Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnology (S2)
specjalność: Biotechnology in animal production and environmental protection

Sylabus przedmiotu Molecular basic of evolution:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnology
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Molecular basic of evolution
Specjalność Biotechnology in animal production and environmental protection
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl>, Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Basic knowledge about genetics and molecular biology

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Students are tought about machanisms of evolution on molecular level and methhods of searching evolutionary process

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Methods of constructing phylogenetic trees6
T-A-2methods of estimating genetic similarity and genetic distance4
T-A-3Evolution of selected organisms based on molecular data5
15
wykłady
T-W-1Theories on pre-biotic evolution1
T-W-2Concept of "molecular clock"2
T-W-3Molecular mechanisms underlying changes at the genome level2
T-W-4Mechanisms underlying evolution at the gene level2
T-W-5Examples of protein evolution2
T-W-6Exons and introns in evolution2
T-W-7Evolution changes conserved in the DNA sequences2
T-W-8Mitochondrial DNA in tracking human evolution1
T-W-9Chromosome Y DNA in tracking human evolution1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Attending classes15
A-A-2Preparation to classes10
A-A-3Consultation with the teacher10
A-A-4Preparation to tests and exams10
45
wykłady
A-W-1Learning during lectures15
A-W-2self-studying of topics presented on lectures10
A-W-3Consultation with the teacher10
A-W-4Preparing to tests and exams10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Informing-type lecture
M-2Presentation
M-3Film
M-4working in groups
M-5Discussion

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Evaluation of presentation
S-2Ocena podsumowująca: Final evaluation of knowledge and activities

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-O5.1_W01
student knows molecula mechanisms of evolution. Can define meaning of descriptions related to molecular evolution
BTap_2A_W05, BTap_2A_W01C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3M-3, M-1, M-2, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTap_2A_BTA-A-O5.1_U01
Student can construct phylogenetic trees using computer programs and data bases

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-O5.1_K01
Student is active in students group or act as a leader in conducting projects
BTap_2A_K01C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3M-3, M-1, M-2, M-4, M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-O5.1_W01
student knows molecula mechanisms of evolution. Can define meaning of descriptions related to molecular evolution
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu genetyki ogólnej. Student nie potrafi omówić mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetycznym. Student nie zna podstawowych kariotypów zwierząt gospodarskich.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu prowadzonego przedmiotu z dużymi niedociągnięciami.
3,5Dostateczna wiedza z zakresu przedmiotu prowadzonego. Student potrafi omówić mitozę oraz cykl komórkowy ale nie rozumie jej znaczenia. Umie podać przykłady aberracji chromosomowych ale nie potrafi opisać ich skutków. Student zna podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich.
4,0Dobre opanowanie wiedzy z zakresu przedmiotu prowadzonego. Student umie podać przykłady aberracji chromosomowych oraz potrafi opisać ich skutki. Student w stopniu dobrym umie omówić kariotypy zwierząt gospodarskich.
4,5Dobre opanowanie wiedzy z zakresu przedmiotu prowadzonego. Student umie podać przykłady aberracji chromosomowych oraz potrafi opisać ich skutki. Student w stopniu dobrym umie omówić kariotypy zwierząt gospodarskich i domowych. Zna metody barwienia chromosomów.
5,0Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu przedmiotu prowadzonego. Student bardzo dobrze charakteryzuje kariotypy zwierząt gospodarskich i domowych. Zna i potrafi opisać metody barwienia chromosomów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-O5.1_K01
Student is active in students group or act as a leader in conducting projects
2,0Student nie przejawia aktywności w grupie jako członek
3,0Student przejawia aktywności w grupie jako członek
3,5Student przejawia aktywności w grupie jako członek
4,0Student przejawia aktywności w grupie jako członek i podejmuje aktywność jako lider
4,5Student przejawia aktywności w grupie jako lider
5,0Student przejawia aktywności w grupie jako lider i jest aktywny

Literatura podstawowa

  1. Douglas J. Futuyma, Evolution, Sinauer Associates, Inc., Sunderland, USA, 2005, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Methods of constructing phylogenetic trees6
T-A-2methods of estimating genetic similarity and genetic distance4
T-A-3Evolution of selected organisms based on molecular data5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Theories on pre-biotic evolution1
T-W-2Concept of "molecular clock"2
T-W-3Molecular mechanisms underlying changes at the genome level2
T-W-4Mechanisms underlying evolution at the gene level2
T-W-5Examples of protein evolution2
T-W-6Exons and introns in evolution2
T-W-7Evolution changes conserved in the DNA sequences2
T-W-8Mitochondrial DNA in tracking human evolution1
T-W-9Chromosome Y DNA in tracking human evolution1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Attending classes15
A-A-2Preparation to classes10
A-A-3Consultation with the teacher10
A-A-4Preparation to tests and exams10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Learning during lectures15
A-W-2self-studying of topics presented on lectures10
A-W-3Consultation with the teacher10
A-W-4Preparing to tests and exams10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-A-O5.1_W01student knows molecula mechanisms of evolution. Can define meaning of descriptions related to molecular evolution
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_W05has an extended knowledge about the structure, function and computer analysis of genes and genomes, as well as the influence of genetic factors on the formation of the environment
BTap_2A_W01has an extended knowledge in the field of biology, chemistry, mathematics, physics and related sciences adapted to the biotechnology field
Cel przedmiotuC-1Students are tought about machanisms of evolution on molecular level and methhods of searching evolutionary process
Treści programoweT-A-1Methods of constructing phylogenetic trees
T-A-2methods of estimating genetic similarity and genetic distance
T-A-3Evolution of selected organisms based on molecular data
T-W-1Theories on pre-biotic evolution
T-W-2Concept of "molecular clock"
T-W-4Mechanisms underlying evolution at the gene level
T-W-5Examples of protein evolution
T-W-6Exons and introns in evolution
T-W-7Evolution changes conserved in the DNA sequences
T-W-3Molecular mechanisms underlying changes at the genome level
Metody nauczaniaM-3Film
M-1Informing-type lecture
M-2Presentation
M-4working in groups
M-5Discussion
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Evaluation of presentation
S-2Ocena podsumowująca: Final evaluation of knowledge and activities
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu genetyki ogólnej. Student nie potrafi omówić mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetycznym. Student nie zna podstawowych kariotypów zwierząt gospodarskich.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu prowadzonego przedmiotu z dużymi niedociągnięciami.
3,5Dostateczna wiedza z zakresu przedmiotu prowadzonego. Student potrafi omówić mitozę oraz cykl komórkowy ale nie rozumie jej znaczenia. Umie podać przykłady aberracji chromosomowych ale nie potrafi opisać ich skutków. Student zna podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich.
4,0Dobre opanowanie wiedzy z zakresu przedmiotu prowadzonego. Student umie podać przykłady aberracji chromosomowych oraz potrafi opisać ich skutki. Student w stopniu dobrym umie omówić kariotypy zwierząt gospodarskich.
4,5Dobre opanowanie wiedzy z zakresu przedmiotu prowadzonego. Student umie podać przykłady aberracji chromosomowych oraz potrafi opisać ich skutki. Student w stopniu dobrym umie omówić kariotypy zwierząt gospodarskich i domowych. Zna metody barwienia chromosomów.
5,0Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu przedmiotu prowadzonego. Student bardzo dobrze charakteryzuje kariotypy zwierząt gospodarskich i domowych. Zna i potrafi opisać metody barwienia chromosomów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTap_2A_BTA-A-O5.1_U01Student can construct phylogenetic trees using computer programs and data bases
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-A-O5.1_K01Student is active in students group or act as a leader in conducting projects
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_K01demonstrates the need to constantly improve general and directional knowledge; is aware of the purposefulness of raising the acquired knowledge both in professional activities and personal development
Cel przedmiotuC-1Students are tought about machanisms of evolution on molecular level and methhods of searching evolutionary process
Treści programoweT-A-1Methods of constructing phylogenetic trees
T-A-2methods of estimating genetic similarity and genetic distance
T-A-3Evolution of selected organisms based on molecular data
T-W-2Concept of "molecular clock"
T-W-4Mechanisms underlying evolution at the gene level
T-W-5Examples of protein evolution
T-W-6Exons and introns in evolution
T-W-7Evolution changes conserved in the DNA sequences
T-W-3Molecular mechanisms underlying changes at the genome level
Metody nauczaniaM-3Film
M-1Informing-type lecture
M-2Presentation
M-4working in groups
M-5Discussion
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Evaluation of presentation
S-2Ocena podsumowująca: Final evaluation of knowledge and activities
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przejawia aktywności w grupie jako członek
3,0Student przejawia aktywności w grupie jako członek
3,5Student przejawia aktywności w grupie jako członek
4,0Student przejawia aktywności w grupie jako członek i podejmuje aktywność jako lider
4,5Student przejawia aktywności w grupie jako lider
5,0Student przejawia aktywności w grupie jako lider i jest aktywny