Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Metaboliczne sterowanie czynnością organizmu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metaboliczne sterowanie czynnością organizmu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alicja Dratwa-Chałupnik <Alicja.Dratwa-Chalupnik@zut.edu.pl>, Agnieszka Herosimczyk <Agnieszka.Herosimczyk@zut.edu.pl>, Adam Lepczyński <Adam.Lepczynski@zut.edu.pl>, Katarzyna Michałek <Katarzyna.Michalek@zut.edu.pl>, Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna znajomość fizjologii zwierząt.
W-2Znajomość podstaw chemii fizjologicznej.
W-3Ogólna wiedza na temat biologii komórki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z możliwością kierowania czynnością organizmu i regulacją jego funkcji w aspekcie utrzymania zdrowia warunkującego wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji.
C-2Ukształtowanie umiejętności wpływania na czynność własnego organizmu poprzez prozdrowotne odżywianie.
C-3Ukształtowanie umiejętności wykorzystywania wiedzy interdyscyplinarnej z „pogranicza” nauk podstawowych i nauk stosowanych.
C-4Wykształcenie zdolności do aktywnego poszukiwania wiedzy i dzielenia się nią w kontaktach interperosnalnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Tempo rozwoju a wielkość i masa ciała. Rodzaje modyfikatorów egzogennych. Cykle substratowe w regulacji metabolizmu.3
T-A-2Wpływ żywienia w okresie neonatalnym na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości. Niedobory pokarmowe. Żywienie a wydolność fizyczna.3
T-A-3Mikro i makroelementy diety – rola fizjologiczna, przyczyny i skutki nadmiaru/niedoboru.3
T-A-4Zaburzenia metaboliczne w otyłości. Otyłość a układ krążenia, oddychania i kostno-mięśniowy. Wpływ otyłości na funkcje układu endokrynnego.3
T-A-5Bilans białkowy. Wpływ nadmiaru białka w diecie na czynność wybranych narządów.3
15
wykłady
T-W-1Bioenergetyczne podstawy funkcji organizmu. Endogenne determinanty i stymulatory rozwoju osobniczego. Genetyczne uwarunkowania masy ciała, składu tkanek i komórek.2
T-W-2Metaboliczne sterowanie rozwojem. Wpływ endogennych – pozagenetycznych czynników (wieku, trybu życia, kolejności ciąż matki itp.) na rozwój organizmu.2
T-W-3Jakość pokarmu a sprawność trawienia i wchłaniania. Zaburzenia żywieniowe a stan odżywienia. Niedożywienie. Metabolizm w głodzie.2
T-W-4Wpływ żywienia w czasie ciąży na rozwój pre- i postnatalny. Zespół IUGR.2
T-W-5Mechanizmy regulacji spożywania pokarmu. Trawienie, wchłanianie, katabolizm, anabolizm. Reakcje neurohormonalne na spożycie pokarmu.2
T-W-6Zapotrzebowanie i wydatki energetyczne. Bilans energii. Spożycie węglowodanów a zdrowie. Wpływ polifruktanów na organizm. Rola składników balastowych.2
T-W-7Pokarmowa modyfikacja stanu serca i naczyń krwionośnych. Dieta a odporność organizmu. Wpływ składników pokarmu, w tym witamin i minerałów na procesy kostnienia w różnych etapach życia postnatalnego.2
T-W-8Pisemne zaliczenie treści wykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu i przygotowywanie się do ćwiczeń18
A-A-3Przygotowywanie się do pisemnego zaliczenia materiału przerabianego na ćwiczeniach.20
A-A-4Konsultacje5
A-A-5Pisemne zaliczenie2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo na wykładach.15
A-W-2Samodzielne utrwalanie treści wykładów.5
A-W-3Przygotowanie studenta do pisemnego zaliczenia treści wykładów.4
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Pisemne zaliczenie2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem multimedialnych środków przekazu.
M-2Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej.
M-3Ćwiczenia audytoryjne w formie rozwiązywania konkretnych problemów praktycznych.
M-4Dyskusja panelowa dotycząca wybranych zagadnień.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiedzy z zakresu ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiedzy z zakresu wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S1-O2.2_W01
Potrafi scharakteryzować i wytłumaczyć zależności pomiędzy natężeniem przemian metabolicznych a stanem zdrowia oraz zaburzeniami czynności organizmu.
ZO_1A_W04, ZO_1A_W05, ZO_1A_W13C-3, C-2, C-1T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-4, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-1M-4, M-1, M-3, M-2S-2, S-1, S-3
ZO_1A_ZO-S1-O2.2_W02
Jest w stanie dobierać odpowiednie metody analityczne i techniki w celu badania możliwości metabolicznego oddziaływania na czynność organizmu.
ZO_1A_W15, ZO_1A_W01C-1T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-4, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-1M-1, M-2S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S1-O2.2_U01
Umie wykorzystać pogłębioną wiedzę w działalności praktycznej, z jednoczesnym przestrzeganiem norm etycznych i społecznych.
ZO_1A_U01, ZO_1A_U04, ZO_1A_U08C-3, C-2, C-1T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-4, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-1M-4, M-1, M-3, M-2S-1
ZO_1A_ZO-S1-O2.2_U04
Potrafi przeprowadzać podstawowe analizy labratoryjne i interpretować wyniki badań specjalistycznych.
ZO_1A_U09, ZO_1A_U10C-3, C-1T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-4, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-1M-4, M-1, M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S1-O2.2_K01
Wykazuje się kreatywnym podejściem do modyfikowania natężenia procesów metabolicznych w organizmie w kontekście uzyskiwania oczekiwanych celów społecznych.
ZO_1A_K02, ZO_1A_K06C-3, C-2, C-1, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-4, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-1M-4, M-1, M-3, M-2S-1
ZO_1A_ZO-S1-O2.2_K02
Rozumie potrzebę rozwijania własnych kompetencji zawodowych i jest otwarty na wymianę wiedzy w kontaktach interpersonalnych.
ZO_1A_K01C-4T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-4, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-1M-4, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S1-O2.2_W01
Potrafi scharakteryzować i wytłumaczyć zależności pomiędzy natężeniem przemian metabolicznych a stanem zdrowia oraz zaburzeniami czynności organizmu.
2,0
3,0Potrafi definiować i charakteryzować podstawowe procesy metaboliczne w kontekście ich wpływu na regulację czynności organizmu.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZO-S1-O2.2_W02
Jest w stanie dobierać odpowiednie metody analityczne i techniki w celu badania możliwości metabolicznego oddziaływania na czynność organizmu.
2,0-
3,0Potrafi wskazać właściwe metody analityczne do oceny stanu zdrowia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S1-O2.2_U01
Umie wykorzystać pogłębioną wiedzę w działalności praktycznej, z jednoczesnym przestrzeganiem norm etycznych i społecznych.
2,0
3,0Student posiada umiejętność, z dużą pomocą nauczyciela, opisać wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych na metabolizm oraz interpretować wyniki specjalistycznych analiz z zakresu przemian metabolicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZO-S1-O2.2_U04
Potrafi przeprowadzać podstawowe analizy labratoryjne i interpretować wyniki badań specjalistycznych.
2,0
3,0Student posiada umiejętność, z dużą pomocą nauczyciela, przeprowadzić podstawowe analizy laboratoryjne oraz interpretować wyniki specjalistycznych analiz z zakresu przemian metabolicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S1-O2.2_K01
Wykazuje się kreatywnym podejściem do modyfikowania natężenia procesów metabolicznych w organizmie w kontekście uzyskiwania oczekiwanych celów społecznych.
2,0
3,0Wykazuje aktywną postawę w zakresie definiowania celów społecznych związanych z pozyskiwaniem, przetwarzaniem i bezpieczeństwem zdrowej żywności. Może popełniać błędy w zakresie terminologii.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZO-S1-O2.2_K02
Rozumie potrzebę rozwijania własnych kompetencji zawodowych i jest otwarty na wymianę wiedzy w kontaktach interpersonalnych.
2,0
3,0Przestrzega zasad etycznych w pracy zawodowej. Posiada świadomość konieczności ciągłego pogłębiania wiedzy i umiejętności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zawadzki W. (red.), Fizjologiczne podstawy żywienia zwierząt, Uniwersytetu Przyrodniczego, Wrocław, 2008, ISBN 978-83-60574-40-9
  2. Engelhardt W., Fizjologia zwierząt domowych (t. 2), Galaktyka, Łódź, 2011, ISBN 978-83-7579-192-1
  3. Schmidt-Nielsen K., Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska., PWN, Warszawa, 2008, ISBN 978-83-01-15349-6

Literatura dodatkowa

  1. Tweedle D.E.F., Postępowanie w zaburzeniach metabolicznych, PZWL, Warszawa, 1987, ISBN 83-200-1203-1
  2. Kozłowski S., Granice przystosowania, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1986, ISBN 83-214-0287-9

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Tempo rozwoju a wielkość i masa ciała. Rodzaje modyfikatorów egzogennych. Cykle substratowe w regulacji metabolizmu.3
T-A-2Wpływ żywienia w okresie neonatalnym na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości. Niedobory pokarmowe. Żywienie a wydolność fizyczna.3
T-A-3Mikro i makroelementy diety – rola fizjologiczna, przyczyny i skutki nadmiaru/niedoboru.3
T-A-4Zaburzenia metaboliczne w otyłości. Otyłość a układ krążenia, oddychania i kostno-mięśniowy. Wpływ otyłości na funkcje układu endokrynnego.3
T-A-5Bilans białkowy. Wpływ nadmiaru białka w diecie na czynność wybranych narządów.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bioenergetyczne podstawy funkcji organizmu. Endogenne determinanty i stymulatory rozwoju osobniczego. Genetyczne uwarunkowania masy ciała, składu tkanek i komórek.2
T-W-2Metaboliczne sterowanie rozwojem. Wpływ endogennych – pozagenetycznych czynników (wieku, trybu życia, kolejności ciąż matki itp.) na rozwój organizmu.2
T-W-3Jakość pokarmu a sprawność trawienia i wchłaniania. Zaburzenia żywieniowe a stan odżywienia. Niedożywienie. Metabolizm w głodzie.2
T-W-4Wpływ żywienia w czasie ciąży na rozwój pre- i postnatalny. Zespół IUGR.2
T-W-5Mechanizmy regulacji spożywania pokarmu. Trawienie, wchłanianie, katabolizm, anabolizm. Reakcje neurohormonalne na spożycie pokarmu.2
T-W-6Zapotrzebowanie i wydatki energetyczne. Bilans energii. Spożycie węglowodanów a zdrowie. Wpływ polifruktanów na organizm. Rola składników balastowych.2
T-W-7Pokarmowa modyfikacja stanu serca i naczyń krwionośnych. Dieta a odporność organizmu. Wpływ składników pokarmu, w tym witamin i minerałów na procesy kostnienia w różnych etapach życia postnatalnego.2
T-W-8Pisemne zaliczenie treści wykładów.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu i przygotowywanie się do ćwiczeń18
A-A-3Przygotowywanie się do pisemnego zaliczenia materiału przerabianego na ćwiczeniach.20
A-A-4Konsultacje5
A-A-5Pisemne zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo na wykładach.15
A-W-2Samodzielne utrwalanie treści wykładów.5
A-W-3Przygotowanie studenta do pisemnego zaliczenia treści wykładów.4
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Pisemne zaliczenie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S1-O2.2_W01Potrafi scharakteryzować i wytłumaczyć zależności pomiędzy natężeniem przemian metabolicznych a stanem zdrowia oraz zaburzeniami czynności organizmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W04ma podstawową wiedzę z zakresu wzrostu i rozwoju zwierząt gospodarskich
ZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
ZO_1A_W13posiada wiadomości z zakresu żywienia zwierząt i normowania pasz z uwzględnieniem gatunku, wieku, stanu fizjologicznego oraz kierunku użytkowania, a także orientuje się w podstawowej problematyce z zakresu żywienia człowieka
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności wykorzystywania wiedzy interdyscyplinarnej z „pogranicza” nauk podstawowych i nauk stosowanych.
C-2Ukształtowanie umiejętności wpływania na czynność własnego organizmu poprzez prozdrowotne odżywianie.
C-1Zapoznanie studentów z możliwością kierowania czynnością organizmu i regulacją jego funkcji w aspekcie utrzymania zdrowia warunkującego wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji.
Treści programoweT-A-1Tempo rozwoju a wielkość i masa ciała. Rodzaje modyfikatorów egzogennych. Cykle substratowe w regulacji metabolizmu.
T-A-2Wpływ żywienia w okresie neonatalnym na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości. Niedobory pokarmowe. Żywienie a wydolność fizyczna.
T-A-5Bilans białkowy. Wpływ nadmiaru białka w diecie na czynność wybranych narządów.
T-A-3Mikro i makroelementy diety – rola fizjologiczna, przyczyny i skutki nadmiaru/niedoboru.
T-A-4Zaburzenia metaboliczne w otyłości. Otyłość a układ krążenia, oddychania i kostno-mięśniowy. Wpływ otyłości na funkcje układu endokrynnego.
T-W-4Wpływ żywienia w czasie ciąży na rozwój pre- i postnatalny. Zespół IUGR.
T-W-3Jakość pokarmu a sprawność trawienia i wchłaniania. Zaburzenia żywieniowe a stan odżywienia. Niedożywienie. Metabolizm w głodzie.
T-W-5Mechanizmy regulacji spożywania pokarmu. Trawienie, wchłanianie, katabolizm, anabolizm. Reakcje neurohormonalne na spożycie pokarmu.
T-W-2Metaboliczne sterowanie rozwojem. Wpływ endogennych – pozagenetycznych czynników (wieku, trybu życia, kolejności ciąż matki itp.) na rozwój organizmu.
T-W-7Pokarmowa modyfikacja stanu serca i naczyń krwionośnych. Dieta a odporność organizmu. Wpływ składników pokarmu, w tym witamin i minerałów na procesy kostnienia w różnych etapach życia postnatalnego.
T-W-6Zapotrzebowanie i wydatki energetyczne. Bilans energii. Spożycie węglowodanów a zdrowie. Wpływ polifruktanów na organizm. Rola składników balastowych.
T-W-1Bioenergetyczne podstawy funkcji organizmu. Endogenne determinanty i stymulatory rozwoju osobniczego. Genetyczne uwarunkowania masy ciała, składu tkanek i komórek.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja panelowa dotycząca wybranych zagadnień.
M-1Wykład informacyjny z użyciem multimedialnych środków przekazu.
M-3Ćwiczenia audytoryjne w formie rozwiązywania konkretnych problemów praktycznych.
M-2Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiedzy z zakresu ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiedzy z zakresu wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi definiować i charakteryzować podstawowe procesy metaboliczne w kontekście ich wpływu na regulację czynności organizmu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S1-O2.2_W02Jest w stanie dobierać odpowiednie metody analityczne i techniki w celu badania możliwości metabolicznego oddziaływania na czynność organizmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W15zna podstawy profilaktyki i dietetyki weterynaryjnej
ZO_1A_W01wykazuje ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku zootechnika
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwością kierowania czynnością organizmu i regulacją jego funkcji w aspekcie utrzymania zdrowia warunkującego wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji.
Treści programoweT-A-1Tempo rozwoju a wielkość i masa ciała. Rodzaje modyfikatorów egzogennych. Cykle substratowe w regulacji metabolizmu.
T-A-2Wpływ żywienia w okresie neonatalnym na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości. Niedobory pokarmowe. Żywienie a wydolność fizyczna.
T-A-5Bilans białkowy. Wpływ nadmiaru białka w diecie na czynność wybranych narządów.
T-A-3Mikro i makroelementy diety – rola fizjologiczna, przyczyny i skutki nadmiaru/niedoboru.
T-A-4Zaburzenia metaboliczne w otyłości. Otyłość a układ krążenia, oddychania i kostno-mięśniowy. Wpływ otyłości na funkcje układu endokrynnego.
T-W-4Wpływ żywienia w czasie ciąży na rozwój pre- i postnatalny. Zespół IUGR.
T-W-3Jakość pokarmu a sprawność trawienia i wchłaniania. Zaburzenia żywieniowe a stan odżywienia. Niedożywienie. Metabolizm w głodzie.
T-W-5Mechanizmy regulacji spożywania pokarmu. Trawienie, wchłanianie, katabolizm, anabolizm. Reakcje neurohormonalne na spożycie pokarmu.
T-W-2Metaboliczne sterowanie rozwojem. Wpływ endogennych – pozagenetycznych czynników (wieku, trybu życia, kolejności ciąż matki itp.) na rozwój organizmu.
T-W-7Pokarmowa modyfikacja stanu serca i naczyń krwionośnych. Dieta a odporność organizmu. Wpływ składników pokarmu, w tym witamin i minerałów na procesy kostnienia w różnych etapach życia postnatalnego.
T-W-6Zapotrzebowanie i wydatki energetyczne. Bilans energii. Spożycie węglowodanów a zdrowie. Wpływ polifruktanów na organizm. Rola składników balastowych.
T-W-1Bioenergetyczne podstawy funkcji organizmu. Endogenne determinanty i stymulatory rozwoju osobniczego. Genetyczne uwarunkowania masy ciała, składu tkanek i komórek.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem multimedialnych środków przekazu.
M-2Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiedzy z zakresu ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiedzy z zakresu wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0-
3,0Potrafi wskazać właściwe metody analityczne do oceny stanu zdrowia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S1-O2.2_U01Umie wykorzystać pogłębioną wiedzę w działalności praktycznej, z jednoczesnym przestrzeganiem norm etycznych i społecznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U01Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki
ZO_1A_U04Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska z różnymi podmiotami
ZO_1A_U08Rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności wykorzystywania wiedzy interdyscyplinarnej z „pogranicza” nauk podstawowych i nauk stosowanych.
C-2Ukształtowanie umiejętności wpływania na czynność własnego organizmu poprzez prozdrowotne odżywianie.
C-1Zapoznanie studentów z możliwością kierowania czynnością organizmu i regulacją jego funkcji w aspekcie utrzymania zdrowia warunkującego wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji.
Treści programoweT-A-1Tempo rozwoju a wielkość i masa ciała. Rodzaje modyfikatorów egzogennych. Cykle substratowe w regulacji metabolizmu.
T-A-2Wpływ żywienia w okresie neonatalnym na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości. Niedobory pokarmowe. Żywienie a wydolność fizyczna.
T-A-5Bilans białkowy. Wpływ nadmiaru białka w diecie na czynność wybranych narządów.
T-A-3Mikro i makroelementy diety – rola fizjologiczna, przyczyny i skutki nadmiaru/niedoboru.
T-A-4Zaburzenia metaboliczne w otyłości. Otyłość a układ krążenia, oddychania i kostno-mięśniowy. Wpływ otyłości na funkcje układu endokrynnego.
T-W-4Wpływ żywienia w czasie ciąży na rozwój pre- i postnatalny. Zespół IUGR.
T-W-3Jakość pokarmu a sprawność trawienia i wchłaniania. Zaburzenia żywieniowe a stan odżywienia. Niedożywienie. Metabolizm w głodzie.
T-W-5Mechanizmy regulacji spożywania pokarmu. Trawienie, wchłanianie, katabolizm, anabolizm. Reakcje neurohormonalne na spożycie pokarmu.
T-W-2Metaboliczne sterowanie rozwojem. Wpływ endogennych – pozagenetycznych czynników (wieku, trybu życia, kolejności ciąż matki itp.) na rozwój organizmu.
T-W-7Pokarmowa modyfikacja stanu serca i naczyń krwionośnych. Dieta a odporność organizmu. Wpływ składników pokarmu, w tym witamin i minerałów na procesy kostnienia w różnych etapach życia postnatalnego.
T-W-6Zapotrzebowanie i wydatki energetyczne. Bilans energii. Spożycie węglowodanów a zdrowie. Wpływ polifruktanów na organizm. Rola składników balastowych.
T-W-1Bioenergetyczne podstawy funkcji organizmu. Endogenne determinanty i stymulatory rozwoju osobniczego. Genetyczne uwarunkowania masy ciała, składu tkanek i komórek.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja panelowa dotycząca wybranych zagadnień.
M-1Wykład informacyjny z użyciem multimedialnych środków przekazu.
M-3Ćwiczenia audytoryjne w formie rozwiązywania konkretnych problemów praktycznych.
M-2Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejętność, z dużą pomocą nauczyciela, opisać wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych na metabolizm oraz interpretować wyniki specjalistycznych analiz z zakresu przemian metabolicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S1-O2.2_U04Potrafi przeprowadzać podstawowe analizy labratoryjne i interpretować wyniki badań specjalistycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
ZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności wykorzystywania wiedzy interdyscyplinarnej z „pogranicza” nauk podstawowych i nauk stosowanych.
C-1Zapoznanie studentów z możliwością kierowania czynnością organizmu i regulacją jego funkcji w aspekcie utrzymania zdrowia warunkującego wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji.
Treści programoweT-A-1Tempo rozwoju a wielkość i masa ciała. Rodzaje modyfikatorów egzogennych. Cykle substratowe w regulacji metabolizmu.
T-A-2Wpływ żywienia w okresie neonatalnym na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości. Niedobory pokarmowe. Żywienie a wydolność fizyczna.
T-A-5Bilans białkowy. Wpływ nadmiaru białka w diecie na czynność wybranych narządów.
T-A-3Mikro i makroelementy diety – rola fizjologiczna, przyczyny i skutki nadmiaru/niedoboru.
T-A-4Zaburzenia metaboliczne w otyłości. Otyłość a układ krążenia, oddychania i kostno-mięśniowy. Wpływ otyłości na funkcje układu endokrynnego.
T-W-4Wpływ żywienia w czasie ciąży na rozwój pre- i postnatalny. Zespół IUGR.
T-W-3Jakość pokarmu a sprawność trawienia i wchłaniania. Zaburzenia żywieniowe a stan odżywienia. Niedożywienie. Metabolizm w głodzie.
T-W-5Mechanizmy regulacji spożywania pokarmu. Trawienie, wchłanianie, katabolizm, anabolizm. Reakcje neurohormonalne na spożycie pokarmu.
T-W-2Metaboliczne sterowanie rozwojem. Wpływ endogennych – pozagenetycznych czynników (wieku, trybu życia, kolejności ciąż matki itp.) na rozwój organizmu.
T-W-7Pokarmowa modyfikacja stanu serca i naczyń krwionośnych. Dieta a odporność organizmu. Wpływ składników pokarmu, w tym witamin i minerałów na procesy kostnienia w różnych etapach życia postnatalnego.
T-W-6Zapotrzebowanie i wydatki energetyczne. Bilans energii. Spożycie węglowodanów a zdrowie. Wpływ polifruktanów na organizm. Rola składników balastowych.
T-W-1Bioenergetyczne podstawy funkcji organizmu. Endogenne determinanty i stymulatory rozwoju osobniczego. Genetyczne uwarunkowania masy ciała, składu tkanek i komórek.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja panelowa dotycząca wybranych zagadnień.
M-1Wykład informacyjny z użyciem multimedialnych środków przekazu.
M-3Ćwiczenia audytoryjne w formie rozwiązywania konkretnych problemów praktycznych.
M-2Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejętność, z dużą pomocą nauczyciela, przeprowadzić podstawowe analizy laboratoryjne oraz interpretować wyniki specjalistycznych analiz z zakresu przemian metabolicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S1-O2.2_K01Wykazuje się kreatywnym podejściem do modyfikowania natężenia procesów metabolicznych w organizmie w kontekście uzyskiwania oczekiwanych celów społecznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
ZO_1A_K06potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności wykorzystywania wiedzy interdyscyplinarnej z „pogranicza” nauk podstawowych i nauk stosowanych.
C-2Ukształtowanie umiejętności wpływania na czynność własnego organizmu poprzez prozdrowotne odżywianie.
C-1Zapoznanie studentów z możliwością kierowania czynnością organizmu i regulacją jego funkcji w aspekcie utrzymania zdrowia warunkującego wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji.
C-4Wykształcenie zdolności do aktywnego poszukiwania wiedzy i dzielenia się nią w kontaktach interperosnalnych.
Treści programoweT-A-1Tempo rozwoju a wielkość i masa ciała. Rodzaje modyfikatorów egzogennych. Cykle substratowe w regulacji metabolizmu.
T-A-2Wpływ żywienia w okresie neonatalnym na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości. Niedobory pokarmowe. Żywienie a wydolność fizyczna.
T-A-5Bilans białkowy. Wpływ nadmiaru białka w diecie na czynność wybranych narządów.
T-A-3Mikro i makroelementy diety – rola fizjologiczna, przyczyny i skutki nadmiaru/niedoboru.
T-A-4Zaburzenia metaboliczne w otyłości. Otyłość a układ krążenia, oddychania i kostno-mięśniowy. Wpływ otyłości na funkcje układu endokrynnego.
T-W-4Wpływ żywienia w czasie ciąży na rozwój pre- i postnatalny. Zespół IUGR.
T-W-3Jakość pokarmu a sprawność trawienia i wchłaniania. Zaburzenia żywieniowe a stan odżywienia. Niedożywienie. Metabolizm w głodzie.
T-W-5Mechanizmy regulacji spożywania pokarmu. Trawienie, wchłanianie, katabolizm, anabolizm. Reakcje neurohormonalne na spożycie pokarmu.
T-W-2Metaboliczne sterowanie rozwojem. Wpływ endogennych – pozagenetycznych czynników (wieku, trybu życia, kolejności ciąż matki itp.) na rozwój organizmu.
T-W-7Pokarmowa modyfikacja stanu serca i naczyń krwionośnych. Dieta a odporność organizmu. Wpływ składników pokarmu, w tym witamin i minerałów na procesy kostnienia w różnych etapach życia postnatalnego.
T-W-6Zapotrzebowanie i wydatki energetyczne. Bilans energii. Spożycie węglowodanów a zdrowie. Wpływ polifruktanów na organizm. Rola składników balastowych.
T-W-1Bioenergetyczne podstawy funkcji organizmu. Endogenne determinanty i stymulatory rozwoju osobniczego. Genetyczne uwarunkowania masy ciała, składu tkanek i komórek.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja panelowa dotycząca wybranych zagadnień.
M-1Wykład informacyjny z użyciem multimedialnych środków przekazu.
M-3Ćwiczenia audytoryjne w formie rozwiązywania konkretnych problemów praktycznych.
M-2Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazuje aktywną postawę w zakresie definiowania celów społecznych związanych z pozyskiwaniem, przetwarzaniem i bezpieczeństwem zdrowej żywności. Może popełniać błędy w zakresie terminologii.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S1-O2.2_K02Rozumie potrzebę rozwijania własnych kompetencji zawodowych i jest otwarty na wymianę wiedzy w kontaktach interpersonalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
Cel przedmiotuC-4Wykształcenie zdolności do aktywnego poszukiwania wiedzy i dzielenia się nią w kontaktach interperosnalnych.
Treści programoweT-A-1Tempo rozwoju a wielkość i masa ciała. Rodzaje modyfikatorów egzogennych. Cykle substratowe w regulacji metabolizmu.
T-A-2Wpływ żywienia w okresie neonatalnym na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości. Niedobory pokarmowe. Żywienie a wydolność fizyczna.
T-A-5Bilans białkowy. Wpływ nadmiaru białka w diecie na czynność wybranych narządów.
T-A-3Mikro i makroelementy diety – rola fizjologiczna, przyczyny i skutki nadmiaru/niedoboru.
T-A-4Zaburzenia metaboliczne w otyłości. Otyłość a układ krążenia, oddychania i kostno-mięśniowy. Wpływ otyłości na funkcje układu endokrynnego.
T-W-4Wpływ żywienia w czasie ciąży na rozwój pre- i postnatalny. Zespół IUGR.
T-W-3Jakość pokarmu a sprawność trawienia i wchłaniania. Zaburzenia żywieniowe a stan odżywienia. Niedożywienie. Metabolizm w głodzie.
T-W-5Mechanizmy regulacji spożywania pokarmu. Trawienie, wchłanianie, katabolizm, anabolizm. Reakcje neurohormonalne na spożycie pokarmu.
T-W-2Metaboliczne sterowanie rozwojem. Wpływ endogennych – pozagenetycznych czynników (wieku, trybu życia, kolejności ciąż matki itp.) na rozwój organizmu.
T-W-7Pokarmowa modyfikacja stanu serca i naczyń krwionośnych. Dieta a odporność organizmu. Wpływ składników pokarmu, w tym witamin i minerałów na procesy kostnienia w różnych etapach życia postnatalnego.
T-W-6Zapotrzebowanie i wydatki energetyczne. Bilans energii. Spożycie węglowodanów a zdrowie. Wpływ polifruktanów na organizm. Rola składników balastowych.
T-W-1Bioenergetyczne podstawy funkcji organizmu. Endogenne determinanty i stymulatory rozwoju osobniczego. Genetyczne uwarunkowania masy ciała, składu tkanek i komórek.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja panelowa dotycząca wybranych zagadnień.
M-2Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przestrzega zasad etycznych w pracy zawodowej. Posiada świadomość konieczności ciągłego pogłębiania wiedzy i umiejętności.
3,5
4,0
4,5
5,0