Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Rehabilitacja zwierząt

Sylabus przedmiotu Anatomia i histologia zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rehabilitacja zwierząt
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Anatomia i histologia zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Pęzińska-Kijak <katarzyna.pezinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Pęzińska-Kijak <katarzyna.pezinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 6 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 14 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu biologii na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z budową, funkcją i topografią narządów biernego i czynnego układu ruchu oraz układami wegetatywnymi i somatycznymi organizmu zwierząt
C-2Przygotowanie i nauczenie studenta analizowania jednostek funkcjonalnych narządów ruchu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Tkanki zwierzęce-budowa histologiczna.Obserwacja mikroskopowa.2
T-L-2Kości czaszki. Analiza porównawcza na tle różnych gatunków zwierząt.2
T-L-3Morfologia kości kończyny piersiowej i miedniczej.Analiza porównawcza na tle różnych gatunków zwierząt.4
T-L-4Morfologia kręgosłupa i klatki piersiowej1
T-L-5Wybrane męśnie kończyny piersiowej i miednicznej, mieśniie grzbietu,klatki piersiowej i brzucha.3
T-L-6Preparacja materiału anatomicznego.2
14
wykłady
T-W-1Tkanki zwierzęce.2
T-W-2Topografia układu mięśniowego i powłokowego różnych gatunków zwierząt2
T-W-3Układ nerwowy obwodowy: nerwy rdzeniowe i czaszkowe oraz autonomiczny – ośrodki i drogi nerwowe1
T-W-4Układ nerwowy centralny i obwodowy – budowa i funkcje. Organizacja czynności czuciowych i ruchowych1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo studenta w zajęciach11
A-L-2Samodzielne studiowanie treści3
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń16
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach6
A-W-2Samodzielne studiowanie treści wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów14
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3preparaty anatomiczne i sekcyjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z treści wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RZ_10-_PD-RZ-A01_W01
Definiuje podstawowe pojęcia związane z anatomią i histologią zwierząt.
RZ_10-_W03, RZ_10-_W05C-2, C-1T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-2, T-L-1, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RZ_10-_PD-RZ-A01_U01
Wskazuje położenie topograficzne narządów i potrafi omówić ich budowę. Potrafi powiązać budowę narządów z ich funkcją Rozpozna cechy poszczególne narządów i potrafi je wskazać na preparacie. Posługuje się mianownictwem anatomicznym.
RZ_10-_U18C-2, C-1T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-2, T-L-1, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RZ_10-_PD-RZ-A01_K01
Potrafi w podstawowy sposób wykorzystać zdobytą wiedzę w omawianiu problemów związanych z układem ruchu u zwierząt.
RZ_10-_K01C-2, C-1T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-2, T-L-1, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RZ_10-_PD-RZ-A01_W01
Definiuje podstawowe pojęcia związane z anatomią i histologią zwierząt.
2,0
3,0Definiuje podstawowe pojęcia związane z anatomią i histologią zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RZ_10-_PD-RZ-A01_U01
Wskazuje położenie topograficzne narządów i potrafi omówić ich budowę. Potrafi powiązać budowę narządów z ich funkcją Rozpozna cechy poszczególne narządów i potrafi je wskazać na preparacie. Posługuje się mianownictwem anatomicznym.
2,0
3,0Wskazuje położenie topograficzne narządów i potrafi omówić ich budowę. Potrafi powiązać budowę narządów z ich funkcją Rozpozna cechy poszczególne narządów i potrafi je wskazać na preparacie. Posługuje się mianownictwem anatomicznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RZ_10-_PD-RZ-A01_K01
Potrafi w podstawowy sposób wykorzystać zdobytą wiedzę w omawianiu problemów związanych z układem ruchu u zwierząt.
2,0
3,0Potrafi w podstawowy sposób wykorzystać zdobytą wiedzę w omawianiu problemów związanych z układem ruchu u zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Konig Horst Erich, Liebich Hans-Georg, Anatomia zwierząt domowych, Galaktyka, 2015
  2. K.M. Dyce, W.O. Sack, C.J.G. Wensing, Anatomia weterynaryjna, Edra Urban & Partner, Wrocław, 2011, Tłumacz: Marta Kupczyńska, Maria Makowiecka
  3. Helena Przespolewska, Karolina Barszcz, Anatomia i fizjologia zwierząt podstawy anatomii, PWRiL, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Kuryszko J., Zarzycki J., Histologia zwierząt, PWRiL, Warszawa, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Tkanki zwierzęce-budowa histologiczna.Obserwacja mikroskopowa.2
T-L-2Kości czaszki. Analiza porównawcza na tle różnych gatunków zwierząt.2
T-L-3Morfologia kości kończyny piersiowej i miedniczej.Analiza porównawcza na tle różnych gatunków zwierząt.4
T-L-4Morfologia kręgosłupa i klatki piersiowej1
T-L-5Wybrane męśnie kończyny piersiowej i miednicznej, mieśniie grzbietu,klatki piersiowej i brzucha.3
T-L-6Preparacja materiału anatomicznego.2
14

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Tkanki zwierzęce.2
T-W-2Topografia układu mięśniowego i powłokowego różnych gatunków zwierząt2
T-W-3Układ nerwowy obwodowy: nerwy rdzeniowe i czaszkowe oraz autonomiczny – ośrodki i drogi nerwowe1
T-W-4Układ nerwowy centralny i obwodowy – budowa i funkcje. Organizacja czynności czuciowych i ruchowych1
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo studenta w zajęciach11
A-L-2Samodzielne studiowanie treści3
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń16
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach6
A-W-2Samodzielne studiowanie treści wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów14
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRZ_10-_PD-RZ-A01_W01Definiuje podstawowe pojęcia związane z anatomią i histologią zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRZ_10-_W03Posiada wiedzę o budowie anatomicznej i topografii poszczególnych narządów i układów, a także ich strukturze i podstawowych funkcjach.
RZ_10-_W05Ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki,tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery.
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie i nauczenie studenta analizowania jednostek funkcjonalnych narządów ruchu
C-1Zapoznanie studenta z budową, funkcją i topografią narządów biernego i czynnego układu ruchu oraz układami wegetatywnymi i somatycznymi organizmu zwierząt
Treści programoweT-L-5Wybrane męśnie kończyny piersiowej i miednicznej, mieśniie grzbietu,klatki piersiowej i brzucha.
T-L-3Morfologia kości kończyny piersiowej i miedniczej.Analiza porównawcza na tle różnych gatunków zwierząt.
T-L-4Morfologia kręgosłupa i klatki piersiowej
T-L-6Preparacja materiału anatomicznego.
T-L-2Kości czaszki. Analiza porównawcza na tle różnych gatunków zwierząt.
T-L-1Tkanki zwierzęce-budowa histologiczna.Obserwacja mikroskopowa.
T-W-1Tkanki zwierzęce.
T-W-4Układ nerwowy centralny i obwodowy – budowa i funkcje. Organizacja czynności czuciowych i ruchowych
T-W-3Układ nerwowy obwodowy: nerwy rdzeniowe i czaszkowe oraz autonomiczny – ośrodki i drogi nerwowe
T-W-2Topografia układu mięśniowego i powłokowego różnych gatunków zwierząt
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3preparaty anatomiczne i sekcyjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Definiuje podstawowe pojęcia związane z anatomią i histologią zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRZ_10-_PD-RZ-A01_U01Wskazuje położenie topograficzne narządów i potrafi omówić ich budowę. Potrafi powiązać budowę narządów z ich funkcją Rozpozna cechy poszczególne narządów i potrafi je wskazać na preparacie. Posługuje się mianownictwem anatomicznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRZ_10-_U18Wykorzystuje wiedzę z zakresu budowy anatomicznej i funkcjonowania podstawowych układów, narządów zmysłów oraz narzadu ruchu dla wyjaśnienia zaburzeń ich struktury i funkcji.
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie i nauczenie studenta analizowania jednostek funkcjonalnych narządów ruchu
C-1Zapoznanie studenta z budową, funkcją i topografią narządów biernego i czynnego układu ruchu oraz układami wegetatywnymi i somatycznymi organizmu zwierząt
Treści programoweT-L-5Wybrane męśnie kończyny piersiowej i miednicznej, mieśniie grzbietu,klatki piersiowej i brzucha.
T-L-3Morfologia kości kończyny piersiowej i miedniczej.Analiza porównawcza na tle różnych gatunków zwierząt.
T-L-4Morfologia kręgosłupa i klatki piersiowej
T-L-6Preparacja materiału anatomicznego.
T-L-2Kości czaszki. Analiza porównawcza na tle różnych gatunków zwierząt.
T-L-1Tkanki zwierzęce-budowa histologiczna.Obserwacja mikroskopowa.
T-W-1Tkanki zwierzęce.
T-W-4Układ nerwowy centralny i obwodowy – budowa i funkcje. Organizacja czynności czuciowych i ruchowych
T-W-3Układ nerwowy obwodowy: nerwy rdzeniowe i czaszkowe oraz autonomiczny – ośrodki i drogi nerwowe
T-W-2Topografia układu mięśniowego i powłokowego różnych gatunków zwierząt
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3preparaty anatomiczne i sekcyjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wskazuje położenie topograficzne narządów i potrafi omówić ich budowę. Potrafi powiązać budowę narządów z ich funkcją Rozpozna cechy poszczególne narządów i potrafi je wskazać na preparacie. Posługuje się mianownictwem anatomicznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRZ_10-_PD-RZ-A01_K01Potrafi w podstawowy sposób wykorzystać zdobytą wiedzę w omawianiu problemów związanych z układem ruchu u zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRZ_10-_K01Potrafi dokonać oceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności zawodowych. Zdaje sobie sprawę z uzupełniania ich przez całe życie.
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie i nauczenie studenta analizowania jednostek funkcjonalnych narządów ruchu
C-1Zapoznanie studenta z budową, funkcją i topografią narządów biernego i czynnego układu ruchu oraz układami wegetatywnymi i somatycznymi organizmu zwierząt
Treści programoweT-L-5Wybrane męśnie kończyny piersiowej i miednicznej, mieśniie grzbietu,klatki piersiowej i brzucha.
T-L-3Morfologia kości kończyny piersiowej i miedniczej.Analiza porównawcza na tle różnych gatunków zwierząt.
T-L-4Morfologia kręgosłupa i klatki piersiowej
T-L-6Preparacja materiału anatomicznego.
T-L-2Kości czaszki. Analiza porównawcza na tle różnych gatunków zwierząt.
T-L-1Tkanki zwierzęce-budowa histologiczna.Obserwacja mikroskopowa.
T-W-1Tkanki zwierzęce.
T-W-4Układ nerwowy centralny i obwodowy – budowa i funkcje. Organizacja czynności czuciowych i ruchowych
T-W-3Układ nerwowy obwodowy: nerwy rdzeniowe i czaszkowe oraz autonomiczny – ośrodki i drogi nerwowe
T-W-2Topografia układu mięśniowego i powłokowego różnych gatunków zwierząt
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3preparaty anatomiczne i sekcyjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi w podstawowy sposób wykorzystać zdobytą wiedzę w omawianiu problemów związanych z układem ruchu u zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0