Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna

Sylabus przedmiotu Żywieniowe uwarunkowania procesów rozrodczych psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Żywieniowe uwarunkowania procesów rozrodczych psów
Specjalność Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 6 0,50,50zaliczenie
wykładyW4 6 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza w zakresie rozrodu i podstaw żywienia psów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie wpływu czynników żywieniowych na przebieg procesów rozrodczych oraz możliwści oddziaływania na nie aby osiągnąć jak najleosze efekty w rozrodzie psów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wybrane schorzenia narządów rozrodczych psów będące następstwem nieprawidłowego ich żywienia - objawy i profilaktyka1
T-A-2Najczęstsze zaburzenia narządów rozrodczych u suk spo-wodowane nieprawidłowym żywieniem - możliwości roz-poznania i działania profilaktyczne2
T-A-3Znaczenie wybranych czynników zaburzających funkcje endokrynne „endocrine disruptors”w rozrodzie psów1
T-A-4Możliwości stymulacji przebiegu procesów rozrodczych u samców i samic psów za pomocą żywienia1
T-A-5Analiza najczęstszych zaburzeń i chorób narządów rozrod-czych wywołanych przez „endocrine disruptors” na przykładzie wybranego gabinetu weterynaryjnego1
6
wykłady
T-W-1Wpływ wybranych składników żywieniowych na czynność ośrodków sterujących przebiegiem procesów rozrodczych u zwierząt mięsożernych2
T-W-2Żywienie jako czynnik stresogenny - znaczenie w rozrodzie i możliwości przeciwdziałania1
T-W-3Wzrost i rozwój gonad w warunkach prawidłowego i zakłó-conego środowiska1
T-W-4Wpływ żywienia na rozwój zarodków i płodów u mięsożer-nych - przyczyny strat i działania profilaktyczne1
T-W-5Czynniki cywilizacyjne a przebieg procesów rozrodczych u psowatych1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Przygotowanie się do zaliczenia zajęć7
A-A-3Konsultacje2
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia9
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny, prelekcja
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda sytuacyjna
M-4Symulacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola na podstawie uczestnictwa w zajęciach
S-2Ocena formująca: Odpowiedzi na pytania i własna interpretacja problemu omawianego na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Kontrola cząstkowa i końcowa z przerobionego materiału na ćwiczeniach
S-4Ocena podsumowująca: Kontrola końcowa przerobionego materiału na wykładach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_39_W01
Student zna wpływ składników żywienia na czynność gonad i innych narządów rozrodczych oraz potrafi scharakteryzować najważniejsze zaburzenia i choroby wynikające z nieprawidłowego żywienia psów
Kninz_2A_W08C-1T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-2, M-3, M-4, M-1S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_39_U01
Student potrafi wskazać odpowiedni sposób żywienia psa i suki aby zapewnić właściwy przebieg procesów rozrodczych i nie dopuścić do obniżenia płodności zwierząt
Kninz_2A_U04C-1T-A-4, T-A-5M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_39_K01
Student ma świadomość znaczenia żywienia w rozrodzie zwierząt i potrafi przekonać o tym inne osoby oraz wskazać im ewentualne następstwa niewłaściwego postępowania w tym względzie
Kninz_2A_K02C-1T-A-3, T-W-2, T-W-5M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_39_W01
Student zna wpływ składników żywienia na czynność gonad i innych narządów rozrodczych oraz potrafi scharakteryzować najważniejsze zaburzenia i choroby wynikające z nieprawidłowego żywienia psów
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę o wpływie składników żywienia na czynność gonad i innych narządów rozrodczych oraz objawach ich niedoboru
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_39_U01
Student potrafi wskazać odpowiedni sposób żywienia psa i suki aby zapewnić właściwy przebieg procesów rozrodczych i nie dopuścić do obniżenia płodności zwierząt
2,0
3,0Student wskazuje odpowiednie sposoby żywienia psa i suki w zależności od ich stanu fizjologicznego w celu zapewnienia właściwego przebiegu procesów rozrodczych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_39_K01
Student ma świadomość znaczenia żywienia w rozrodzie zwierząt i potrafi przekonać o tym inne osoby oraz wskazać im ewentualne następstwa niewłaściwego postępowania w tym względzie
2,0
3,0Student ma świadomość znaczenia żywienia w rozrodzie zwierząt, wykazuje zdolność do pracy w grupie, aktywnie uczestnicząc w wykonaniu powierzonych zadań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zduńczyk Z., Janowski T., Zaburzenia rozrodu psów i kotów, UWM, Olsztyn, 2014
  2. Baumgarther W., Diagnostyka kliniczna zwierzat, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2011, I, Red. wyd. pol. J. Twardoń
  3. Wehrend A., Ginekologia i położnictwo psów. Diagnostyka i terapia, Galaktyka, Łódź, 2010, I, Red. nauk. wyd. pol. T. Janowski
  4. Dubiel A., Rozród psów, Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2010, III, praca zbiorowa

Literatura dodatkowa

  1. Hoskins J., D., Pediatria weterynaryjna, psy i koty od urodzenia do sześciu miesięcy, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2007, I, Red. wyd. pol. R. Lechowski

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wybrane schorzenia narządów rozrodczych psów będące następstwem nieprawidłowego ich żywienia - objawy i profilaktyka1
T-A-2Najczęstsze zaburzenia narządów rozrodczych u suk spo-wodowane nieprawidłowym żywieniem - możliwości roz-poznania i działania profilaktyczne2
T-A-3Znaczenie wybranych czynników zaburzających funkcje endokrynne „endocrine disruptors”w rozrodzie psów1
T-A-4Możliwości stymulacji przebiegu procesów rozrodczych u samców i samic psów za pomocą żywienia1
T-A-5Analiza najczęstszych zaburzeń i chorób narządów rozrod-czych wywołanych przez „endocrine disruptors” na przykładzie wybranego gabinetu weterynaryjnego1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wpływ wybranych składników żywieniowych na czynność ośrodków sterujących przebiegiem procesów rozrodczych u zwierząt mięsożernych2
T-W-2Żywienie jako czynnik stresogenny - znaczenie w rozrodzie i możliwości przeciwdziałania1
T-W-3Wzrost i rozwój gonad w warunkach prawidłowego i zakłó-conego środowiska1
T-W-4Wpływ żywienia na rozwój zarodków i płodów u mięsożer-nych - przyczyny strat i działania profilaktyczne1
T-W-5Czynniki cywilizacyjne a przebieg procesów rozrodczych u psowatych1
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Przygotowanie się do zaliczenia zajęć7
A-A-3Konsultacje2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia9
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_39_W01Student zna wpływ składników żywienia na czynność gonad i innych narządów rozrodczych oraz potrafi scharakteryzować najważniejsze zaburzenia i choroby wynikające z nieprawidłowego żywienia psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_W08Ma pogłębioną wiedzę z zakresu różnych aspektów rozrodu u psowatych i zwierząt towarzyszących
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie wpływu czynników żywieniowych na przebieg procesów rozrodczych oraz możliwści oddziaływania na nie aby osiągnąć jak najleosze efekty w rozrodzie psów
Treści programoweT-A-1Wybrane schorzenia narządów rozrodczych psów będące następstwem nieprawidłowego ich żywienia - objawy i profilaktyka
T-A-2Najczęstsze zaburzenia narządów rozrodczych u suk spo-wodowane nieprawidłowym żywieniem - możliwości roz-poznania i działania profilaktyczne
T-W-1Wpływ wybranych składników żywieniowych na czynność ośrodków sterujących przebiegiem procesów rozrodczych u zwierząt mięsożernych
T-W-2Żywienie jako czynnik stresogenny - znaczenie w rozrodzie i możliwości przeciwdziałania
T-W-4Wpływ żywienia na rozwój zarodków i płodów u mięsożer-nych - przyczyny strat i działania profilaktyczne
T-W-3Wzrost i rozwój gonad w warunkach prawidłowego i zakłó-conego środowiska
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Metoda sytuacyjna
M-4Symulacja
M-1Metody podające - wykład informacyjny, prelekcja
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kontrola cząstkowa i końcowa z przerobionego materiału na ćwiczeniach
S-4Ocena podsumowująca: Kontrola końcowa przerobionego materiału na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę o wpływie składników żywienia na czynność gonad i innych narządów rozrodczych oraz objawach ich niedoboru
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_39_U01Student potrafi wskazać odpowiedni sposób żywienia psa i suki aby zapewnić właściwy przebieg procesów rozrodczych i nie dopuścić do obniżenia płodności zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_U04Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na produkcję i jakość pożywienia oraz zdrowotność psów i innych zwierząt
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie wpływu czynników żywieniowych na przebieg procesów rozrodczych oraz możliwści oddziaływania na nie aby osiągnąć jak najleosze efekty w rozrodzie psów
Treści programoweT-A-4Możliwości stymulacji przebiegu procesów rozrodczych u samców i samic psów za pomocą żywienia
T-A-5Analiza najczęstszych zaburzeń i chorób narządów rozrod-czych wywołanych przez „endocrine disruptors” na przykładzie wybranego gabinetu weterynaryjnego
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Metody podające - wykład informacyjny, prelekcja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Odpowiedzi na pytania i własna interpretacja problemu omawianego na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wskazuje odpowiednie sposoby żywienia psa i suki w zależności od ich stanu fizjologicznego w celu zapewnienia właściwego przebiegu procesów rozrodczych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_39_K01Student ma świadomość znaczenia żywienia w rozrodzie zwierząt i potrafi przekonać o tym inne osoby oraz wskazać im ewentualne następstwa niewłaściwego postępowania w tym względzie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_K02Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia w zakresie wiedzy ogólnej i kierunkowej w celu rozwijania dorobku zawodowego
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie wpływu czynników żywieniowych na przebieg procesów rozrodczych oraz możliwści oddziaływania na nie aby osiągnąć jak najleosze efekty w rozrodzie psów
Treści programoweT-A-3Znaczenie wybranych czynników zaburzających funkcje endokrynne „endocrine disruptors”w rozrodzie psów
T-W-2Żywienie jako czynnik stresogenny - znaczenie w rozrodzie i możliwości przeciwdziałania
T-W-5Czynniki cywilizacyjne a przebieg procesów rozrodczych u psowatych
Metody nauczaniaM-3Metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Odpowiedzi na pytania i własna interpretacja problemu omawianego na zajęciach
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola na podstawie uczestnictwa w zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość znaczenia żywienia w rozrodzie zwierząt, wykazuje zdolność do pracy w grupie, aktywnie uczestnicząc w wykonaniu powierzonych zadań
3,5
4,0
4,5
5,0