Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)

Sylabus przedmiotu Prewencja i fagoterapia chorób infekcyjnych psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prewencja i fagoterapia chorób infekcyjnych psów
Specjalność Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Nawrotek <Pawel.Nawrotek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jolanta Karakulska <Jolanta.Karakulska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 6 0,50,30zaliczenie
wykładyW2 8 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL2 6 0,50,20zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstwową wiedzę z zakresu mikrobiologii klinicznej i wirusologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy związanej z fagoterapią chorób zakaźnych psów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Opracowania matematyczne i modelowanie fagoterapii1
T-A-2Prawo a terapie eksperymentalne1
T-A-3Bakteriofagi w bezpieczeństwie żywności1
T-A-4Skuteczność i bezpieczeństwo terapii fagowej1
T-A-5Podsumowanie i sprawozdanie projektów2
6
laboratoria
T-L-1Opracowanie parametryczne bakteriofagów: metody wyznaczania ilości bakteriofagów1
T-L-2Krzywe adsorbcji1
T-L-3Opis łysinki - teoria i praktyka1
T-L-4One-step growth1
T-L-5Wyznaczenie zakresu gospodarza i EOP1
T-L-6Opis aktywności litycznej1
6
wykłady
T-W-1Cykle rozwojowe bakteriofagów2
T-W-2Systematyka bakteriofagów2
T-W-3Choroby zakaźne psów o etiologii bakteryjnej2
T-W-4Fagoterapia na wybranych przykładach2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Obecność na audytoriach6
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu6
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia audytoriów3
15
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu6
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia laboratoriów3
15
wykłady
A-W-1Obecność na wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów6
A-W-4Udział w konsultacjach6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Praca projektowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i laboratoryjnej
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_30_W01
Student zna najczęściej występujące choroby bakteryjne psów oraz metody ich terapii i profilaktyki z zastosowaniem fagów
Kn_2A_W10C-1T-A-5, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_30_U01
Student potrafi dobrać metodę fagoterapii do konkretnego przypadku
Kn_2A_U03C-1T-A-5, T-A-1, T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-1M-2, M-1, M-3S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_30_K01
Student jest zdolny do dobrania fagoterapii do konkretnego przypadku
Kn_2A_K03C-1T-A-5, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-1M-2, M-1, M-3S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_30_W01
Student zna najczęściej występujące choroby bakteryjne psów oraz metody ich terapii i profilaktyki z zastosowaniem fagów
2,0
3,0Student zna najczęściej występujące choroby bakteryjne psów oraz metody ich terapii z zastosowaniem fagów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_30_U01
Student potrafi dobrać metodę fagoterapii do konkretnego przypadku
2,0
3,0Student potrafi dobrać metodę fagoterapii do konkretnego przypadku
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_30_K01
Student jest zdolny do dobrania fagoterapii do konkretnego przypadku
2,0
3,0Student jest zdolny do dobrania fagoterapii do konkretnego przypadku
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gliński Z., Kostro K., Choroby zakaźne psów i kotów, PWRiL, Warszawa, 2005
  2. Malicki K., Binek M., Zarys klinicznej bakteriologii weterynaryjnej, tom 1 i 2, Wydaw. SGGW, Warszawa, 2004
  3. Gladwin M., Trattler B., red. wyd. pol. Stefania Giedrys-Kalemba, Mikrobiologia kliniczna, D.W. Publishing Co., Szczecin, 2010
  4. Piekarowicz A., Podstawy wirusologii molekularnej, Wydaw. PWN, Warszawa, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Kayser F.H., Bienz K.A., Eckert J., Zinkernagel R.M., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007
  2. Szewczyk E. M., Diagnostyka bakteriologiczna, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Opracowania matematyczne i modelowanie fagoterapii1
T-A-2Prawo a terapie eksperymentalne1
T-A-3Bakteriofagi w bezpieczeństwie żywności1
T-A-4Skuteczność i bezpieczeństwo terapii fagowej1
T-A-5Podsumowanie i sprawozdanie projektów2
6

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Opracowanie parametryczne bakteriofagów: metody wyznaczania ilości bakteriofagów1
T-L-2Krzywe adsorbcji1
T-L-3Opis łysinki - teoria i praktyka1
T-L-4One-step growth1
T-L-5Wyznaczenie zakresu gospodarza i EOP1
T-L-6Opis aktywności litycznej1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cykle rozwojowe bakteriofagów2
T-W-2Systematyka bakteriofagów2
T-W-3Choroby zakaźne psów o etiologii bakteryjnej2
T-W-4Fagoterapia na wybranych przykładach2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Obecność na audytoriach6
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu6
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia audytoriów3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu6
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia laboratoriów3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Obecność na wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów6
A-W-4Udział w konsultacjach6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_30_W01Student zna najczęściej występujące choroby bakteryjne psów oraz metody ich terapii i profilaktyki z zastosowaniem fagów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W10Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu mikrobiologii i immunologii oraz nauk pokrewnych, a także zna mechanizmy reakcji obronnych organizmu na różnorodne substancje i patogeny
Cel przedmiotuC-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy związanej z fagoterapią chorób zakaźnych psów
Treści programoweT-A-5Podsumowanie i sprawozdanie projektów
T-A-4Skuteczność i bezpieczeństwo terapii fagowej
T-A-2Prawo a terapie eksperymentalne
T-A-1Opracowania matematyczne i modelowanie fagoterapii
T-A-3Bakteriofagi w bezpieczeństwie żywności
T-W-1Cykle rozwojowe bakteriofagów
T-W-2Systematyka bakteriofagów
T-W-4Fagoterapia na wybranych przykładach
T-W-3Choroby zakaźne psów o etiologii bakteryjnej
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i laboratoryjnej
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna najczęściej występujące choroby bakteryjne psów oraz metody ich terapii z zastosowaniem fagów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_30_U01Student potrafi dobrać metodę fagoterapii do konkretnego przypadku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_U03Samodzielnie planuje i przeprowadza eksperymenty/pomiary z zastosowaniem właściwych technik i narzędzi badawczych; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy związanej z fagoterapią chorób zakaźnych psów
Treści programoweT-A-5Podsumowanie i sprawozdanie projektów
T-A-1Opracowania matematyczne i modelowanie fagoterapii
T-L-6Opis aktywności litycznej
T-L-2Krzywe adsorbcji
T-L-5Wyznaczenie zakresu gospodarza i EOP
T-L-4One-step growth
T-L-3Opis łysinki - teoria i praktyka
T-L-1Opracowanie parametryczne bakteriofagów: metody wyznaczania ilości bakteriofagów
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-3Praca projektowa
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i laboratoryjnej
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dobrać metodę fagoterapii do konkretnego przypadku
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_30_K01Student jest zdolny do dobrania fagoterapii do konkretnego przypadku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_K03Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy związanej z fagoterapią chorób zakaźnych psów
Treści programoweT-A-5Podsumowanie i sprawozdanie projektów
T-A-4Skuteczność i bezpieczeństwo terapii fagowej
T-A-2Prawo a terapie eksperymentalne
T-A-1Opracowania matematyczne i modelowanie fagoterapii
T-A-3Bakteriofagi w bezpieczeństwie żywności
T-W-1Cykle rozwojowe bakteriofagów
T-W-2Systematyka bakteriofagów
T-W-4Fagoterapia na wybranych przykładach
T-W-3Choroby zakaźne psów o etiologii bakteryjnej
T-L-6Opis aktywności litycznej
T-L-2Krzywe adsorbcji
T-L-5Wyznaczenie zakresu gospodarza i EOP
T-L-4One-step growth
T-L-3Opis łysinki - teoria i praktyka
T-L-1Opracowanie parametryczne bakteriofagów: metody wyznaczania ilości bakteriofagów
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-3Praca projektowa
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i laboratoryjnej
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest zdolny do dobrania fagoterapii do konkretnego przypadku
3,5
4,0
4,5
5,0