Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)

Sylabus przedmiotu Inżynieria enzymowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria enzymowa
Specjalność Bioinżynieria
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii
Nauczyciel odpowiedzialny Radosław Drozd <Radoslaw.Drozd@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 5 0,60,29zaliczenie
laboratoriaL2 10 1,40,29zaliczenie
wykładyW2 8 1,00,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw chemii organicznej i nieorganiczej, biochemii, biofizyki, chemii fizycznej, jezyka angielskiego w stopniu średnio zaawansowanym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podstawami inzynieri białek katalitycznych
C-2Zapoznanie z metodami in silico predykcji struktur białkowych
C-3Wyuczenie umiejetności doboru odpowiednich metod służących do immobilizacji białek enzymowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody wizualizacji struktur białkowych z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania.2
T-L-2Metody komputerowe rozwiązywania struktury II i III rzedu białek.2
T-L-3Modelowanie parametrów kinetycznych enzymów.2
T-L-4Oczyszczanie białek enzymatycznych.2
T-L-5Immobiizacja enzymów na matrycach organicznych i nieorganicznych.2
10
projekty
T-P-1Znaczenie użytkowe enzymów z klasy oksodoreduktaz. Znaczenie użytkowe enzymów z klasy transferaz.1
T-P-2Znaczenie użytkowe enzymów z klasy hydrolaz. Znaczenie użytkowe enzymów z klasy liaz.1
T-P-3Znaczenie użytkowe enzymów z klasy izomeraz.1
T-P-4Znaczenie użytkowe enzymów z klasy ligaz.1
T-P-5Optymalizacja aktywności enzymów w procesach technologicznych.1
5
wykłady
T-W-1Funkcja i znaczenie struktury enzymów. Oddziaływania stabilizujące budowę białek enzymatycznych. Sposoby analizy struktury pierwszorzędowej białek enzymatycznych. Oddziaływania stabilizujące budowę białek. Sposoby analizy struktury drugorzędowej i trzeciorzędowej białek enzymatycznych.1
T-W-2Metody przeszukiwania sekwencyjnych i strukturalnych białkowych baz danych. Programy, praktyczne podejście do porównywania struktury I, II i III rzędu enzymów. Metody rozwiązywania struktury 3D enzymów. Metody klasyczne (X-ray, NMR) vs modelowanie porównawcze i metody ab-initio.1
T-W-3Właściwości katalityczne enzymów a metody in-vitro badania ich grup czynnych.1
T-W-4Modelowanie i optymalizacja parametrów kinetycznych enzymów. Przewidywanie i projektowanie in-silico właściwości katalitycznych enzymów.1
T-W-5Metody stabilizacji i immobilizacji enzymów. Izolacja, oczyszczanie i frakcjonowanie enzymów.1
T-W-6Mikrobiologiczna produkcja preparatów enzymatycznych. Rodzaje procesów fermentacyjnych. Projektowanie i optymalizacja bioreaktorów do produkcji enzymów na skalę przemysłową.1
T-W-7Enzymy w przemyśle spożywczym i farmaceutycznym. Enzymy w przemyśle tekstylnym i materiałowym.1
T-W-8Enzymy stosowane w remediacji środowiska i produkcji paliw ze źródeł odnawialnych. Enzymy stosowane w gospodarstwie domowym.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.18
A-L-3Czytanie wskazanej literatury.5
A-L-4Konsultacje2
35
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-P-2Przygotowanie do zajęć.6
A-P-3Czytanie wskazanej literatury.4
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.5
A-W-3Przygotowanie do zajęć.8
A-W-4Egzamin2
A-W-5Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2opowiadanie
M-3anegdota
M-4wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test
S-2Ocena formująca: Konspekt z zajęc laboratoryjnych Prezentacja multimedialna

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-N2-D06_W01
Posiada wiedzę zakresu strukturalnych zależności kształtujących własciwości katalityczne enzymów. Zna narzędzia kinforamtyczne pozwalające na przewidywanie struktury enzymów.
BT_2A_W07C-3, C-1, C-2T-L-2, T-L-3M-3, M-4, M-1, M-2S-1, S-2
BT_2A_BI-N2-D06_W02
Zna metody immobilizacji enzymów, sposoby przygotowania wysokooczyszczonych preparatów enzymatycznych.
BT_2A_W06, BT_2A_W14, BT_2A_W07C-3, C-1, C-2T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-4, T-W-5M-3, M-4, M-1, M-2S-1, S-2
BT_2A_BI-N2-D06_W03
Zna sposoby selekcji mikroorganizmów do zadań aplikacyjnych mających na celu produkcję nzymó o określonej aktywności katalitycznej
BT_2A_W07C-3, C-1, C-2T-L-5, T-P-5, T-P-2, T-P-1, T-P-3, T-P-4, T-W-8, T-W-5, T-W-6M-3, M-4, M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-N2-D06_U01
Korzysta z narzedzi bioinformatycznych do rozwioażywania struktury enzymów, potrafi poszukiwać zależnosci między ich strukturą a funkcjami katalitycznymi
BT_2A_U02, BT_2A_U07, BT_2A_U08C-3, C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-4, T-W-5M-3, M-4, M-1, M-2S-2
BT_2A_BI-N2-D06_U02
Analizuje metody pozwalające na unieczynianie enzymów, kalkuluje możliwości ich zastosowania w konkretnych aplikacjach
BT_2A_U07C-3, C-1, C-2T-L-5, T-P-5, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-6M-3, M-4, M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-N2-D06_K01
Zna i wykorzystuje metody biotechnologiczne do polepsznaia jakości życia swojego i innych
BT_2A_K02, BT_2A_K03, BT_2A_K04C-3, C-1, C-2T-P-5, T-W-8M-3, M-4, M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-N2-D06_W01
Posiada wiedzę zakresu strukturalnych zależności kształtujących własciwości katalityczne enzymów. Zna narzędzia kinforamtyczne pozwalające na przewidywanie struktury enzymów.
2,0
3,0Przygotowanie prezentacji multimedialnej, uczestnictwo w 90 % zajęć audytoryjnych, Poprawna odpowiedz na 60 % pytań testowych - egzamin
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BI-N2-D06_W02
Zna metody immobilizacji enzymów, sposoby przygotowania wysokooczyszczonych preparatów enzymatycznych.
2,0
3,0Przygotowanie prezentacji multimedialnej, uczestnictwo w 90 % zajęć audytoryjnych, Poprawna odpowiedz na 60 % pytań testowych - egzamin
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BI-N2-D06_W03
Zna sposoby selekcji mikroorganizmów do zadań aplikacyjnych mających na celu produkcję nzymó o określonej aktywności katalitycznej
2,0
3,0Przygotowanie prezentacji multimedialnej, uczestnictwo w 90 % zajęć audytoryjnych, Poprawna odpowiedz na 60 % pytań testowych - egzamin
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-N2-D06_U01
Korzysta z narzedzi bioinformatycznych do rozwioażywania struktury enzymów, potrafi poszukiwać zależnosci między ich strukturą a funkcjami katalitycznymi
2,0
3,0Przygotowanie prezentacji multimedialnej, uczestnictwo w 90 % zajęć audytoryjnych, Poprawna odpowiedz na 60 % pytań testowych - egzamin
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BI-N2-D06_U02
Analizuje metody pozwalające na unieczynianie enzymów, kalkuluje możliwości ich zastosowania w konkretnych aplikacjach
2,0
3,0Przygotowanie prezentacji multimedialnej, uczestnictwo w 90 % zajęć audytoryjnych, Poprawna odpowiedz na 60 % pytań testowych - egzamin
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-N2-D06_K01
Zna i wykorzystuje metody biotechnologiczne do polepsznaia jakości życia swojego i innych
2,0
3,0uczestnictwo w zajęciach
3,5poprawne wykonywanie poleceń prowadzącego, uczestnictwo w zajęcaich
4,0wykonanie konspektu z zajęc laboratoryjnych, poprawne wykonywanie poleceń prowadzącego, uczestnictwo w zajęcaich
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jerzy Witwicki, Elementy enzymologii, PWN, Warszawa, 1984
  2. David Hawcroft, Diagnostic enzymology, ACOL, Londyn, 1986
  3. Wolfgang Aehle red., Enzymes in Industry: Production and Applications, Willey VCH, 2007, III
  4. Allan Svendsen, Enzyme Functionality: Design, Engineering and Screening, 2004
  5. Christoph Wittmann i Rainer Krull red., Biosystems Engineering I: Creating Superior Biocatalysts, Tom 1, Springer, 2010
  6. Girish Shukla i Ajit Varma, Soil Enzymology, Springer, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Athel Cornish-Bowden, Fundamentals of Enzyme Kinetics, Portland Press, Londyn, 2002, III

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody wizualizacji struktur białkowych z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania.2
T-L-2Metody komputerowe rozwiązywania struktury II i III rzedu białek.2
T-L-3Modelowanie parametrów kinetycznych enzymów.2
T-L-4Oczyszczanie białek enzymatycznych.2
T-L-5Immobiizacja enzymów na matrycach organicznych i nieorganicznych.2
10

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Znaczenie użytkowe enzymów z klasy oksodoreduktaz. Znaczenie użytkowe enzymów z klasy transferaz.1
T-P-2Znaczenie użytkowe enzymów z klasy hydrolaz. Znaczenie użytkowe enzymów z klasy liaz.1
T-P-3Znaczenie użytkowe enzymów z klasy izomeraz.1
T-P-4Znaczenie użytkowe enzymów z klasy ligaz.1
T-P-5Optymalizacja aktywności enzymów w procesach technologicznych.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Funkcja i znaczenie struktury enzymów. Oddziaływania stabilizujące budowę białek enzymatycznych. Sposoby analizy struktury pierwszorzędowej białek enzymatycznych. Oddziaływania stabilizujące budowę białek. Sposoby analizy struktury drugorzędowej i trzeciorzędowej białek enzymatycznych.1
T-W-2Metody przeszukiwania sekwencyjnych i strukturalnych białkowych baz danych. Programy, praktyczne podejście do porównywania struktury I, II i III rzędu enzymów. Metody rozwiązywania struktury 3D enzymów. Metody klasyczne (X-ray, NMR) vs modelowanie porównawcze i metody ab-initio.1
T-W-3Właściwości katalityczne enzymów a metody in-vitro badania ich grup czynnych.1
T-W-4Modelowanie i optymalizacja parametrów kinetycznych enzymów. Przewidywanie i projektowanie in-silico właściwości katalitycznych enzymów.1
T-W-5Metody stabilizacji i immobilizacji enzymów. Izolacja, oczyszczanie i frakcjonowanie enzymów.1
T-W-6Mikrobiologiczna produkcja preparatów enzymatycznych. Rodzaje procesów fermentacyjnych. Projektowanie i optymalizacja bioreaktorów do produkcji enzymów na skalę przemysłową.1
T-W-7Enzymy w przemyśle spożywczym i farmaceutycznym. Enzymy w przemyśle tekstylnym i materiałowym.1
T-W-8Enzymy stosowane w remediacji środowiska i produkcji paliw ze źródeł odnawialnych. Enzymy stosowane w gospodarstwie domowym.1
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.18
A-L-3Czytanie wskazanej literatury.5
A-L-4Konsultacje2
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-P-2Przygotowanie do zajęć.6
A-P-3Czytanie wskazanej literatury.4
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.5
A-W-3Przygotowanie do zajęć.8
A-W-4Egzamin2
A-W-5Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-N2-D06_W01Posiada wiedzę zakresu strukturalnych zależności kształtujących własciwości katalityczne enzymów. Zna narzędzia kinforamtyczne pozwalające na przewidywanie struktury enzymów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W07ma rozszerzoną wiedzę z zakresu procesów inżynierskich, urządzeń i linii technologicznych wykorzystywanych w biotechnologii
Cel przedmiotuC-3Wyuczenie umiejetności doboru odpowiednich metod służących do immobilizacji białek enzymowych
C-1Zapoznanie studenta z podstawami inzynieri białek katalitycznych
C-2Zapoznanie z metodami in silico predykcji struktur białkowych
Treści programoweT-L-2Metody komputerowe rozwiązywania struktury II i III rzedu białek.
T-L-3Modelowanie parametrów kinetycznych enzymów.
Metody nauczaniaM-3anegdota
M-4wykład konwersatoryjny
M-1wykład informacyjny
M-2opowiadanie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test
S-2Ocena formująca: Konspekt z zajęc laboratoryjnych Prezentacja multimedialna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przygotowanie prezentacji multimedialnej, uczestnictwo w 90 % zajęć audytoryjnych, Poprawna odpowiedz na 60 % pytań testowych - egzamin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-N2-D06_W02Zna metody immobilizacji enzymów, sposoby przygotowania wysokooczyszczonych preparatów enzymatycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W06posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
BT_2A_W14zna zaawansowane techniki bioinformatyczne i możliwości ich wykorzystania w biotechnologii
BT_2A_W07ma rozszerzoną wiedzę z zakresu procesów inżynierskich, urządzeń i linii technologicznych wykorzystywanych w biotechnologii
Cel przedmiotuC-3Wyuczenie umiejetności doboru odpowiednich metod służących do immobilizacji białek enzymowych
C-1Zapoznanie studenta z podstawami inzynieri białek katalitycznych
C-2Zapoznanie z metodami in silico predykcji struktur białkowych
Treści programoweT-L-4Oczyszczanie białek enzymatycznych.
T-L-5Immobiizacja enzymów na matrycach organicznych i nieorganicznych.
T-W-1Funkcja i znaczenie struktury enzymów. Oddziaływania stabilizujące budowę białek enzymatycznych. Sposoby analizy struktury pierwszorzędowej białek enzymatycznych. Oddziaływania stabilizujące budowę białek. Sposoby analizy struktury drugorzędowej i trzeciorzędowej białek enzymatycznych.
T-W-4Modelowanie i optymalizacja parametrów kinetycznych enzymów. Przewidywanie i projektowanie in-silico właściwości katalitycznych enzymów.
T-W-5Metody stabilizacji i immobilizacji enzymów. Izolacja, oczyszczanie i frakcjonowanie enzymów.
Metody nauczaniaM-3anegdota
M-4wykład konwersatoryjny
M-1wykład informacyjny
M-2opowiadanie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test
S-2Ocena formująca: Konspekt z zajęc laboratoryjnych Prezentacja multimedialna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przygotowanie prezentacji multimedialnej, uczestnictwo w 90 % zajęć audytoryjnych, Poprawna odpowiedz na 60 % pytań testowych - egzamin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-N2-D06_W03Zna sposoby selekcji mikroorganizmów do zadań aplikacyjnych mających na celu produkcję nzymó o określonej aktywności katalitycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W07ma rozszerzoną wiedzę z zakresu procesów inżynierskich, urządzeń i linii technologicznych wykorzystywanych w biotechnologii
Cel przedmiotuC-3Wyuczenie umiejetności doboru odpowiednich metod służących do immobilizacji białek enzymowych
C-1Zapoznanie studenta z podstawami inzynieri białek katalitycznych
C-2Zapoznanie z metodami in silico predykcji struktur białkowych
Treści programoweT-L-5Immobiizacja enzymów na matrycach organicznych i nieorganicznych.
T-P-5Optymalizacja aktywności enzymów w procesach technologicznych.
T-P-2Znaczenie użytkowe enzymów z klasy hydrolaz. Znaczenie użytkowe enzymów z klasy liaz.
T-P-1Znaczenie użytkowe enzymów z klasy oksodoreduktaz. Znaczenie użytkowe enzymów z klasy transferaz.
T-P-3Znaczenie użytkowe enzymów z klasy izomeraz.
T-P-4Znaczenie użytkowe enzymów z klasy ligaz.
T-W-8Enzymy stosowane w remediacji środowiska i produkcji paliw ze źródeł odnawialnych. Enzymy stosowane w gospodarstwie domowym.
T-W-5Metody stabilizacji i immobilizacji enzymów. Izolacja, oczyszczanie i frakcjonowanie enzymów.
T-W-6Mikrobiologiczna produkcja preparatów enzymatycznych. Rodzaje procesów fermentacyjnych. Projektowanie i optymalizacja bioreaktorów do produkcji enzymów na skalę przemysłową.
Metody nauczaniaM-3anegdota
M-4wykład konwersatoryjny
M-1wykład informacyjny
M-2opowiadanie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test
S-2Ocena formująca: Konspekt z zajęc laboratoryjnych Prezentacja multimedialna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przygotowanie prezentacji multimedialnej, uczestnictwo w 90 % zajęć audytoryjnych, Poprawna odpowiedz na 60 % pytań testowych - egzamin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-N2-D06_U01Korzysta z narzedzi bioinformatycznych do rozwioażywania struktury enzymów, potrafi poszukiwać zależnosci między ich strukturą a funkcjami katalitycznymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U02umie zaplanować i analizować badania biotechnologiczne z wykorzystaniem narzędzi bioinformatycznych
BT_2A_U07analizuje główne szlaki metaboliczne oraz mechanizmy ich regulacji w oparciu o wiedzę z zakresu budowy i funkcji białek, hormonów i witamin; potrafi pozyskiwać i wykorzystywać enzymy
BT_2A_U08dobiera i stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze wykorzystywane w biotechnologii
Cel przedmiotuC-3Wyuczenie umiejetności doboru odpowiednich metod służących do immobilizacji białek enzymowych
C-1Zapoznanie studenta z podstawami inzynieri białek katalitycznych
C-2Zapoznanie z metodami in silico predykcji struktur białkowych
Treści programoweT-L-1Metody wizualizacji struktur białkowych z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania.
T-L-2Metody komputerowe rozwiązywania struktury II i III rzedu białek.
T-L-3Modelowanie parametrów kinetycznych enzymów.
T-W-4Modelowanie i optymalizacja parametrów kinetycznych enzymów. Przewidywanie i projektowanie in-silico właściwości katalitycznych enzymów.
T-W-5Metody stabilizacji i immobilizacji enzymów. Izolacja, oczyszczanie i frakcjonowanie enzymów.
Metody nauczaniaM-3anegdota
M-4wykład konwersatoryjny
M-1wykład informacyjny
M-2opowiadanie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Konspekt z zajęc laboratoryjnych Prezentacja multimedialna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przygotowanie prezentacji multimedialnej, uczestnictwo w 90 % zajęć audytoryjnych, Poprawna odpowiedz na 60 % pytań testowych - egzamin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-N2-D06_U02Analizuje metody pozwalające na unieczynianie enzymów, kalkuluje możliwości ich zastosowania w konkretnych aplikacjach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U07analizuje główne szlaki metaboliczne oraz mechanizmy ich regulacji w oparciu o wiedzę z zakresu budowy i funkcji białek, hormonów i witamin; potrafi pozyskiwać i wykorzystywać enzymy
Cel przedmiotuC-3Wyuczenie umiejetności doboru odpowiednich metod służących do immobilizacji białek enzymowych
C-1Zapoznanie studenta z podstawami inzynieri białek katalitycznych
C-2Zapoznanie z metodami in silico predykcji struktur białkowych
Treści programoweT-L-5Immobiizacja enzymów na matrycach organicznych i nieorganicznych.
T-P-5Optymalizacja aktywności enzymów w procesach technologicznych.
T-W-4Modelowanie i optymalizacja parametrów kinetycznych enzymów. Przewidywanie i projektowanie in-silico właściwości katalitycznych enzymów.
T-W-7Enzymy w przemyśle spożywczym i farmaceutycznym. Enzymy w przemyśle tekstylnym i materiałowym.
T-W-5Metody stabilizacji i immobilizacji enzymów. Izolacja, oczyszczanie i frakcjonowanie enzymów.
T-W-6Mikrobiologiczna produkcja preparatów enzymatycznych. Rodzaje procesów fermentacyjnych. Projektowanie i optymalizacja bioreaktorów do produkcji enzymów na skalę przemysłową.
Metody nauczaniaM-3anegdota
M-4wykład konwersatoryjny
M-1wykład informacyjny
M-2opowiadanie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test
S-2Ocena formująca: Konspekt z zajęc laboratoryjnych Prezentacja multimedialna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przygotowanie prezentacji multimedialnej, uczestnictwo w 90 % zajęć audytoryjnych, Poprawna odpowiedz na 60 % pytań testowych - egzamin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-N2-D06_K01Zna i wykorzystuje metody biotechnologiczne do polepsznaia jakości życia swojego i innych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
BT_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
BT_2A_K04ma świadomość istnienia norm etycznych i społecznych, związanych z prowadzoną pracą badawczą i działalnością zawodową; rozumie celowość postępowania zgodnie z wytyczonymi zasadami etycznymi i prawnymi
Cel przedmiotuC-3Wyuczenie umiejetności doboru odpowiednich metod służących do immobilizacji białek enzymowych
C-1Zapoznanie studenta z podstawami inzynieri białek katalitycznych
C-2Zapoznanie z metodami in silico predykcji struktur białkowych
Treści programoweT-P-5Optymalizacja aktywności enzymów w procesach technologicznych.
T-W-8Enzymy stosowane w remediacji środowiska i produkcji paliw ze źródeł odnawialnych. Enzymy stosowane w gospodarstwie domowym.
Metody nauczaniaM-3anegdota
M-4wykład konwersatoryjny
M-1wykład informacyjny
M-2opowiadanie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test
S-2Ocena formująca: Konspekt z zajęc laboratoryjnych Prezentacja multimedialna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0uczestnictwo w zajęciach
3,5poprawne wykonywanie poleceń prowadzącego, uczestnictwo w zajęcaich
4,0wykonanie konspektu z zajęc laboratoryjnych, poprawne wykonywanie poleceń prowadzącego, uczestnictwo w zajęcaich
4,5
5,0