Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Markery genetyczne jakości żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Markery genetyczne jakości żywności
Specjalność Bioinżynieria
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Daniel Polasik <Daniel.Polasik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Daniel Polasik <Daniel.Polasik@zut.edu.pl>, Arkadiusz Terman <Arkadiusz.Terman@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,40,42zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 5 0,60,29zaliczenie
laboratoriaL3 10 1,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu genetyki i biologii molekularnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z mozliwością wykorzystania markerów opartych na DNA do analizy żywności.
C-2Wskazanie studentom zastosowania markerów genetycznych zywności w praktyce

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wykrywanie markerów DNA jakości żywności - podejście metodologiczne2
T-A-2Markery genetyczne jakości mięsa i mleka u różnych gatunków zwierząt2
T-A-3Markery genetyczne używane w ocenie jakości owoców i warzyw1
5
laboratoria
T-L-1Analiza autentyczności produktów pochodzenia zwierzęcego z użyciem metody PCR4
T-L-2Analiza preferencji pokarmowych w oparciu o polimorfizm genu TAS2R383
T-L-3Analiza zmienności genów kodująych białka mleka u krów3
10
wykłady
T-W-1Wstęp - definicje, klasy markerów, kryteria przydatności markera do badań, zastosowanie praktyczne2
T-W-2Markery genetyczne smaku i preferencji smakowych u człowieka.2
T-W-3Wykorzystanie barcodingu DNA w analize żywności2
T-W-4Diagnostyka genetyczna patogenów pokarmowych (foodborn pathogens)2
T-W-5Metody wykrywania obecności organizmów modyfikowanych genetycznie w żywności i przykłady ich zastosowań3
T-W-6Sposoby potwierdzania autentyczności produktów spożywczych za pomocą markerów DNA i przykłady ich zastosowań4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2przygotowanie do zajęć5
A-A-3przygotowanie do zaliczenia zajęć5
15
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Studiowanie podanej literatury5
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych8
A-L-4Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów13
A-W-4Konsultacje2
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
M-3Prezentacje multimedialne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-S2-O5.2_W01
Wskazywanie zasadności oraz praktycznego zastosowania markerów DNA w analizie żywności
BTinz_2A_W04, BTinz_2A_W06, BTinz_2A_W12C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-L-1M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-S2-O5.2_U01
Umiejętność opisywania zagrożeń związanych ze stosowaniem "nieautentycznej" żywności oraz znajomość markerów DNA używanych w analizie żywności
BTinz_2A_U01, BTinz_2A_U07, BTinz_2A_U04C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-3, T-L-2M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-S2-O5.2_K01
Świadmość potrzeb i korzyści używania markerów DNA do analizy żywności
BTinz_2A_K02, BTinz_2A_K03C-1, C-2T-W-4, T-W-6, T-L-1M-1, M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-S2-O5.2_W01
Wskazywanie zasadności oraz praktycznego zastosowania markerów DNA w analizie żywności
2,0
3,0Student zna pojedyńcze przykłady zastosowania markerów DNA do analizy zywności. Wymienia korzyści i ograniczenia metod opartych na analizie DNA.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-S2-O5.2_U01
Umiejętność opisywania zagrożeń związanych ze stosowaniem "nieautentycznej" żywności oraz znajomość markerów DNA używanych w analizie żywności
2,0
3,0Student potrafi wskazać zagrożnia wynikające ze spożycia zafałszowanej żywności oraz wymieniać metody genetyki molekularnej naczęściej stosowane w analizie żywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-S2-O5.2_K01
Świadmość potrzeb i korzyści używania markerów DNA do analizy żywności
2,0
3,0Student posiada podstawową świadomość potrzeby i korzyści zastosowania markerów DNA do analizy żywniości
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Charon K.M., Świtoński M., Genetyka i genomika zwierząt, PWN, Warszawa, 2012
  2. Avise J.C., Markery molekularne historia naturalna i ewolucja, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Sforza S., Food Authentication Using Bioorganic Molecules, University of Parma, 2013

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wykrywanie markerów DNA jakości żywności - podejście metodologiczne2
T-A-2Markery genetyczne jakości mięsa i mleka u różnych gatunków zwierząt2
T-A-3Markery genetyczne używane w ocenie jakości owoców i warzyw1
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza autentyczności produktów pochodzenia zwierzęcego z użyciem metody PCR4
T-L-2Analiza preferencji pokarmowych w oparciu o polimorfizm genu TAS2R383
T-L-3Analiza zmienności genów kodująych białka mleka u krów3
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp - definicje, klasy markerów, kryteria przydatności markera do badań, zastosowanie praktyczne2
T-W-2Markery genetyczne smaku i preferencji smakowych u człowieka.2
T-W-3Wykorzystanie barcodingu DNA w analize żywności2
T-W-4Diagnostyka genetyczna patogenów pokarmowych (foodborn pathogens)2
T-W-5Metody wykrywania obecności organizmów modyfikowanych genetycznie w żywności i przykłady ich zastosowań3
T-W-6Sposoby potwierdzania autentyczności produktów spożywczych za pomocą markerów DNA i przykłady ich zastosowań4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2przygotowanie do zajęć5
A-A-3przygotowanie do zaliczenia zajęć5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Studiowanie podanej literatury5
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych8
A-L-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów13
A-W-4Konsultacje2
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-S2-O5.2_W01Wskazywanie zasadności oraz praktycznego zastosowania markerów DNA w analizie żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_W04ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
BTinz_2A_W06posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
BTinz_2A_W12ma wzbogaconą wiedzę na temat modyfikacji genetycznych oraz ich znaczenia dla człowieka i środowiska przyrodniczego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z mozliwością wykorzystania markerów opartych na DNA do analizy żywności.
C-2Wskazanie studentom zastosowania markerów genetycznych zywności w praktyce
Treści programoweT-W-2Markery genetyczne smaku i preferencji smakowych u człowieka.
T-W-3Wykorzystanie barcodingu DNA w analize żywności
T-W-1Wstęp - definicje, klasy markerów, kryteria przydatności markera do badań, zastosowanie praktyczne
T-W-5Metody wykrywania obecności organizmów modyfikowanych genetycznie w żywności i przykłady ich zastosowań
T-W-6Sposoby potwierdzania autentyczności produktów spożywczych za pomocą markerów DNA i przykłady ich zastosowań
T-L-1Analiza autentyczności produktów pochodzenia zwierzęcego z użyciem metody PCR
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna pojedyńcze przykłady zastosowania markerów DNA do analizy zywności. Wymienia korzyści i ograniczenia metod opartych na analizie DNA.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-S2-O5.2_U01Umiejętność opisywania zagrożeń związanych ze stosowaniem "nieautentycznej" żywności oraz znajomość markerów DNA używanych w analizie żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_U01wykorzystuje pogłębioną wiedzę teoretyczną do analizy procesów i zjawisk mających wpływ na poprawę jakości życia oraz zdrowia zwierząt i ludzi
BTinz_2A_U07analizuje główne szlaki metaboliczne oraz mechanizmy ich regulacji w oparciu o wiedzę z zakresu budowy i funkcji białek, hormonów i witamin; potrafi pozyskiwać i wykorzystywać enzymy
BTinz_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z mozliwością wykorzystania markerów opartych na DNA do analizy żywności.
C-2Wskazanie studentom zastosowania markerów genetycznych zywności w praktyce
Treści programoweT-W-3Wykorzystanie barcodingu DNA w analize żywności
T-W-4Diagnostyka genetyczna patogenów pokarmowych (foodborn pathogens)
T-W-5Metody wykrywania obecności organizmów modyfikowanych genetycznie w żywności i przykłady ich zastosowań
T-W-6Sposoby potwierdzania autentyczności produktów spożywczych za pomocą markerów DNA i przykłady ich zastosowań
T-L-1Analiza autentyczności produktów pochodzenia zwierzęcego z użyciem metody PCR
T-L-3Analiza zmienności genów kodująych białka mleka u krów
T-L-2Analiza preferencji pokarmowych w oparciu o polimorfizm genu TAS2R38
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wskazać zagrożnia wynikające ze spożycia zafałszowanej żywności oraz wymieniać metody genetyki molekularnej naczęściej stosowane w analizie żywności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-S2-O5.2_K01Świadmość potrzeb i korzyści używania markerów DNA do analizy żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
BTinz_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z mozliwością wykorzystania markerów opartych na DNA do analizy żywności.
C-2Wskazanie studentom zastosowania markerów genetycznych zywności w praktyce
Treści programoweT-W-4Diagnostyka genetyczna patogenów pokarmowych (foodborn pathogens)
T-W-6Sposoby potwierdzania autentyczności produktów spożywczych za pomocą markerów DNA i przykłady ich zastosowań
T-L-1Analiza autentyczności produktów pochodzenia zwierzęcego z użyciem metody PCR
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
M-3Prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową świadomość potrzeby i korzyści zastosowania markerów DNA do analizy żywniości
3,5
4,0
4,5
5,0