podstawy prawne, sztuczny rozród ryb, zarybianie, ochrona ryb, gospodarka rybacka i eutrofizacjaeutrofizacja
T-W-1Ogólna charakterystyka wód śródlądowych (rzeki, jeziora, zbiorniki zaporowe, stawy)
T-W-5Narzędzia i metody połowu ryb, magazynowanie i transport ryb
T-W-6Zdrowotność ryb - wybrane choroby ryb, przyczyny, pobieranie i dostarczanie ryb do badań
T-W-3Biologia, podstawy chowu i hodowli raków i ważniejszych gatunków ryb
T-W-2Środowisko zbiorników wodnych - czynniki abiotyczne i biotyczne
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemoeymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego oraz filmów
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu biologicznego i streoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wyjsciówka - zaliczenie pracy studenta, związane z praktyczną identyfikacją organizmów
S-2Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów biologicznych
S-3Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja organizmów na podstawie dostępnego materiału biologicznego
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczen audytoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Zalizcenie pisemne z zakresu tematyki wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ocenia, nie wyszukuje i nie weryfikuje ryb i grup hydrobiontów słodkowodnych, nie potrafi ocenić ich znaczenia w ekosystemach wodnych i rybactwie sródladowym, nie posługuje się umiejetnością dobierania reprezentatów ryb i hydrobiontów w poszczególnych ekosystemach śródlądowych
3,0Student potrafi wyszukać ryby i grupy hydrobiontów, nie potrafi jednak ocenić ich znaczenia w ekosystemach wodnych, nie posługuje się umiejetnoscią dobierania reprezentatów różnych grup ryb i hydrobiontów w poszczególnych ekosystemach słodkowodnych
3,5Student potrafi wyszukać ryby i grupy hydrobiontów oraz ocenić ich znaczenie w ekosystemach wodnych i w rybactwie, posługuje sie umiejetnością dobierania i nazywania (w jezyku polskim) pojedynczych reprezentatów ryb i róznych grup hydrobiontów w poszczególnych strefach mórz
4,0Student potrafi wyszukać ryby i grupy hydrobiontów oraz ocenić i zinterpretowac ich znaczenie w ekosystemach wodnych i rybactwie, posługuje sie umiejetnością dobierania, weryfikowania i nazywania (w jezyku polskim i łacinskim) pojedynczych reprezentatów róznych grup ryb i hydrobiontów w poszczególnych strefach ekosystemach słodkowodnych
4,5Student potrafi wyszukać ryby i grupy hydrobiontów oraz ocenić ich znaczenie w ekosystemach wodnych, posługuje się umiejetnością dobierania, weryfikowania i nazywania (w jezyku polskim i łacinskim) wiekszosci reprezentatów tych organizmów w poszczególnych strefach ekosystemów sródlądowych oraz wykorzystywanych w rybactwie
5,0Student potrafi wyszukac grupy ryb hydrobiontów oraz ocenic ich znaczenie w ekosystemach wodnych, posługuje sie umiejetnoscią dobierania, weryfikowania i nazywania (w jezyku polskim i łacinskim) większości reprezentatów różnych grup ryb i hydrobiontów w poszczególnych strefach ekosystemów sródladowych; łączy i ocenia ich znaczenie w róznych strefach ekosystemów sródlądowych oraz w rybactwie;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O10.4_K02Student nabywa kompetencje świadomej i aktywnej obserwacji oraz wyrażania oceny na temat stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym tudent postrzega realacje i zależnosci między rybami oraz ich rolą w środowisku słodkowodnym; jest zdolny do wyrażania oceny na temat biologii, hodowli i pozyskiwania tych organizmów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
ZO_1A_K04potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
ZO_1A_K06potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie studiowanego kierunku
ZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z gatunkami ryb i bezkręgowców występującymi w wodach słodkich
C-2Zapoznanie studentów z podstawami gospodarki rybackiej.
C-3Zapoznanie studentów ze zdrowotnością ryb i raków, zasadami połowu organizmów, transportu i magazynowania
Treści programoweT-A-4Główne gatunki ryb hodowlanych i raków
T-A-1Wyznaczanie morfometrii jeziora, warunków termiczno-tlenowych oraz przezroczystości wodu
T-A-2Grupy ekologiczne hydrofitów w zbiornikach wodnych i ich znaczenie
T-A-3Organizmy zooplanktonowe, zoobentosowe i peryfitonowe jako baza pokarmowa - analiza jakościowa i ilosciowa
T-W-7Sprawdzian pisemny
T-W-4Podstawy gospodarki rybackiej (podstawy prawne, sztuczny rozród ryb, zarybianie, ochrona ryb, gospodarka rybacka i eutrofizacjaeutrofizacja
T-W-1Ogólna charakterystyka wód śródlądowych (rzeki, jeziora, zbiorniki zaporowe, stawy)
T-W-5Narzędzia i metody połowu ryb, magazynowanie i transport ryb
T-W-6Zdrowotność ryb - wybrane choroby ryb, przyczyny, pobieranie i dostarczanie ryb do badań
T-W-3Biologia, podstawy chowu i hodowli raków i ważniejszych gatunków ryb
T-W-2Środowisko zbiorników wodnych - czynniki abiotyczne i biotyczne
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemoeymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego oraz filmów
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu biologicznego i streoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wyjsciówka - zaliczenie pracy studenta, związane z praktyczną identyfikacją organizmów
S-2Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów biologicznych
S-3Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja organizmów na podstawie dostępnego materiału biologicznego
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczen audytoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Zalizcenie pisemne z zakresu tematyki wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabywa kompetencji świadomej obserwacji stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym
3,0Student nabywa w małym stopniu kompetencje świadomej obserwacji stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym
3,5Student nabywa kompetencje świadomej obserwacji stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym
4,0Student nabywa kompetencje świadomej obserwacji stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym
4,5Student nabywa kompetencje świadomej obserwacji oraz wyrażania oceny na temat stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym
5,0Student nabywa kompetencje świadomej i aktywnej obserwacji oraz wyrażania oceny na temat stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym