Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)

Sylabus przedmiotu Ksenobiotyki w żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ksenobiotyki w żywności
Specjalność Bioinżynieria
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 8 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 7 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość fizjologii, biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z metabolizmem trucizn i czynnikami wplywajacymi na toksyczność substancji
C-2zapoznanie studentów z charakterystyką toksykologiczną wybranych ksenobiotyków
C-3zapoznanie studentów z metodami wykrywania i oceny wielkości pobrania określonych ksenobiotyków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Oszacowanie pobrania z dietą wybranych ksenobiotyków. Modele oceny pobrania. Szacowanie: dziennego pobrania (DP), dopuszczalnego dziennego pobrania (DDP) i teoretycznego maksymalnego dziennego pobrania (TMDI).2
T-A-2Zanieczyszczenia organiczne w żywności - ocena ryzyka dla konsumentów.1
T-A-3Wpływ procesów technologicznych na powstawanie i zmiany stężenia wybranych ksenobiotyków w żywności.1
T-A-4Ocena działania toksycznego wybranych ksenobiotyków (działanie rakotwórcze, wpływ długość życia i przeżywalność, płodność i zdolność rozrodczą zwierząt doświadczalnych).2
T-A-5Wykrywanie obecności wybranych konserwantów w produktach spożywczych.1
7
wykłady
T-W-1Główne grupy ksenobiotyków. Źródła kesnobiotyków w żywności1
T-W-2Czynniki wpływające na toksyczność substancji (fizykochemiczne, biologiczne, środowiskowe).1
T-W-3Farmaceutyki w żywności.1
T-W-4Chemikalia przemysłowe i pestycydy w żywności - źródła i charakterystyka toksykologiczna.2
T-W-5Charakterystyka toksykologiczna substancji dodowanych celowo do żywności.2
T-W-6Migracja skaldników opakowań do żywności i wpływ na zdrowie konsumenta. Żywność genetyczne modyfikowana.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.7
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.5
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych.10
A-A-4Studiowanie literatury.3
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-W-2Studiowanie literatury.3
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.12
A-W-4Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie ustne
S-2Ocena formująca: zaliczenia pisemne
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-N2-O4.2_W01
Student omawia wybrane ksenobiotyki (substancje dodawane celowo do żywności i stanowiące jej zanieczyszczenie), w ujęciu zagrożenia zdrowotnego.
BT_2A_W11, BT_2A_W01C-2T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-A-2, T-A-4M-3, M-2, M-1S-2
BT_2A_BI-N2-O4.2_W02
Student omawia czynniki wpływające na toksyczność ksenobiotyków.
BT_2A_W11, BT_2A_W01C-1T-W-2M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-N2-O4.2_U01
Student posiada umiejętność analizy i interpretacji wyników badań i dokonywania oceny zagrożenia zdrowotnego konsumentów.
BT_2A_U04C-2, C-3T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4M-3, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-N2-O4.2_K01
Student rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia się.
BT_2A_K01C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4M-3, M-2, M-4, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-N2-O4.2_W01
Student omawia wybrane ksenobiotyki (substancje dodawane celowo do żywności i stanowiące jej zanieczyszczenie), w ujęciu zagrożenia zdrowotnego.
2,0
3,0Student omawia najważniejsze ksenobiotyki obecne w żywności, w kontekście zagrożenia zdrowotnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BI-N2-O4.2_W02
Student omawia czynniki wpływające na toksyczność ksenobiotyków.
2,0
3,0Student opisuje podstawowe czynniki wpływające na toksyczność substancji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-N2-O4.2_U01
Student posiada umiejętność analizy i interpretacji wyników badań i dokonywania oceny zagrożenia zdrowotnego konsumentów.
2,0
3,0Student wykazuje umiejętność analizy i interpretacji wyników. Umie dokonać (w podstawowym zakresie) oceny zagrożenia zdrowotnego konsumentów .
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-N2-O4.2_K01
Student rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia się.
2,0
3,0Student ma świadomość konieczności ciągłego rozszerzania swojej wiedzy i umiejętności, ale niechętnie podejmuje działania do tego zmierzające.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, Warszawa, PZWL, 2006
  2. Brzozowska A. (red.), Toksykologia żywności, SGGW, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Nikonorow M., Urbanek-Karłowska B., Toksykologia żywności, PZWL, Warszawa, 1987

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Oszacowanie pobrania z dietą wybranych ksenobiotyków. Modele oceny pobrania. Szacowanie: dziennego pobrania (DP), dopuszczalnego dziennego pobrania (DDP) i teoretycznego maksymalnego dziennego pobrania (TMDI).2
T-A-2Zanieczyszczenia organiczne w żywności - ocena ryzyka dla konsumentów.1
T-A-3Wpływ procesów technologicznych na powstawanie i zmiany stężenia wybranych ksenobiotyków w żywności.1
T-A-4Ocena działania toksycznego wybranych ksenobiotyków (działanie rakotwórcze, wpływ długość życia i przeżywalność, płodność i zdolność rozrodczą zwierząt doświadczalnych).2
T-A-5Wykrywanie obecności wybranych konserwantów w produktach spożywczych.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Główne grupy ksenobiotyków. Źródła kesnobiotyków w żywności1
T-W-2Czynniki wpływające na toksyczność substancji (fizykochemiczne, biologiczne, środowiskowe).1
T-W-3Farmaceutyki w żywności.1
T-W-4Chemikalia przemysłowe i pestycydy w żywności - źródła i charakterystyka toksykologiczna.2
T-W-5Charakterystyka toksykologiczna substancji dodowanych celowo do żywności.2
T-W-6Migracja skaldników opakowań do żywności i wpływ na zdrowie konsumenta. Żywność genetyczne modyfikowana.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.7
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.5
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych.10
A-A-4Studiowanie literatury.3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-W-2Studiowanie literatury.3
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.12
A-W-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-N2-O4.2_W01Student omawia wybrane ksenobiotyki (substancje dodawane celowo do żywności i stanowiące jej zanieczyszczenie), w ujęciu zagrożenia zdrowotnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W11posiada poszerzoną wiedzę na temat wpływu biotechnologii na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
BT_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z charakterystyką toksykologiczną wybranych ksenobiotyków
Treści programoweT-W-1Główne grupy ksenobiotyków. Źródła kesnobiotyków w żywności
T-W-3Farmaceutyki w żywności.
T-W-5Charakterystyka toksykologiczna substancji dodowanych celowo do żywności.
T-W-4Chemikalia przemysłowe i pestycydy w żywności - źródła i charakterystyka toksykologiczna.
T-W-6Migracja skaldników opakowań do żywności i wpływ na zdrowie konsumenta. Żywność genetyczne modyfikowana.
T-A-2Zanieczyszczenia organiczne w żywności - ocena ryzyka dla konsumentów.
T-A-4Ocena działania toksycznego wybranych ksenobiotyków (działanie rakotwórcze, wpływ długość życia i przeżywalność, płodność i zdolność rozrodczą zwierząt doświadczalnych).
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenia pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student omawia najważniejsze ksenobiotyki obecne w żywności, w kontekście zagrożenia zdrowotnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-N2-O4.2_W02Student omawia czynniki wpływające na toksyczność ksenobiotyków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W11posiada poszerzoną wiedzę na temat wpływu biotechnologii na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
BT_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z metabolizmem trucizn i czynnikami wplywajacymi na toksyczność substancji
Treści programoweT-W-2Czynniki wpływające na toksyczność substancji (fizykochemiczne, biologiczne, środowiskowe).
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenia pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opisuje podstawowe czynniki wpływające na toksyczność substancji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-N2-O4.2_U01Student posiada umiejętność analizy i interpretacji wyników badań i dokonywania oceny zagrożenia zdrowotnego konsumentów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z charakterystyką toksykologiczną wybranych ksenobiotyków
C-3zapoznanie studentów z metodami wykrywania i oceny wielkości pobrania określonych ksenobiotyków
Treści programoweT-A-5Wykrywanie obecności wybranych konserwantów w produktach spożywczych.
T-A-2Zanieczyszczenia organiczne w żywności - ocena ryzyka dla konsumentów.
T-A-3Wpływ procesów technologicznych na powstawanie i zmiany stężenia wybranych ksenobiotyków w żywności.
T-A-1Oszacowanie pobrania z dietą wybranych ksenobiotyków. Modele oceny pobrania. Szacowanie: dziennego pobrania (DP), dopuszczalnego dziennego pobrania (DDP) i teoretycznego maksymalnego dziennego pobrania (TMDI).
T-A-4Ocena działania toksycznego wybranych ksenobiotyków (działanie rakotwórcze, wpływ długość życia i przeżywalność, płodność i zdolność rozrodczą zwierząt doświadczalnych).
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-4pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenia pisemne
S-1Ocena formująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje umiejętność analizy i interpretacji wyników. Umie dokonać (w podstawowym zakresie) oceny zagrożenia zdrowotnego konsumentów .
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-N2-O4.2_K01Student rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej; ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z metabolizmem trucizn i czynnikami wplywajacymi na toksyczność substancji
C-2zapoznanie studentów z charakterystyką toksykologiczną wybranych ksenobiotyków
C-3zapoznanie studentów z metodami wykrywania i oceny wielkości pobrania określonych ksenobiotyków
Treści programoweT-W-2Czynniki wpływające na toksyczność substancji (fizykochemiczne, biologiczne, środowiskowe).
T-W-1Główne grupy ksenobiotyków. Źródła kesnobiotyków w żywności
T-W-3Farmaceutyki w żywności.
T-W-5Charakterystyka toksykologiczna substancji dodowanych celowo do żywności.
T-W-4Chemikalia przemysłowe i pestycydy w żywności - źródła i charakterystyka toksykologiczna.
T-A-5Wykrywanie obecności wybranych konserwantów w produktach spożywczych.
T-A-2Zanieczyszczenia organiczne w żywności - ocena ryzyka dla konsumentów.
T-A-3Wpływ procesów technologicznych na powstawanie i zmiany stężenia wybranych ksenobiotyków w żywności.
T-A-1Oszacowanie pobrania z dietą wybranych ksenobiotyków. Modele oceny pobrania. Szacowanie: dziennego pobrania (DP), dopuszczalnego dziennego pobrania (DDP) i teoretycznego maksymalnego dziennego pobrania (TMDI).
T-A-4Ocena działania toksycznego wybranych ksenobiotyków (działanie rakotwórcze, wpływ długość życia i przeżywalność, płodność i zdolność rozrodczą zwierząt doświadczalnych).
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład konwersatoryjny
M-4pokaz
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość konieczności ciągłego rozszerzania swojej wiedzy i umiejętności, ale niechętnie podejmuje działania do tego zmierzające.
3,5
4,0
4,5
5,0