Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia ogólna i analityka chemiczna

Sylabus przedmiotu Metrologia chemiczna i przygotowanie próbek analitycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metrologia chemiczna i przygotowanie próbek analitycznych
Specjalność Chemia ogólna i analityka chemiczna
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Lendzion-Bieluń <Zofia.Lendzion-Bielun@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Gryta <Marek.Gryta@zut.edu.pl>, Barbara Grzmil <Barbara.Grzmil@zut.edu.pl>, Bogumił Kic <Bogumil.Kic@zut.edu.pl>, Ewelina Kusiak-Nejman <Ewelina.Kusiak@zut.edu.pl>, Zofia Lendzion-Bieluń <Zofia.Lendzion-Bielun@zut.edu.pl>, Beata Tryba <Beata.Tryba@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 0,80,44zaliczenie
wykładyW3 15 1,20,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1matematyka z zakresu studiów, podstawy chemii analitycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z pojęciami statystycznymi stosowanymi w metrologii chemicznej
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu analizy jakości wyników pomiarów analitycznych, walidacji procedur analitycznych
C-3Ukształtowanie poczucia odpowiedzialności za rzetelność wyników pomiarów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne: zapoznanie Studentów z regulaminem ćwiczeń, zasadami bezpieczeństwa pracy w laboratorium podczas zajęc laboratoryjnych w ramach przedmitu1
T-L-2Pobór i przygotowanie próbek2
T-L-3Przeprowadzanie próbek do roztworu, roztwarzanie w rozcieńczonych kwasach i stężonych, roztwarzanie przez stapianie z kwaśnymi lub alkalicznymi elekrolitami4
T-L-4Rozkład próbek organicznych i materiałów biologicznych: - spalanie w piecach do analizy elelmntarnej (oznaczanie C, N, H), - spalanie na sucho w piecach termicznych - spalnie na mokro wobec kwasów utleniających4
T-L-5Wykorzystanie techniki mikrofalowej do przygotowywania próbek do analizy4
15
wykłady
T-W-1Proces pomiarowy i jego etapy - pobieranie próbek do analizy - próbka reprezentatywna, sposób jej pobierania i jej wielkość - przygotowywanie próbek do analizy (homogenizacja,rozpuszczamie, roztwarzanie, rozdzielanie i zatężanie), - pomiar: sygnał pomiarowy, aparatura, - wzrocowanie i kalibracha, - materiały odniesienia, - interpretacja wyników,5
T-W-2Kryteria wyboru metody analitycznej, czułość, oznaczalność2
T-W-3Walidacja procedur analitycznych1
T-W-4Opracowanie wyników i ich statystyczna ocena - rozkłady zmiennych losowych, - testy statystyczne, - jakość wyników analitycznych, - spójność pomiarowa, - niepowność4
T-W-5Badania międzylaboratoryjne2
T-W-6Akredytacja laboratoriów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie się do zajęć8
A-L-3konsultacje1
24
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2czytanie literatury związanej z tematyką zajęć10
A-W-3konsultacje z prowadzącym wykłady5
A-W-4przygotownie sie do egzaminu5
A-W-5egzamin1
36

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2zajęcia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności podczas zajęć, kolokwia sprawdzające
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D01-03_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu metrologii chemicznej, wie jak zastosować metody obliczeniowe do oceny poprawności przeprowadzanych pomiarów.
KCh_1A_W04C-1, C-3T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D01-03_U01
Student posiada umiejętość analizy uzyskanych danych pomiarowanych, zna metody numeryczne, tóre może wykorzystać do tego celu
KCh_1A_U04C-2T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-3M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D01-03_K01
Student ma świadomość, iż dokładnośc i prezyzja przeprowadzanych pomiarów i badań ma istotny wpływ na dalej podajmowane decyzje wpływajace na środowisko
KCh_1A_K04C-3T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D01-03_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu metrologii chemicznej, wie jak zastosować metody obliczeniowe do oceny poprawności przeprowadzanych pomiarów.
2,0
3,0Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 60%.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D01-03_U01
Student posiada umiejętość analizy uzyskanych danych pomiarowanych, zna metody numeryczne, tóre może wykorzystać do tego celu
2,0
3,0Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 60%.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D01-03_K01
Student ma świadomość, iż dokładnośc i prezyzja przeprowadzanych pomiarów i badań ma istotny wpływ na dalej podajmowane decyzje wpływajace na środowisko
2,0
3,0Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 60%.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Piotr Konieczko, Jacek Namieśnik, Ocena i kontrola jakości wyników pomiarowych, WNT, Warszawa, 2007
  2. Ewa Bulska, Metrologia Chemiczna, Malamut, Warszawa, 2012, II
  3. W. Hyk, Z. Stojek, Analiza statystyczna w laboratorium analitycznym, Wydział Chemii Uniwersytet Warszawski, Warszawa, 2019

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne: zapoznanie Studentów z regulaminem ćwiczeń, zasadami bezpieczeństwa pracy w laboratorium podczas zajęc laboratoryjnych w ramach przedmitu1
T-L-2Pobór i przygotowanie próbek2
T-L-3Przeprowadzanie próbek do roztworu, roztwarzanie w rozcieńczonych kwasach i stężonych, roztwarzanie przez stapianie z kwaśnymi lub alkalicznymi elekrolitami4
T-L-4Rozkład próbek organicznych i materiałów biologicznych: - spalanie w piecach do analizy elelmntarnej (oznaczanie C, N, H), - spalanie na sucho w piecach termicznych - spalnie na mokro wobec kwasów utleniających4
T-L-5Wykorzystanie techniki mikrofalowej do przygotowywania próbek do analizy4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Proces pomiarowy i jego etapy - pobieranie próbek do analizy - próbka reprezentatywna, sposób jej pobierania i jej wielkość - przygotowywanie próbek do analizy (homogenizacja,rozpuszczamie, roztwarzanie, rozdzielanie i zatężanie), - pomiar: sygnał pomiarowy, aparatura, - wzrocowanie i kalibracha, - materiały odniesienia, - interpretacja wyników,5
T-W-2Kryteria wyboru metody analitycznej, czułość, oznaczalność2
T-W-3Walidacja procedur analitycznych1
T-W-4Opracowanie wyników i ich statystyczna ocena - rozkłady zmiennych losowych, - testy statystyczne, - jakość wyników analitycznych, - spójność pomiarowa, - niepowność4
T-W-5Badania międzylaboratoryjne2
T-W-6Akredytacja laboratoriów1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie się do zajęć8
A-L-3konsultacje1
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2czytanie literatury związanej z tematyką zajęć10
A-W-3konsultacje z prowadzącym wykłady5
A-W-4przygotownie sie do egzaminu5
A-W-5egzamin1
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-03_W01Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu metrologii chemicznej, wie jak zastosować metody obliczeniowe do oceny poprawności przeprowadzanych pomiarów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W04zna metody obliczeniowe i statystyczne stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii i wie jak zastosować odpowiednie metody obliczeniowe i programy komputerowe do ich rozwiązania; zna podstawy programowania oraz inżynierii oprogramowania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciami statystycznymi stosowanymi w metrologii chemicznej
C-3Ukształtowanie poczucia odpowiedzialności za rzetelność wyników pomiarów
Treści programoweT-W-5Badania międzylaboratoryjne
T-W-3Walidacja procedur analitycznych
T-W-1Proces pomiarowy i jego etapy - pobieranie próbek do analizy - próbka reprezentatywna, sposób jej pobierania i jej wielkość - przygotowywanie próbek do analizy (homogenizacja,rozpuszczamie, roztwarzanie, rozdzielanie i zatężanie), - pomiar: sygnał pomiarowy, aparatura, - wzrocowanie i kalibracha, - materiały odniesienia, - interpretacja wyników,
T-W-2Kryteria wyboru metody analitycznej, czułość, oznaczalność
T-W-4Opracowanie wyników i ich statystyczna ocena - rozkłady zmiennych losowych, - testy statystyczne, - jakość wyników analitycznych, - spójność pomiarowa, - niepowność
T-W-6Akredytacja laboratoriów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 60%.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-03_U01Student posiada umiejętość analizy uzyskanych danych pomiarowanych, zna metody numeryczne, tóre może wykorzystać do tego celu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U04potrafi wykorzystać metody numeryczne i analityczne do formułowania zadań, rozwiązania problemów matematycznych i inżynierskich oraz analizy uzyskanych danych pomiarowych; posiada umiejętność stosowania podstawowych pakietów oprogramowania oraz wybranych języków programowania
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu analizy jakości wyników pomiarów analitycznych, walidacji procedur analitycznych
Treści programoweT-L-4Rozkład próbek organicznych i materiałów biologicznych: - spalanie w piecach do analizy elelmntarnej (oznaczanie C, N, H), - spalanie na sucho w piecach termicznych - spalnie na mokro wobec kwasów utleniających
T-L-5Wykorzystanie techniki mikrofalowej do przygotowywania próbek do analizy
T-L-2Pobór i przygotowanie próbek
T-L-3Przeprowadzanie próbek do roztworu, roztwarzanie w rozcieńczonych kwasach i stężonych, roztwarzanie przez stapianie z kwaśnymi lub alkalicznymi elekrolitami
Metody nauczaniaM-2zajęcia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności podczas zajęć, kolokwia sprawdzające
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 60%.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-03_K01Student ma świadomość, iż dokładnośc i prezyzja przeprowadzanych pomiarów i badań ma istotny wpływ na dalej podajmowane decyzje wpływajace na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K04mając świadomość wpływu swoich działań na środowisko prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu inżyniera chemika biorąc odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie poczucia odpowiedzialności za rzetelność wyników pomiarów
Treści programoweT-L-4Rozkład próbek organicznych i materiałów biologicznych: - spalanie w piecach do analizy elelmntarnej (oznaczanie C, N, H), - spalanie na sucho w piecach termicznych - spalnie na mokro wobec kwasów utleniających
T-L-5Wykorzystanie techniki mikrofalowej do przygotowywania próbek do analizy
T-L-2Pobór i przygotowanie próbek
T-L-3Przeprowadzanie próbek do roztworu, roztwarzanie w rozcieńczonych kwasach i stężonych, roztwarzanie przez stapianie z kwaśnymi lub alkalicznymi elekrolitami
T-W-5Badania międzylaboratoryjne
T-W-3Walidacja procedur analitycznych
T-W-1Proces pomiarowy i jego etapy - pobieranie próbek do analizy - próbka reprezentatywna, sposób jej pobierania i jej wielkość - przygotowywanie próbek do analizy (homogenizacja,rozpuszczamie, roztwarzanie, rozdzielanie i zatężanie), - pomiar: sygnał pomiarowy, aparatura, - wzrocowanie i kalibracha, - materiały odniesienia, - interpretacja wyników,
T-W-2Kryteria wyboru metody analitycznej, czułość, oznaczalność
T-W-4Opracowanie wyników i ich statystyczna ocena - rozkłady zmiennych losowych, - testy statystyczne, - jakość wyników analitycznych, - spójność pomiarowa, - niepowność
T-W-6Akredytacja laboratoriów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2zajęcia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: ocena aktywności podczas zajęć, kolokwia sprawdzające
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 60%.
3,5
4,0
4,5
5,0