Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Biologiczne metody oceny stanu środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologiczne metody oceny stanu środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość zagadnień związanych z ekologią i ochroną środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z biologicznymi metodami wykorzystywanymi w ocenie stopnia skażenia środowiska
C-2zapoznanie studentów ze znaczeniem biotestów jako źródłem informacji o interakcjach zanieczyszczeń i ich oddziaływaniu na elementy biotyczne ekosystemów
C-3ukształtowanie umiejętności doboru właściwych metod do oceny jakości określonych elementów środowiska

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Biologiczne testy toksyczności. Rodzaje testów. Organizmy stosowane w testach toksyczności.2
T-A-2Metody ustalania bezpiecznych stężeń zanieczyszczeń dla biocenoz wodnych.2
T-A-3Wyznaczanie bezpiecznego stężenia wybranych związków chemicznych dla biocenoz wodnych z zastosowaniem metod obliczeniowych.2
T-A-4Biologiczne metody oceny jakości wód rzecznych. Wskaźniki jakości wody. System saprobowy. Metody indeksów biotycznych. Polski indeks biotyczny (BMWP-PL).2
T-A-5Testy biodegradacji.2
T-A-6Analiza krótkotermoniwych testów do oceny mutagenności zanieczyszczeń środowiska. Ocena mutagenezy środowiskowej4
T-A-7Zaliczenie treści omawianych na ćwiczeniach1
15
wykłady
T-W-1Metody biologiczne w badaniach środowiskowych. Biomonitoring (biowskaźniki) i bioanalityka.2
T-W-2Bioindykatory regulujące, akumulujące i biomarkery.1
T-W-3Biologiczne metody oceny jakości wód. Testy z zastosowaniem mikroorganizmów, roślin, wyższych bezkręgowców i ryb.2
T-W-4Biologiczne metody oceny jakości powietrza. Badania inhalacyjne z użyciem ssaków. Wykorzystanie porostów i mchów.2
T-W-5Biologiczne metody oceny zanieczyszczenia gleb. Testy z zastosowaniem pedofauny.2
T-W-6Płyny biologiczne w ocenie narażenia na czynniki chemiczne. Rodzaje biologicznych markerów ekspozycji. Rodzaje narażenia na środowiskowe czynniki chemiczne (narażenie endemiczne i zawodowe).2
T-W-7Rodzaje biosorbentów.1
T-W-8Ocena mutagenności i rakotwórczości zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego i wody.1
T-W-9Przegląd testów komercyjnych wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2studiowanie literatury z zakresu metod oceny stanu środowiska5
A-A-3praca własna studenta związana z przygotowaniem projektu dotyczącego zastosowania określonych grup organizmów w ocenie stopnia skażenia środowiska5
A-A-4Konsultacje i omówinie przygotowanych projektów5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie się do zajęć, studiowanie wskazanej literatury3
A-W-3przygotowanie się studenta do kolokwium7
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metody praktyczne, ćwiczenie laboratoryjne
M-3pogadanka
M-4objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia wykładów jest uzyskanie pozytywnego wyniku z testu końcowego. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny z testu.
S-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
S-3Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-4Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia każdej z form kształcenia jest uzyskanie pozytywnego wyniku z testu końcowego
S-5Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-6Ocena formująca: ocena aktywności
S-7Ocena formująca: ocena postawy względem omawianych zagadnień i problemów środowiskowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O4.1_W01
wymienia i opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby
ZO_1A_W07C-1T-W-3, T-W-5, T-W-9, T-W-4, T-W-1, T-W-8, T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-6M-1, M-3S-3
ZO_1A_ZO-S-O4.1_W02
zna organizmy wskaźnikowe i monitorowe oraz biomarkery, wykorzystywane w ocenie stanu środowiska i testach toksyczności
ZO_1A_W07C-2, C-1T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-A-1, T-A-4M-1, M-3S-3
ZO_1A_ZO-S-O4.1_W03
wymienia podstawowe testy komercyjne wykorzystywane w kontroli jakości określnych elementów środowiska
ZO_1A_W07C-2T-W-9M-1, M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O4.1_U01
Student proponuje zastosowanie określonych metod do oceny jakości wskazanych elementów srodowiska.
ZO_1A_U08, ZO_1A_U21C-3T-W-6, T-W-5, T-W-9, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4M-1, M-2, M-4, M-3S-5

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O4.1_K01
ma świadomość wpływu działalności człowieka na zmiany jakościowe i ilościowe zachodzące w środowisku
ZO_1A_K03C-3, C-2, C-1T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-9, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-6M-1, M-2, M-4, M-3S-7

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O4.1_W01
wymienia i opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby
2,0Student nie potrafi wymienić i opisać biologicznych metod stosowanych w ocenie jakości powietrza, wody i gleby. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błedów merytorycznych.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby (tylko cześć z nich). Wykazuje problemy z ich wymienieniem. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką.
3,5Student, przy pomocy nauczyciela, opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby (samodzielnie opisuje tylko cześć z nich). Poprawnie wymienia wszystkie omawiane za zajęciach metody. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,0Student, w miarę samodzielnie, opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby (samodzielnie opisuje większość z nich). Poprawnie wymienia wszystkie omawiane za zajęciach metody. W zakresie wyrażania wiedzy sporadycznie popełnia znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszana tematyka.
4,5Student samodzielnie wymienia i opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błedy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
5,0Student samodzielnie wymienia i opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
ZO_1A_ZO-S-O4.1_W02
zna organizmy wskaźnikowe i monitorowe oraz biomarkery, wykorzystywane w ocenie stanu środowiska i testach toksyczności
2,0Student nie potrafi wymienić organizmów wskaźnikowych i monitorowych oraz biomarkerów, wykorzystywanych w ocenie stanu srodowiska i testach toksyczności biologicznych stosowanych w ocenie narażenia środowiskowego i zawodowego. Nie potrafi dokonać ich charakterystyki. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,0Student potrafi poprawnie wymienić i opisać tylko cześć (omawianych na zajeciach) organizmów wskaźnikowych i monitorowych oraz biomarkerów wykorzystywanych w ocenie stanu środowiska i w testach toksyczności. Rozumie celowość ich stosowania. Wykazuje małe zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student potrafi wymienić wiekszość (omawianych na zajęciach) organizmów wskaźnikowych i monitorowych oraz biomarkerów wykorzystywanych w ocenie stanu srodowiska i w testach toksyczności, ale podczas ich opisywania popełnia wiele błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student potrafi bezbłędnie wymienić wiekszość (omawianych na zajęciach) organizmów wskaźnikowych i monitorowych oraz biomarkerów wykorzystywanych w ocenie stanu środowiska i w testach toksyczności. Podczas ich opisywania popełnia błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student potrafi bezbłędnie wymienić wszystkie omawiane na zajęciach organizmy wskaźnikowe i monitorowe oraz biomarkery wykorzystywane w ocenie stanu środowiska i w testach toksyczności. Podczas ich opisywania popełnia (bardzo rzadko) mało znaczace błędy. Wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student potrafi bezbłędnie wymienić i scharakteryzować organizmy wskaźnikowe i monitorowe oraz biomarkery wykorzystywane w ocenie stanu srodowiska i w testach toksyczności. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień. Umiejętnie korzystna ze źródeł naukowych.
ZO_1A_ZO-S-O4.1_W03
wymienia podstawowe testy komercyjne wykorzystywane w kontroli jakości określnych elementów środowiska
2,0Student nie potrafi wymienić komercyjnych testów wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska ani określic ich dokładnego zastosowania. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,0Student potrafi poprawnie wymienić i przyporzadkować tylko cześć (omawianych na zajęciach) komercyjnych testów wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska. Wykazuje małe zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student potrafi, z pomocą nauczyciela, wymienić wiekszość (omawianych na zajęciach) komercyjnych testów wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska, ale podczas omawiania ich przeznaczenia popełnia wiele błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student potrafi bezbłędnie wymienić wiekszość (omawianych na zajęciach) komercyjnych testów wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska. Podczas omawiania ich przeznaczenia popełnia błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student potrafi bezbłędnie wymienić wszystkie omawiane na zajęciach komercyjne testy wykorzystywane w kontroli jakości środowiska. Podczas omawiania ich przeznaczenia popełnia (bardzo rzadko) mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student potrafi bezbłędnie wymienić wszystkie omawiane na zajęciach komercyjne testy wykorzystywane w kontroli jakości środowiska oraz okreslić ich dokładne zastosowanie. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O4.1_U01
Student proponuje zastosowanie określonych metod do oceny jakości wskazanych elementów srodowiska.
2,0
3,0Student proponuje zastosowanie właściwej metody do oceny jakości określonych elementów środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O4.1_K01
ma świadomość wpływu działalności człowieka na zmiany jakościowe i ilościowe zachodzące w środowisku
2,0Student nie jest świadomy wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Nie wykazuje zainteresowania problemami środowiskowymi.
3,0Student jest w niewielkim stopniu świadomy wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Wykazuje niewielkie zainteresowanie problemami środowiskowymi.
3,5Student jest w średnim stopniu świadomy wpływu działalnosci człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Wykazuje niewielkie zainteresowanie problemami środowiskowymi.
4,0Student jest w dużym stopniu świadomy wpływu działalnosci człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Wykazuje średnie zainteresowanie problemami środowiskowymi.
4,5Student jest w dużym stopniu świadomy wpływu działalnosci człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Wykazuje duże zainteresowanie problemami środowiskowymi.
5,0Student jest świadomy wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego i wykazuje aktywna postawę w propadowaniu działan prośrodowiskowych.

Literatura podstawowa

  1. Traczewska T., Biologiczne metody oceny skażenia środowiska, Wyd. Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Zimny H., Ekologiczna ocena stanu środowiska. Bioindykacja i biomonitoring., AR-W, A. Grzegorczyk, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Biologiczne testy toksyczności. Rodzaje testów. Organizmy stosowane w testach toksyczności.2
T-A-2Metody ustalania bezpiecznych stężeń zanieczyszczeń dla biocenoz wodnych.2
T-A-3Wyznaczanie bezpiecznego stężenia wybranych związków chemicznych dla biocenoz wodnych z zastosowaniem metod obliczeniowych.2
T-A-4Biologiczne metody oceny jakości wód rzecznych. Wskaźniki jakości wody. System saprobowy. Metody indeksów biotycznych. Polski indeks biotyczny (BMWP-PL).2
T-A-5Testy biodegradacji.2
T-A-6Analiza krótkotermoniwych testów do oceny mutagenności zanieczyszczeń środowiska. Ocena mutagenezy środowiskowej4
T-A-7Zaliczenie treści omawianych na ćwiczeniach1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody biologiczne w badaniach środowiskowych. Biomonitoring (biowskaźniki) i bioanalityka.2
T-W-2Bioindykatory regulujące, akumulujące i biomarkery.1
T-W-3Biologiczne metody oceny jakości wód. Testy z zastosowaniem mikroorganizmów, roślin, wyższych bezkręgowców i ryb.2
T-W-4Biologiczne metody oceny jakości powietrza. Badania inhalacyjne z użyciem ssaków. Wykorzystanie porostów i mchów.2
T-W-5Biologiczne metody oceny zanieczyszczenia gleb. Testy z zastosowaniem pedofauny.2
T-W-6Płyny biologiczne w ocenie narażenia na czynniki chemiczne. Rodzaje biologicznych markerów ekspozycji. Rodzaje narażenia na środowiskowe czynniki chemiczne (narażenie endemiczne i zawodowe).2
T-W-7Rodzaje biosorbentów.1
T-W-8Ocena mutagenności i rakotwórczości zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego i wody.1
T-W-9Przegląd testów komercyjnych wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2studiowanie literatury z zakresu metod oceny stanu środowiska5
A-A-3praca własna studenta związana z przygotowaniem projektu dotyczącego zastosowania określonych grup organizmów w ocenie stopnia skażenia środowiska5
A-A-4Konsultacje i omówinie przygotowanych projektów5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie się do zajęć, studiowanie wskazanej literatury3
A-W-3przygotowanie się studenta do kolokwium7
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O4.1_W01wymienia i opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z biologicznymi metodami wykorzystywanymi w ocenie stopnia skażenia środowiska
Treści programoweT-W-3Biologiczne metody oceny jakości wód. Testy z zastosowaniem mikroorganizmów, roślin, wyższych bezkręgowców i ryb.
T-W-5Biologiczne metody oceny zanieczyszczenia gleb. Testy z zastosowaniem pedofauny.
T-W-9Przegląd testów komercyjnych wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska.
T-W-4Biologiczne metody oceny jakości powietrza. Badania inhalacyjne z użyciem ssaków. Wykorzystanie porostów i mchów.
T-W-1Metody biologiczne w badaniach środowiskowych. Biomonitoring (biowskaźniki) i bioanalityka.
T-W-8Ocena mutagenności i rakotwórczości zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego i wody.
T-A-3Wyznaczanie bezpiecznego stężenia wybranych związków chemicznych dla biocenoz wodnych z zastosowaniem metod obliczeniowych.
T-A-5Testy biodegradacji.
T-A-2Metody ustalania bezpiecznych stężeń zanieczyszczeń dla biocenoz wodnych.
T-A-1Biologiczne testy toksyczności. Rodzaje testów. Organizmy stosowane w testach toksyczności.
T-A-4Biologiczne metody oceny jakości wód rzecznych. Wskaźniki jakości wody. System saprobowy. Metody indeksów biotycznych. Polski indeks biotyczny (BMWP-PL).
T-A-6Analiza krótkotermoniwych testów do oceny mutagenności zanieczyszczeń środowiska. Ocena mutagenezy środowiskowej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3pogadanka
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić i opisać biologicznych metod stosowanych w ocenie jakości powietrza, wody i gleby. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błedów merytorycznych.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby (tylko cześć z nich). Wykazuje problemy z ich wymienieniem. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką.
3,5Student, przy pomocy nauczyciela, opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby (samodzielnie opisuje tylko cześć z nich). Poprawnie wymienia wszystkie omawiane za zajęciach metody. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,0Student, w miarę samodzielnie, opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby (samodzielnie opisuje większość z nich). Poprawnie wymienia wszystkie omawiane za zajęciach metody. W zakresie wyrażania wiedzy sporadycznie popełnia znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszana tematyka.
4,5Student samodzielnie wymienia i opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błedy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
5,0Student samodzielnie wymienia i opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O4.1_W02zna organizmy wskaźnikowe i monitorowe oraz biomarkery, wykorzystywane w ocenie stanu środowiska i testach toksyczności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów ze znaczeniem biotestów jako źródłem informacji o interakcjach zanieczyszczeń i ich oddziaływaniu na elementy biotyczne ekosystemów
C-1zapoznanie studentów z biologicznymi metodami wykorzystywanymi w ocenie stopnia skażenia środowiska
Treści programoweT-W-6Płyny biologiczne w ocenie narażenia na czynniki chemiczne. Rodzaje biologicznych markerów ekspozycji. Rodzaje narażenia na środowiskowe czynniki chemiczne (narażenie endemiczne i zawodowe).
T-W-3Biologiczne metody oceny jakości wód. Testy z zastosowaniem mikroorganizmów, roślin, wyższych bezkręgowców i ryb.
T-W-5Biologiczne metody oceny zanieczyszczenia gleb. Testy z zastosowaniem pedofauny.
T-W-4Biologiczne metody oceny jakości powietrza. Badania inhalacyjne z użyciem ssaków. Wykorzystanie porostów i mchów.
T-W-2Bioindykatory regulujące, akumulujące i biomarkery.
T-W-7Rodzaje biosorbentów.
T-A-1Biologiczne testy toksyczności. Rodzaje testów. Organizmy stosowane w testach toksyczności.
T-A-4Biologiczne metody oceny jakości wód rzecznych. Wskaźniki jakości wody. System saprobowy. Metody indeksów biotycznych. Polski indeks biotyczny (BMWP-PL).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3pogadanka
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić organizmów wskaźnikowych i monitorowych oraz biomarkerów, wykorzystywanych w ocenie stanu srodowiska i testach toksyczności biologicznych stosowanych w ocenie narażenia środowiskowego i zawodowego. Nie potrafi dokonać ich charakterystyki. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,0Student potrafi poprawnie wymienić i opisać tylko cześć (omawianych na zajeciach) organizmów wskaźnikowych i monitorowych oraz biomarkerów wykorzystywanych w ocenie stanu środowiska i w testach toksyczności. Rozumie celowość ich stosowania. Wykazuje małe zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student potrafi wymienić wiekszość (omawianych na zajęciach) organizmów wskaźnikowych i monitorowych oraz biomarkerów wykorzystywanych w ocenie stanu srodowiska i w testach toksyczności, ale podczas ich opisywania popełnia wiele błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student potrafi bezbłędnie wymienić wiekszość (omawianych na zajęciach) organizmów wskaźnikowych i monitorowych oraz biomarkerów wykorzystywanych w ocenie stanu środowiska i w testach toksyczności. Podczas ich opisywania popełnia błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student potrafi bezbłędnie wymienić wszystkie omawiane na zajęciach organizmy wskaźnikowe i monitorowe oraz biomarkery wykorzystywane w ocenie stanu środowiska i w testach toksyczności. Podczas ich opisywania popełnia (bardzo rzadko) mało znaczace błędy. Wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student potrafi bezbłędnie wymienić i scharakteryzować organizmy wskaźnikowe i monitorowe oraz biomarkery wykorzystywane w ocenie stanu srodowiska i w testach toksyczności. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień. Umiejętnie korzystna ze źródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O4.1_W03wymienia podstawowe testy komercyjne wykorzystywane w kontroli jakości określnych elementów środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów ze znaczeniem biotestów jako źródłem informacji o interakcjach zanieczyszczeń i ich oddziaływaniu na elementy biotyczne ekosystemów
Treści programoweT-W-9Przegląd testów komercyjnych wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3pogadanka
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić komercyjnych testów wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska ani określic ich dokładnego zastosowania. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,0Student potrafi poprawnie wymienić i przyporzadkować tylko cześć (omawianych na zajęciach) komercyjnych testów wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska. Wykazuje małe zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student potrafi, z pomocą nauczyciela, wymienić wiekszość (omawianych na zajęciach) komercyjnych testów wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska, ale podczas omawiania ich przeznaczenia popełnia wiele błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student potrafi bezbłędnie wymienić wiekszość (omawianych na zajęciach) komercyjnych testów wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska. Podczas omawiania ich przeznaczenia popełnia błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student potrafi bezbłędnie wymienić wszystkie omawiane na zajęciach komercyjne testy wykorzystywane w kontroli jakości środowiska. Podczas omawiania ich przeznaczenia popełnia (bardzo rzadko) mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student potrafi bezbłędnie wymienić wszystkie omawiane na zajęciach komercyjne testy wykorzystywane w kontroli jakości środowiska oraz okreslić ich dokładne zastosowanie. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O4.1_U01Student proponuje zastosowanie określonych metod do oceny jakości wskazanych elementów srodowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U08Rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
ZO_1A_U21Potrafi ocenić stan środowiska i zasobów naturalnych, ponadto zagrożenia wynikające z chowu i hodowli zwierząt
Cel przedmiotuC-3ukształtowanie umiejętności doboru właściwych metod do oceny jakości określonych elementów środowiska
Treści programoweT-W-6Płyny biologiczne w ocenie narażenia na czynniki chemiczne. Rodzaje biologicznych markerów ekspozycji. Rodzaje narażenia na środowiskowe czynniki chemiczne (narażenie endemiczne i zawodowe).
T-W-5Biologiczne metody oceny zanieczyszczenia gleb. Testy z zastosowaniem pedofauny.
T-W-9Przegląd testów komercyjnych wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska.
T-W-4Biologiczne metody oceny jakości powietrza. Badania inhalacyjne z użyciem ssaków. Wykorzystanie porostów i mchów.
T-W-7Rodzaje biosorbentów.
T-W-8Ocena mutagenności i rakotwórczości zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego i wody.
T-A-3Wyznaczanie bezpiecznego stężenia wybranych związków chemicznych dla biocenoz wodnych z zastosowaniem metod obliczeniowych.
T-A-2Metody ustalania bezpiecznych stężeń zanieczyszczeń dla biocenoz wodnych.
T-A-1Biologiczne testy toksyczności. Rodzaje testów. Organizmy stosowane w testach toksyczności.
T-A-4Biologiczne metody oceny jakości wód rzecznych. Wskaźniki jakości wody. System saprobowy. Metody indeksów biotycznych. Polski indeks biotyczny (BMWP-PL).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metody praktyczne, ćwiczenie laboratoryjne
M-4objaśnienie
M-3pogadanka
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student proponuje zastosowanie właściwej metody do oceny jakości określonych elementów środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O4.1_K01ma świadomość wpływu działalności człowieka na zmiany jakościowe i ilościowe zachodzące w środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Cel przedmiotuC-3ukształtowanie umiejętności doboru właściwych metod do oceny jakości określonych elementów środowiska
C-2zapoznanie studentów ze znaczeniem biotestów jako źródłem informacji o interakcjach zanieczyszczeń i ich oddziaływaniu na elementy biotyczne ekosystemów
C-1zapoznanie studentów z biologicznymi metodami wykorzystywanymi w ocenie stopnia skażenia środowiska
Treści programoweT-W-6Płyny biologiczne w ocenie narażenia na czynniki chemiczne. Rodzaje biologicznych markerów ekspozycji. Rodzaje narażenia na środowiskowe czynniki chemiczne (narażenie endemiczne i zawodowe).
T-W-3Biologiczne metody oceny jakości wód. Testy z zastosowaniem mikroorganizmów, roślin, wyższych bezkręgowców i ryb.
T-W-5Biologiczne metody oceny zanieczyszczenia gleb. Testy z zastosowaniem pedofauny.
T-W-9Przegląd testów komercyjnych wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska.
T-W-4Biologiczne metody oceny jakości powietrza. Badania inhalacyjne z użyciem ssaków. Wykorzystanie porostów i mchów.
T-W-1Metody biologiczne w badaniach środowiskowych. Biomonitoring (biowskaźniki) i bioanalityka.
T-W-2Bioindykatory regulujące, akumulujące i biomarkery.
T-W-7Rodzaje biosorbentów.
T-W-8Ocena mutagenności i rakotwórczości zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego i wody.
T-A-3Wyznaczanie bezpiecznego stężenia wybranych związków chemicznych dla biocenoz wodnych z zastosowaniem metod obliczeniowych.
T-A-5Testy biodegradacji.
T-A-2Metody ustalania bezpiecznych stężeń zanieczyszczeń dla biocenoz wodnych.
T-A-1Biologiczne testy toksyczności. Rodzaje testów. Organizmy stosowane w testach toksyczności.
T-A-4Biologiczne metody oceny jakości wód rzecznych. Wskaźniki jakości wody. System saprobowy. Metody indeksów biotycznych. Polski indeks biotyczny (BMWP-PL).
T-A-6Analiza krótkotermoniwych testów do oceny mutagenności zanieczyszczeń środowiska. Ocena mutagenezy środowiskowej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metody praktyczne, ćwiczenie laboratoryjne
M-4objaśnienie
M-3pogadanka
Sposób ocenyS-7Ocena formująca: ocena postawy względem omawianych zagadnień i problemów środowiskowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Nie wykazuje zainteresowania problemami środowiskowymi.
3,0Student jest w niewielkim stopniu świadomy wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Wykazuje niewielkie zainteresowanie problemami środowiskowymi.
3,5Student jest w średnim stopniu świadomy wpływu działalnosci człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Wykazuje niewielkie zainteresowanie problemami środowiskowymi.
4,0Student jest w dużym stopniu świadomy wpływu działalnosci człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Wykazuje średnie zainteresowanie problemami środowiskowymi.
4,5Student jest w dużym stopniu świadomy wpływu działalnosci człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Wykazuje duże zainteresowanie problemami środowiskowymi.
5,0Student jest świadomy wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego i wykazuje aktywna postawę w propadowaniu działan prośrodowiskowych.