Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Biofizyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biofizyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 6 1,00,42zaliczenie
laboratoriaL2 2 0,60,29zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 2 0,40,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość pojęć i praw z zakresu fizyki cząsteczkowej, mechaniki płynów, optyki oraz ruchu drgającego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi prawami biofizyki i procesami biofizycznymi przebiegającymi w organizmie żywym.
C-2Umiejętności wykorzystywania wiedzy z zakresu biofizyki do analizowania i rozwiązywania zagadnień problemowych i podejmowania decyzji
C-3Wykształcenie u studentów aktywnego stosunku do nabytej wiedzy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1rozwiązywanie zadań rachunkowo-problemowych obejmujących treści programowe wykładów2
2
laboratoria
T-L-1wybrane ćwiczenia laboratoryjne z zakresu biofizyki2
2
wykłady
T-W-1Biofizyka układu krwionośnego. Budowa układu krążenia. Właściwości biomechaniczne i geometryczne naczyń krwionośnych. Energetyka serca.2
T-W-2Biofizyka zmysłu słuchu. Budowa i funkcjonowanie układu słuchu. Analiza dźwięku w układzie słuchowym.2
T-W-3Biofizyka zmysłu wzroku. Układ optyczny oka. Zdolność rozdzielcza oka. Energetyka procesu widzenia.2
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach2
A-A-2przygotowanie się do zajęć audytoryjnych8
10
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach2
A-L-2przygotowanie sie do zajęć4
A-L-3opracowanie sprawozdania4
A-L-4studiowanie literatury5
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2czytanie zalecanej literatury5
A-W-3przygotowanie sie do kolokwium zaliczeniowego12
A-W-4konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3rozwiązywanie zadań rachunkowo-problemowych
M-4ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ciągła ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena pracy zespołowej
S-3Ocena podsumowująca: test

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N1-B11_W01
Student rozpoznaje, rozumie i potrafii opisać podstawowe procesy biofizyczne zachodzące w organizmie żywym za pomocą praw fizyki
BT_1A_W01C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N1-B11_U01
Student potrafi pracować w zespole. Potrafi przeprowadzić doświadczenia z fizyki wykorzystując odpowiednie przyrządy. Student potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i na ich podstawioe wyciągać wnioski
BT_1A_U01C-2T-L-1, T-A-1M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N1-B11_K01
Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywaną pracę. Potrafi pracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomość ważności wykonywanej pracy.
BT_1A_K04C-2, C-3T-A-1M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N1-B11_W01
Student rozpoznaje, rozumie i potrafii opisać podstawowe procesy biofizyczne zachodzące w organizmie żywym za pomocą praw fizyki
2,0Student nie zna podstawowych praw, zasad i zjawisk fizycznych.
3,0Dostateczna znajomość materiału objętego treściami programowymi. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. Potrafi opisać niektóre zjawiska i procesy.
3,5
4,0
4,5Student w stopniu bardzo dobrym opanował omawiany zakres materiału z biofizyki. Posiada pełną wiedzę z zakresu omawianego materiału. Rozróżnia i potrafi opisać podstawowe procesy biofizyczne przebiegające w przyrodzie ożywionej.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym opanował omawiany zakres materiału z biofizyki. Posiada pełną wiedzę z zakresu omawianego materiału. Rozumie, rozróżnia i potrafi opisać podstawowe procesy biofizyczne przebiegające w przyrodzie ożywionej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N1-B11_U01
Student potrafi pracować w zespole. Potrafi przeprowadzić doświadczenia z fizyki wykorzystując odpowiednie przyrządy. Student potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i na ich podstawioe wyciągać wnioski
2,0
3,0Student nie potrafi samodzielnie wykonać ćwiczenia, wymaga pomocy innej osoby - biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, jednak prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N1-B11_K01
Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywaną pracę. Potrafi pracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomość ważności wykonywanej pracy.
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma świadomości powiązań stanu gleb z jakością środowiska przyrodniczego
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma dostateczną świadomość potrzeby ochrony i rekultywacji gleb w aspekcie ochrony jakości środowiska przyrodniczego
3,5Student dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje go postawa dość odpowiedzialna i sumienna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma ponad dostateczną świadomość roli ochrony i rekultywacji gleb w kształtowaniu jakości środowiska przyrodniczego
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość roli ochrony i rekultywacji gleb w kształtowaniu jakości środowiska przyrodniczego
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny za działanie własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra świadomość potrzeby ochrony i rekultywacji gleb w kształtowaniu jakości środowiska przyrodniczego
5,0Student bardzo aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi bardzo dobrze zorganizować pracę zespołową i zmotywować do działania innych jego członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób bardzo świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, ma bardzo dobrą świadomość roli, jaką odgrywa ochrona i rekultywacja gleb w kształtowaniu jakości życia roślin, zwierząt i ludzi

Literatura podstawowa

  1. red. F.Jaroszyk, Biofizyka - podręcznik dla studentów, PZWL, Warszawa
  2. S. Przestalski, Elementy fizyki, biofizyki i agrofizyki, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław

Literatura dodatkowa

  1. red. A. Pilawski, Podstawy bipofizyki, PZWL, Warszawa

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1rozwiązywanie zadań rachunkowo-problemowych obejmujących treści programowe wykładów2
2

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1wybrane ćwiczenia laboratoryjne z zakresu biofizyki2
2

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Biofizyka układu krwionośnego. Budowa układu krążenia. Właściwości biomechaniczne i geometryczne naczyń krwionośnych. Energetyka serca.2
T-W-2Biofizyka zmysłu słuchu. Budowa i funkcjonowanie układu słuchu. Analiza dźwięku w układzie słuchowym.2
T-W-3Biofizyka zmysłu wzroku. Układ optyczny oka. Zdolność rozdzielcza oka. Energetyka procesu widzenia.2
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach2
A-A-2przygotowanie się do zajęć audytoryjnych8
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach2
A-L-2przygotowanie sie do zajęć4
A-L-3opracowanie sprawozdania4
A-L-4studiowanie literatury5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2czytanie zalecanej literatury5
A-W-3przygotowanie sie do kolokwium zaliczeniowego12
A-W-4konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-N1-B11_W01Student rozpoznaje, rozumie i potrafii opisać podstawowe procesy biofizyczne zachodzące w organizmie żywym za pomocą praw fizyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W01Ma wiedzę ogólną z zakresu matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi prawami biofizyki i procesami biofizycznymi przebiegającymi w organizmie żywym.
Treści programoweT-W-1Biofizyka układu krwionośnego. Budowa układu krążenia. Właściwości biomechaniczne i geometryczne naczyń krwionośnych. Energetyka serca.
T-W-3Biofizyka zmysłu wzroku. Układ optyczny oka. Zdolność rozdzielcza oka. Energetyka procesu widzenia.
T-W-2Biofizyka zmysłu słuchu. Budowa i funkcjonowanie układu słuchu. Analiza dźwięku w układzie słuchowym.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych praw, zasad i zjawisk fizycznych.
3,0Dostateczna znajomość materiału objętego treściami programowymi. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. Potrafi opisać niektóre zjawiska i procesy.
3,5
4,0
4,5Student w stopniu bardzo dobrym opanował omawiany zakres materiału z biofizyki. Posiada pełną wiedzę z zakresu omawianego materiału. Rozróżnia i potrafi opisać podstawowe procesy biofizyczne przebiegające w przyrodzie ożywionej.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym opanował omawiany zakres materiału z biofizyki. Posiada pełną wiedzę z zakresu omawianego materiału. Rozumie, rozróżnia i potrafi opisać podstawowe procesy biofizyczne przebiegające w przyrodzie ożywionej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-N1-B11_U01Student potrafi pracować w zespole. Potrafi przeprowadzić doświadczenia z fizyki wykorzystując odpowiednie przyrządy. Student potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i na ich podstawioe wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U01Wykorzystuje wiedzę z zakresu matematyki, statystyki i informatyki, którą stosuje do opisu zjawisk zachodzących w przyrodzie.
Cel przedmiotuC-2Umiejętności wykorzystywania wiedzy z zakresu biofizyki do analizowania i rozwiązywania zagadnień problemowych i podejmowania decyzji
Treści programoweT-L-1wybrane ćwiczenia laboratoryjne z zakresu biofizyki
T-A-1rozwiązywanie zadań rachunkowo-problemowych obejmujących treści programowe wykładów
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-3rozwiązywanie zadań rachunkowo-problemowych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena pracy zespołowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi samodzielnie wykonać ćwiczenia, wymaga pomocy innej osoby - biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, jednak prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-N1-B11_K01Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywaną pracę. Potrafi pracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomość ważności wykonywanej pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K04Wykazuje otwartość dla ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne źródła informacji naukowej; umie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-2Umiejętności wykorzystywania wiedzy z zakresu biofizyki do analizowania i rozwiązywania zagadnień problemowych i podejmowania decyzji
C-3Wykształcenie u studentów aktywnego stosunku do nabytej wiedzy
Treści programoweT-A-1rozwiązywanie zadań rachunkowo-problemowych obejmujących treści programowe wykładów
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-3rozwiązywanie zadań rachunkowo-problemowych
M-4ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ciągła ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena pracy zespołowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma świadomości powiązań stanu gleb z jakością środowiska przyrodniczego
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma dostateczną świadomość potrzeby ochrony i rekultywacji gleb w aspekcie ochrony jakości środowiska przyrodniczego
3,5Student dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje go postawa dość odpowiedzialna i sumienna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma ponad dostateczną świadomość roli ochrony i rekultywacji gleb w kształtowaniu jakości środowiska przyrodniczego
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość roli ochrony i rekultywacji gleb w kształtowaniu jakości środowiska przyrodniczego
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny za działanie własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra świadomość potrzeby ochrony i rekultywacji gleb w kształtowaniu jakości środowiska przyrodniczego
5,0Student bardzo aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi bardzo dobrze zorganizować pracę zespołową i zmotywować do działania innych jego członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób bardzo świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, ma bardzo dobrą świadomość roli, jaką odgrywa ochrona i rekultywacja gleb w kształtowaniu jakości życia roślin, zwierząt i ludzi