Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)

Sylabus przedmiotu Etyka zawodowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Etyka zawodowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bożena Dydycz <Bozena.Dydycz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,40zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza filozoficzna.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktów moralnych i dylematów etycznych związanych z aktywnością zawodową.
C-2Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych w warunkach pełnienia ról społecznych związanych z wykonywanym zawodem.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Moralność a inne regulatory życia społecznego (obyczaj, prawo, religia, etos).3
T-A-2Postawy wobec zawodu i pracy – sondaż diagnostyczny – diagnoza problemu.2
T-A-3Sytuacje konfliktowe w wybranych zawodach i zakładach pracy. Sytuacje szczególnie trudne z punktu widzenia etycznego.2
T-A-4Odpowiedzialność jednostkowa i społeczna – analiza przykładów z różnych zawodów i zakładów pracy.2
T-A-5Narzędzia podnoszenia poziomu etycznego – analiza konkretnych przykładów.2
T-A-6Etyczne zasady negocjacji.2
T-A-7Etyka reklamy i marketingu zawodów inżynieryjnych i ekonomicznych.2
15
wykłady
T-W-1Etyka jako dyscyplina wiedzy. Moralność a etyka. Stanowiska w etyce w perspektywie wartościowania działalności zawodowej – intelektualizm etyczny, etyka cnót, deontologizm, utylitaryzm i etyki sytuacyjne. Historia etyki pracy w kontekście aktywności zawodowej.3
T-W-2Pracownik jako podmiot etyczny. Struktura procesu pracy. Relacja podmiot-przedmiot pracy. Moralne aspekty pracy zawodowej. Profesjonalizm jako kategoria etyczna.2
T-W-3Godność podmiotu pracy. Kategoria godności człowieka w etyce. Godność osoby – godność pracy. Etyczne aspekty uprawnień ludzi pracy.2
T-W-4Normy moralne, oceny etyczne i wzorce etyczne jako podstawa wartościowania zachowań pracowniczych. Normy moralne i społeczne w wybranych deontologiach zawodowych. Ewolucja wzorów osobowych w wybranych zawodach. Kulturowe uwarunkowania norm moralnych.4
T-W-5Wartości w pracy zawodowej. Pojęcie wartości w filozofii, psychologii i socjologii. Zarys modelu hierarchizacji wartości. Wartość działania. Sposób życia jako wartość. Warsztat pracy a struktura wartości. Humanizacja i racjonalizacja – antynomia wartości w cywilizacji technicznej.3
T-W-6Odpowiedzialność zawodowa. Pojęcie odpowiedzialności, rodzaje i sytuacje odpowiedzialności. Koncepcje rozwoju moralnego a odpowiedzialność jednostki. Autonomia pracownicza a zakresy odpowiedzialności – odpowiedzialność w perspektywie kierowniczej i wykonawczej. Relatywizacja i subiektywizacja odpowiedzialności w XXI wieku.4
T-W-7Standardy zawodowe. Problemy kodeksów etycznych różnych zawodów – zalety i wady kodeksowego rozstrzygania problemów etycznych. Narzędzia podwyższania poziomu etycznego pracowników.3
T-W-8Dylematy i konflikty etyczne w różnych zawodach – konflikt wartości, interesów oraz na tle pełnionych ról przez jednostkę. Dylemat lojalności i odpowiedzialności pracowniczej.3
T-W-9Etyka zawodowa w krajach o najwyższym stopniu rozwoju społeczno-gospodarczego. Standardy zawodowe w krajach UE i USA.2
T-W-10Etyczne wymiary funkcjonowania zakładu pracy – moralność i etyka kadry kierowniczej.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do zajęć.13
A-A-3Konsultacje.2
30
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia ustnego z przedmiotu lub napisanie eseju16
A-W-3Konsultacje z wykładowcą.4
A-W-4Studiowanie literatury do wykładu konwersatoryjnego10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja i praca w grupie.
M-4Metody symulacyjne.
M-5Analiza przypadków.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna podczas wykładu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_A07_W01
Definiuje i objaśnia pojęcia umożliwiające dyskusję w zakresie etycznej analizy problemów zawodowych.
TCH_2A_W07C-2, C-1T-A-4, T-A-7, T-A-1, T-A-6, T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-W-5, T-W-10, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-9, T-W-8, T-W-4M-4, M-1, M-2, M-5, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_A07_U01
Posiada umiejętność interpretowania sytuacji zawodowych w perspektywie standardów i kodeksów etycznych.
TCH_2A_U05C-2, C-1T-A-4, T-A-7, T-A-1, T-A-6, T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-W-5, T-W-10, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-9, T-W-8, T-W-4M-4, M-1, M-2, M-5, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_A07_K01
Potrafi postępować świadomie zgodnie z zasadami etyki, biorąc odpowiedzialność za podejmowane decyzje zawodowe, potrafi współpracować z innymi, ma świadomość konieczności zachowania zasad etyki zawodowej i samodoskonalenia.
TCH_2A_K04, TCH_2A_K03C-2, C-1T-A-4, T-A-7, T-A-1, T-A-6, T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-W-5, T-W-10, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-9, T-W-8, T-W-4M-4, M-1, M-2, M-5, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_A07_W01
Definiuje i objaśnia pojęcia umożliwiające dyskusję w zakresie etycznej analizy problemów zawodowych.
2,0
3,0Na podsawowym poziomie definiuje i objaśnia pojęcia umożliwiające dyskusję w zakresie etycznej analizy problemów zawodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_A07_U01
Posiada umiejętność interpretowania sytuacji zawodowych w perspektywie standardów i kodeksów etycznych.
2,0
3,0Na podstawowym poziomie interpretuje sytuacje zawodowe w perspektywie standardów i kodeksów etycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_A07_K01
Potrafi postępować świadomie zgodnie z zasadami etyki, biorąc odpowiedzialność za podejmowane decyzje zawodowe, potrafi współpracować z innymi, ma świadomość konieczności zachowania zasad etyki zawodowej i samodoskonalenia.
2,0
3,0wskazuje postępowanie zgodne z zasadami etyki zawodowej, potrafi współpracować z innymi, ma świadomość konieczności zachowania zasad etyki zawodowej i samodoskonalenia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mysłek W., Etyka zawodowa – uwarunkowania, konteksty, zastosowanie, Olsztyn, 2010
  2. Bittner B., Wprowadzenie do etyki zawodowej, Poznań, 2000
  3. Sułkowski Ł., Homo laborans, etyka i deontologia zawodowa, Łódź, 2014
  4. Sułkowski Ł., Oblicza patologii zawodowych i społecznych, Warszawa, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Grabowski D., Etyka pracy, Katowice, 2015
  2. Myśliwiec G., Etyka gospodarcza i zawodowa, Warszawa, 2013
  3. Cathcart T., Dylemat wagonika, Warszawa, 2014

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Moralność a inne regulatory życia społecznego (obyczaj, prawo, religia, etos).3
T-A-2Postawy wobec zawodu i pracy – sondaż diagnostyczny – diagnoza problemu.2
T-A-3Sytuacje konfliktowe w wybranych zawodach i zakładach pracy. Sytuacje szczególnie trudne z punktu widzenia etycznego.2
T-A-4Odpowiedzialność jednostkowa i społeczna – analiza przykładów z różnych zawodów i zakładów pracy.2
T-A-5Narzędzia podnoszenia poziomu etycznego – analiza konkretnych przykładów.2
T-A-6Etyczne zasady negocjacji.2
T-A-7Etyka reklamy i marketingu zawodów inżynieryjnych i ekonomicznych.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Etyka jako dyscyplina wiedzy. Moralność a etyka. Stanowiska w etyce w perspektywie wartościowania działalności zawodowej – intelektualizm etyczny, etyka cnót, deontologizm, utylitaryzm i etyki sytuacyjne. Historia etyki pracy w kontekście aktywności zawodowej.3
T-W-2Pracownik jako podmiot etyczny. Struktura procesu pracy. Relacja podmiot-przedmiot pracy. Moralne aspekty pracy zawodowej. Profesjonalizm jako kategoria etyczna.2
T-W-3Godność podmiotu pracy. Kategoria godności człowieka w etyce. Godność osoby – godność pracy. Etyczne aspekty uprawnień ludzi pracy.2
T-W-4Normy moralne, oceny etyczne i wzorce etyczne jako podstawa wartościowania zachowań pracowniczych. Normy moralne i społeczne w wybranych deontologiach zawodowych. Ewolucja wzorów osobowych w wybranych zawodach. Kulturowe uwarunkowania norm moralnych.4
T-W-5Wartości w pracy zawodowej. Pojęcie wartości w filozofii, psychologii i socjologii. Zarys modelu hierarchizacji wartości. Wartość działania. Sposób życia jako wartość. Warsztat pracy a struktura wartości. Humanizacja i racjonalizacja – antynomia wartości w cywilizacji technicznej.3
T-W-6Odpowiedzialność zawodowa. Pojęcie odpowiedzialności, rodzaje i sytuacje odpowiedzialności. Koncepcje rozwoju moralnego a odpowiedzialność jednostki. Autonomia pracownicza a zakresy odpowiedzialności – odpowiedzialność w perspektywie kierowniczej i wykonawczej. Relatywizacja i subiektywizacja odpowiedzialności w XXI wieku.4
T-W-7Standardy zawodowe. Problemy kodeksów etycznych różnych zawodów – zalety i wady kodeksowego rozstrzygania problemów etycznych. Narzędzia podwyższania poziomu etycznego pracowników.3
T-W-8Dylematy i konflikty etyczne w różnych zawodach – konflikt wartości, interesów oraz na tle pełnionych ról przez jednostkę. Dylemat lojalności i odpowiedzialności pracowniczej.3
T-W-9Etyka zawodowa w krajach o najwyższym stopniu rozwoju społeczno-gospodarczego. Standardy zawodowe w krajach UE i USA.2
T-W-10Etyczne wymiary funkcjonowania zakładu pracy – moralność i etyka kadry kierowniczej.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do zajęć.13
A-A-3Konsultacje.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia ustnego z przedmiotu lub napisanie eseju16
A-W-3Konsultacje z wykładowcą.4
A-W-4Studiowanie literatury do wykładu konwersatoryjnego10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_A07_W01Definiuje i objaśnia pojęcia umożliwiające dyskusję w zakresie etycznej analizy problemów zawodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W07Absolwent posiada poszerzoną wiedzę dotyczącą prawnych i etycznych uwarunkowań, w tym zasady ochrony w własności przemysłowej i prawa autorskiego
Cel przedmiotuC-2Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych w warunkach pełnienia ról społecznych związanych z wykonywanym zawodem.
C-1Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktów moralnych i dylematów etycznych związanych z aktywnością zawodową.
Treści programoweT-A-4Odpowiedzialność jednostkowa i społeczna – analiza przykładów z różnych zawodów i zakładów pracy.
T-A-7Etyka reklamy i marketingu zawodów inżynieryjnych i ekonomicznych.
T-A-1Moralność a inne regulatory życia społecznego (obyczaj, prawo, religia, etos).
T-A-6Etyczne zasady negocjacji.
T-A-3Sytuacje konfliktowe w wybranych zawodach i zakładach pracy. Sytuacje szczególnie trudne z punktu widzenia etycznego.
T-A-2Postawy wobec zawodu i pracy – sondaż diagnostyczny – diagnoza problemu.
T-A-5Narzędzia podnoszenia poziomu etycznego – analiza konkretnych przykładów.
T-W-5Wartości w pracy zawodowej. Pojęcie wartości w filozofii, psychologii i socjologii. Zarys modelu hierarchizacji wartości. Wartość działania. Sposób życia jako wartość. Warsztat pracy a struktura wartości. Humanizacja i racjonalizacja – antynomia wartości w cywilizacji technicznej.
T-W-10Etyczne wymiary funkcjonowania zakładu pracy – moralność i etyka kadry kierowniczej.
T-W-7Standardy zawodowe. Problemy kodeksów etycznych różnych zawodów – zalety i wady kodeksowego rozstrzygania problemów etycznych. Narzędzia podwyższania poziomu etycznego pracowników.
T-W-1Etyka jako dyscyplina wiedzy. Moralność a etyka. Stanowiska w etyce w perspektywie wartościowania działalności zawodowej – intelektualizm etyczny, etyka cnót, deontologizm, utylitaryzm i etyki sytuacyjne. Historia etyki pracy w kontekście aktywności zawodowej.
T-W-6Odpowiedzialność zawodowa. Pojęcie odpowiedzialności, rodzaje i sytuacje odpowiedzialności. Koncepcje rozwoju moralnego a odpowiedzialność jednostki. Autonomia pracownicza a zakresy odpowiedzialności – odpowiedzialność w perspektywie kierowniczej i wykonawczej. Relatywizacja i subiektywizacja odpowiedzialności w XXI wieku.
T-W-2Pracownik jako podmiot etyczny. Struktura procesu pracy. Relacja podmiot-przedmiot pracy. Moralne aspekty pracy zawodowej. Profesjonalizm jako kategoria etyczna.
T-W-3Godność podmiotu pracy. Kategoria godności człowieka w etyce. Godność osoby – godność pracy. Etyczne aspekty uprawnień ludzi pracy.
T-W-9Etyka zawodowa w krajach o najwyższym stopniu rozwoju społeczno-gospodarczego. Standardy zawodowe w krajach UE i USA.
T-W-8Dylematy i konflikty etyczne w różnych zawodach – konflikt wartości, interesów oraz na tle pełnionych ról przez jednostkę. Dylemat lojalności i odpowiedzialności pracowniczej.
T-W-4Normy moralne, oceny etyczne i wzorce etyczne jako podstawa wartościowania zachowań pracowniczych. Normy moralne i społeczne w wybranych deontologiach zawodowych. Ewolucja wzorów osobowych w wybranych zawodach. Kulturowe uwarunkowania norm moralnych.
Metody nauczaniaM-4Metody symulacyjne.
M-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-5Analiza przypadków.
M-3Dyskusja i praca w grupie.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna podczas wykładu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na podsawowym poziomie definiuje i objaśnia pojęcia umożliwiające dyskusję w zakresie etycznej analizy problemów zawodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_A07_U01Posiada umiejętność interpretowania sytuacji zawodowych w perspektywie standardów i kodeksów etycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U05Absolwent potrafi zastosować poszerzoną wiedzę dotyczącą  zasad ochrony środowiska, gospodarki odpadami  i zagrożeń związanych z realizacją procesów chemicznych, w tym z zakresu studiowanej specjalności oraz zagrożeń i dylematów jakie ona za sobą pociąga.
Cel przedmiotuC-2Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych w warunkach pełnienia ról społecznych związanych z wykonywanym zawodem.
C-1Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktów moralnych i dylematów etycznych związanych z aktywnością zawodową.
Treści programoweT-A-4Odpowiedzialność jednostkowa i społeczna – analiza przykładów z różnych zawodów i zakładów pracy.
T-A-7Etyka reklamy i marketingu zawodów inżynieryjnych i ekonomicznych.
T-A-1Moralność a inne regulatory życia społecznego (obyczaj, prawo, religia, etos).
T-A-6Etyczne zasady negocjacji.
T-A-3Sytuacje konfliktowe w wybranych zawodach i zakładach pracy. Sytuacje szczególnie trudne z punktu widzenia etycznego.
T-A-2Postawy wobec zawodu i pracy – sondaż diagnostyczny – diagnoza problemu.
T-A-5Narzędzia podnoszenia poziomu etycznego – analiza konkretnych przykładów.
T-W-5Wartości w pracy zawodowej. Pojęcie wartości w filozofii, psychologii i socjologii. Zarys modelu hierarchizacji wartości. Wartość działania. Sposób życia jako wartość. Warsztat pracy a struktura wartości. Humanizacja i racjonalizacja – antynomia wartości w cywilizacji technicznej.
T-W-10Etyczne wymiary funkcjonowania zakładu pracy – moralność i etyka kadry kierowniczej.
T-W-7Standardy zawodowe. Problemy kodeksów etycznych różnych zawodów – zalety i wady kodeksowego rozstrzygania problemów etycznych. Narzędzia podwyższania poziomu etycznego pracowników.
T-W-1Etyka jako dyscyplina wiedzy. Moralność a etyka. Stanowiska w etyce w perspektywie wartościowania działalności zawodowej – intelektualizm etyczny, etyka cnót, deontologizm, utylitaryzm i etyki sytuacyjne. Historia etyki pracy w kontekście aktywności zawodowej.
T-W-6Odpowiedzialność zawodowa. Pojęcie odpowiedzialności, rodzaje i sytuacje odpowiedzialności. Koncepcje rozwoju moralnego a odpowiedzialność jednostki. Autonomia pracownicza a zakresy odpowiedzialności – odpowiedzialność w perspektywie kierowniczej i wykonawczej. Relatywizacja i subiektywizacja odpowiedzialności w XXI wieku.
T-W-2Pracownik jako podmiot etyczny. Struktura procesu pracy. Relacja podmiot-przedmiot pracy. Moralne aspekty pracy zawodowej. Profesjonalizm jako kategoria etyczna.
T-W-3Godność podmiotu pracy. Kategoria godności człowieka w etyce. Godność osoby – godność pracy. Etyczne aspekty uprawnień ludzi pracy.
T-W-9Etyka zawodowa w krajach o najwyższym stopniu rozwoju społeczno-gospodarczego. Standardy zawodowe w krajach UE i USA.
T-W-8Dylematy i konflikty etyczne w różnych zawodach – konflikt wartości, interesów oraz na tle pełnionych ról przez jednostkę. Dylemat lojalności i odpowiedzialności pracowniczej.
T-W-4Normy moralne, oceny etyczne i wzorce etyczne jako podstawa wartościowania zachowań pracowniczych. Normy moralne i społeczne w wybranych deontologiach zawodowych. Ewolucja wzorów osobowych w wybranych zawodach. Kulturowe uwarunkowania norm moralnych.
Metody nauczaniaM-4Metody symulacyjne.
M-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-5Analiza przypadków.
M-3Dyskusja i praca w grupie.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna podczas wykładu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na podstawowym poziomie interpretuje sytuacje zawodowe w perspektywie standardów i kodeksów etycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_A07_K01Potrafi postępować świadomie zgodnie z zasadami etyki, biorąc odpowiedzialność za podejmowane decyzje zawodowe, potrafi współpracować z innymi, ma świadomość konieczności zachowania zasad etyki zawodowej i samodoskonalenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K04Absolwent jest gotowy do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, w tym do podtrzymywania etosu zawodu i przestrzegania zasad etyki zawodowej, wymagania tego od innych, dbałości o dorobek i tradycje zawodu, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
TCH_2A_K03Absolwent jest gotowy do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego, inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, poszanowania różnorodności poglądów i kultur, dbałości o środowisko naturalne.
Cel przedmiotuC-2Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych w warunkach pełnienia ról społecznych związanych z wykonywanym zawodem.
C-1Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktów moralnych i dylematów etycznych związanych z aktywnością zawodową.
Treści programoweT-A-4Odpowiedzialność jednostkowa i społeczna – analiza przykładów z różnych zawodów i zakładów pracy.
T-A-7Etyka reklamy i marketingu zawodów inżynieryjnych i ekonomicznych.
T-A-1Moralność a inne regulatory życia społecznego (obyczaj, prawo, religia, etos).
T-A-6Etyczne zasady negocjacji.
T-A-3Sytuacje konfliktowe w wybranych zawodach i zakładach pracy. Sytuacje szczególnie trudne z punktu widzenia etycznego.
T-A-2Postawy wobec zawodu i pracy – sondaż diagnostyczny – diagnoza problemu.
T-A-5Narzędzia podnoszenia poziomu etycznego – analiza konkretnych przykładów.
T-W-5Wartości w pracy zawodowej. Pojęcie wartości w filozofii, psychologii i socjologii. Zarys modelu hierarchizacji wartości. Wartość działania. Sposób życia jako wartość. Warsztat pracy a struktura wartości. Humanizacja i racjonalizacja – antynomia wartości w cywilizacji technicznej.
T-W-10Etyczne wymiary funkcjonowania zakładu pracy – moralność i etyka kadry kierowniczej.
T-W-7Standardy zawodowe. Problemy kodeksów etycznych różnych zawodów – zalety i wady kodeksowego rozstrzygania problemów etycznych. Narzędzia podwyższania poziomu etycznego pracowników.
T-W-1Etyka jako dyscyplina wiedzy. Moralność a etyka. Stanowiska w etyce w perspektywie wartościowania działalności zawodowej – intelektualizm etyczny, etyka cnót, deontologizm, utylitaryzm i etyki sytuacyjne. Historia etyki pracy w kontekście aktywności zawodowej.
T-W-6Odpowiedzialność zawodowa. Pojęcie odpowiedzialności, rodzaje i sytuacje odpowiedzialności. Koncepcje rozwoju moralnego a odpowiedzialność jednostki. Autonomia pracownicza a zakresy odpowiedzialności – odpowiedzialność w perspektywie kierowniczej i wykonawczej. Relatywizacja i subiektywizacja odpowiedzialności w XXI wieku.
T-W-2Pracownik jako podmiot etyczny. Struktura procesu pracy. Relacja podmiot-przedmiot pracy. Moralne aspekty pracy zawodowej. Profesjonalizm jako kategoria etyczna.
T-W-3Godność podmiotu pracy. Kategoria godności człowieka w etyce. Godność osoby – godność pracy. Etyczne aspekty uprawnień ludzi pracy.
T-W-9Etyka zawodowa w krajach o najwyższym stopniu rozwoju społeczno-gospodarczego. Standardy zawodowe w krajach UE i USA.
T-W-8Dylematy i konflikty etyczne w różnych zawodach – konflikt wartości, interesów oraz na tle pełnionych ról przez jednostkę. Dylemat lojalności i odpowiedzialności pracowniczej.
T-W-4Normy moralne, oceny etyczne i wzorce etyczne jako podstawa wartościowania zachowań pracowniczych. Normy moralne i społeczne w wybranych deontologiach zawodowych. Ewolucja wzorów osobowych w wybranych zawodach. Kulturowe uwarunkowania norm moralnych.
Metody nauczaniaM-4Metody symulacyjne.
M-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-5Analiza przypadków.
M-3Dyskusja i praca w grupie.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna podczas wykładu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wskazuje postępowanie zgodne z zasadami etyki zawodowej, potrafi współpracować z innymi, ma świadomość konieczności zachowania zasad etyki zawodowej i samodoskonalenia.
3,5
4,0
4,5
5,0